jako kohdalleen
jako kohdalleen
Tutkiskelin tuossa tonnarin mottorinjämää ja aloin suunnittelemaan kasaamista. Heräsi yksi pieni ihmetys:
Kampuran päässä ei näytä olevan mitään selkeää kohdistusmerkkiä. En löytänyt sitä hihnapyörästä / jakokopan kannesta , enkä kyllä sieltä syvemmältäkään. Nokissa on kyllä selkeät merkit.
Kampuran päässä ei näytä olevan mitään selkeää kohdistusmerkkiä. En löytänyt sitä hihnapyörästä / jakokopan kannesta , enkä kyllä sieltä syvemmältäkään. Nokissa on kyllä selkeät merkit.
Re: jako kohdalleen
oot tainnu katella vähä huonosti 
Merkit löytyvät hihnapyörästä ja jakokopasta, isohko "valuviiva" kopassa ja hihnapyörässä pieni kolo. Eli silmät käteen ja kattomaan uudestaan

Merkit löytyvät hihnapyörästä ja jakokopasta, isohko "valuviiva" kopassa ja hihnapyörässä pieni kolo. Eli silmät käteen ja kattomaan uudestaan

628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Remonttiapua saabisteille!
Re: jako kohdalleen
Noniin..pitää katella. Siinä hihnapyörässä on vaan tajuton kasa reikiä muutenvaanHane_81 kirjoitti:oot tainnu katella vähä huonosti
Merkit löytyvät hihnapyörästä ja jakokopasta, isohko "valuviiva" kopassa ja hihnapyörässä pieni kolo. Eli silmät käteen ja kattomaan uudestaan


Siellä nokkien päässä oli muistaakseni joku niittien laskemiskikka mutta käyttelen tuota hakua

Koneen kasaaminen alkakoon heti kun vapun jälkeen on pää selvä
Re: jako kohdalleen
Kannattaa melkeinpä katsoa se alakerran ajoitus vauhtipyörän asteikosta ja kytkinkopan vastaavasta hahlosta, ja nimenomaan hahlosta eikä siitä pyöreästä aukosta joka taas kuuluu joillekin menneille malleille ja niiden piuhasytytyksien omalle tarkistustyökalulle eli ajoituslampulle.
Vauhtipyörältä omasta mielestäni sekä kokemuksesta ja varmuuden vuoksi siksi, että siinä kampuran päässä olevassa hihnapyörässä sisä- ja ulkokehä eivät ole millään muulla kiinni toisissan kuin kumivulkanoinnilla ilmeisesti värinänvaimennusmielessä, ja siksipä ulkokehällä olevat ajoitusmerkit ovat aikojen saatossa saattaneet hivuttautua alkuperäisistä asemistaan pois.
Vauhtipyörältä omasta mielestäni sekä kokemuksesta ja varmuuden vuoksi siksi, että siinä kampuran päässä olevassa hihnapyörässä sisä- ja ulkokehä eivät ole millään muulla kiinni toisissan kuin kumivulkanoinnilla ilmeisesti värinänvaimennusmielessä, ja siksipä ulkokehällä olevat ajoitusmerkit ovat aikojen saatossa saattaneet hivuttautua alkuperäisistä asemistaan pois.
Re: jako kohdalleen
sitä asteikkoa ei vaan tainnu näissä uudemmissa tonnareissa enään olla vauhtipyörällä...
Eli vaihtoehdot heittokellolla tulpanreijästä tai tuo hihnapyörästä kattominen. Se merkki on siinä hihnapyörän laitimmaisessa "urassa", ei sivulla. Sormet reunaan ja hinkkaan nii kyllä se löytyy. Ja oisko se "kikka" yläpään kattomiseen ollu se 15 niittiä viivojen välissä? Sillä varmistetaan että ei heitä nokat suhteessa toisiinsa.
Eli vaihtoehdot heittokellolla tulpanreijästä tai tuo hihnapyörästä kattominen. Se merkki on siinä hihnapyörän laitimmaisessa "urassa", ei sivulla. Sormet reunaan ja hinkkaan nii kyllä se löytyy. Ja oisko se "kikka" yläpään kattomiseen ollu se 15 niittiä viivojen välissä? Sillä varmistetaan että ei heitä nokat suhteessa toisiinsa.
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Remonttiapua saabisteille!
Re: jako kohdalleen
Noniin..no ilmankos en siitä hihnapöyrästä sitä merkkiä löytänyt hetiHane_81 kirjoitti:sitä asteikkoa ei vaan tainnu näissä uudemmissa tonnareissa enään olla vauhtipyörällä...
Eli vaihtoehdot heittokellolla tulpanreijästä tai tuo hihnapyörästä kattominen. Se merkki on siinä hihnapyörän laitimmaisessa "urassa", ei sivulla. Sormet reunaan ja hinkkaan nii kyllä se löytyy. Ja oisko se "kikka" yläpään kattomiseen ollu se 15 niittiä viivojen välissä? Sillä varmistetaan että ei heitä nokat suhteessa toisiinsa.
Muuta tarinaa: Oli muuten 277tkm rullattu öljpumppu ihan uudenveroisessa kunnossa -> ei tarvetta vaihtoon
Re: jako kohdalleen
Voi olla tai olla olemati, mutta ihmisen pää kun on mitä on..Hane_81 kirjoitti:sitä asteikkoa ei vaan tainnu näissä uudemmissa tonnareissa enään olla vauhtipyörällä...

