Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tänään sainkin senverran aikaan, että pesin auton ja vesihioin lakkapinnasta muutaman valuman ja viimeisen lakkauksen yhteydessä tarttuneet suojapaperit pois. Tämän jälkeen myllytin koneella konepellin ja nuo vesihiotut alueet Farecla 3G:llä. Lisäksi myllytin konepellin vielä koneella ja käsin Auto Glym Polish:lla. Kiillotin tuolla edellämainitulla vielä katon käsin, koska lakkaan oli jäänyt jälkiä auton suojana olleesta pressusta. Kaiken päälle vielä Turtlewaxin numero ykkönen, (joka muuten oli menestynyt kohtuullisesti Autobildin viimeisimmässä lehdessä olleessa vahavertailussa). Ei tosta vielä täydellinen tullut, mutta tuota lakan vesihiontaa ja myllyttämistä voi tehdä taas pienen pätkän lisää seuraavalla kerralla, kun vahailee autoa. Nyt kelpaakin ottaa edustuskuvat. Josko olisi poutapäiviä luvassa? Auto nimittäin meni heti likaiseksi, kun lähdin pajalta kotiin... Anyways onpahan tehty ja vahatulta pinnalta saa lian helposti pois. Kelpaa tuon puolesta lähteäkin wanhojen Saabien tapaamiseen tulevana helatorstaina. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Sain lopultakin tehtyä pakoputkelle pienen päivityksen. Asensin etupöntön tuonne. Kävin ostamassa tommosen yleismallisen pyöreän vaimentimen ja hitsasin sen heti tuhon keskitunnelin alkuun dp:n mutkien jälkeen. Huh mikä vaikutus ääniin! Hiljeni huomattavasti entiseen verrattuna. Tuossahan on ollut -89...-93 turbomalleista löytyvä takapönttö+häntäputki. Etupää tuli ilman vaimentimia. Putkessa polttamisäänet jäi pois ja samoin 2000rpm:n kuminat/resonoinnit. Melkoisen ahdas tuo tunneli on, eli ei sinne mitään paksua pönttöä saa menemään. 28euroa tuo (noin 120mm ulkohalkaisijaltaan oleva) yleismallin pönttö maksoi, kun orggis etuputki pönttöineen on yli 60euroa. Ite tehdyn dp:n takia tehdastekoistakin etuputkea olisi joutunut hitsailemaan ja virittelemään, joten eipä sen helpommalla olis päässyt kuitenkaan. Ehkäpä maavarassa olisi vähän säästynyt... Etupöntöstä maahan on noin 10cm ja takapöntöstä 13cm.

Vaihdoin sitten laturinkin ja korjasin kiinnityksen jalkaan. Selvisi lopultakin, miksi 1-, 2- ja toisinaan 3-vaihteellakin kuulunut metallinen raapimisääni tuli. Vissiin mainitsinkin jo joskus, että laturin siivikko hankasi jarrutehostimeen. No, syy olikin mielenkiintoinen. Laturi oli päässyt siirtymään noin 10mm tulipeltiin päin, koska tulipellin puoleinen pusla oli jotenkin rikkoutunut ja antanut laturin siirtyä. Tilanne oli ollut niin pitkään päällä, että laturi oli jopa syönyt kolon jalkaan! Lisäksi laturin korvakon reiät olivat kuluneet horoiksi ja pultissakin oli urat samoilla kohdilla. Näillä eväillä laturi olikin vinossa ja samoin hihnakin. Yllätys yllätys vanhat puslat olivat timmit, joten samoilla puslilla pistin tuon läjään. Kuten jo alussa mainitsin, niin semmosen ison korialuslevyn laitoin laturin jalan ja laturin korvan väliin. Kaivelin vielä sekapulttilootasta timmin pultin siihen. Ei varmasti enää pääse liikkumaan väärään paikkaan. Normaalistihan sitä akselin suuntaista liikettä rajoitetaan vain puslassa olevalla olakkeella.

