Magneettiventtiili, Lambda vai mikä???
Magneettiventtiili, Lambda vai mikä???
Terve!
Aero on alkanut toimia pirun huonosti tässä muutaman viikon sisään, ahtopaine tyhjäkäynnillä on noussut -0,5:stä -0,4:ään, auto "puutuu" kevyessä kiihdytyksessä ja nykii jonkun verran aiempaa enemmän muutenkin. Tyhjäkäynnillä humppaa oikein kunnolla. Samoin ylärekisterissä ahdot tippuneet n. 0,2 baria.
CE sitten syttyi viikonloppuna ja kun vikakoodit luettiin antoi seuraavat;
Lambdan säätö, lihava
Sopeutumisvika, lihava
Ainemäärä säiliössä alhainen
Tuossa tuo lambda mainitaan, joten olisko se, vaikka oireet aika paljon magneettiventtiiliin viittaa. Niin ja antaisko mankku oman vikakoodinsa jos on rikki?
Aero on alkanut toimia pirun huonosti tässä muutaman viikon sisään, ahtopaine tyhjäkäynnillä on noussut -0,5:stä -0,4:ään, auto "puutuu" kevyessä kiihdytyksessä ja nykii jonkun verran aiempaa enemmän muutenkin. Tyhjäkäynnillä humppaa oikein kunnolla. Samoin ylärekisterissä ahdot tippuneet n. 0,2 baria.
CE sitten syttyi viikonloppuna ja kun vikakoodit luettiin antoi seuraavat;
Lambdan säätö, lihava
Sopeutumisvika, lihava
Ainemäärä säiliössä alhainen
Tuossa tuo lambda mainitaan, joten olisko se, vaikka oireet aika paljon magneettiventtiiliin viittaa. Niin ja antaisko mankku oman vikakoodinsa jos on rikki?
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Re: Magneettiventtiili, Lambda vai mikä???
Mankku ei anna vikakoodia T5:ssä, lambdasäädön valitus liian rikkaasta seoksesta ei vaikuta lambdavialta vaan kaikki mainitsemasi oireet viitaa selkeään ilmavuotoon kaasuläpän jälkeen.
Tarkista nyt ensimmäisenä että bensanpaineensäätimen (ja muutkin) alipaineletkut on kaikki ehjiä ja paikallaan. Samoin ettei bensanpaineensäätimen kalvo vuoda (epätavallista mutta helppo tarkistaa). Muista myös bypassin kalvo.
Jossain siellä kuitenkin ilmavuoto on imusarjassa.
Tarkista nyt ensimmäisenä että bensanpaineensäätimen (ja muutkin) alipaineletkut on kaikki ehjiä ja paikallaan. Samoin ettei bensanpaineensäätimen kalvo vuoda (epätavallista mutta helppo tarkistaa). Muista myös bypassin kalvo.
Jossain siellä kuitenkin ilmavuoto on imusarjassa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Magneettiventtiili, Lambda vai mikä???
Tarkista imusarjasta pensanpaine säätimelle menevä letku. Se ainakin minulla oirehti tuolla tavalla kun se oli hankaantunut alapuolelta puhki.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Magneettiventtiili, Lambda vai mikä???
Jaa, onkos tuo ilmavuoto mahdollinen, kun tuo heittelehtiminen alkaa auton lämmettyä ja usein pitää myös ajaa jonkun aikaa, ennenkuin oireet ilmenee???
Tämän tosiaan unohdin mainita...
Tämän tosiaan unohdin mainita...
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Re: Magneettiventtiili, Lambda vai mikä???
On se mahdollista, tarkista mainitut asiat..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Magneettiventtiili, Lambda vai mikä???
Joo, lähden tutkimaan ja palailen löytyy vika tai ei.. 

#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Re: Magneettiventtiili, Lambda vai mikä???
Ei löytynyt alipaineletkuista vikaa. Starttiavulla suihkuttelin, mutta sehän ei kai ihan joka letkun osalta tuo ratkaisua. Mankku se ei ainakaan ole vikana, kun vaihdoin varmasti toimivan tilalle. Tää on taas näitä vikoja jotka syö koko lompakon ja sen lisäksi hermot, kun vika voi olla 8 eri osassa tai jossain piilossa olevan letkun alalaidassa.. 

