Sammui risteykseen eikä käynnisty (9000 vm -90 2,0 A)
Sammui risteykseen eikä käynnisty (9000 vm -90 2,0 A)
Puoli päivää foorumien aiempia viestejä luettuani en löytänyt vastaavaa, joten tässä pähkinä missä apu on tarpeen:
Automaattivaihteinen vuosimallin -90 turbotonnarin moottori sammui keskeyttäen pitkän, rauhallisen maisema-ajelun. Käynnistysyrityksissä kaikki kuulosti muuten normaalilta, mutta moottori ei lähtenyt käyntiin. Auto työnnettiin tien sivuun ja käytiin seuraavana päivänä yrittämässä uudestaan ensin osia vaihtamatta ilman tulosta. DI-kasetin vaihdon jälkeen lähti käyntiin, mutta 500 metrin päässä sama toistui uudestaan.
Seuraavana päivänä koitin varmasti toimivalla DI-kasetilla ilman vaikutusta. Kaverin tallille hinaamisen jälkeen saatiin tarpeeksi kauan yrittämällä auto käyntiin loppujen lopuksi sillä, että kaadettiin suoraan moottoriin vievään letkuun vajaa desi bensaa ja iskettiin käynnistyksessä kaasu pohjaan. Silloinkin sai startata todella pitkään, ehkä 20 sek, ennen kuin tapahtui mitään, ja koneen käynti oli vaivalloista. Kaasu pohjassa kierrokset pysyivät 2000 rpm ympärillä. Kun kaasua höllättiin ja lopulta päästettiin pois, tyhjäkäyntiä kesti pari sekuntia ennen kuin kone sammui.
Samalla tempulla saatiin uudelleen käyntiin, ja kun käynnistymisen jälkeen kaasua pidettiin pohjassa pitkään, kone tuntui tokenevan. Kun kierrokset nousivat kolmeen ja sitten neljään tonniin, kaasua höllättiin 2000 rpm:ään ja pidettiin siinä noin minuutti. Tyhjäkäynnille päästäessä kierrokset pysyivät normaalissa 800-950:ssä. Sammutuksen jälkeen kone lähti käyntiin normaalisti. Tallin pihalla ajellessa ajossa ei ollut mitään ongelmia, ja ajoin hämmentyneenä kotiin. Autossa oli samat osat kuin alun perin.
Viikkoa myöhemmin en ehtinyt aamulla ajaa kylmällä koneella kuin 500 m, ja kone sammui risteykseen. Onneksi lähti käyntiin ensi yrittämällä, mutta en aavistellut pahinta suotta: seuraavassa risteyksessä sammui eikä lähtenyt käyntiin. Samalla bensaryyppytekniikalla lähti juuri ennen kuin passipoliisi olisi myöntänyt sakkolapun. Ajoin auton kaverin tallin pihaan, jossa se nyt seisoo.
Mikä tontussa voisi olla vikana? Kampiakselin asentoanturi? Bensanpaineet? Bensapumppu? Mikä on paras tapa testata?
Kaikilla kerroilla auto on sammunut tasakaasulla kun vauhtia on ollut 20-40 km/h. Käyntiin on lähtenyt kaksi kertaa itsestään, kaksi kertaa on ratkennut vasta ryypyttämällä. Tankissa on noin 30 litraa ja bensapumppu uusittiin jouluna Motonetistä löytyneeseen Walbron kalliimpaan. DI-kasetteja on kokeiltu montaa erilaista. Mittarissa 470 tkm. Varustuksiin kuuluu ABS, jossa jotain vikaa. Aiempina vuosina auto on sammunut joskus hiekkatiellä sudittelemalla ja joskus parkkiruutuun vauhdikkaasti kurvatessa, ja kerran noin vuosi sitten moottori sammui rauhallisessa kiihdytyksessä valojen jälkeen. Ei kai automaattivaihteisen pitäisi sammua kuin pyydettäessä?
Automaattivaihteinen vuosimallin -90 turbotonnarin moottori sammui keskeyttäen pitkän, rauhallisen maisema-ajelun. Käynnistysyrityksissä kaikki kuulosti muuten normaalilta, mutta moottori ei lähtenyt käyntiin. Auto työnnettiin tien sivuun ja käytiin seuraavana päivänä yrittämässä uudestaan ensin osia vaihtamatta ilman tulosta. DI-kasetin vaihdon jälkeen lähti käyntiin, mutta 500 metrin päässä sama toistui uudestaan.
