Saab 99, kovasti lämpiää

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Saab 99, kovasti lämpiää

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Jäähdyttimen kennosto on mallia mureneva, joten epäilemättä sillä on oma lusikkansa sopassa.
Lämpöongelmaa en ole huomannut moottoritienopeuksissa, jolloin viisari painuu jopa lähelle puoliväliä. Kuitenkin kaupunkipyörityksessä, varsinkin tällaisina lämpiminä päivinä lämmöt nousevat erittäin korkealle. Ilmeisesti kova ilmavirta jäähdyttää tarpeeksi.
Flekti pitää toisinaan pahaa ääntä; laakeri lienee tullut tiensä päähän?

Mistäs noita syylareita nyt sitten kannattaa haistella? Motonetin uusi hintaan 149 euroa ei suoraan sanottuna houkuttele...
Ideoita? Vinkkejä? Tarjouksia? ;)
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Saab 99, kovasti lämpiää

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

idea olisi. purkamot .... :roll:
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Saab 99, kovasti lämpiää

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Purkaamolta etit 99:n kennon jossa luke Blackstone ja sen viet jäähdytinkorjaamoon jossa sitten tinaavat vielä kennon uudestaan. Näin sano yksi kennokorjaaja siinä kinthaalla kymmenen vuotta sitten ja niin tein. Ja se korjattu kenno on edelleen 99:ssä paikoillaan :mrgreen:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Saab 99, kovasti lämpiää

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

dimebak kirjoitti:Purkaamolta etit 99:n kennon jossa luke Blackstone ja sen viet jäähdytinkorjaamoon jossa sitten tinaavat vielä kennon uudestaan. Näin sano yksi kennokorjaaja siinä kinthaalla kymmenen vuotta sitten ja niin tein. Ja se korjattu kenno on edelleen 99:ssä paikoillaan :mrgreen:
Minkäs verran tuollaiselle saattaa tulla hintaa?
Noita 99:n kennoja ei ainakaan www.autopurkaamot.com näy... joten valinnan vaikeuskaan ei iske.

Missäs kaikissa on ollut edes suunnilleen samankokoinen tai helposti paikalleen heitettävä kenno? Flekti pitää varmaan myös hankkia erikseen.

On se hyvä, että kun ng-satku ei ole oireillut pitkään aikaan, niin tuli hankittua uusi rahareikä taloon. :lol:
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Saab 99, kovasti lämpiää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Jotain muutakin jäähdyttimen lisäksi tuntuis olevan vialla jos kaupunkipyörityksessä lämpiää pahemmin? Olisiko se juurikin puhallin? Entäs puhallintermostaatti, kytkeekö se puhaltimen ajoissa päälle, ja säännöllisesti?

Onhan tuolla myyntipalstalla ihmisiä jotka myy 99:n osia, osta käytetty hyvä jäähdytin jossa toimiva puhallin valmiiksi kiinni, säästät vaihtotyössä ison osan työtä jos vaihtojäähdyttimessä on puhallin valmiina, se kun on pirullinen irroittaa.

Ja jos joudut vielä tuollaisena sillä ajamaan, niin kytke ainakin lämppäri täysin kuumalle kaupungissa ja lämppärin puhallin päällä, jos meinaa mennä punaiselle. Sekin auttaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Saab 99, kovasti lämpiää

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

lucaf kirjoitti:Jotain muutakin jäähdyttimen lisäksi tuntuis olevan vialla jos kaupunkipyörityksessä lämpiää pahemmin? Olisiko se juurikin puhallin? Entäs puhallintermostaatti, kytkeekö se puhaltimen ajoissa päälle, ja säännöllisesti?

Onhan tuolla myyntipalstalla ihmisiä jotka myy 99:n osia, osta käytetty hyvä jäähdytin jossa toimiva puhallin valmiiksi kiinni, säästät vaihtotyössä ison osan työtä jos vaihtojäähdyttimessä on puhallin valmiina, se kun on pirullinen irroittaa.

