Vanhan järjestelmän ilmastoinnin täyttö pk-seutu?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
MarkoL
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2005 09:07

Vanhan järjestelmän ilmastoinnin täyttö pk-seutu?

Viesti Kirjoittaja MarkoL »

Moi

Kiven takana tuntuu olevan löytää PK-seudulta tai vaikka vähän kauempaakin firmaa jolta vielä löytyisi liittimet/aineet(korvaava) vm. -89 tonnarin ilmastoinnin täyttöön. Torek-auto kertoi aamulla että Pellen Pajakin on lopettanut toimintansa.

Parista muustakin paikasta on tullut kysyttyä ja vanhojen postausten puhelinnumeroihin lähetetty tekstarit ja tiedusteltu vieläkö toimintaa (mm. Oinonen/Klaukkala...).

Vinkkejä, anyone?

t. Marko
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Vanhan järjestelmän ilmastoinnin täyttö pk-seutu?

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Oletko kysellyt varsinaisista autokylmäalan yrityksistä, jotka huoltavat raskaan kaluston reefereitä? Aine jota tarvitset on Isceon 49 tai RS-24.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Vanhan järjestelmän ilmastoinnin täyttö pk-seutu?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

http://www.suomenkuljetuslaite.fi/

Tuolla täyttivät tontun ilmastoinnin mukisematta, kun Saabilla (eräs jälleenmyyjä, ei Trollhättanin tai Mexicon tuotantolaitos, ihan vaan Mimmille tarkennukseksi) automaattikoneen liittimet ei sopinut. Jos heiltä vaan Isceonia löytyy, niin saavat myös täytettyä "manuaalisesti", eli ruuvaavat vaa'an päällä olevan kylmälaitesäiliön linjaan kiinni, auto käyntiin ja vaa'alla katsotaan paljon on kylmäainetta mennyt.
Ensin tietty imastaan vanhat kamat pois ja/tai tehdään tyhjiötesti.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
MarkoL
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2005 09:07

Re: Vanhan järjestelmän ilmastoinnin täyttö pk-seutu?

Viesti Kirjoittaja MarkoL »

Ok. Kiitos vastanneille, otan yhteyttä ko. firmoihin ja tiedustelen. For general interst, laitan *up* tähän kun homma hoidettu, niin saatte tietää kuin kävi äijän...

t. Marko
MarkoL
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2005 09:07

Re: Vanhan järjestelmän ilmastoinnin täyttö pk-seutu?

Viesti Kirjoittaja MarkoL »

*up*

Ok, eli soitin muut paitsi Autotekniikka Finland sanoivat puhelimessa että työstävät vain kuljetuskalustoa, eivät henkilöautoja.

Paikanpäällä AF:ssä Juvanmalmilla, totesivat reilusti että tiivisteet ovat vuotaneet ja putkistossa on huonoja kohtia. Eivät olisi voineet taata että aineet pysyvät sisällä, koska viitteitä vuodosta oli silminnähden heidän mukaansa.

Eli pitäisi uusia ko. systeemiä, kalliiksi tulisi ainakin ko. paikassa tehtynä. Mutta reilu homma mielestäni, ettei vain "kylmästi" rahastettu täytöstä, aineet sitten olisivat karanneet esim. parin kolmen viikon kuluessa.

Seuraavaksi tulikin sitten mieleen kannattaako enää lähteä operoimaan ilmastointiputkistoa ja tiivisteitä...mutta jeps, tällaista. Kiitokset vinkeistä.

t. Marko
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Vanhan järjestelmän ilmastoinnin täyttö pk-seutu?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

MarkoL kirjoitti:
Seuraavaksi tulikin sitten mieleen kannattaako enää lähteä operoimaan ilmastointiputkistoa ja tiivisteitä...mutta jeps, tällaista. Kiitokset vinkeistä.
Valitettavan usein ongelmat ei rajoitu pitkään käyttänmättömänä olleissa systeemeissä letkuihin, joiden uusinta esim. HiFlexillä teetetyillä letkuilla ei ole kovin tyyristä (veikkaisin alle 100€ uudet letkut ja liittimet), samaan syssyyn saat uudet tiivisteetkin.

Sen sijaan ongelmia tulee 99,96% varmuudella liitosten avaamisessa. Etenkin lauhdutinkennon liitos tuppaa hajoamaan avausta yritettäessä, jolloin menee lauhdutinkin uusiksi.
Lisäksi uusia pitää joka tapauksessa ainakin kuivain, todennäköisesti myös painekytkin.
Sitten kun letkut, lauhdutin, kuivain ja painekytkin on kunnossa, huomataan kovin usein, että kompressorikin vuotaa. Siitä voi saada tuurilla tiiviin uusilla tiivisteillä (joiden löytäminen voi olla aika projekti), tai sitten suosiolla uutta/käytettyä kompuraa kehiin.
Höyrystinkenno on omalla näppituntumalla se harvimmin hajoava, eli se on (tuurilla) ehkä jopa ehjä :)

Summasummarum: minimissään n. 500€:n laskuun kannattaa ainakin varautua vaikka itse tekisi aivan kaiken työn (poislukien systeemin täyttö, johon harvemmilla on vehkeet & aineet).
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin