Automaattilaatikko ongelma
Automaattilaatikko ongelma
Kysyisin neuvoa teiltä viisaamilta automaattilaatikkoa vaivaavasta ongelmasta.
Elikkä auto on 9-5 V6 vm.-99 ajettu 175000km. Vaihteistossa on sellainen ongelma että kun autolla ajaa kaupungssa, vaihteet tuntuvat toimivan normaalisti. Kun ajaa kovempaa ja painaa kaasun pohjaan, vaihteisto vaihtaa ensin pienemmälle ja sitten isommalle ja kierrokset nousevat n.5000:een, mutta auto ei kiihdy vaikka kaasua pitäisi pohjassa. Kun hellittää kaasua ja kierrokset putoavat n.3000:een auto alkaa taas kiihtyä.
Voisiko laatikossa ollajokin säätö pielessä vai alkaako kytkin olla loppu?
Autolla on kuitenkin ajettu kohtuullisen vähän.
Jos kytkin on loppu niin remontti rokottanee lompakkoa aika mukavasti.. ?
Elikkä auto on 9-5 V6 vm.-99 ajettu 175000km. Vaihteistossa on sellainen ongelma että kun autolla ajaa kaupungssa, vaihteet tuntuvat toimivan normaalisti. Kun ajaa kovempaa ja painaa kaasun pohjaan, vaihteisto vaihtaa ensin pienemmälle ja sitten isommalle ja kierrokset nousevat n.5000:een, mutta auto ei kiihdy vaikka kaasua pitäisi pohjassa. Kun hellittää kaasua ja kierrokset putoavat n.3000:een auto alkaa taas kiihtyä.
Voisiko laatikossa ollajokin säätö pielessä vai alkaako kytkin olla loppu?
Autolla on kuitenkin ajettu kohtuullisen vähän.
Jos kytkin on loppu niin remontti rokottanee lompakkoa aika mukavasti.. ?
Re: Automaattilaatikko ongelma
Kuulostaa samalta kuin fuel cut nelipyttyisessä. Joskus on viallinen ilmamassamittarikin moisen tökkäyksen aiheuttanut yhdessä autossa.
Automaattivaihteistossa ei ole vain yhtä kytkintä vaan useitakin pakkoja ja jarrupantoja ja toiminta on aika erilainen. Mutta ei tuo vikakuvaus laatikon luistolta kuulosta vaan enemmänkin Trionicin sekoilulta, kokemusta on siitä.
Automaattivaihteistossa ei ole vain yhtä kytkintä vaan useitakin pakkoja ja jarrupantoja ja toiminta on aika erilainen. Mutta ei tuo vikakuvaus laatikon luistolta kuulosta vaan enemmänkin Trionicin sekoilulta, kokemusta on siitä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Automaattilaatikko ongelma
Jos vika on laatikossa, niin turbiini luistaa aika pahasti. Onko öljyt vaihdettu milloin viimeksi? Volvoissa käytetty samaa laatikkoa ja öljynvaihtoväli Volvoissa vain puolet Saabin suosittelemasta. Itse suosin vaihtovälin puolitusta.
Ongelma saattaa korjaantua öljynvaihdolla, mutta tarkista toki ne öljyt ensin. Auton ohjekirjassa on neuvottu miten laatikkoöljyt tarkistetaan. Jos öljyt ok, niin kannattaa käyttää automaattilaatikoihin erikoistuneessa huollossa. Etelässä esim. Powermatic on asiallinen paikka, jossa osaavat jo korvakuulolta sanoa missä on vika ja tarvittaessa lyövät penkkiin kiinni ja mittaavat laatikon paineet.
Tässä vielä lisätietoja
- Laatikon merkki/malli Aisin-Warner AW55-50
- Saabin suosittelema öljynvaihtoväli 150tkm
- Öljyn kuuluu olla kirkkaan punaista (on sitten alkuperäistä tai ei)
Ongelma saattaa korjaantua öljynvaihdolla, mutta tarkista toki ne öljyt ensin. Auton ohjekirjassa on neuvottu miten laatikkoöljyt tarkistetaan. Jos öljyt ok, niin kannattaa käyttää automaattilaatikoihin erikoistuneessa huollossa. Etelässä esim. Powermatic on asiallinen paikka, jossa osaavat jo korvakuulolta sanoa missä on vika ja tarvittaessa lyövät penkkiin kiinni ja mittaavat laatikon paineet.
