Saab 99, kovasti lämpiää
Re: Saab 99, kovasti lämpiää
Kannattaa jokaisena aamuna tarkistaa että vettä on reilusti yli min-rajan ja moottoriöljynkin voisi tankata max-merkkiin, sekin vähentää moottorin kuumenemista, väittävät.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Saab 99, kovasti lämpiää
Vaihdoin tänään uuden termarin paikalleen. Vanha oli 92-asteinen, joten ei ihme, että viisari huiteli siellä 3/4 tasolla normaalistikin.
82-asteinen tuli hankittua motonetistä tilalle, toimii sen minkä toimii ja sitten vaihdetaan uudestaan.
Täytin paisarin ihan vain vedellä, koska syylari on joka tapauksessa menossa kohta puoliin vaihtoon, niin turhaan viitsinyt kaataa kalliita litkuja tähän väliin.
Kuinkas nirsoja nämä muuten ovat jäähdytinnesteen suhteen? Käykö mikä vain aiheeseen tarkoitettu vai pitääkö olla jotain tiettyä? Suosituksia?
82-asteinen tuli hankittua motonetistä tilalle, toimii sen minkä toimii ja sitten vaihdetaan uudestaan.
Täytin paisarin ihan vain vedellä, koska syylari on joka tapauksessa menossa kohta puoliin vaihtoon, niin turhaan viitsinyt kaataa kalliita litkuja tähän väliin.
Kuinkas nirsoja nämä muuten ovat jäähdytinnesteen suhteen? Käykö mikä vain aiheeseen tarkoitettu vai pitääkö olla jotain tiettyä? Suosituksia?
Re: Saab 99, kovasti lämpiää
Päivän lenkki tehty ja hyvin tuntuvat lämmöt pysyvän kurissa. Lenkiltä tarttui mukaan "uusi" syylari, kustansi 20€.
Sellaisen mielenkiintoisen havainnon tein, että nyt tuntuu puhaltavan missä hyvänsä tilanteessa niistä kojelaudan päällä olevista suuttimista lämmintä sisään. Minkään vipstaakin asento ei vaikuta asiaan, joten missä vika. Menikö ilmaus viduralleen? Ne suoraan kohti naamaa puhaltavat kyllä toimivat ihan normaalisti.
Sellaisen mielenkiintoisen havainnon tein, että nyt tuntuu puhaltavan missä hyvänsä tilanteessa niistä kojelaudan päällä olevista suuttimista lämmintä sisään. Minkään vipstaakin asento ei vaikuta asiaan, joten missä vika. Menikö ilmaus viduralleen? Ne suoraan kohti naamaa puhaltavat kyllä toimivat ihan normaalisti.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24625
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saab 99, kovasti lämpiää
eli nyt sulla on tarpeeksi nestettä koneessa ja se kiertää.. hih... onko lämpötilan säätö pyörä paskana...aika tyyppi vika.
moottoritilassa on siinä kotelossa vipu summer/winter..
moottoritilassa on siinä kotelossa vipu summer/winter..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Saab 99, kovasti lämpiää
Tais nimenomaan ilmaus onnistua kun lämmin vesi pääsee lämppärin kennostolle astiAzanovix kirjoitti:Päivän lenkki tehty ja hyvin tuntuvat lämmöt pysyvän kurissa. Lenkiltä tarttui mukaan "uusi" syylari, kustansi 20€.
Sellaisen mielenkiintoisen havainnon tein, että nyt tuntuu puhaltavan missä hyvänsä tilanteessa niistä kojelaudan päällä olevista suuttimista lämmintä sisään. Minkään vipstaakin asento ei vaikuta asiaan, joten missä vika. Menikö ilmaus viduralleen? Ne suoraan kohti naamaa puhaltavat kyllä toimivat ihan normaalisti.

Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Saab 99, kovasti lämpiää
No piru. Pitää varmaan seuraavaksi sitten korjata se lämmönsäätönamiska. Eihän tuonne kesähelteillä oikeen tahdo lisää lämpöä kabiiniin.
Onko sen muovilirpakkeen korjaamiseen mitään kikka kolmosta? Tai mikä nyt onkaan.. mutta siis sen säätöpyörän takana olevan mekanismin. Vai marssitaanko marmorille tilaamaan osaa kuuden viikon toimitusajalla?
Onko sen muovilirpakkeen korjaamiseen mitään kikka kolmosta? Tai mikä nyt onkaan.. mutta siis sen säätöpyörän takana olevan mekanismin. Vai marssitaanko marmorille tilaamaan osaa kuuden viikon toimitusajalla?
