Ensiovälityksistä tietoja?
Ensiovälityksistä tietoja?
Kun kamalan kiireen pukkas, nyt pitäis äkkiä saada tietoja eri Saabien (nyt puhutaan 99 malleista) ensiovälityksistä... kun kaverilla on vm76-78 99 super ja hänen mielestään lyhyempi ensiovälitys olisi parempi. Nyt olisi tarjolla 99 Petrooli saabi ja muistaakseni siinä on lyhyempi ensiovälitys, muistanko ihan väärin? Toi petrooli 99 on menossa romuksi ja pitäis sitten äkkiä pelastaa mitä tarvii! jos sen ensio välitys on lyhyempi niin miten kova työ sen irroitus on? mitä pitää ottaa huomioon kun sen sieltä pois kaivaa? Sopivatko 4 ja 5 vaihteisten ensiovälitykset keskenään, ovat siis vaihtokelpoiset..?
Avusta kiittäen;) Kepa p. 0466400373
Avusta kiittäen;) Kepa p. 0466400373
Re: Ensiovälityksistä tietoja?
Petrossa on tihein ensiövälitys. 99:stä joutuu nostamaan koneen laatikon kera pois, jotta enskan saa purettua. Ite enska lähtee kun avaa kopan ja saa lukkorenkaat auki ylä- ja alarattaasta.
Kyllä ne ovat yhteensopivia 4- ja 5-vaihteisissa. 4-vaihteisen ensiössä ei ole lukituskoloja samalla tapaa (kiinitys lukorenkaalla), kuin 5-vaihteisissa. Jos laitat 4-vaihteisen ensiön 5-vaihteiseen, pitää lukitusmutteri sitten lukita vaikka liimalla.
Kyllä ne ovat yhteensopivia 4- ja 5-vaihteisissa. 4-vaihteisen ensiössä ei ole lukituskoloja samalla tapaa (kiinitys lukorenkaalla), kuin 5-vaihteisissa. Jos laitat 4-vaihteisen ensiön 5-vaihteiseen, pitää lukitusmutteri sitten lukita vaikka liimalla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Ensiovälityksistä tietoja?
Petron enskasta Faktaa 99 turbossa:
- Huiput n. 160km/h (normi 200), ja kulutus 11,5 litraa/100km (normi 9 litraa) matka ajossa.
- 3000 rpm = 80km/h (normi 100)
Eli B- turbossa jossa vääntö alkaa juuri hippasen alle kolmesta tonnista, juuri tolla petron enskalla pystyy vetämään raskasta traileria laillisia nopeuksia. Normi 99 turbon lootalla täytyy vauhtia olla vähintään 100, mieluusti n. 110 matkavauhtina koneen luonteesta johtuen.
Olisiko jollain nopea taulukointi enskoista. Monesti ilmoituksissa on maininta "seiskan enska". ELi mitä tarkalleen ottaen on olemassa, ja missä eri malleissa kyseisiä enskoja ollut käytössä. Missä mallissa ollut kaikkein pisimmän kokonaisvälityksen antava loota enskoineen ?
- Huiput n. 160km/h (normi 200), ja kulutus 11,5 litraa/100km (normi 9 litraa) matka ajossa.
- 3000 rpm = 80km/h (normi 100)
Eli B- turbossa jossa vääntö alkaa juuri hippasen alle kolmesta tonnista, juuri tolla petron enskalla pystyy vetämään raskasta traileria laillisia nopeuksia. Normi 99 turbon lootalla täytyy vauhtia olla vähintään 100, mieluusti n. 110 matkavauhtina koneen luonteesta johtuen.
Olisiko jollain nopea taulukointi enskoista. Monesti ilmoituksissa on maininta "seiskan enska". ELi mitä tarkalleen ottaen on olemassa, ja missä eri malleissa kyseisiä enskoja ollut käytössä. Missä mallissa ollut kaikkein pisimmän kokonaisvälityksen antava loota enskoineen ?
Re: Ensiovälityksistä tietoja?
minulla on varastossa 99 energy malli 83-4 siinä on 8enska .tulossa myyntiin
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
-99 1969-
Re: Ensiovälityksistä tietoja?
Jos Petro-99 on menossa romuksi, niin kannattaisi varmaan pelastaa siitä myös petrotekniikka esilämmittimineen, tankkeineen, valintakytkimineen ym.Kepa S kirjoitti:Toi petrooli 99 on menossa romuksi ja pitäis sitten äkkiä pelastaa mitä tarvii!
Vaikka petrolin saatavuus onkin nykyään ongelmallista, saattaisi tämän foorumin kautta komponenteille löytyä tarvitsijat.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Ensiovälityksistä tietoja?
totta. Kaikki petron osat ovat tänäpäivänä harvinaista herkkua tarvitsijoille. Ja mitä petroolin saatavuuteen tulee, niin fiilikset (eli savun ja hajun) saanee sekottamalla löpöä ja bensaa sopivassa suhteessa ??