Tuossa vaihtelin nokkaketjun jotakin vuosi sitten B204- koneeseen, enkä enää

Joka tapauksessa, jos vaihtoehdoksi jää hihnapyörältä katsominen, kannattaa kuitenkin tarkistaa että onko se vulkanointi mahdollisesti kuinkakin turvonnut sillä jos se on saanut moottoriöljyä selkäänsä vaikkapa vuotaneesta kampuran tiivisteestä niin sillä on ollut tapana turvota mahdottomaksi "Lakritsiksi" joka ei enää pidä pyörän kehiä paikoillaan ja siinä mukanahan liikkuvat myös sillä ulkokehällä olevat merkitkin.
Ei tässä pelottelu tai muu kummittelu mielessä ole, vaan se että hyvä tulis

Re: jako kohdalleen
Parista lyhytlohkosta tarkistin ja ei ollut tuota vauhtipyörästä ajoituksen tarkistus aukkoa.Voi olla tai olla olemati, mutta ihmisen pää kun on mitä on..Hane_81 kirjoitti:
sitä asteikkoa ei vaan tainnu näissä uudemmissa tonnareissa enään olla vauhtipyörällä...
Re: jako kohdalleen
Auttakaas viisaammat
Jakoa kohdalleen laittaessa: kampuran merkki nollassa, nokat nollassa -> konetta pyörittää niin kampuran merkki näyttää seuraavan kerran kun nokat nollassa olevan jo sentin edellä.
Vaihtoehtosesti jos siitää jakoa hampaan verran niin samassa tilanteessa kampuran merkki on pari milliä jäljessä kun nokat on nollassa?
Mikä minulta menee tässä nyt ohi?
Nokkien välissä 15-niittiä ja pakopuolen nokkapyörän laitan eka ettei jäisi löysiä...
Jakoa kohdalleen laittaessa: kampuran merkki nollassa, nokat nollassa -> konetta pyörittää niin kampuran merkki näyttää seuraavan kerran kun nokat nollassa olevan jo sentin edellä.
Vaihtoehtosesti jos siitää jakoa hampaan verran niin samassa tilanteessa kampuran merkki on pari milliä jäljessä kun nokat on nollassa?
Mikä minulta menee tässä nyt ohi?
Nokkien välissä 15-niittiä ja pakopuolen nokkapyörän laitan eka ettei jäisi löysiä...
Re: jako kohdalleen
Ei siinä mitään ihmeellistä.. ei sitä saa koskaan 100% kohilleen ilman säädettäviä nokkapyöriä. Pari milliä kampuralla on enää puolet siitä nokilla joten ei tuommoisella heitolla ole yhtään mitään merkitystä. Vielä kun ketju venyy niin ajoitus siirtyy jatkuvasti myöhäisemmälle.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: jako kohdalleen
Mitä nokkia oot laittamassa? Jos laitat virinokkia niin älä laita merkkeihin. pistä imua hammas taaksepäine ja pakoa hammas eteenpäin. Jos merkeissä niin ykk:ssa on auki yli 3mm... Se ykk kohta on aika hankala kattoo ja se sentti siinä hihnapyörän merkissä tulee todella helposti. Kyl se siitä ku aikansa roplaa...j0ne kirjoitti:Auttakaas viisaammat
