T7 ja rallatus.

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
tonee
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Maalis 19, 2007 21:06
Paikkakunta: Kouvola

T7 ja rallatus.

Viesti Kirjoittaja tonee »

eli t7 kone alko tossa rallattelemaan ja rallatus kovelee kun kierroksia nostaa, öljyä lisätty 0,5litraa ja selkeesti kuuli että rallatus pieneni huomattavasti.
missä vika? nokkaketju?
#4564Volvo v50 t5 -08ex.9-3 Aero -01
ex.9-5 Aero wagon ex.9-3 Aero -01
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2180
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: T7 ja rallatus.

Viesti Kirjoittaja baasenar »

tonee kirjoitti:eli t7 kone alko tossa rallattelemaan ja rallatus kovelee kun kierroksia nostaa, öljyä lisätty 0,5litraa ja selkeesti kuuli että rallatus pieneni huomattavasti.
missä vika? nokkaketju?
Itse havainnut samansuuntaisia oireita. Ketjut siellä rallattelee. Joo, oljyn määrä kannattaa kyllä aika-ajoin tsekata. T7:han kuluttaa öljyä, joka ei ole saabille oikein ominaista. Moottorin pesu sisältä fortella tms. Sanovat, että öljyn kulutus laskee.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
testing1
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: T7 ja rallatus.

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Oliko se 110tkm kohdalla suuri huolto, jossa nokkaketju kiristimineen vaihdetaan tai pitäisi vaihtaa merkkihuollossa.
Vakio Mitsubishin 15T ahtimella öljyä joutu joskus lisään koneeseen, vaikka huohotusjärjestelmä oli päivitetty. Noin 15tkm öljynvaihtovälillä joutu lisään ainakin kerran öljyä.
Mitsun 19T ahtimella ei ole joutunut lisään öljyä...täytyy koputtaa puuta.
Öljynä Mobil 1 0W40 ollut aina käytössä.

Tuolla 15T ahtimella oli ajettu noin 70tkm ja klappia(noin näppi tuntumalla) ei ollut akselissa oikeen mihinkään suuntaan.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: T7 ja rallatus.

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Ei nokkaketjulle ole mitään vaihtoväliä määritelty. Moniurahihnan vaihtoväli on tuo 110tkm.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
tonee
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Maalis 19, 2007 21:06
Paikkakunta: Kouvola

Re: T7 ja rallatus.

Viesti Kirjoittaja tonee »

ok. Kannattaako ruveta johonkin toimenpiteisiin vai tarkkailla ja pitää
öjynmäärä kohdillaan ja sillä ehkäistä rallatusta?
#4564Volvo v50 t5 -08ex.9-3 Aero -01
ex.9-5 Aero wagon ex.9-3 Aero -01
testing1
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: T7 ja rallatus.

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Joo se olikin moniurahihna rullineen 110tkm kohdalla.
Eikös se tasapainoketju ole joillakin alkanut rallattaan 180-200tkm kohdilla. Sen voi joko vaihtaa tai poistaa kokonaan.
Eikös se nokkaketjukin 200tkm jälkeen voi alkaa rallatteleen.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1240
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: T7 ja rallatus.

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Ketjuille ei voi määritellä mitään kilometrimääriä, autoilla ajetaan niin eri tavalla ja toisilla esim. vain lähinnä kaupunkiajoa. Hiukan alimitoitetuilta nuo kieltämättä tuntuu, mutta kaiketi öljyn likaantuminen ennenaikaisesti on suurin ongelma. Pieni ääntely esim. kylmäkäynnistyksen jälkeisinä minuutteina ei ole vaarallista. Vanhempieni 9-5:ssa on yli 250tkm, siskoni NG900:ssa yli 330tkm, heidän 9-3:ssa yli 230tkm ja omassani vajaa 170tkm - eikä yhteenkään ole vaihdettu tai poistettu ainoatakaan ketjua. Eikä turboa. Kaikkiin vaihdetaan öljyt kympin välein johtuen myös suht.pienistä km-määristä vuodessa, eikä myöskään huohotusten kanssa ole ollut mitään tuskaa. Öljyä ei kulu huoltovälillä juurikaan, joskus puoli litraa lisätty. Öljynä ollut Mobil 1 0-40.
Vastaa Viestiin