Re: Ensiovälityksistä tietoja?
tällainen löytyi aiheesta seiskan enska: Otsikko: "7½" enska On myös linkitetty etusivun FAQ listassa: Otsikko: FAQ - lue minut ennenkuin kysyt mitääntikkis kirjoitti: Olisiko jollain nopea taulukointi enskoista. Monesti ilmoituksissa on maininta "seiskan enska". ELi mitä tarkalleen ottaen on olemassa, ja missä eri malleissa kyseisiä enskoja ollut käytössä. Missä mallissa ollut kaikkein pisimmän kokonaisvälityksen antava loota enskoineen ?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Ensiovälityksistä tietoja?
mitä se muuten rautlangasta vääntäen meinaa jos on "kuutosen enska". Meinaan suhdelukuahan se ei voi meinata, hammaluvut niin lähellä toisia. Onko kyse hammasmäärän eroista; 6 hammasta enemmän ylemmässä/alemmassa ? Ei ole tullut ikinä opiskeltua, ollut lähinnä toisarvoista tietoa.
Re: Ensiovälityksistä tietoja?
Ensiövälitykset
Nro hammasluvut välityssuhde
#4 28/29 0,97
#5 27/30 0,9
#6 26/31 0,84
#7 25/32 0,78
#8 24/33 0,73
Nro hammasluvut välityssuhde
#4 28/29 0,97
#5 27/30 0,9
#6 26/31 0,84
#7 25/32 0,78
#8 24/33 0,73
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Ensiovälityksistä tietoja?
On sitä nelosen (4) enskaa muuallakin kuin petrossa.
Multa löytyi sellanen -79 satkusta jossa oli 4 vaihteinen laatikko ja tuplakaasuttiminen b-kone.
Kokilli laatikko jäi paikalleen kun siihen turbokoneen vaihdoin mutta enskan vaihdoin kutoseksi.(6)
Multa löytyi sellanen -79 satkusta jossa oli 4 vaihteinen laatikko ja tuplakaasuttiminen b-kone.
Kokilli laatikko jäi paikalleen kun siihen turbokoneen vaihdoin mutta enskan vaihdoin kutoseksi.(6)
Re: Ensiovälityksistä tietoja?
Joo, toki niitä on ollut muissakin kuten esim. tuon oman 99cc:n alkuperäisessä 4-vaihteisessa on 4 ensiö. Vahvistin vaan kysyjälle että Petrossa on se tihein välitys, olettaen ettei vaihteistoa ole vaihdettu.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Ensiovälityksistä tietoja?
Olisi muuten kiva tietää missä vapaastihengittävissä 70-luvun tuplayseissä ei ollut tuota nelosen enskaa. Ne joilla itse olen ajanut, on olleet kyllä kovin tiheävälitteisiä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Ensiovälityksistä tietoja?
tulikin tossa toinen kysymysmerkki: eli missä eri versioissa ja vuosimallivälissä noita kokilli- kuoria on ollut ? entä mistä sen ulospäin parhaiten huomaa ?
Re: Ensiovälityksistä tietoja?
Jep,en kyllä epäillyt tietotaitoasiaasi,kunhan tarkennin niille joille tietoa ei ole.Mertmi kirjoitti:Joo, toki niitä on ollut muissakin kuten esim. tuon oman 99cc:n alkuperäisessä 4-vaihteisessa on 4 ensiö. Vahvistin vaan kysyjälle että Petrossa on se tihein välitys, olettaen ettei vaihteistoa ole vaihdettu.
Re: Ensiovälityksistä tietoja?
No se kokilli laatikko on pestynä ihan eri kiiltoinen,lisäksi vaihteistossa on ripoja kuoressa erilailla kuin tavallisessa.tikkis kirjoitti:tulikin tossa toinen kysymysmerkki: eli missä eri versioissa ja vuosimallivälissä noita kokilli- kuoria on ollut ? entä mistä sen ulospäin parhaiten huomaa ?
Muoks.Kirjotetaan tähän vielä omat muistiinpanot kansiostani liittyen kokilli laatikoihin:
Sarjanumerot ainakin väliltä 870423-871239.(numero löytyy laatikon alta)
Ensiökopassa 3 ripaa,n.1 senttiä leveitä ja 3 senttiä väliä.
EI kokilli, 3 ripaa n.3 senttiä leveitä ja 1 sentti väliä.
Voi löytyä vielä vm,80-81. -81 muuten kokillia paitsi ensiökotelo.
-78 turbon laatikko kuulemma kestävin...
Kokillilaatikko kiillottuu pestäessä hopean väriseksi.
Vain 4 vaihteiset laatikot ovat olleet kokilleja.