Ja jos joudut vielä tuollaisena sillä ajamaan, niin kytke ainakin lämppäri täysin kuumalle kaupungissa ja lämppärin puhallin päällä, jos meinaa mennä punaiselle. Sekin auttaa.
Eli termari ensimmäisenä vaihtoon. Katsotaan jos tuolla hetkeksi helpottaa.

Kenno menee kuitenkin jossain vaiheessa vaihtoon, koska kennostoa tökkiessä se murenee aika helponlaisesti. Tähän kun vielä lisää flektin ajoittain suorastaan kirkuvan äänen (hyvä ilmoittaa naapureillekin tulleensa paikalle), niin soppa alkaa olla valmis.

Flektin toimintaa ajossa on aika vaikea huomata, varsinkaan kuulla, kun melua on ihan riittämiin isommissa nopeuksissa kuitenkin. En kuitenkaan menisi vakuuttumaan, että se pyörii aina kaupungissa... Yleensä rupeaa huutamaan kuitenkin, kun auton on pysäköinyt.

Lämmitystä on vähän paha lähteä säätämään, kun säädinnupin takana oleva tanko (?) on murtunut / poikki, joten nuppi itsessään pyörii aika holtittomasti. Kojelaudan purkaminen on kuitenkin poppien vuoksi jossain vaiheessa edessä, joten siitä en ota turhaa ongelmaa itselleni.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24625
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 99, kovasti lämpiää

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

pikku vinkkeinä

sen kotelon saa siitä koelaudan päältä helposti irti jolloin lämmön säätö vaijeria voi käyttää manuaalisesti...

ja jos ei välitä kanssa autoilijoiden ihmettelystä ni tempasee konepellin tuuli hakaan keskusta alueella ni silläkin on uskomattoman positiivinen vaikutus
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Saab 99, kovasti lämpiää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Azanovix kirjoitti: Eli termari ensimmäisenä vaihtoon. Katsotaan jos tuolla hetkeksi helpottaa.

Kenno menee kuitenkin jossain vaiheessa vaihtoon, koska kennostoa tökkiessä se murenee aika helponlaisesti. Tähän kun vielä lisää flektin ajoittain suorastaan kirkuvan äänen (hyvä ilmoittaa naapureillekin tulleensa paikalle), niin soppa alkaa olla valmis.

Flektin toimintaa ajossa on aika vaikea huomata, varsinkaan kuulla, kun melua on ihan riittämiin isommissa nopeuksissa kuitenkin. En kuitenkaan menisi vakuuttumaan, että se pyörii aina kaupungissa... Yleensä rupeaa huutamaan kuitenkin, kun auton on pysäköinyt.

Lämmitystä on vähän paha lähteä säätämään, kun säädinnupin takana oleva tanko (?) on murtunut / poikki, joten nuppi itsessään pyörii aika holtittomasti. Kojelaudan purkaminen on kuitenkin poppien vuoksi jossain vaiheessa edessä, joten siitä en ota turhaa ongelmaa itselleni.
Termarilla tarkoitin siis jäähdyttimen kuskin puoleisessa kyljessä kiinni olevaa puhallintermostaattia ts. flektitermostaattia. Harvemmin se sököksi menee, mutta jos liittimet on hapettuneet, niin virta ei kulje, tämä on yleinen ongelma. Liittimiin tulee kaksi johtoa, ne kun yhdistät toisiinsa, flektin pitäisi käynnistyä (testi).

Entäs voiko sinne flektiin ruiskuttaa jotain esim aseöljyä, saisiko sitä hiljaisemmalle sillä? Harvoin flekti käynnistyy kovissa nopeuksissa, vaan nimenomaan kaupunkiolosuhteissa esim liikennevaloissa, silloin sen kyllä kuulee.

