Tässä hiukan tietoa tuosta etanolista, mutta ei mainintaa tuosta syöpymisestä.SS kirjoitti:Googlella löytyy aika monta linkkiä aiheesta.Hmmmh, mistä olet tuon kuullut?
Linkki Etanooliin.
Tässä hiukan tietoa tuosta etanolista, mutta ei mainintaa tuosta syöpymisestä.SS kirjoitti:Googlella löytyy aika monta linkkiä aiheesta.Hmmmh, mistä olet tuon kuullut?
Siis mitä vikaa? Ei tässä mistään viasta ole kyse, eikä varsinkaan Saabien ongelmasta.En ole edes kuullut enkä nähnyt service tiedotetta koskien tota, vikaa. Pitääpä jutella moottori valmistuksen kanssa ens viikolla.
Onhan se nyt kumma ellei se ole tuotevika jos esiintyy syöpymiä komponenteissa. Juurihan viestissäni sanoin ettei Saabilla ole ollut tämänkaltaisia ongelmia, jos niitä olisi ilmennyt niin sitä seuraa aina service ilmoitus/tiedonanto ja silloin olisin siitä kuullut. Ja jos sitä ei ole tullut vaikeuksia ei myöskään silloin ole.SS kirjoitti:Siis mitä vikaa? Ei tässä mistään viasta ole kyse, eikä varsinkaan Saabien ongelmasta.
Otetaans tää nyt sit näin, 10 tilavuus prosenttia etanolia ja 90 tilavuus prosenttia tavallista bensiiniä ei Saabin sisäisten termien mukaan olekaan etanolipolttoainetta, Saabilla lasketaan etanooli polttoaineeksi vasta se polttoaine joka ylittää 50-60 tilavuusprosenttia etanolia ja luulen tietäväni, että tätä rajaa ollaan nostamassa. Siis Saab ei tarvitse mitään sopivuus taulukoita tämän päivän (vm.2003 ylöspäin) Saab moottorilla voit ajaa jopa liki 120 oktaaniin asti ilman nakutuksia, E85 etanolissa on oktaaneita 106. (sitä ei kait edes myydä suomessa? harmi kun se nostaisi tehoja. 185 heppasesta tulisi 210 heppanen vain tankkaamalla etanolia). Oktaanilukuhan taas on polttoaineen puristuskestävyyttä tarkoittava luku.SS kirjoitti: Kyse on ainoastaan siitä, että etanoli saattaa aiheuttaa pitemmän päälle tuhoa tietyille materiaaleille joita saattaa joidenkin autojen polttoainejärjestelmissä olla. Mitään automerkkejä ei ole mainittu, Saabien kanssa ongelmia ei ole, eikä kukaan ole näin väittänytkään. Sopivuustaulukosta voi päätellä, ettei 10% etanolipitoisuus aiheuta ongelmia saabeille ainakaan vm.79 eteenpäin.
No joo olisi pitänyt mainita et jos ajaa E85 ja vaihtaa bensaan ei tapahdu muuta kuin tehot alenee, se on tietysti noin päin tuon nakutuksen kans, nakutushan johtuu ennenaikaisesta syttymisestä, mutta saab ei nakuta vaikka ajais 92 okt:lla, pojat ovat labrassa tehneet kokeita tolueenillakin sen oktaani luku on yli 110. Heidän mielipiteensä on kuitenkin ettei tolulla kannata ajaa. Ehkä sekoittaa jonkun verran, mutta se on kuulemma huonoa polttoainetta.Mimmi kirjoitti:
Korjataas sitten vääriä käsityksiäsi:
Polttoaineen oktaaniluvun noustessa (eli puristuskestävyyden noustessa) nakutusherkkyys pienenee ja sitä kautta saadaan lisää tehoa.
Oktaaniluvun ollessa 106 (tai jopa mainitsemasi 120) vs 95 voidaan siis nostaa tehoja aiheuttamatta nakutusta.
E85:sta myydään Suomessa.
Oktaaniluvulla ei ole mitään tekoa etanolin kanssa.
No onko se sitten vika, jos dieselauto ei kestä bensaa? Ei kai se nyt millään tapaa voi olla vika, jos laite ei kestä sellaista polttoainetta jolle sitä ei ole suunniteltu? Puhun siis ihan yleisellä tasolla, en Saabeista.Onhan se nyt kumma ellei se ole tuotevika jos esiintyy syöpymiä komponenteissa.
