Ei oikein haulla löytynyt vastausta tähän vaikka monta sivua selasin. Eli 9000 2.3i -94 lämpöomittari huitelee reippaasti puolen välin yläpuolella kaupunkiajossa, laskee kyllä aina että ei punasella asti käy. Nopeemmassa/pidemmässä ajossa ei nouse puolenvälin yläpuolelle niin herkästi. Kun sammuttaa auton ja raottaa paisuntasäiliön korkkia niin vettä tulvii reippaasti pihalle. Öljyn seassa ei ainaka näy nesteitä, ei ainaka mitää harmaita tippoja öljytikun päässä.
Selviäiskö ihan säikähdyksellä ja termostaatin vaihdolla?
saba2,1 kirjoitti:hmm, mulla on nyt vähän samoja oireita, joskaan en oo kattonu et tulviiko paisari. Mutta kaupungissa lämmöt kyllä huitelee yli puolenvälin pitkälti.
Jos paisuntasäiliön korkin avaa ajon jälkeen, jäähdytysjärjestelmän paine laskee äkillisesti ja kiehumispistekin alenee samalla. Ehkä kuuluukin tulla yli tuossa tilanteessa, älä avaa korkkia kuumana
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jus kirjoitti:Jos paisuntasäiliön korkin avaa ajon jälkeen, jäähdytysjärjestelmän paine laskee äkillisesti ja kiehumispistekin alenee samalla. Ehkä kuuluukin tulla yli tuossa tilanteessa, älä avaa korkkia kuumana
no näin on isäkin opettanut, joten tästä kannattanee pitää kiinni..
jus kirjoitti:Jos paisuntasäiliön korkin avaa ajon jälkeen, jäähdytysjärjestelmän paine laskee äkillisesti ja kiehumispistekin alenee samalla. Ehkä kuuluukin tulla yli tuossa tilanteessa, älä avaa korkkia kuumana
no näin on isäkin opettanut, joten tästä kannattanee pitää kiinni..
Joo näinhän se on muttaku tuntuu että käy tosi kuumana välillä kun en monen kilometrin lenkkiä ees ajanu. Tuntuu että on päivästä kii piti vaan tarkastella joka paikkaa ajon jälkee ja höyryä puski pihalle kun sitä korkkia raotin
tuuga kirjoitti:
Selviäiskö ihan säikähdyksellä ja termostaatin vaihdolla?
Termostaatin vaihto on sen verran kohtuullinen työ, että sen tekisin ensimmäisenä. Vaikka sitten alempilämpöiseen versioon, ainakin kesäksi. Esim. Motonetillä on 82-92 asteisia, mallista riippuen.
Ysitonnisen jäähdytin on aikalailla minimiin mitoitettu, eli melko vähäinenkin rivoituksen tukkeutuminen aiheuttaa lämpömittarin nousua varsinkin kaupunkiajossa, kun vesipumppu pyörittää nestettä hitaasti eikä ajoviima jäähdytä tarpeeksi. Tämä näkyy varsinkin lämpiminä päivinä sellaisessa liikenteessä, jossa joutuu paljon pysähtelemään valoissa.
Minä vaihdoin tonnarin jäähdyttäjän uuteen kun alkuperäinen oli alapäästään tukkeutunut itikoista ja muusta roinasta, lämpömittari nousi kaupungissa mielestäni tarpeettoman korkeelle. vaihdon jälkeen pysyi viisari oikeella kohdalla, ja flektikin jäähdytti huomattavasti tehokkaammin.
ajn kirjoitti:Ysitonnisen jäähdytin on aikalailla minimiin mitoitettu, eli melko vähäinenkin rivoituksen tukkeutuminen aiheuttaa lämpömittarin nousua varsinkin kaupunkiajossa, kun vesipumppu pyörittää nestettä hitaasti eikä ajoviima jäähdytä tarpeeksi. Tämä näkyy varsinkin lämpiminä päivinä sellaisessa liikenteessä, jossa joutuu paljon pysähtelemään valoissa.
Minä vaihdoin tonnarin jäähdyttäjän uuteen kun alkuperäinen oli alapäästään tukkeutunut itikoista ja muusta roinasta, lämpömittari nousi kaupungissa mielestäni tarpeettoman korkeelle. vaihdon jälkeen pysyi viisari oikeella kohdalla, ja flektikin jäähdytti huomattavasti tehokkaammin.
jaa, pitääpä kurkkia miten pahasti se on tukossa ja täytynee munkin pistää uusi syyläri sitten kiinni. Onneks sellainen on jo jemmassa.
Minä olen monesti myös katellut että onpas tontussa turhan pieni jäähdytin vaikka tilaa olis paljon isommalle. Hyvin sillä on pärjänyt normaaliajossa, mutta kuumina päivinä mikäli tosiaan joutuu liikennevaloissa seisoskelemaan alkaa lämmöt nousta niin et meinaa alkaa hermostuttaa. Samoin jos liikkuu metsäautotiellä helteellä ja joutuu ajamaan hitaasti niin alkaa lämmöt nousemaan. Eipä ole tullut tarkemmin tutkittua vielä rivoitusta et onko ötökkää täynnä. Edellinen omistaja oli laittanut hyttysverkon syylärin eteen suojaksi, mutta eihän se sitä takaa että se puhdas on. Pitääpä tutkia tarkemmin.
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
Kiitti vinkeistä. Mä taidan tyytyä siihen ratkasuun että ton kuuluu käydä välillä noin kuumana ;D Ite jäähdyttäjä näyttää aikas hyvältä että ei mitään ihmeitä näy siellä. Antaa flektin huutaa ja ajellaan tollai. PCS:lläkin sanoivat että aika normaalia on että käy kuumana kaupunkiajossa. Että ei syytä huoleen. Pitää seurailla tilannetta.
ysitonnari93 kirjoitti:Minä olen monesti myös katellut että onpas tontussa turhan pieni jäähdytin vaikka tilaa olis paljon isommalle. Hyvin sillä on pärjänyt normaaliajossa, mutta kuumina päivinä mikäli tosiaan joutuu liikennevaloissa seisoskelemaan alkaa lämmöt nousta niin et meinaa alkaa hermostuttaa. Samoin jos liikkuu metsäautotiellä helteellä ja joutuu ajamaan hitaasti niin alkaa lämmöt nousemaan.
Turbossa+automaatti onkin sitten aika paljon täydempää keulalla..
Heh, on kyllä ahdistava tunne kun seuraa lämpömittaria liikennevaloissa ja toivoo, että lähdes nyt jo alaspäin. Aina on vielä lähtenyt.
mulla syyksi selvisi aikanaan flektin vastuksen viallisuus. Eli flekti pyöri, muttei kakkosnopeutta. Ei jos ilmastoitu versio, on flektillä kaksivaiheinen toiminta. Tarkasta ettei vain pyöri alemmalla nopeudella. Muutaman kympin osa kaksi vuotta sitten.