#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Re: Magneettiventtiili, Lambda vai mikä???
Vaihtaisin lambda-anturin 

samakaitsensitteonniinväliä, millä ajaa
900 cab -95
9-3 se -01
9-3 Ttdi -11 9-3 cab -08 aero hirch
900 cab -95
9-3 se -01
9-3 Ttdi -11 9-3 cab -08 aero hirch
Re: Magneettiventtiili, Lambda vai mikä???
Se on lähellä, mutta ei viittis 150€ maksaa turhaan..är.jii kirjoitti:Vaihtaisin lambda-anturin

Tietty se on kaikista osista se, jonka todennäköisimmin joutuu enemmin tai myöhemmin vaihtamaan...
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Re: Magneettiventtiili, Lambda vai mikä???
Ekitheman kirjoitti:Se on lähellä, mutta ei viittis 150€ maksaa turhaan..är.jii kirjoitti:Vaihtaisin lambda-anturin![]()
Tietty se on kaikista osista se, jonka todennäköisimmin joutuu enemmin tai myöhemmin vaihtamaan...
Mä vaihdoin "motonettilaisen" vuosi sitte ja maksoi n60e. Tiedä sitte sen kestävyyttä aerossa kun mulla on vapari.Ekitheman kirjoitti:är.jii kirjoitti:Vaihtaisin lambda-anturin
samakaitsensitteonniinväliä, millä ajaa
900 cab -95
9-3 se -01
9-3 Ttdi -11 9-3 cab -08 aero hirch
900 cab -95
9-3 se -01
9-3 Ttdi -11 9-3 cab -08 aero hirch
Re: Magneettiventtiili, Lambda vai mikä???
En laittaisi mitään merkitöntä tarvikelambdaa sinne.. Motonetistä saa monenlaisia. Bosch paras, Delphi tai NTK hyviä myös.
Kaikki oireet viittaa edelleen ilmavuotoon kuitenkin (vähentynyt alipaine, kierrosten heittely, laskeneet ahdot).
Kaikki oireet viittaa edelleen ilmavuotoon kuitenkin (vähentynyt alipaine, kierrosten heittely, laskeneet ahdot).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Magneettiventtiili, Lambda vai mikä???
Joo, ja kannattaa vissiin hommata vielä sellainen jossa on johdotukset valmiina. Toimii kuulemma paremmin...jcarlson kirjoitti:En laittaisi mitään merkitöntä tarvikelambdaa sinne.. Motonetistä saa monenlaisia. Bosch paras, Delphi tai NTK hyviä myös.
Voisko sitten noin vähän muuttuneet ahdot aiheuttaa noin isoa kierrosten heittelyä, jos vuodosta olisi kysymys???jcarlson kirjoitti:Kaikki oireet viittaa edelleen ilmavuotoon kuitenkin (vähentynyt alipaine, kierrosten heittely, laskeneet ahdot).
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Re: Magneettiventtiili, Lambda vai mikä???
Auto on tuo allekirjoituksen -94? Muistanko ihan väärin vai onko tuossa MAP anturin lisäksi ilmamäärämittari putsarin ja turbon välissä? Jos on niin sitten pienikin vuoto vaikuttaa helposti käyntiin koska karkaa mitattua ilmaa hukkaan ja/tai mittaamatonta ilmaa ilmestyy kaveriksi seokseen. Vuotaa jostain välijäähyltä?
9000 CSE 2.3T -93
Re: Magneettiventtiili, Lambda vai mikä???
Ei oo IMMua T5 vehkeessä.Auto on tuo allekirjoituksen -94? Muistanko ihan väärin vai onko tuossa MAP anturin lisäksi ilmamäärämittari putsarin ja turbon välissä?
Omaan tonnariin laitoin viime vuonna orkkis boschin lambdan n.85€(googlettamalla anturin osanumeroa "halvimmasta" paikasta), ei siis merkkikohtainen johto vaan liitospalikkalla, tyytyväinen olen ollut. Ei huvittanut maksaa Saab -liittimestä bonus 65€ vaikka hienohan se on

Re: Magneettiventtiili, Lambda vai mikä???
Niin MAP se tuossa on, eikä IMMua. Tiedä sitten voisko vika olla siinä. Pitää vielä tutkia uudestaan letkut ja sitten hommata se uus lambda. Jos niillä tokenis...
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87