ulomman vetonivelen suojakumin vaihto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

ulomman vetonivelen suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja jmt »

Katsastusmies antoi korjauskehoituksen rikkoontuneesta ulommasta vetonivelen suojakumista.

Aluksi kokeilin sitä helpompaa ratkaisua: rengas pois, alapallonivelen 3 pulttia irti, vanha suojakumi pois, ja lukkorengasta pihdeillä auki ja akselia irti. Mutta ei millään irtoa vaikka kuinka yritin akselia vetää samalla kun lukkorengas oli auki. Pistin myös letkuklemmarin akselin päälle jota sitten isolla ruuvimeisselillä kampeamaan nivelestä poispäin, lukkorengas avattuna, mutta sama juttu; ei irtoo.

Siispä vaihtoehto B:hen: Akselimutteri auki, lähtikin kohtuuhelposti, ja sitten akselinpäätä naputtelemaan, jotta irtoaisi ympäröivästä navasta. Toki vedin hieman ulospäin, jotten riko sisempää niveltä ja pistin puupalikan akselin päähän, jota vasaralla mäiskin. Mutta ei irtoa sekään. Vasara ei ollut mikään iso leka.

Huomenna on tarkoitus käydä ostamassa isompi leka (ja uusi napamutteri, ja semmonen vetonivelen päältä venytettävä suojakumi).
Mutta onko normaalia että tuo akseli on tehtaan jäljiltä noin tiukalla? Siinähän lienee käytetty liimaa osalla matkaa.
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: ulomman vetonivelen suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Ei lähde irti navasta jos on puukalikka iskun ja vetarin välissä. Itse laitan sellaisen metallisen pyöreän tapin ( pitkä pulttikin käy ) keskellä vetarin ulkopäätä olevaan koloon ja pamautan 2 kilon lekalla 2-5 kertaa. Kyllä lähtee ! Se siitä varovaisuudesta, eikä koskaan ole mikään hajonnut
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: ulomman vetonivelen suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ilman muuta kannattaa ottaa tripodi irti, ja vaihtaa sitä kautta molemmat suojakumit samalla kerralla. Itse en lähtisi missään nimessä aukomaan napaa ollenkaan. Samalla tulee vaihdettua ne vetarikupin molyrasvatkin.
Tripodihan on kiinni vain pienellä lukkorenkaalla, ja lähtee kiltisti irti booreiltaan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

Re: ulomman vetonivelen suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja jmt »

ng900aero kirjoitti:Ilman muuta kannattaa ottaa tripodi irti, ja vaihtaa sitä kautta molemmat suojakumit samalla kerralla. Itse en lähtisi missään nimessä aukomaan napaa ollenkaan. Samalla tulee vaihdettua ne vetarikupin molyrasvatkin.
Tripodihan on kiinni vain pienellä lukkorenkaalla, ja lähtee kiltisti irti booreiltaan.
Tuo voisi olla vaihtoehto C. Eli jos ymmärsin oikein, niin alapallonivel ollessaan irti ja sisempi suojakumi irrotettuna (olikohan samanlaisella klemmarilla kuin ulompikin?), tripodi tulee ulos hahlostaan. Sieltä ei ilmeisesti tule öljyjä tms ulos.
Ja sieltä sitten paljastuvat rengassokat ja tripodi irti (http://townsendimports.com/Web/transmis ... xleass.gif) ja myös ulomman nivelen suojakumin ujutus paikalleen onnistuu, kaikki tämä ulomman vetonivelen ollessa navassa kiinni?

Ja jos irrottaa iskarin alapään ja sen toisenkin pallonivelen, niin saa koko akselin napoineen vaikka ruuvipenkkkiin kiinni, ja sitä kautta siistimmin vaihdettua esim. suojakumit.

No tulihan tässä vielä vaihtoehtoja :D
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: ulomman vetonivelen suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jmt kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Ilman muuta kannattaa ottaa tripodi irti, ja vaihtaa sitä kautta molemmat suojakumit samalla kerralla. Itse en lähtisi missään nimessä aukomaan napaa ollenkaan. Samalla tulee vaihdettua ne vetarikupin molyrasvatkin.
Tripodihan on kiinni vain pienellä lukkorenkaalla, ja lähtee kiltisti irti booreiltaan.
Tuo voisi olla vaihtoehto C. Eli jos ymmärsin oikein, niin alapallonivel ollessaan irti ja sisempi suojakumi irrotettuna (olikohan samanlaisella klemmarilla kuin ulompikin?), tripodi tulee ulos hahlostaan. Sieltä ei ilmeisesti tule öljyjä tms ulos.
Ja sieltä sitten paljastuvat rengassokat ja tripodi irti (http://townsendimports.com/Web/transmis ... xleass.gif) ja myös ulomman nivelen suojakumin ujutus paikalleen onnistuu, kaikki tämä ulomman vetonivelen ollessa navassa kiinni?