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24625
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saab 99, kovasti lämpiää
helpoin on vaihtaa se koko paneeli siihen keskelle...
mutta eikö tämä auto tullut pelkkään kesäkäyttöön niin eikö riitä että kone huoneen puolelta kääntää hanan kiinni...
mutta eikö tämä auto tullut pelkkään kesäkäyttöön niin eikö riitä että kone huoneen puolelta kääntää hanan kiinni...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Saab 99, kovasti lämpiää
Mitä kaikkea kannattaa ottaa huomioon ennen syylarin vaihtoa? Kannattaako paisarin korkki ottaa auki, jotta järjestelmä tyhjenee paremmin?
Nestettä tulee ulos varmaan aika reilusti, eli jotain vatia vaan alle, niin koko parkkipaikka ei lainehdi. Osaako kukaan sanoa arvioitua kestoa vaihtotyölle?
Nestettä tulee ulos varmaan aika reilusti, eli jotain vatia vaan alle, niin koko parkkipaikka ei lainehdi. Osaako kukaan sanoa arvioitua kestoa vaihtotyölle?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2079
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Saab 99, kovasti lämpiää
ruosteenirroitinta pultteihin ja klemmareihin hyvissä ajoin ja uutta nestettä kannattaa ostaa myös. noin puoli tuntia jäähdyttäjän vaihdossa menee.
kannattaa myös jakajan kansi ja akku irroitaa saa paremmin tilaa työskennellä.
jos haluaa vielä enemmän tilaa voi myös konepellin irroittaa.
lopuksi huolellinen ilmaus useampaan kertaan molemmista ilmaruuveista.
kannattaa myös jakajan kansi ja akku irroitaa saa paremmin tilaa työskennellä.
jos haluaa vielä enemmän tilaa voi myös konepellin irroittaa.
lopuksi huolellinen ilmaus useampaan kertaan molemmista ilmaruuveista.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Saab 99, kovasti lämpiää
Jos siellä on ajovalopesurimoottori paikallaan ja hyvin kiinni jäähdyttimen pohjassa, voi olla helpompaa nostaa koko keulapaketti umpioineen lukkopelteineen pois ja porata sitten ne pesurimoottorin kiinnitysruuvit. Piruja vaan tässä seinälle maalailen...
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Saab 99, kovasti lämpiää
Otsikko: 99 jäähdyttimenvaihtoraportti (beginner level)Azanovix kirjoitti:Mitä kaikkea kannattaa ottaa huomioon ennen syylarin vaihtoa? Kannattaako paisarin korkki ottaa auki, jotta järjestelmä tyhjenee paremmin?
Nestettä tulee ulos varmaan aika reilusti, eli jotain vatia vaan alle, niin koko parkkipaikka ei lainehdi. Osaako kukaan sanoa arvioitua kestoa vaihtotyölle?
Ei paisarin korkin avaamisesta varmastikaan haittaa ole. Hyvä että nestettä tuleekin ulos reilusti, siellähän voi olla vaikka 10v. vanhat kurat sisällä.
Huom: Kun jäähdytin on pois, sinulla on mainio tilaisuus kiristää moottorin etukannattimen pultteja (2x13mm) jotka on suoraan jäähdyttimen alla. Ne nimittäin tuppaa löystymään/avautumaan itsestään ja sen jälkeen koko lohko lähtee keulimaan konepeltiä kohti kiihdytyksissä

Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Saab 99, kovasti lämpiää
lucaf kirjoitti:Otsikko: 99 jäähdyttimenvaihtoraportti (beginner level)Azanovix kirjoitti:Mitä kaikkea kannattaa ottaa huomioon ennen syylarin vaihtoa? Kannattaako paisarin korkki ottaa auki, jotta järjestelmä tyhjenee paremmin?
Nestettä tulee ulos varmaan aika reilusti, eli jotain vatia vaan alle, niin koko parkkipaikka ei lainehdi. Osaako kukaan sanoa arvioitua kestoa vaihtotyölle?
Ei paisarin korkin avaamisesta varmastikaan haittaa ole. Hyvä että nestettä tuleekin ulos reilusti, siellähän voi olla vaikka 10v. vanhat kurat sisällä.
Huom: Kun jäähdytin on pois, sinulla on mainio tilaisuus kiristää moottorin etukannattimen pultteja (2x13mm) jotka on suoraan jäähdyttimen alla. Ne nimittäin tuppaa löystymään/avautumaan itsestään ja sen jälkeen koko lohko lähtee keulimaan konepeltiä kohti kiihdytyksissä
taitaa puhua kokemuksen syvä rintaääni ?

Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: Saab 99, kovasti lämpiää
Vaihtoprosessi meneillään ja eipä tämäkään urakka näemmä mene läpi ilman ongelmia. Kuskin puolella oleva kiinnityspultti pyörii ilmeisesti tyhjää eikä näin ollen irtoa.