Jakoa kohdalleen laittaessa: kampuran merkki nollassa, nokat nollassa -> konetta pyörittää niin kampuran merkki näyttää seuraavan kerran kun nokat nollassa olevan jo sentin edellä.
Vaihtoehtosesti jos siitää jakoa hampaan verran niin samassa tilanteessa kampuran merkki on pari milliä jäljessä kun nokat on nollassa?
Mikä minulta menee tässä nyt ohi?
Nokkien välissä 15-niittiä ja pakopuolen nokkapyörän laitan eka ettei jäisi löysiä...
Re: jako kohdalleen
Joo vakio nokkapyörät on ja kiristimen ulkonema 14mm. Eli ilmeisesti niin kohdillaan kun voi olla, pitää kasailla lisää ja katsoa jos se vaikka pyöris...Ei siinä mitään ihmeellistä.. ei sitä saa koskaan 100% kohilleen ilman säädettäviä nokkapyöriä. Pari milliä kampuralla on enää puolet siitä nokilla joten ei tuommoisella heitolla ole yhtään mitään merkitystä. Vielä kun ketju venyy niin ajoitus siirtyy jatkuvasti myöhäisemmälle.
Vakionokat toistaseks, virinokat odottelee nokkapyöriä... Nämäkin tiedot kyllä tuli tarpeeseen tulevaisuutta varten. Kiitokset.Mitä nokkia oot laittamassa? Jos laitat virinokkia niin älä laita merkkeihin. pistä imua hammas taaksepäine ja pakoa hammas eteenpäin. Jos merkeissä niin ykk:ssa on auki yli 3mm... Se ykk kohta on aika hankala kattoo ja se sentti siinä hihnapyörän merkissä tulee todella helposti. Kyl se siitä ku aikansa roplaa...
Re: jako kohdalleen
Juu näky pyörivän hyvin eli homma ok. Nostimien naputus oli julmaa mutta hiljeni jossain 20minuutissa itsestään kun annoin pyöriä.
Re: jako kohdalleen

Pitäisikö tuon nollan olla kopassa olevan hahlon kohdalla, vai mitä siinä pitäisi olla? Toisessa päässä konetta se kiila on ylhäällä koneen suuntaisesti eli ei suoraan ylös. Nokkien ajoitus on jokatapauksessa oikein. Nyt on uusi ketju menossa paikalleen ja pitäisi tietää kumpaan suuntaan ja miten paljon konetta pyöritetään. Vanha ketju oli venynyt noin sentin.

9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Re: jako kohdalleen
Nolla hahlon kohdalle ja vain sen perusteella sitten muut ajoitukset, Jos kuten kuvasta näkyy, vauhtipyörä ei ole nollassa niin silloin nokatkaan eivät ole oikein jos ovat nyt merkeissään. Kampiakselin hihnapyörän merkillä tuomaroitaessa on olemassa aina se riski että hihnapyörän vulkanointi on lipsunut ja näin merkkihahlokin muuttanut paikkaansa hihnapyörän ulkokehän mukana. Se kuvassa näkyvä reikä on merkkihuollon omaa ajoitustyökalua varten. Pelkän ketjun vaihdolla nokkien ajoitusta saa harvoin ihan millilleen koska laahaimet ja rattaatkin kuluvat, "Etsi".