ps. edittiä, tein tuohon etupöntön etu- ja takapuolelle sellaiset "ohjurit", että jos putki jostakin syystä osuu johonkin esteeseen, niin ohjuri nostaa pakoputkea ylös, eikä se pöntön nurkka kynnä. Toivottavasti tuota ei tarvii, mutta ei se haitaksikaan varmasti ole. Takapönttö ei ollu naarmuuntunut alapinnastaan, joten 13cm maavara on riittänyt ok.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Huomenaamuna starttaan 99:n ja keula kääntyy kohti Hyvinkäätä. päivän pyrähdys on luvassa, eli illaksi kotiin. Ajoaika-arvio on jotakin 5-5.5h luokkaa per sivu. Lähden ajamaan vähän ennen klo6:tta... :-)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Hieno oli nähdä sunkin Combi livenä Hyvinkäällä! Combejahan olikin sitten paikalla peräti kolme kpl. Olivatko kenties Sonettien (2kpl) jälkeen vähälukuisimmat mallit tuolla...
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tulin tuossa noin tuntisitten kotiin eli klo21. Wst -reissu meni oikein mukavasti. Aamulla lähdin liikkeelle klo5.30. Pidin matkalla kaksi taukoa ja ajoaika taukoineen oli 5h. Siitä sainkin keskinopeudeksi 86.6km/h.

Olipa mukava nähdä tuttuja saabisteja ja uusiakin tuttavuuksia syntyi. Sain kuriiripostina mukaani uudet kromilistat 99:n lokareihin, sekä ostin uuden klubilippiksen. Vanha on jo niin kulunut että se sai seuraajan. :-) Kuvia tuli napsittua yksityiskohdista muiden autoista yms.. Esim. merkkien sijoitukset ja kuvia puskureiden leveista rosteri-listoista, jollaiset aion valmistaa tuohon combiini.

Kun suurin osa porukasta oli jo lähtenyt, kävin tutustumassa rautatie museoon ja lähdin ajamaan kotia kohti klo15 maissa. Saavuin kotiin klo21. En ajanut takaisin ihan suorinta tietä, vaan vaihtelun vuoksi käänyin Juvalta Savonlinnaan ja sieltä sitten 6-tielle ja kotiin. Yleensä tuolta etelästä tullaan Joensuuhun Varkauden kautta ja minusta Varkaus-Joensuu välin ajaminen kahdesti samana päivänä olisi ollut kidutusta.

Paluumatkaan meni kolmella tauolla, matka-aika 6h ja keskinopeus oli 74km/h. Koko reissun keskikulutus oli 8.76L/100km.

edit: kirjoitusvirheitä oikoessa.
Viimeksi muokannut Mertmi, Pe Touko 14, 2010 07:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Lahti411 kirjoitti:Hieno oli nähdä sunkin Combi livenä Hyvinkäällä! Combejahan olikin sitten paikalla peräti kolme kpl. Olivatko kenties Sonettien (2kpl) jälkeen vähälukuisimmat mallit tuolla...
Samoin oli hienoa nähdä ensimmäistä kertaa 5D 99 livenä. Totta se oli että 99cc:t on harvinaisia. Ei siellä ollut vissiin 70-luvun og900-kalustoakaan?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Ne ovat tosi harvinaisia. Järjestäjänä oli mukava huomata 99:n nousun alkaneen. Pitäkäähän combimiehet pelit ajokunnossa ja ensi vuonna uudelleen mukaan.
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Morjesta! Hiljaiseloa on ollut viimeaikoina. 99 on palvellut uskollisesti työmatka- ja muissa arkiajoissa. Keskikulutus on ollut 9:n kahta puolta.

Laittelin tuossa WST:ssä haltuuni päätyneet kaarilistat paikalleen isän kanssa ja sen jälkeen pitikin ottaa valokuvia. Uusi avatarkin piti vääntää pitkästä aikaa. :)

Kuvaa klikkaamalla saat esille paremmalla resoluutiolla olevan kuvan.



Tässä sitä ollaan valmiiksi keula menosuuntaan parkissa.

Kuva

Kuva


Tule kyytiin!