Ilmeisesti ainoa keino tuon avittamiseksi tai tuhoamiseksi on ruveta purkamaan koko keula atomeiksi, jolloin koko roskan saa nostettua yhtenä klimppinä irti.
Kun todennäköisesti huomenna aloitan sen homman, niin kysytäänpä nyt sitten, että mitähän kaikkea muuta siitä voi uusia samalla vaivalla? Jotain nippeleitä ja nappeleita, joille aika ja kilometrit ovat tehneet tehtävänsä?
Ilmeisesti ainoa keino tuon avittamiseksi tai tuhoamiseksi on ruveta purkamaan koko keula atomeiksi, jolloin koko roskan saa nostettua yhtenä klimppinä irti.
Kun todennäköisesti huomenna aloitan sen homman, niin kysytäänpä nyt sitten, että mitähän kaikkea muuta siitä voi uusia samalla vaivalla? Jotain nippeleitä ja nappeleita, joille aika ja kilometrit ovat tehneet tehtävänsä?
Re: Saab 99, kovasti lämpiää
Kokeile lyödä ruuvimeisseli sinne syylärin korvakkeen väliin niin että se pitää kiinni sitä ilmeisesti korvakkeesta irronnutta neliskulmaista mutteria.
Tai sitten hiot rälläkällä, dremelillä tai rautasahan terällä veke sen pultin kannan jotta saat syylärin irti.
Ei siinä lukkopellin irrotuksessa kauaa mene, merkkaat vaan ensin tussilla konpeltiin/saranaan oikean kiinnityskohdan (siis mikäli konepelti on nyt oikeissa säädöissään), nappaat irti puolan johdot, lampunpesimien johdot (ja niiden pesunesteletkut, ja konepellin pesunesteletkun myöskin), flektin moottorin liittimen, flektin anturin liittimet, ja vesiletkut, ja sitten ruuvaat auki sieltä lukkopellin alapäästä kiinnitysmutterit, ja yläpäästä irrotat kiinityspultit.
Konepeltiä ei kannata kokeillakaan nostaa yksin, mistäköhän tiedän (ainakin 3 kertaa irrottanut sen menestyksekkäästi yksin, mutta viimeisin kerta oli fiasko kun luiskahti otteesta maahan)
Tai sitten hiot rälläkällä, dremelillä tai rautasahan terällä veke sen pultin kannan jotta saat syylärin irti.
Ei siinä lukkopellin irrotuksessa kauaa mene, merkkaat vaan ensin tussilla konpeltiin/saranaan oikean kiinnityskohdan (siis mikäli konepelti on nyt oikeissa säädöissään), nappaat irti puolan johdot, lampunpesimien johdot (ja niiden pesunesteletkut, ja konepellin pesunesteletkun myöskin), flektin moottorin liittimen, flektin anturin liittimet, ja vesiletkut, ja sitten ruuvaat auki sieltä lukkopellin alapäästä kiinnitysmutterit, ja yläpäästä irrotat kiinityspultit.
Konepeltiä ei kannata kokeillakaan nostaa yksin, mistäköhän tiedän (ainakin 3 kertaa irrottanut sen menestyksekkäästi yksin, mutta viimeisin kerta oli fiasko kun luiskahti otteesta maahan)

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Saab 99, kovasti lämpiää
No niin, syylari irrotettuna ja ruokatauolla.
Ongelma oli se syylarin "telineen" läpi menevän kumin sisällä ollut metalliholkki, joka puristui pulttiin niin tiukasti kiinni, että pultti jäi pyörimään tyhjää. Pultti oli siis irti jo syylarin kierteistä, mutta silti näennäisesti kiinni. Tämän kun tajusin, niin tarpeeksi vain vipuvartta ja sain kammettua pultin irti syylarista. Holkista se irtosikin sitten sopivilla pihdeillä puristaen ja samalla pyöritellen.
Kuvia vanhasta syylarista hyvässä valossa tulossa piakkoin. Ei ihme, että jäähdytysteho oli mitä oli...
Ongelma oli se syylarin "telineen" läpi menevän kumin sisällä ollut metalliholkki, joka puristui pulttiin niin tiukasti kiinni, että pultti jäi pyörimään tyhjää. Pultti oli siis irti jo syylarin kierteistä, mutta silti näennäisesti kiinni. Tämän kun tajusin, niin tarpeeksi vain vipuvartta ja sain kammettua pultin irti syylarista. Holkista se irtosikin sitten sopivilla pihdeillä puristaen ja samalla pyöritellen.
Kuvia vanhasta syylarista hyvässä valossa tulossa piakkoin. Ei ihme, että jäähdytysteho oli mitä oli...