Ilmastoinnin korjaus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Re: Ilmastoinnin korjaus

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

Jesh,

sain auton äsken huollosta takaisin ja nyt hönkii taas kylmää. Eli todennäköisesti eilisessä "huollossa" kävi niin, että kylmäaineet jäivät kokonaan pois järjestelmästä. Mitään vuotoja ei ollut nähtävissä, eli laittoivat eilen kyllä värit kuulemma.

Itse luulin, että kompura ei eilen pyörinyt lainkaan, mutta todennäköisesti se pyörikin koko ajan koska järjestelmä oli tyhjä. Siksi en huomannut valoissa yms seisoessa, että meneekö päälle/pois.

Huolto korjasi tilanteen todella asiallisesti, sekä myönsi, että näin saattoi eilen kiireessä/jostakin syystä käydä. Laite ei eilen tulostanut mitään raporttia tapahtumasta, joten sekin viittaa siihen, ettei sinne aineita mennyt. Tosin nyt en tiedä, paljonko oli ainetta vajunut viime huollosta(jota sitäkään en tiedä). Tänään sinne kuitenkin meni kuitin mukaan 950g ainetta ja on ainakin kosteus poissa, koska oli piuhassa pirun pitkään.. :roll: :)

Loppu hyvin kaikki hyvin. Pisteet lopulta kuitenkin huollolle, joka korjasi tilanteen, sain sijaisauton ja antoi vielä alennuksetkin päälle. Koko ruljanssista jäi ihan jees fiilis. Virheitä sattuu ja tärkeintä on, että myöntää ja korjaa ne. 8)
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ilmastoinnin korjaus

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kompura ei pyöri ollenkaan jos järjestelmä on tyhjä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Re: Ilmastoinnin korjaus

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

hmm, ahaa.

en kyllä oo varma, että pyörikö se eilen lainkaan vai koko ajan. Missä tilanteessa pyörii koko ajan? relevikaisena?
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ilmastoinnin korjaus

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei se kovin kauaa kokoajan pyöri, viimeistään kompuran oma lämpösuoja katkaisee menon ennenkuin menee liian hulluksi. Vähäisellä ainemäärällä niin että käynnistyy vielä mutta jäähdytysteho on huono niin saattaa pyöriä lähes jatkuvasti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Re: Ilmastoinnin korjaus

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

ok, kiitos taas ollaan viisaampia.

Yhtä kaikki, nyt toimii (ainakin toistaiseksi). 8)
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Ilmastoinnin korjaus

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Kaverin 9000 vm:1993 2.3 cse aut. ilmastoinnilla rempassa lämmityslaitteen läppämoottori rikki, miten on käykö ilmastoimattoman läppämoottori vai onko erillainen ja eri numerolla? Oikean osan numero 4319190.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Ilmastoinnin korjaus

Viesti Kirjoittaja pevi »

joukolainen kirjoitti:Kaverin 9000 vm:1993 2.3 cse aut. ilmastoinnilla rempassa lämmityslaitteen läppämoottori rikki, miten on käykö ilmastoimattoman läppämoottori vai onko erillainen ja eri numerolla? Oikean osan numero 4319190.

Ilmastoimaton=manuaalinen lämmönsäätö, eli siellä ei ole ko. läppämoottoria.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Ilmastoinnin korjaus

Viesti Kirjoittaja Jope »

Manuaalisessa ilmastoinnissa/tuuletuksessa se lämmönsäätö hoidetaan pidemmällä vaijerilla, joka on yhdistetty askelmoottorin varren sijasta suoraan lämmönsäätönuppiin. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmastoinnin korjaus

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

Jatketaas tähän ketjuun.

Oma ilmastointi puhaltaa hyvinkin kylmää jonkin aikaa (kymmeniä minuutteja?), kunnes auto muuttuu "ilmastoimattomaksi". Ideoita? Kylmäaineet täytettiin Uudenmaan Autolasipojilla pari kuukautta sitten.
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Ilmastoinnin korjaus

Viesti Kirjoittaja pevi »

jyrmy kirjoitti:Jatketaas tähän ketjuun.

Oma ilmastointi puhaltaa hyvinkin kylmää jonkin aikaa (kymmeniä minuutteja?), kunnes auto muuttuu "ilmastoimattomaksi". Ideoita? Kylmäaineet täytettiin Uudenmaan Autolasipojilla pari kuukautta sitten.

90% todennäköisyydellä kompressorin rele, metallinen rele ajovalon takana olevassa relekeskuksessa. Uusi maksaa n. 25€.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmastoinnin korjaus

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

pevi kirjoitti:
jyrmy kirjoitti:Jatketaas tähän ketjuun.

Oma ilmastointi puhaltaa hyvinkin kylmää jonkin aikaa (kymmeniä minuutteja?), kunnes auto muuttuu "ilmastoimattomaksi". Ideoita? Kylmäaineet täytettiin Uudenmaan Autolasipojilla pari kuukautta sitten.

90% todennäköisyydellä kompressorin rele, metallinen rele ajovalon takana olevassa relekeskuksessa. Uusi maksaa n. 25€.
Loistavaa, kiitoksia. Hmm, EPC:n mukaan kompuran rele on hanskalokeron takana, tällainen:

Article : Rele
PartNo : 8536401
Usage : B234, AC, ACC
Kompressori/Jäähdytyspuhallin.

Tosin, löytyy myös pelkkä "jäähdytyspuhaltimen" rele tuolta mainitsemastasi paikasta:

Article : Rele
PartNo : 9563339
Usage : BR
Supplementary Description : jäähdytyspuhallin
Aikarele.

Eli ihan varmistukseksi, tuo jälkimmäinen kuitenkin?

e: äh. ja löytyy myös kompuran painekatkaisinrele sieltä hanskalokeron takaa..
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmastoinnin korjaus

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

Hmm, tuolta tosin bongasin tällaista kommenttia, mikä oli vieläpä lohduttavampaa 8)
Mimmi kirjoitti:Vaihda se rele. Minulla oli kompuran rele täynnä hiilipölyä ja seurauksena oli ettei kompura käynnistynyt uudelleen, jos se sammui. Auton käynnistyksessä kompura kyllä jaksoi käydä.
Uusi rele maksoi huimat 2,50e Motonetissa. Relehän on kaksoiskärjillä oleva sulkeva rele.
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmastoinnin korjaus

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

Kyllä se hanskalokeron takana oli.

Tuo rele muuten lämpenee pirun kuumaksi. Kun ilmastointi lakkaa toimimasta ja relettä piti irti jonkin aikaa -> ehti rele viiletä -> takaisin kiinni - > toimii taas.

Hmm, Espoon motonetissä mainostettiin käypää relettä hintaan 5.90e, mutta releen kyljessä luki tuon 2x15A sijaan 2x20A :o Ja osanumero oli kuitenkin oikea.. Uskaltaako tuollaisen laittaa?
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ilmastoinnin korjaus

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Uskaltaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmastoinnin korjaus

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

jcarlson kirjoitti:Uskaltaa.
Vaihdoin.. Vähän aikaa taas pelas, sit sammu. Eikä lähde enää käyntiin ollenkaa :evil:

e: jaaha, ja yks vika löytyy kalibroidessa, ärgh.

E2: tarkennus, siis kompura sammu, eikä lähteny käyntiin. Ei siis koko auto :)
Viimeksi muokannut jyrmy, Ti Heinä 13, 2010 18:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
Vastaa Viestiin