Tehot hetkittäin kateessa
Tehot hetkittäin kateessa
Tuntuu siltä, että joku takertelee tai tahmaa, mutta mitä kannattaa ekana tutkia tai OBD-portista analysoida?
Kiihdytyksissä ajoittain ei tunnu tapahtuvan mitään, joskus muutaman sekunnin odottelun jälkeen tehot palautuvat ja taas häviävät. Tehoa siis löytyy ajoittain normaalisti, ajoittain ei. Oireilu on aika satunnaista, muuten kaikki toimii moitteetta.
Kiihdytyksissä ajoittain ei tunnu tapahtuvan mitään, joskus muutaman sekunnin odottelun jälkeen tehot palautuvat ja taas häviävät. Tehoa siis löytyy ajoittain normaalisti, ajoittain ei. Oireilu on aika satunnaista, muuten kaikki toimii moitteetta.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Tehot hetkittäin kateessa
miten, millainen kone, ajomäärä ???? helpottas ...
Millaisissa Kierroslukemissa tehot yleensä palaavat.

Millaisissa Kierroslukemissa tehot yleensä palaavat.
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: Tehot hetkittäin kateessa
2.0 T7 matalapaineturbo, BSR:n Stage1:llä, ajettu hieman yli 100tkm. Yritin diagnosoida ongelmaa tarkemmin, tuntuu ilmenevän ainoastaan lämpimällä kelillä. +20 asteen kelillä tuntuu toimivan moitteetta, helteillä alkavat ongelmat.
Pahiten tuon huomaa alemmilla kierroksilla, 2...3krpm välillä, mutta ei tuossa selkeitä kierroslukurajoja ole, teho ikäänkuin "aaltoilee" läpi kierroslukualueen.
Nyt kun muisti alkaa palailemaan, niin samanlaisia oireita oli jo viime kesänä havaittavissa samanlaisissa olosuhteissa.
Pahiten tuon huomaa alemmilla kierroksilla, 2...3krpm välillä, mutta ei tuossa selkeitä kierroslukurajoja ole, teho ikäänkuin "aaltoilee" läpi kierroslukualueen.
Nyt kun muisti alkaa palailemaan, niin samanlaisia oireita oli jo viime kesänä havaittavissa samanlaisissa olosuhteissa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Tehot hetkittäin kateessa
varsin mielenkiitoinen juttu
vaikuttaisi olevan jostai anturista kiinni, lamba
Jaa a kun osaisi sano varsin mielenkiitoista, entä alipaineletkut, Hukkis, hukkiksen ohjaus (mankkuvena) ?? ne voisit testata
E: alipaineletkut voit uusia ei ole kallis juttu olisiko 4€
vaikuttaisi olevan jostai anturista kiinni, lamba

Jaa a kun osaisi sano varsin mielenkiitoista, entä alipaineletkut, Hukkis, hukkiksen ohjaus (mankkuvena) ?? ne voisit testata
E: alipaineletkut voit uusia ei ole kallis juttu olisiko 4€
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: Tehot hetkittäin kateessa
Helteet ja aaltoilu viittaisi nakutussäädön toimimiseen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Tehot hetkittäin kateessa
mutta eihän se pitäsisi vaikuttaa niin paljoa että esim. kiihdyttäessä loppuu tehot kesken eikä auto kiihdy kunnolla .
Viimeksi muokannut Rene-Rane, Ke Touko 19, 2010 16:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: Tehot hetkittäin kateessa
Kyllä se voi T7 autossa erittäin tehokkaasti hyydyttää. OBD:n kautta voi koittaa katsella ilmamassaa, ahtopainetta, läppäkulmaa ja calculated loadia ensin. TECH2 tai Sidinfo kertoisi enemmän.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Tehot hetkittäin kateessa
totta se olisi ainoa tapa todeta että kyse on siitä mutta jossei se nyt paljoa häiritse niin ilmoittele jos se jatkuu vaikka ilmat lauhtuu 
aika perseestä vaan jos sattuu iskemään "huonoon kohtaan" esim kun lähtee ohittamaan ja auto ei kiihdykkään toivomallaan tavalla