Tuo kyllä olisi ihan mielenkiintoista tietoa.Mutta kun täällä keskusteltiin komponenttien syöpymisestä niin ajattelin kysäistä tästä moottorilaboratoriosta. Onko niitä edes ilmennyt koskaan.
Pääkaupunkiseudulla ST1 myy vastaavaa, RE85 bioetanoliseosta kokeilumielessä.E85 etanolissa on oktaaneita 106. (sitä ei kait edes myydä suomessa?
Mites hintapolitiikka sitten kun verohelpotus poistuu, onko mitään hajua?Mimmi kirjoitti:Eipä ole enää mikään kokeilu. 2011 alussa pitää bio-osuus (johon etanolikin luetaan) nousta ja E85:n jakelu ulottuisi koko maahan.SS kirjoitti:Pääkaupunkiseudulla ST1 myy vastaavaa, RE85 bioetanoliseosta kokeilumielessä.
Sanoin jo tossa aiemmin, että minä tarkoitan Saabeja. Etköhän vielä ottais ja vertais karkkipaperia ja kortonkia?SS kirjoitti:No onko se sitten vika, jos dieselauto ei kestä bensaa? Ei kai se nyt millään tapaa voi olla vika, jos laite ei kestä sellaista polttoainetta jolle sitä ei ole suunniteltu? Puhun siis ihan yleisellä tasolla, en Saabeista.
No tiedoksi sen verran, että löytyy eräskin 2.3 litranen kone joka ei hyväksynyt tätä etanolia lainkaan niitä on Södertäljen korkeassa lastilavahallissa mielen määrin. Kukaan ei aluksi tiennyt mistä moinen johtui, päätyivät sitten siihen, että sen oli pakko olla iskun pituudesta kii, en ole varma selkiskö se koskaan mikä siinä kiikasti, 2litraset toimi ilman samoja vikoja jo silloin ja nyt myös 2.3:setkin. Muuten täällä on sellainen sanonta, jos Saab ei ole tienpäällä tai normaalihuollossa niin siinä täytyy sit olla jotain vikaa.Tuo kyllä olisi ihan mielenkiintoista tietoa.
Kun viime kesänä ajelin Hesasta Rauma'lle edestakas, niin ei näkynyt yhtään asemaa joka myi E85:sta. Joten tuo on kyllä hemmetin hyvä uutinen meille etanoli kuskeille.Mimmi kirjoitti:Eipä ole enää mikään kokeilu. 2011 alussa pitää bio-osuus (johon etanolikin luetaan) nousta ja E85:n jakelu ulottuisi koko maahan.SS kirjoitti:Pääkaupunkiseudulla ST1 myy vastaavaa, RE85 bioetanoliseosta kokeilumielessä
Joo toi olis kiva tietää, mutta siihen ei varmaan pysty kukaan sanoon mitään.ysikoo kirjoitti: Mites hintapolitiikka sitten kun verohelpotus poistuu, onko mitään hajua?
Sori vaan mutta kun en osaa lukea ajatuksia tai nähdä tulevaisuuteen. Jos luet koko topikin läpi, huomaat etten ole verrannut yhtään mitään mihinkään. Heitin ainoastaan yleisellä tasolla kommentin etanolin syövyttävyydestä...Sanoin jo tossa aiemmin, että minä tarkoitan Saabeja. Etköhän vielä ottais ja vertais karkkipaperia ja kortonkia?
...ennen kuin olit postannut kertaakaan tähän topikkiin. No, itse asia lienee tullut kaikille selväksi.Etanoli saattaa syövyttää polttoainejärjestelmää.