Seuraavana päivänä koitin varmasti toimivalla DI-kasetilla ilman vaikutusta. Kaverin tallille hinaamisen jälkeen saatiin tarpeeksi kauan yrittämällä auto käyntiin loppujen lopuksi sillä, että kaadettiin suoraan moottoriin vievään letkuun vajaa desi bensaa ja iskettiin käynnistyksessä kaasu pohjaan. Silloinkin sai startata todella pitkään, ehkä 20 sek, ennen kuin tapahtui mitään, ja koneen käynti oli vaivalloista. Kaasu pohjassa kierrokset pysyivät 2000 rpm ympärillä. Kun kaasua höllättiin ja lopulta päästettiin pois, tyhjäkäyntiä kesti pari sekuntia ennen kuin kone sammui.
Samalla tempulla saatiin uudelleen käyntiin, ja kun käynnistymisen jälkeen kaasua pidettiin pohjassa pitkään, kone tuntui tokenevan. Kun kierrokset nousivat kolmeen ja sitten neljään tonniin, kaasua höllättiin 2000 rpm:ään ja pidettiin siinä noin minuutti. Tyhjäkäynnille päästäessä kierrokset pysyivät normaalissa 800-950:ssä. Sammutuksen jälkeen kone lähti käyntiin normaalisti. Tallin pihalla ajellessa ajossa ei ollut mitään ongelmia, ja ajoin hämmentyneenä kotiin. Autossa oli samat osat kuin alun perin.
Viikkoa myöhemmin en ehtinyt aamulla ajaa kylmällä koneella kuin 500 m, ja kone sammui risteykseen. Onneksi lähti käyntiin ensi yrittämällä, mutta en aavistellut pahinta suotta: seuraavassa risteyksessä sammui eikä lähtenyt käyntiin. Samalla bensaryyppytekniikalla lähti juuri ennen kuin passipoliisi olisi myöntänyt sakkolapun. Ajoin auton kaverin tallin pihaan, jossa se nyt seisoo.
Mikä tontussa voisi olla vikana? Kampiakselin asentoanturi? Bensanpaineet? Bensapumppu? Mikä on paras tapa testata?
Kaikilla kerroilla auto on sammunut tasakaasulla kun vauhtia on ollut 20-40 km/h. Käyntiin on lähtenyt kaksi kertaa itsestään, kaksi kertaa on ratkennut vasta ryypyttämällä. Tankissa on noin 30 litraa ja bensapumppu uusittiin jouluna Motonetistä löytyneeseen Walbron kalliimpaan. DI-kasetteja on kokeiltu montaa erilaista. Mittarissa 470 tkm. Varustuksiin kuuluu ABS, jossa jotain vikaa. Aiempina vuosina auto on sammunut joskus hiekkatiellä sudittelemalla ja joskus parkkiruutuun vauhdikkaasti kurvatessa, ja kerran noin vuosi sitten moottori sammui rauhallisessa kiihdytyksessä valojen jälkeen. Ei kai automaattivaihteisen pitäisi sammua kuin pyydettäessä?
Viimeksi muokannut Daedalon, Ti Kesä 08, 2010 10:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Sammui eikä käynnisty, 9000 vm -90, 2,0l Turbo Automaatti
Jos tuota bensapumppua ei olisi jo uusittu olisin automaattisesti veikannut sitä, mutta nyt tuohon ei taida jäädä yleisimmistä vaihtoehdoista kuin tuo asentoanturi.
Tietysti bensapumpun relettä voisi kokeilla.
Tietysti bensapumpun relettä voisi kokeilla.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
- ysitonnari93
- "Hölösuu"
- Viestit: 2653
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
- Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista
Re: Sammui eikä käynnisty, 9000 vm -90, 2,0l Turbo Automaatti
Mulla meni vaparista viime joulun alla lambda-anturi ja sytkäpääte. Ei lähtenyt käymään enää kun välillä kävin parturissa. Useamman starttausyrityksen jälkeen lähti käymään ja sain peruutettua muutaman metrin ja siihen simahti. Sen jälkeen lähti vielä kerran käymään usean yrityksen jälkeen ja sain ajettua muutaman kymmenen metrin matkan maantielle johon simahti sitten lopullisesti. Päättelivät korjaamolla että kaiken pahan alku ja juuri oli lambda-anturi joka olisi saanut kaiken sekaisin särkien samalla sytkäpäätteen. Noita vois tsekkailla ennen sitä kampuran asentoanturia. Vähän samansuuntaisia oireita sinullakin. Muiltakin tulee pian varmaan hyviä vinkkejä. Tsemppiä 

Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
Re: Sammui eikä käynnisty, 9000 vm -90, 2,0l Turbo Automaatti
ysitonnari93 kirjoitti:Päättelivät korjaamolla että kaiken pahan alku ja juuri oli lambda-anturi joka olisi saanut kaiken sekaisin särkien samalla sytkäpäätteen.

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
- ysitonnari93
- "Hölösuu"
- Viestit: 2653
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
- Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista
Re: Sammui eikä käynnisty, 9000 vm -90, 2,0l Turbo Automaatti
No jos sulla on parempi teoria niin kerro ihmeessäjcarlson kirjoitti:ysitonnari93 kirjoitti:Päättelivät korjaamolla että kaiken pahan alku ja juuri oli lambda-anturi joka olisi saanut kaiken sekaisin särkien samalla sytkäpäätteen.Päättely ei tainnut olla korjaamon vahvimpia puolia.

Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
Re: Sammui eikä käynnisty, 9000 vm -90, 2,0l Turbo Automaatti
Tässä tapauksessa ei ainakaan sytkäpääte ole mennyt kun on DI-peli kyseessä.ysitonnari93 kirjoitti:No jos sulla on parempi teoria niin kerro ihmeessäjcarlson kirjoitti:ysitonnari93 kirjoitti:Päättelivät korjaamolla että kaiken pahan alku ja juuri oli lambda-anturi joka olisi saanut kaiken sekaisin särkien samalla sytkäpäätteen.Päättely ei tainnut olla korjaamon vahvimpia puolia.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Sammui eikä käynnisty, 9000 vm -90, 2,0l Turbo Automaatti
Lambda-anturi ei saa sekaisin muita kuin seoksen (yleensä rikkaalle menee jos on rikki ja alkaa näyttää nollaa). Lisäksi anturin signaalipiiri tuottaa alle 1 voltin jännitteen ja olemattoman virran joilla ei mitään elektroniikkaa saa sekoitettua jos sellaista teoriaa jostain kaukaa hakee.ysitonnari93 kirjoitti:No jos sulla on parempi teoria niin kerro ihmeessäjcarlson kirjoitti:ysitonnari93 kirjoitti:Päättelivät korjaamolla että kaiken pahan alku ja juuri oli lambda-anturi joka olisi saanut kaiken sekaisin särkien samalla sytkäpäätteen.Päättely ei tainnut olla korjaamon vahvimpia puolia.
Sytkän pääteaste puolestaan yleensä hajoaa ihan muuten vaan vanhuuttaan ilman mitään erikoista syytä. Lisäävänä tekijänä kuumuus jota se itsekin generoi aika paljon eikä liikaa siedä, transistorihan se on ja lämpö pyritään johtamaan siihen taustalevyyn piitahnan avustamana.
Näiden valossa edellämainittu teoria on aika kaukaa haettu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
- ysitonnari93
- "Hölösuu"
- Viestit: 2653
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
- Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista
Re: Sammui risteykseen eikä käynnisty (9000 vm -90 2,0 A)
No toi kuullostaa järkevältä. Ne on täällä mehtäperällä korjaamot olleet pahasti pihalla mun tontun kanssa. Täytyy jo ensi kerralla harkita merkkikorjaamoa, jos vain ajamalla saa vietyä Ovat 40 kilsan päässä. No taas selvisi jotain uutta
:ista.

Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
Re: Sammui risteykseen eikä käynnisty (9000 vm -90 2,0 A)
Kiitos kommenteista! Aloitamme bensapumpun releen ja bensapumpun testaamisella ja jatkamme kampiakselin asentoanturilla jos ei tuota tulosta.
Onko vinkkejä vianselvitykseen, miten noi testataan vähimmällä vaivalla? Hikoiluttavintahan viassa on sen on-off -luonne, joten vika pitäisi pystyä saamaan esille käskystä.
Onko vinkkejä vianselvitykseen, miten noi testataan vähimmällä vaivalla? Hikoiluttavintahan viassa on sen on-off -luonne, joten vika pitäisi pystyä saamaan esille käskystä.
Re: Sammui risteykseen eikä käynnisty (9000 vm -90 2,0 A)
Yhdellä tutulla ollut aivan samanlaisia oireita ja auton ikä ja malli samaa luokkaa.
Ongelma muistaakseni liittyi loppujen lopuksi kampiakselin anturiin.
Sinne oli päässyt jostain vähän tihkumaan öljyä ja anturi aivan pas....nen.
Ongelma muistaakseni liittyi loppujen lopuksi kampiakselin anturiin.
Sinne oli päässyt jostain vähän tihkumaan öljyä ja anturi aivan pas....nen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 71
- Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 16:55
- Paikkakunta: Los Pargas
Re: Sammui risteykseen eikä käynnisty (9000 vm -90 2,0 A)
Yhdyn kuoroon, kampiakselin asentoanturi vialta vaikuttaa



Re: Sammui risteykseen eikä käynnisty (9000 vm -90 2,0 A)
Asia selvä, aloitamme kampiakselin asentoanturin vaihtamisella.