Lämmityslaitteen säädin on ysisyissä kytköksissä vaijeriin, ja mekanismissa on paljon muoviosia, sieltä on pettänyt yksi muovistoppari, ysiysin tyyppivika :(
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Saab 99, kovasti lämpiää

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

lucaf kirjoitti: Termarilla tarkoitin siis jäähdyttimen kuskin puoleisessa kyljessä kiinni olevaa puhallintermostaattia ts. flektitermostaattia. Harvemmin se sököksi menee, mutta jos liittimet on hapettuneet, niin virta ei kulje, tämä on yleinen ongelma. Liittimiin tulee kaksi johtoa, ne kun yhdistät toisiinsa, flektin pitäisi käynnistyä (testi).
Eli jos flekti lähtee testaamalla pyörimään, niin termostaatissa on häikkää. Liittimien putsaus voisi olla silloin paikallaan? Tai jopa uusi tilalle... Onko tämä se, mistä puhutaan:
Jäähd puhallinanturi euroopp. 13-3701 99 77-> 92°-87° (vakio) [1977 - 1984] 6.40 €
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Saab 99, kovasti lämpiää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Azanovix kirjoitti: Eli jos flekti lähtee testaamalla pyörimään, niin termostaatissa on häikkää. Liittimien putsaus voisi olla silloin paikallaan? Tai jopa uusi tilalle... Onko tämä se, mistä puhutaan:
Jäähd puhallinanturi euroopp. 13-3701 99 77-> 92°-87° (vakio) [1977 - 1984] 6.40 €
Usein liittimet on silminnähden hapettuneet. Toi puhallinanturi vaikuttais olevan se, nimittäin ennen 77 vuotta se oli erilainen. Mulla on kyllä noita käytettyjä kotona, jos haluat säästää 6 euroa ja noutaa ilmaiseksi länsi-vantaalta :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Saab 99, kovasti lämpiää

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

lucaf kirjoitti:
Azanovix kirjoitti: Eli jos flekti lähtee testaamalla pyörimään, niin termostaatissa on häikkää. Liittimien putsaus voisi olla silloin paikallaan? Tai jopa uusi tilalle... Onko tämä se, mistä puhutaan:
Jäähd puhallinanturi euroopp. 13-3701 99 77-> 92°-87° (vakio) [1977 - 1984] 6.40 €
Usein liittimet on silminnähden hapettuneet. Toi puhallinanturi vaikuttais olevan se, nimittäin ennen 77 vuotta se oli erilainen. Mulla on kyllä noita käytettyjä kotona, jos haluat säästää 6 euroa ja noutaa ilmaiseksi länsi-vantaalta :)
Pystytkö ottamaan kuvan ko. härvelistä, kun itse en tiedä, miltä se edes näyttää. Kävin tutkimassa autoa ja löysin siitä flektin kehikon kuskinpuoleisesta kyljestä sellaisen sylinterin mallisen, kumihuppuisen laitteen, johon meni kahdet johdot. Toisessa liittimessä taisi lukea "Lamp" tai jotain vastaavaa.
Otin toisen piuhan irti ja laitoin toiseen kiinni, mutta mitään ei tapahtunut riippumatta siitä oliko autosta virrat pois päältä, päällä vai oliko auto jopa käynnissä. Flekti ei inahtanutkaan.

Toinen asia onkin sitten, oliko kyse edes oikeasta laitteesta, jota rupesin tutkimaan. :lol:
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2079
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Saab 99, kovasti lämpiää

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

anturi on syylärin vasemmassa ylä kulmassa ja siihen tulee keltainen ja vihreä johto.

se minkä johdot koitit yhdistää oli todennäköisesti sytytyspuola?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 99, kovasti lämpiää

Viesti Kirjoittaja jus »

Flektikytkin näkyy tässä kuvassa, vasemmassa alakulmassa kurvaa ylävesiletku ja sen alapuolella näkyy keltainen ja vihreä johto, jokta menevät flektin termostaattikytkimeen:
http://www.jus.liitin.net/99KJet/imagep ... age32.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Saab 99, kovasti lämpiää

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

antti.hakamaa kirjoitti: se minkä johdot koitit yhdistää oli todennäköisesti sytytyspuola?
:lol:
Tulipas taas harvinaisen idiootti fiilis. :D
Jatketaan siis paikannushommia huomenna ennen töitä.
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Saab 99, kovasti lämpiää

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Älä masennu. Ei ne voinut olla puolan johdot, kun kerran koitit myös auto käynnissä. Ei se käy kun puolan johdot irroittaa.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Vastaa Viestiin