Kuva


Kohta mennään. :)

Kuva

:saab:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tänään laitoin moottoriprojektille vauhtia. Tein työpaikalla hukkapalapelleistä vähän u-profiilia särmäyspuristimella, kaivelin lisäksi jämäputkenpätkiä ja yhden otollisen paksuisen akselin. Niistä syntyi tämmönen moottoripukki, jonka voi säilytystä varten purkaa osiin. Siihen voi tehdä tarpeen mukaan erilaisia kiinnikkeitä erilaisille isommille osille, koska tuon moottorin kiinnikkeen voi irroittaa akselista avaamalla yhden 8mm pultin. Akselin saa lukittua 45 asteen välein. Liikuttelu hoidetaan pumppukärrillä. Lisäksi on tarkoitus tehdä pellistä allas, johon moottorista asennuksen aikana tippuvat öljytipat jäävät sensijaan että ne tippuisivat lattialle. Serkkupoika maalasi pukin pulverimaalausuunissa. Ruiskussa sattui olemaan tommosta maastovihreätä tälläkertaa. Tässä kuvia.

Lappu on tehty 6mm levystä.

Kuva

Otin mallia korjaamokirjojen kannattimesta. Tässä vaiheessa osat heftattu.

Kuva

Vauhtipyörän puolen päätylevyn voi asentaa paikalleen kiinnikkeestä huolimatta. Pultti pois, välissä korokkeena oleva mutteri pois ja levy paikalleen. Näin korjaamokirjakin käytännössä neuvoo tekemään.

Kuva

Tässä pukki onkin jo tositoimissa.

Kuva

Käännettäessä moottoria vedetään tuosta pyöreästä nupista, jolla saadaan lukitustappi pois reikälevyn reiästä. Reikiä on 8kpl, eli 45 asteen välein.

Kuva

Lähikuva pulttiliitoksista, jotka mahdollistavat pukin säilyttämisen purettuna vaikkapa seinälle ripustettuna. Myöskin kuljettaminen auton kontissa onnistuu leikiten tönköksi hitsattuun pukkiin verrattuna.

Kuva



Pääsinkin jo aloittamaan koneen laiton, kun se nyt on tuossa pukissa. Moottorikoneistamolla yritettiin asentajan kanssa irroittaa tuo lohkolämmittimen vastus, mutta se ei irronnut pelkällä temmillä ja vasaralla. Asentaja sanoikin että pitäisi antaa lämpöjä vastukselle, jotta se irtoaisi paremmin. Se oli yhdessä pakkasropun reiässä ja nykyisessä koneessa taasen on lohkon reikään kierretty malli. Tästä johtuen halusinkin poistaa tuon "ylimääräisen" lämmittimen.

Eipä se mahtanut mitään, kun hitsasin siihen mutterin ja hakkasin sen tuolla omavalmisteisella massaulosvetäjällä pihalle.

Kuva

Kuva


Edit: lisäsin lisäsin muutaman tarkemman kuvan vielä.

Kuva 1

Kuva 2
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tässä muuten kuvia 99 B-moottorisen korjaamokirjasta, jossa esiintyy tuo saabin oma moottoripukki.

Kuva

Kuva

Kuva
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Moottorin kokoonpano on aloitettu mittailun merkeissä. Mittasin omista varastoista kaivetun siistikuntoisen kampiakselin laakerikaulojen mitat. Mikrometrillä mitattuna kauloissa ei ollut mitään poikkeavaa. Lisäksi tarkastin kampiakselin suoruuden heittokellolla siten, että laitoin lohkoon reunimmaisiin runkolaakeripukkeihin vanhat laakeriliuskat ja mittasin heittoa keskimmäisestä runkolaakerikaulasta samalla kampiakselia pyörittäen.

Kiertokankein kampiakselin puolen laakeripesät olivat melkein toleranssissa. Yksi oli minimimitassa ja kolme 1sadasosamillin ylikokoiset. Ero pienimmän ja suurimman välillä oli 0,03mm. Painoeroa 4g (korjaamokirjan mukaan saa olla enintään 6g). Männäntapit taasen oli grammalleen samanpainoiset. Männät punnitsin jo ties milloin, ne oli ok.

Kampiakseli on nyt lohkossa paikallaan. En katsonut tarpeelliseksi alkaa mittailemaan runkolaakeripukkeja, koska koneistamo tarkasti jo linjan suoruuden ja vanhoissa laakereissa ja vanhan kampiakselin runkolaakerikauloissa ei ollut mitään havaittava poikkeamaa keskenään. Paittäislaakerit jäi jostakin syystä tilaamatta Pro Car Servicestä, joten laitoin vanhat ihan kelvollisen näköiset laakerit paikalleen ja mittasin päittäisvälyksen heittokellolla. Välys on toleranssin puolivälissä, joten tuo ei aiheuta sen kummempia toimenpiteitä.

Otin yhdestä männästä puristusrenkaat pois ja kokeilin katkosvälyksen. Ne oli korjaamokirjan lukemissa. Männäthän tosiaan on saabin orggis ylikokomännät, joihin on asennettu valmiiksi kaikki renkaat paikalleen. Yhden männän perusteella en katso tarpeelliseksi tarkastaa jokaisen männän renkaita erikseen. Jos tuossa yhdessä olisi ollut jotaki poikkeavaa, niin sitten asia olisi toisin. Kaikki männät ovat samanlaisia...

Nyt tuo juhannus jo painaa niskaan, joten voi ollakin että ensiviikolla jatkuu tämä moottorin niputus. Mittailuiden ollessa tässä pisteessä, ei kokoonpano enää kestäkään kauaa. Pitääkin jo alkaa katselemaan kalenteria, milloin olisi sopiva hetki nujauttaa uusi alakerta konetilaan hyrskyttelemään. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kesäloma alkoi ja kiireet ei hellitä. 99 on pelittänyt vanhalla mosallaan kohtuudella. Öljyä menee nykyisellään 1litra/800km. Sydämensiirto tapahtunee kesälomien jälkeen, koska olen luvannut pysytellä poissa työmaalta ensiviikosta lukien kolme viikkoa. (Autoharrastustoiminta iltaisin ja viikonloppuisin tapahtuu samassa paikassa, jossa olen töissä.) Toivottavasti onnistunkin siinä. Se tosin tarkoittaa samalla sitä, että 99:n moottorin rakentaminen ei etene tuona aikana. Eipä se tuleva mosa sieltä minnekkään karkaa. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tänään sain postissa tulevan välijäähdyttimen aihion. Vissiinkin jostakin VAG-konsernin isommasta mosasta tuo peräisin. leveyttä noin 25cm, korkeus 30cm ja paksuus noin 10cm. Tuohon pitää pykästä vesivaippa ja yhteet. Siitä se ilma-vesi -väläri alkaakin sitten syntymään. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Nyt on kesäloma pidetty ja jotakin pientä onkin tullut näprättyä combiin. Vaihdoin uuden pissapojan pumpun. Nyt saa lasille vettä kuuden suuttimen toimesta. Melkoinen parannus vakiomallin kahteen reikään. :-)

Moottoriprojekti lähtee taas edistymään. Motivaatio on huipussaan, kun vanha pannukin vielä oikkuilee. Tuo on vissiin niin karstainen, että nakuttelu täysillä kaasuilla johtuu siitä.

Välijäähdytintä suunnittelin varaosa 99:n avulla. Pajan pihassa on tuo kaasutin saappi, jonka konehuonetta luultavasti käytän mitoituksessa apuna. Näin ei tarvitse purkaa käytössä olevaa autoa aina rakentelun yhteydessä. K-jetti jää pois. Määräjakajan ja ilmansuodatinkotelon jättämään tilaan tulee se vesi-ic. LH-jetin massamittari ja ilmansuodatin pitää sitten soveltaa jotenkin siiden. :-)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24617
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kuvaa pissapojan suuttimista.. sijoittelusta onko siinä ilmasuojassa ....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin