obdscope

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Jukkis
"Saabisti"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 23:46
Paikkakunta: Oulun seutu

obdscope

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

Tuli hommattua tuo obd scope, aikaa sitten. Lähinnä silloin kiinnosti ahtopaineet.

mun kolkissa antaa seuraavat tiedot ulos:
Laskennallinen kuorma
Jäähdytinnesteen lämpötila
Lyhytaikainen seoskorjaus
Pitkäaikainen seoskorjaus
Imusarjan paine, tämän ymmärrän... heh heee... 8) 8)
Moottorin kierrosluku
Ajoneuvon nopeus
Sysytysennakko sylinterille
Imuilman lämpötila
Absoluuttinen kaasuläpän asento
Happitunnistin muisti volt / pros/ lambda
Polttoainejärjestelmä paine
Obd jännnite


Mitä päätelmiä tavan turaaja voi tehdä esim. Seoskorjauksista? Ilmeisesti pitkäaikainen seoskorjaus antaa jotain osviittaa jostain.

Toinen homma, jos jollakulla muulla on sama ohjelma käytössä, niin miten teillä nuo happitunnistin muisti, lambda-arvot käyttäytyy. Mulla pysyy jatkuvasti alle yhden, sitten kiihdyttäessä pompaa yli yhden jossakin välissä, ja taas seilaa.

Tiedän, että kuuluukin seilata, mutta miten sen kiihdytyksessä kuuluisi käyttäytyä. Entä korkotetulla tyhjäkäynnillä? No volt-arvotkin seilailee "oudosti", tai sitten en osaa tulkita. Mietin vaan, että oisko lambda-anturi tullu tiensä päähän...
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: obdscope

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Kyllä sen ykkösen molemmin puolin pitäisi seilata pienellä kuormituksella. Enemmän poljettaessa alle ykkösen tulis mennä. Tuo pitkäaikainen korjaus kertoo lähinnä siitä, että miten ruiskutusmääriä on "hienosäädetty" lambda-anturin avulla. Eli jos vaikka bensanpaine laskee jostain syystä, niin sinne alkaa ilmestymään 1,xx korjauskertoimia.
Siihen lambdan seilaamiseen vaikuttaa myös pakokaasun lämpötila, ajossa toimii nopeammin.
M97CSB234EFM57001 RE85
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: obdscope

Viesti Kirjoittaja SS »

Näyttääkö OBDScope sulla tosiaan oikean lambda-arvon? Mulla tuo näyttää ainoastaan jännitearvon ja lambda-arvon (nuoli oikealle tai numero 2) kohdalla näkyy viivaa. Jännite kyllä on alle voltin.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: obdscope

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Lambda 1 taitaa olla siinä 0,5v kohdilla sitten?
M97CSB234EFM57001 RE85
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: obdscope

Viesti Kirjoittaja SS »

En osaa sanoa, mutta kevyellä kuormalla näyttää pyörivän 0,7 paikkeilla, vaihdellen kuormituksesta riippuen välillä 0,1...0,9V.

E: Tämän mukaan 0,45V olisi noin 1.0:
http://autodb.fi/tietopankki.php?article=13
Täytyypä vilaista, mitä tuo näyttää tyhjäkäynnillä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Jukkis
"Saabisti"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 23:46
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: obdscope

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

Kyllä mulla näkyy ne kaikki kolme arvoa. Lambda-arvo tosiaan hyppii kuin hullu, ja yleensä tyhjäkäynnillä alle 1, reilustikin..
Volteilla kanssa pysyy alle yhdessä.
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
Vastaa Viestiin