@"SS" Eipä tässä hätää ei tapella eihän, sapetti vaan kun mainitsit tuon vertauksen dieseliin, kun puhuin autosta joka tosiaan on tarkoitettu ja rakennettu toimimaan melkein puhtaalla Etanolilla ja jollei se sitä kestä niin olis tuotevika.SS kirjoitti:
Osaakos kukaan muuten sanoa, mistä tuo etanoli suomeen tulee? Tehdäänkö kaikki Suomessa vai roudataanko peräti Brasiliasta? ST1:n tavarahan on tehty jätteestä, mikä on se ekologisin vaihtoehto, ainakin verrattuna sademetsän polttamiseen
Ei lehti, vaan St1 itse: http://www.st1.fi/index.php?id=2818core2 kirjoitti:@"SS" Eipä tässä hätää ei tapella eihän, sapetti vaan kun mainitsit tuon vertauksen dieseliin, kun puhuin autosta joka tosiaan on tarkoitettu ja rakennettu toimimaan melkein puhtaalla Etanolilla ja jollei se sitä kestä niin olis tuotevika.SS kirjoitti:
Osaakos kukaan muuten sanoa, mistä tuo etanoli suomeen tulee? Tehdäänkö kaikki Suomessa vai roudataanko peräti Brasiliasta? ST1:n tavarahan on tehty jätteestä, mikä on se ekologisin vaihtoehto, ainakin verrattuna sademetsän polttamiseen![]()
Luin jostain et Neste toisi omansa jostain ulkomailta ei vaan seisonut tarkemmin mistä, milloin aikovat alkaa myymään sitä ei myöskään mainittu.
Tämä biojätteen käyttö taas vaikuttaa hemmetin järkevältä ratkaisulta. Siinä on jollain ollut hoksottimet kohdallaan joka sen keksi! Ollaankohan täällä ruotsissa edes tietoisia asiasta, Saisivat alkaa lisensillä tekeen samoin täällä svedussakin, kun mekin erotellaan jo kaikki jätteet ja ne jätevuoret ovat melko korkeita. Kulkeeko tuo bioetanoli tällä nimellä, vai onko joku toinen nimi olemassa.
Tietääkö joku onko joku lehti suomessa kirjoittanut tästä ruotsiksi?
Jotta olis jotain mihin viittaisin jos mainitsen asiasta täällä.
Pyörin aika paljon piireissä joita tämä varmaan kiinnostaisi.
Kiitti sulle Risto toi on vielä parempi ku joku lehtitieto.Risto kirjoitti:
Ei lehti, vaan St1 itse: http://www.st1.fi/index.php?id=2818
Ei ei, joskus vaan on hermot turhan kireällä@"SS" Eipä tässä hätää ei tapella eihän
Palmuöljystä muuten tuli eilen dokumentti ja yllätys yllätys, noidenkin viljelmien tieltä tuhotaan sademetsää, kuivatetaan soita ja ajetaan alueen eläimet sukupuuttoon. Toiminta on osittain rikollista jopa Indonesian lakien mukaan. Varsinaista ekodieseliä...Neste ei tuota/tuo mistään ulkomailta etanolia, vaan biodieseliä. Biodiesel taasen tehdään "viljellystä" raaka-aineesta (ihmettelen, miten alkuperämaassa (mm. Thaimaa, Indonesia) yhtäkkiä löytyy muusta kasvillisuudesta vapaita peltoja, joihin voidaan istuttaa vijelyksiä).
Mille grazieMimmi kirjoitti:Neste ei tuota/tuo mistään ulkomailta etanolia, vaan biodieseliä. Biodiesel taasen tehdään "viljellystä" raaka-aineesta (ihmettelen, miten alkuperämaassa (mm. Thaimaa, Indonesia) yhtäkkiä löytyy muusta kasvillisuudesta vapaita peltoja, joihin voidaan istuttaa vijelyksiä).
St1 asemia löytyy myös Ruotsista (lähde: http://www.st1.fi ), mutta niillä ei toistaiseksi myydä jäte-etenolia, joka tehdään mm. elintervikejätteistä. St1 myy jäte-etanolia RE85 tuotemerkillä.
St1:n sivut kääntyvät kätevästi ruotsiksi klikkaamalla ruotsin lippua etusivulla.
Mutta tuossakaan ei ole tietoa onko se biojätteestä valmistettua E85 mukaan ei ole RE85:sta, ja sit katsoin mistä asemia löytyy ja löysin Nyköpingin asemankin Skavstan lentokentältä, mutta sinne on parikyt kilsaa edestakas. Tämä St1 toimii samankaltaisella periaatteella kuin Jet:kin täällä ruotsissa miehittämättömiä asemia ja vähintään 0,25 kruunua halvemmalla ku muut asemat.St1 kirjoitti:St1 är Sveriges nya automatpriskedja. Hos oss tankar du bensin, diesel och E85 på 200 automatstationer. Du betalar med St1- och/eller bankkort i säkra och moderna betalterminaler.