aika perseestä vaan jos sattuu iskemään "huonoon kohtaan" esim kun lähtee ohittamaan ja auto ei kiihdykkään toivomallaan tavalla
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: Tehot hetkittäin kateessa
Ok, koitanpa logata kaikki mahdolliset tiedot talteen kiihdytyksestä jos saan oireet toistumaan.
Tietty myös V-Poweria voisi mielenkiinnosta testata ja katsoa onko vaikutusta jos nakutustunnistuksesta on kyse. Jospa BSR on tässä ollut hieman liiankin varovainen nakutuksen suhteen...
Tietty myös V-Poweria voisi mielenkiinnosta testata ja katsoa onko vaikutusta jos nakutustunnistuksesta on kyse. Jospa BSR on tässä ollut hieman liiankin varovainen nakutuksen suhteen...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Tehot hetkittäin kateessa
Muutaman BSR softan otoksella on joko nakutustunnistus poistettu joko lähes kokonaan (esim. 9-5 Aeron softa) tai täysin orkkis (esim. 9-5 2,0t softa).
Epäilen että tuskin on herkkyyttä ainakaan lisätty mutta paha sanoa varmaksi näkemättä. Turhan tiukka sytytyskartta voi kesähelteillä 9-3:n onnettomaan cooleriin yhdistettynä aiheuttaa aika paljonkin nakutuksia, etenkin jos on 6 lämpöarvon tulpat. Näillä keleillä tunnistelee satunnaisia nakutuksia jopa ison alucoolerin kanssa orkkis 2008 9-5 Aeron sytkäkartoilla.
Vika voi tietenkin olla jossakin muuallakin. Enemmän dataa tarvitaan..
Epäilen että tuskin on herkkyyttä ainakaan lisätty mutta paha sanoa varmaksi näkemättä. Turhan tiukka sytytyskartta voi kesähelteillä 9-3:n onnettomaan cooleriin yhdistettynä aiheuttaa aika paljonkin nakutuksia, etenkin jos on 6 lämpöarvon tulpat. Näillä keleillä tunnistelee satunnaisia nakutuksia jopa ison alucoolerin kanssa orkkis 2008 9-5 Aeron sytkäkartoilla.
Vika voi tietenkin olla jossakin muuallakin. Enemmän dataa tarvitaan..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Tehot hetkittäin kateessa
Miten herkkä esim. T5 nakutunnistus on? Joskus nollapaineen kohdilla nopeissa kuormituksen muutoksissa vilauttelee valoa kun on reilummin ennakkoa. Eli onko trionicin maadoittaessa sitä napaa nakutus jo vaaraksi moottorille, vai ihan "harmitonta"?
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: Tehot hetkittäin kateessa
Harmintonta tuossa tilanteessa. Trionic ei normaalitilanteessa päästä nakutusta koskaan kehittymään moottorille vaaralliseksi. Nollapaineen kohdalla satunnainen nakutunnistus on varsin tavallista enkä siitä huolestuisi vaan kertoo lähinnä että ennakko on haettu ainakin riittävän tiukaksi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Tehot hetkittäin kateessa
Olen OBD-portin kautta yrittänyt logata dataa, mutta päivitystaajuus on niin hidas ettei tuosta mitään hyödyllistä irti saa. Kaikki näyttää noiden käppyröiden mukaan hyvältä.
Ongelma alkaa olemaan kroonista, lähes poikkeuksella lämpimällä kelillä tehot ovat kateissa kun tallan painaa pohjaan. Kun kaasua hieman höllää, tehoja alkaa löytymään normaalisti. Kulku siis paranee kun kaasua hieman nostaa, ainakin siltä tuntuu. Mistä tämä voisi kieliä?
Ongelman huomaa kunnolla vasta kolmosvaihteesta ylöspäin, ykkösellä ja kakkosella kulkupuoli on kiitettävän ripeää.
Ongelma alkaa olemaan kroonista, lähes poikkeuksella lämpimällä kelillä tehot ovat kateissa kun tallan painaa pohjaan. Kun kaasua hieman höllää, tehoja alkaa löytymään normaalisti. Kulku siis paranee kun kaasua hieman nostaa, ainakin siltä tuntuu. Mistä tämä voisi kieliä?
Ongelman huomaa kunnolla vasta kolmosvaihteesta ylöspäin, ykkösellä ja kakkosella kulkupuoli on kiitettävän ripeää.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Tehot hetkittäin kateessa
Olethan tarkistanut ne alipaineletkut?
Itsellä on T7:ssa samantapaisia oireita ja tiedän, että alipaineletkuissa on vuotoja. Katsotaan sitten, kun uusin ne.

Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Tehot hetkittäin kateessa
Juuri kävin konehuoneen läpi, eipä löytynyt sanomista yhdestäkään letkusta.
E: Tänään otin lyhyen lokin kiihdytyksestä ylämäkeen (2700...3800rpm), seuraavassa joitain arvoja maksimikuormituksen ajalta:
- Laskennallinen kuorma 96,8%
- Ahtopaine maksimissaan 1,34bar (kuulostaa aika korkealta)
- Kaasuläpän asento 76,5%
- Sytytysennakko minimissään 3 astetta
- Imuilman lämpö maksimissaan 52 astetta
- Pitkäaikainen seoskorjaus 3,9, lyhytaikainen maksimiahdoilla 0
- Ilmamassa maksimissaan 132 g/s
E: Tänään otin lyhyen lokin kiihdytyksestä ylämäkeen (2700...3800rpm), seuraavassa joitain arvoja maksimikuormituksen ajalta:
- Laskennallinen kuorma 96,8%
- Ahtopaine maksimissaan 1,34bar (kuulostaa aika korkealta)
- Kaasuläpän asento 76,5%
- Sytytysennakko minimissään 3 astetta
- Imuilman lämpö maksimissaan 52 astetta
- Pitkäaikainen seoskorjaus 3,9, lyhytaikainen maksimiahdoilla 0
- Ilmamassa maksimissaan 132 g/s
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2