lämmityslaite häröilee
lämmityslaite häröilee
tere taas, onkohan kellään ollut samanlaista ongelmaa ? Lämmityslaite lakkasi toimimasta , muuten kuin että toimii silloin kun autolla kaartaa jyrkästi oikealle. Joku kosketushäiriö varmaankin , mutta missähän mahtaisi olla ? Olisiko antaa vinkkejä ?
9000t. vm.-87
Ajattelen, siis olen..ei aina jaksa ajatella, olenko siis ?
Ajattelen, siis olen..ei aina jaksa ajatella, olenko siis ?
Varmaan kannattaa ensimmäiseksi tutkia lämppärin puhaltimen moottorin seutua, tuulilasin edestä muovikantta auki kuskinpuolelta.
Puhallinkotelon kyljessä on luukku puhaltimen etuvastusta varten (ACC-autoissa siinä on muovikansi, ei-ACC-autoissa vastus). Luukusta pääsee käsiksi puhaltimen siipipyörään, tunnustelemaan hiukan välyksiä ja jumitusta, ja vaikka antamaan alkuvauhtia. Jännitteetkin pääset mittaamaan moottorille menevästä liittimestä. Voit myös irrottaa puhaltimen johdon ja tarjota akulta irtojohdoilla (sulakkeen läpi) puhaltimelle "varmasti hyvää" virtaa ja päätellä tuloksista sen jälkeen.
Kun kaarrat jyrkästi oikealle, keskipakoisvoima painaa siipipyörää kohti moottoria.
Puhallinkotelon kyljessä on luukku puhaltimen etuvastusta varten (ACC-autoissa siinä on muovikansi, ei-ACC-autoissa vastus). Luukusta pääsee käsiksi puhaltimen siipipyörään, tunnustelemaan hiukan välyksiä ja jumitusta, ja vaikka antamaan alkuvauhtia. Jännitteetkin pääset mittaamaan moottorille menevästä liittimestä. Voit myös irrottaa puhaltimen johdon ja tarjota akulta irtojohdoilla (sulakkeen läpi) puhaltimelle "varmasti hyvää" virtaa ja päätellä tuloksista sen jälkeen.
Kun kaarrat jyrkästi oikealle, keskipakoisvoima painaa siipipyörää kohti moottoria.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Just samanlainen oli oire mullakin, ja vikana oli hiilet loppu kuin myös moottorista kommutaattori eli ne kuparit, joiden läpi virta menee ankkurin käämeille (ja tietysti virta palaa sitä toista hiiltä-johtoa pitkin...
)
Puhaltimen kierrosnopeus vaihteli sen mukaan kumpaan suuntaan oli kurvi ja usein puhallin ei lähtenyt käyntiin kuin taydellä teholla ja kojelautaa hakkaamalla.

Puhaltimen kierrosnopeus vaihteli sen mukaan kumpaan suuntaan oli kurvi ja usein puhallin ei lähtenyt käyntiin kuin taydellä teholla ja kojelautaa hakkaamalla.
kyllä !! 1-nopeudella nopeus heijasi edestakaisin...3-nopeudella toimi ok, mutta nyt sitten lakkasi toimimasta kokonaan...ainoastaan siis kun kaarretaan oikealla , niin toimii.
Saako tuon moottorin ihan kotikonstein irti ja nuo mainitsemasi hiilet /kuparitvaihdettua ?
Saako tuon moottorin ihan kotikonstein irti ja nuo mainitsemasi hiilet /kuparitvaihdettua ?
9000t. vm.-87
Ajattelen, siis olen..ei aina jaksa ajatella, olenko siis ?
Ajattelen, siis olen..ei aina jaksa ajatella, olenko siis ?
Moottorin saa irti kotikonstein, työmääräärä tosin ei ole ihan pieni, varsinkaan ensikertalaiselle. Työn hankaluuden vuoksi saattaisi olla aiheellista harkita laittaa sinne kerralla sellainen moottori joka toimii vuosia, eikä vaan vaihtaa hiiliä.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8220
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=9162
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8220
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=9162
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
saako kirjata sopivan otsikon alle myös omia huolia?
toisessa ysiysissäni lämppärin puhallin on
a) epäilyttävän hiljainen
b) epäilyttävän vaisu teholtaan, kuitenkin nopeudet yksi ja kaksi on havaittavissa, vaikka se ykkönen on tosi surkea. Ilmavirta kyllä tulee kovassa vauhdissa hyvin sisään, kennosto ja kotelo puhdistettiin vuosi sitten.
puhallin ei ääntele mitenkään. Kolmas hassu asia on se, että puhaltimen kytkimen vaikutus tulee parin sekunnin viiveellä, eli kun vaihtaa nopeudelta toiselle.
toisessa ysiysissäni lämppärin puhallin on
a) epäilyttävän hiljainen
b) epäilyttävän vaisu teholtaan, kuitenkin nopeudet yksi ja kaksi on havaittavissa, vaikka se ykkönen on tosi surkea. Ilmavirta kyllä tulee kovassa vauhdissa hyvin sisään, kennosto ja kotelo puhdistettiin vuosi sitten.
puhallin ei ääntele mitenkään. Kolmas hassu asia on se, että puhaltimen kytkimen vaikutus tulee parin sekunnin viiveellä, eli kun vaihtaa nopeudelta toiselle.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Kerra laitoin käytetyn ja sekin alkoi soittaa lookatuourself biisin loppupäätä, koska biisi kuullostaa paremmalta stereoista niin ainoastaan uusia moottoreita lämppäriin.
Myös nopeudensäätövastus näkyy syopyvän alle 20 vuodessa mutta uusi on helppo tinata.
Uusi Skeida on ollut jo kahdesti pajalla lämppärin takia 30tkm matkalla, Kyllä kyrsii mutta kun ei sitä viitsi kavereille lainata ettei tuli mulkun mainetta. Oman tonnarini saan ehkä takaisin käyttööni ensiviikolla, on olleet kaverit tosi tyytyväisiä vara-autoon.
Myös nopeudensäätövastus näkyy syopyvän alle 20 vuodessa mutta uusi on helppo tinata.
Uusi Skeida on ollut jo kahdesti pajalla lämppärin takia 30tkm matkalla, Kyllä kyrsii mutta kun ei sitä viitsi kavereille lainata ettei tuli mulkun mainetta. Oman tonnarini saan ehkä takaisin käyttööni ensiviikolla, on olleet kaverit tosi tyytyväisiä vara-autoon.
Mää kun olen rohkee suamalainen ja hiras hämäläine, niin mä laitoin käytetyn moottorin, ku se oli ihan uuren veroinen paitsi hinnaltaan. Asennuksessa meni öpaut 3 tuntia aikaa (ei ilmastointia) ja ainoastaan se kalsarien näköinen äänenvaimennuspala unohtui laittamatta paikoilleen, hyvin toimii ilmanki.
Yleisesti kuitenkin on asia niin, että ei kannata laittaa käytettyä osaa, on siinä kuitenkin sen verran vaivaa.
Yleisesti kuitenkin on asia niin, että ei kannata laittaa käytettyä osaa, on siinä kuitenkin sen verran vaivaa.
Ref. lämppärin käynti problem!
Itselläni lämppäri myöskin sanoi sopimuksen irti vähän aikaa sitten. Aikani fundeerattuani tarkistutin maadoitukset ja kas kummaa, virtta tul muttei maat. Joten, otin puhallinmoottorin maajohdon kyljestä ryöstäjällä maat suoraan rungosta ja vot, jo pelasi. transistoripaketti tosin ysitonnari- parassani on ns. juntturissa joten moottorista löytyy tasan yksi asento eli full speed. toisaalta, ei ole kauaa lasit huurussa.
Itselläni lämppäri myöskin sanoi sopimuksen irti vähän aikaa sitten. Aikani fundeerattuani tarkistutin maadoitukset ja kas kummaa, virtta tul muttei maat. Joten, otin puhallinmoottorin maajohdon kyljestä ryöstäjällä maat suoraan rungosta ja vot, jo pelasi. transistoripaketti tosin ysitonnari- parassani on ns. juntturissa joten moottorista löytyy tasan yksi asento eli full speed. toisaalta, ei ole kauaa lasit huurussa.
Saabismi on sairaus, mutta mukava sellainen...