Mistä sellainen kannattaa hankkia? Minkämallinen on oikea tähän DI-kasetilliseen vm -90 2,0-litraiseen turbotonnariin?
Mistä sellainen kannattaa hankkia? Minkämallinen on oikea tähän DI-kasetilliseen vm -90 2,0-litraiseen turbotonnariin?
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Sammui risteykseen eikä käynnisty (9000 vm -90 2,0 A)
Tulpathan on sitten varmaan myös tarkastettu.
Sattui kauan kauan sitten, tonnari ajosta hallin pihaan, päätinpä pestä
moottorin.
Ei kun toimeen, pesu onnistui loistavasti.
No laitetaanpa käyntiin, noh mikäs siinä nyt on.
Ei millään lähde pyörimään, ja kaasu pohjassa hetken aikaa yrittää
röpöttää mutta ei jaksa käydä.
Tässä tapauksessa olikin oma moka, vesi oli rikkonut kahden tulpan
eristeet ( posliini osassa näkyi selvä halkeama ) no uudet tulpat peliin
ja kaikki oli niinkuin ennenkin.
Ja toisella kerralla tonnarin seisahtumisen syy oli viallinen DI kasetti.
suojakopan irroittamisen jälkeen näki että oli nestevajausta aika reippaasti
yhdessä tulpan pesässä.
Sattui kauan kauan sitten, tonnari ajosta hallin pihaan, päätinpä pestä
moottorin.
Ei kun toimeen, pesu onnistui loistavasti.
No laitetaanpa käyntiin, noh mikäs siinä nyt on.
Ei millään lähde pyörimään, ja kaasu pohjassa hetken aikaa yrittää
röpöttää mutta ei jaksa käydä.
Tässä tapauksessa olikin oma moka, vesi oli rikkonut kahden tulpan
eristeet ( posliini osassa näkyi selvä halkeama ) no uudet tulpat peliin
ja kaikki oli niinkuin ennenkin.
Ja toisella kerralla tonnarin seisahtumisen syy oli viallinen DI kasetti.
suojakopan irroittamisen jälkeen näki että oli nestevajausta aika reippaasti
yhdessä tulpan pesässä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Sammui risteykseen eikä käynnisty (9000 vm -90 2,0 A)
Kiitos kommenteista. DI-kassun tilalla on kokeiltu toimivia, joten se on suljettu pois. Sytytystulppien ei pitäisi aiheuttaa ajossa sammumista ja starttausongelmaa joka ratkeaa bensaryypyllä. Vika on jossain mikä vaikuttaa bensapumppuun, saatujen kommenttien mukaan todennäköisimmiten kampiakselin asentoanturissa.
Nyt pitäisi tietää, mistä ja millainen asentoanturi tuohon käy, jotta päästään vaihtamaan. Motonetin Saab 9000 vm 1990 -listalta ei löytynyt muuta kampiakseliin liittyvää kuin tiivisteet. Onko muuta vaihtoehtoa kuin merkkiliikkeen kullankaivuu-hintoihin alistuminen?
Nyt pitäisi tietää, mistä ja millainen asentoanturi tuohon käy, jotta päästään vaihtamaan. Motonetin Saab 9000 vm 1990 -listalta ei löytynyt muuta kampiakseliin liittyvää kuin tiivisteet. Onko muuta vaihtoehtoa kuin merkkiliikkeen kullankaivuu-hintoihin alistuminen?
Re: Sammui risteykseen eikä käynnisty (9000 vm -90 2,0 A)
Asentotunnistin löytyy kampiakselinhihnapyörän takana öljypumpun kannessa.Daedalon kirjoitti: Nyt pitäisi tietää, mistä ja millainen asentoanturi tuohon käy, jotta päästään vaihtamaan. Motonetin Saab 9000 vm 1990 -listalta ei löytynyt muuta kampiakseliin liittyvää kuin tiivisteet. Onko muuta vaihtoehtoa kuin merkkiliikkeen kullankaivuu-hintoihin alistuminen?
Kuvassa näkyy siihen menevän johtonippu

En osaa sanoa mistä hankkia, jospa tuo kuva kuitenki helpottaisi löytämään anturin.
Mullakin oli kampiakselinasentotunnistimessa ongelmia taannoin. Laturin hihnan kiristinrulla oli sahannut asentotunnistimen johtojen eristeet rikki ja saanut kaikki johdot yhteen. Moottori kävi todella heikosti joutokäynnillä ja todella harvoin. Kun vedin johdot uusiksi ja laitoin hihnankiristimen paremmin alkoi auto taas kunnolla käydä.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89