Tässä vielä lisätietoja
- Laatikon merkki/malli Aisin-Warner AW55-50
- Saabin suosittelema öljynvaihtoväli 150tkm
- Öljyn kuuluu olla kirkkaan punaista (on sitten alkuperäistä tai ei)
Saab 9-5 2.2TiD Hirch Sport Wagon Autom. -04
Re: Automaattilaatikko ongelma
Öljyt vaihdettu jokin aikaa sitten. Aikaisemmasta vaihdosta ei tietoa.
Pitää käydä Powermaticilla testauttamassa laatikko. Jiille kiitos vinkistä!
Pitää käydä Powermaticilla testauttamassa laatikko. Jiille kiitos vinkistä!
Re: Automaattilaatikko ongelma
Jos kierrokset jää huutamaan tismalleen samaa lappu lattiassa ja pysyy siinä kunnes kaasun löysää niin enpä usko vian olevan laatikossa. Jos luistaisi noin paljon niin luistaisi samantien rajoittimelle.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Automaattilaatikko ongelma
Kierrokset huutavat nimenomaan samaa (n.5000kierr.) siihen asti kunnes löysää kaasua. Sen jälkeen alkaa taas kiihtyä.
Mikä tuon Trionicin olisi voinut sekoittaa? Luin jostain toisesta ketjusta että laatikko voisi tunnistaa moottorin kierrokset jotenkin väärin?
Mikä tuon Trionicin olisi voinut sekoittaa? Luin jostain toisesta ketjusta että laatikko voisi tunnistaa moottorin kierrokset jotenkin väärin?
Re: Automaattilaatikko ongelma
Ei se Trionic ECU sinänsä varmaan ole sekaisin mutta jostain syystä ahdot (ilmamassat) karkaa jolloin jonkilaisena typeränä hätätoimenpiteenä vetää kaasuläpän lähes kiinni ja kierrokset jää huutamaan samaan kohtaan.
En osaa sanoa mikä sen V6:ssa aiheuttaa kun hukkaporttiakaan ei ole, nelipyttyisessä sen aiheutti sen huono toiminta. Ilmamassamittari saattaa olla ongelma, TECH:llä pitäisi tutkia vikaa sen ilmaantuessa.
En osaa sanoa mikä sen V6:ssa aiheuttaa kun hukkaporttiakaan ei ole, nelipyttyisessä sen aiheutti sen huono toiminta. Ilmamassamittari saattaa olla ongelma, TECH:llä pitäisi tutkia vikaa sen ilmaantuessa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Automaattilaatikko ongelma
Nyt on sitten käyty Powermaticilla ja he sanoivat että vika ei ainakaan ole laatikossa. Laatikko toimii kuten pitääkin. Heidän mielestään joku ahdistaa moottorissa, ja olivat sitä mieltä että katalysaattori tai pakoputki voisi olla tukossa. No, kummatkin tarkastettiin eikä ollut tukossa.
Ajaessa tosiaan tuntuu kuin joku rajoittaisi kierrosten nousua ja tehot tuntuu puuttuvan yläpäästä. Tarkemmin katsoessani kierrokset ei nouse ajossa kaasua pohjaan painaessa kuin hieman päälle 4000 kierroksen. Ihan niinkuin joku rajoitin pitäisi kierroksia kurissa. Paikallaan kokeiltaessa kone ottaa kyllä kierroksia normaalisti. Pitää seuraavaksi viedä pajalle koodien lukua ja muuta tarkistusta varten.
Ajaessa tosiaan tuntuu kuin joku rajoittaisi kierrosten nousua ja tehot tuntuu puuttuvan yläpäästä. Tarkemmin katsoessani kierrokset ei nouse ajossa kaasua pohjaan painaessa kuin hieman päälle 4000 kierroksen. Ihan niinkuin joku rajoitin pitäisi kierroksia kurissa. Paikallaan kokeiltaessa kone ottaa kyllä kierroksia normaalisti. Pitää seuraavaksi viedä pajalle koodien lukua ja muuta tarkistusta varten.
Re: Automaattilaatikko ongelma
Turbo saattaa olla tiensä päässä, ahtopaineet voisi mitata.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Automaattilaatikko ongelma
Softan laittamalla "auki" tilaan saisi varmaan SID-infosta jotain osviittaa, että onko pyydetty ilmamassa sama mikä toteutunut. Vissiin mikään vikavalo ei pala?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Automaattilaatikko ongelma
Jeps, SID Infon saa päälle myös V6:ssa. Vikakoodeja sitä kautta ei tosin saa näkyviin kun ei ole OBD päällä ainakaan tuossa vuosimallissa ja jos laittaa päälle niin ei silti toimi oikein (keksii olemattomia vikakoodeja). Eli vikakoodien lukuun taitaa toimia vain Tech.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Automaattilaatikko ongelma
No niin.. homma jatkuu. Auto on nyt käytetty pajalla ja heidän mielestään ei ole enää kuin kaksi vikamahdollisuutta: joko ahdin on sökö tai sitten jaotus on hieman pielessä. Kaikki muut mahdolliset viat on tutkittu ja poissuljettu. Ahdin antaa kyllä hieman painetta, mutta koska heillä ei ole toista autoa mihin paineita verrata, eivät olleet asiasta ihan 100% varmoja.
Mitä mieltä ovat arvoisat asiantuntijat? Voiko hieman pielessä oleva jaoitus aiheuttaa tehon puutteen yläkierroksilla? Auto käy siististi eikä pauku tai käynti souda. Jakohihna on vaihdettu viimeeksi 120000km kohdalla.
Miten paljon yleensä V6:sista on mennyt ahtimia? En ainakaan muista mistään lukeneeni että kellään olisi hajonnut.
Mitä mieltä ovat arvoisat asiantuntijat? Voiko hieman pielessä oleva jaoitus aiheuttaa tehon puutteen yläkierroksilla? Auto käy siististi eikä pauku tai käynti souda. Jakohihna on vaihdettu viimeeksi 120000km kohdalla.
Miten paljon yleensä V6:sista on mennyt ahtimia? En ainakaan muista mistään lukeneeni että kellään olisi hajonnut.
Re: Automaattilaatikko ongelma
Paljonko ahtoa tulee? 0,27 bar on speksin mukaan joten ei se paljoa ole.
Periaatteessa jako pielessä sopivasti voi myöskin kadottaa tehot yläkierroksilta jos on esim. liian aikaisella.
Aika harvoin noita taitaa mennä mutta eihän se mahdotontakaan ole, jos on esim. jotain ylimääräistä romua päässyt siiville.
Tutkittiinko pakopaine, tai edes pakoputkiston paine?
Periaatteessa jako pielessä sopivasti voi myöskin kadottaa tehot yläkierroksilta jos on esim. liian aikaisella.
Aika harvoin noita taitaa mennä mutta eihän se mahdotontakaan ole, jos on esim. jotain ylimääräistä romua päässyt siiville.
Tutkittiinko pakopaine, tai edes pakoputkiston paine?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Automaattilaatikko ongelma
Pitää huomenna vielä kysyä tarkka paine kun haen auton korjaamolta. Olivat kuulemma tarkastaneet koko putkiston ja siellä ei ollut tukoksia. Sanoivat että pakokaasut olivat kuumempia kuin pitäisi (mitä lie tarkoittaakin?).
Mitään ylimääräistä ei pitäisi olla päässyt sisään kun kone ei ole ollut auki.
Joku tosiaan kirjoitteli aikaisemmin että oli pudonnut prikka ahtimeen ja siksi tehot olivat hukassa.
Näkyykö käynnissä muuten jollain lailla jos jako on vähän pielessä?
Mitään ylimääräistä ei pitäisi olla päässyt sisään kun kone ei ole ollut auki.
Joku tosiaan kirjoitteli aikaisemmin että oli pudonnut prikka ahtimeen ja siksi tehot olivat hukassa.
Näkyykö käynnissä muuten jollain lailla jos jako on vähän pielessä?
Re: Automaattilaatikko ongelma
Yleensä näkyy huonompana käyntinä jos nokkien välinen ajoitus on pielessä mutta jos nokat on yhtä paljon pielessä kampiakseliin nähden niin ei välttämättä näy kuin vetoalueessa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com