Ja jos irrottaa iskarin alapään ja sen toisenkin pallonivelen, niin saa koko akselin napoineen vaikka ruuvipenkkkiin kiinni, ja sitä kautta siistimmin vaihdettua esim. suojakumit.

No tulihan tässä vielä vaihtoehtoja :D
Vuonna 1935 syntynyt appiukkoni oli vaihtanut muutama viikko sitten -92 CS 2.3TA-tonnariinsa juurikin tripodit irrottamalla molemmat suojakumit molemmille puolille katsastuksen jälkitarkastusta varten, ja aikaa oli mennyt yksi ilta yksin tehden koko hommaan :D
Eli alapallonivel irti kolmesta pultistaan, napahässäkän kaksi pulttia irti siitä iskaritolpasta, ja sitten vielä irti raidetangonpään pallonivel irti siitä navalta (tämä ei ole pakollinen, jos on lujassa, niin ei kannata hakata sitä raidetangonpään niveltä turhaan rikki, vetoakseli mahtuu tulemaan jo nyt ulos maljastaan, ja vetoakseli kääntymään korin sivulle niin, että siitä on helppo poimia irti tripodi, ja vaihtaa rikkinäiset kumisuojukset :)
Kannattaa silti koettaa muistaa kuinka päin se tripoidi oli paikallaan.

En itse oikein ymmärrä kuinka napa purkamalla muka saisi homman tehtyä helpommin, kun joka tapauksessa joutuu irrottamaan alapään pallonivelen, iskarikiinnikkeen, ja raidetangon pallonivelen.
Tuossa noin tehden joutuu tietty avaamaan sen napamutterin kanssa, ja ainakin kun purin -91 9000iA:n etunavan, niin laakeri mokoma pellahti päreiksi niin, että sai metsästää niitä hauleja lähitienoilta, ja sitten pestä koko laakerihässäkän bensalla, ja kasata uudestaan vaseliinin kera.... ja muutenkin sen navan kiristysmomentti kun on luokkaa 280Nm, niin voi olla aikas tiukassa ne etunapojen mutterit, takapään omastani avasin kyllä jo, ja aikas tartuksissa nekin mutterit oli.
Viimeksi muokannut ng900aero, Ke Loka 07, 2009 00:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: ulomman vetonivelen suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jmt kirjoitti: Tuo voisi olla vaihtoehto C
Omasta mielestäni tuo on vaihtoehto A: jos etunavan laakerissa ei ole mitään vikaa (eli ei äännä ajossa), niin sitten on turha lähteä rikkomaan sitä ehjää etunapaa turhan vuoksi, koska ensinnäkin se napamutteri on yleensä suht pirun tiukkaan kiinniruostunut, ja siksi toisekseen akseli pitää työntää sisäänpäin navasta ulosvetäjällä.

Ja noiden etunapojen booritukset on tunnetusti pirun hapettuneita, tai muutenvaan yhteistyökyvyttömiä, ja lisäksi kun painaa akselia sisäänpäin ulosvetäjä-työkalulla (joo, hieman harhaanjohtava nimitys tuo ulosvetäjä, kun puhutaan sisäänpainamisesta) sisäänpäin navalta, niin saisi samaan aikaan koettaa pitää kiinni navan takapuolella olevasta laakerin sisäkehästä, ettei se ole tarrannut kiinni akseliin sisäosastaan, jos on tarttunut kiinni, niin laakerin sisempi kehä seuraa sitä akselia, jolloin laakeri menee tietty osiksi, ja haulit pirisevät pitkin pihaa, kuten itselleni kävi :D No saahan sen laakerin kasattua, jos vaan pesee ja voitelee osat hyvin, mutta aika turhaa hommaa mielestäni?

Tuossa on täydelliset epäonnistumisen mahdollisuudet noin tehden, mutta saattaa kait onnistuakin hyvällä säkällä?

En vaan oikeasti ymmärrä miksi ihmeessä ei voisi tehdä niin helppoa hommaa kuin ottaa tietty ensin tripodin ulos maljastaan, sitten ottaa lukkorengaspihdit käteen, poistaa se yksi ainoa lukkorengas tripodin vierestä, ja siirtää nätisti boordeillaan kulkeva tripodi pois paikoiltaan, aikaa tähän hommaan menee ehkä alle 1 min, jonka jälkeen onkin edessä paljas ja vain uusia suojakumeja odottava akseli :D

Edit: niin ja suojakumeja vaihtaessa tulee huomioida että (muistaakseni) niiden sisempien suojakumien klemmareiden piti olla niitä tosi matalaa mallia olevia, eli niitä jotka saa kätevimmin puristettua kasaan niillä "kuorimapihdeillä", siis niillä joilla kuoritaan sähköjohtoja, ne sopivat erinomaisesti puristamaan niitä matalia kiristyspantoja kasaan (mm. hohtimet on tähän hommaan ihan liian paksuleukaiset).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

Re: ulomman vetonivelen suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja jmt »

ng900aero kirjoitti:
jmt kirjoitti: Tuo voisi olla vaihtoehto C
Omasta mielestäni tuo on vaihtoehto A: .
Tässä tapauksessa vaihtoehto C, kun eilen jo kokeilin kahta muuta ...

Tuleeko tripodi ulos maljasta kun iskari ja raidetangon pallonivel on kiinni, mutta alapallonivel irti?
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: ulomman vetonivelen suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja jus »

jmt kirjoitti:Tuleeko tripodi ulos maljasta kun iskari ja raidetangon pallonivel on kiinni, mutta alapallonivel irti?
En tiedä vastausta tähän kysymykseen mutta ainakin vetoakselin nivelineen+tripodeineen saa pujotettua pois kun iskarin alapää on irti (alapallonivelen ja raidetangonpään ollessa kiinni olka-akselissa). Jarruletku ja ABS-anturin johto pitää tässä irrottaa kiinnikkeestään iskarin alapäästä.
Kuva

Takaisin laittaessa kuuluu laittaa lukitetta pyörännavan keskireikään booreihin uloimmalle 10 mm matkalle.

Lukitetta ei käsketä laittamaan vetoakselin ja ulomman vetonivelen välisiin booreihin. Akseli jumittaa sinne niveleen jostain muusta syystä (kuluminen?).

EDIT: kuvalinkki korjattu
Viimeksi muokannut jus, Ke Elo 20, 2014 19:43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1103
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: ulomman vetonivelen suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

JOs niveleen ei ole päässyt likaa ja se on ehjä, käyttäisin yli vedettävää kumia. Tarvitaan vain siihen tarkoitukseen tarkoitettu suojakumi ja muovikartio ( biltemasta reilulla kympillä). Näin tehden ei tarvitse irrottaa vetoakselia eikä katkaista niveltä. Sisempi kumi jää tosin vaihtamatta.

On todella nopea tehdä ja väittävät että yli vedettävän kumin materiaali olisi erityisen pitkäikäistä. Aika näyttää, mutta kajakissa on ollut kuusi vuotta, tonnarissa viisi ja samarassa 3 -4 vuotta tuollaiset kumit.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61, Corolla LB
Mik4
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2007 09:48
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: ulomman vetonivelen suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja Mik4 »

Mitenhän tuo tripodi kuuluisi irrottaa kun omassa on jumalattoman tiukassa? Ja muistin ottaa sokan irti :)

edit. Lähtihän se kun ulosvetäjällä otti. Mutta sai silläkin melko reilusti vääntää.
jamppav
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2010 23:42
Paikkakunta: merijärvi

Re: ulomman vetonivelen suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja jamppav »

mulla on -89 tonnari ja huomasin ulomman kumin olevan rikki, ainaki kuskin puolelta onko nuilla vuosimalleilla eroja?, kun motonet sanoo:
Veton.suojakumis Saab 900/9000 17-2931 9000 Ulompi (ei Turbo 90->98) [1990 - 1998] 6.39 €
Vetonivelenkumi sis.Saab 9000 17-3252 9000 Sisempi (ei 2.3-Turbo) [1985 - 1998] 8.00 €
sisemmäsä ainaki tuo vuosimalli passaa.
saab 9000 cd aut -89
abel
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Syys 02, 2012 08:23

Re: ulomman vetonivelen suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja abel »

Os niveleen ei ole päässyt likaa ja se on ehjä, käyttäisin yli vedettävää kumia. Tarvitaan vain siihen tarkoitukseen tarkoitettu suojakumi ja muovikartio ( biltemasta reilulla kympillä). Näin tehden ei tarvitse irrottaa vetoakselia eikä katkaista niveltä. Sisempi kumi jää tosin vaihtamatta.
Eli jarru, -satula, -levy ja -kilpi pois ja uutta sukkaa vanhan tilalle? Vai ymmärsinkö jotain väärin tällaisessa korjausvaihtoehdossa?
aero
-
Viestit: 9121
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: ulomman vetonivelen suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja aero »

Ehkä ennemmin napamutu auki, auto ylös, rengas irti, alapallon tai iskaritornin pultit auki ja vetari irti navasta. Jarrujen irroittelusta ei hyötyä ole.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin