Vedot hiipuu koneen lämmettessä...

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vedot hiipuu koneen lämmettessä...

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Hieno juttu, nyt voin nukkua yöni rauhassa :D

Ja kiitos jcarlson avusta - tarjoan ehdottomasti kahvit, jos joskus törmäämme.

Ja ettei harrastaminen pääse kokonaan loppumaan, onkin seuraavaksi vuorossa bensapumpun vaihto, jahka tankki tuosta tyhjenee...
Saabiton Saabisti
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vedot hiipuu koneen lämmettessä...

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Pakko vielä hieman jatkaa :D

Nyt pari päivää ajettuani, olen huomannut seuraavaa:
  • pääsääntöisesti auto on nyt toiminut loistavasti ja kadoksissa ollut vääntö on taas pelissä mukana
  • silloin tällöin (harvoin) kiihdytettäessä auto lähtee hieman nuhaisemmin - yleensä siten, että kakkosvaihteella auto "empii", mutta kun vaihdan kolmoselle ja jatkan vauhdin nostamista, on "täysi veto" taas päällä
  • ykkössylinteri (ainoana) on kerännyt nakuja 100km:n aikan 23kpl - liittyykö adaptointiin?
  • väitän, että olen nähnyt jossain vaiheessa kaasua painettaessa myös isomman negatiivisen Ioff-lukeman
  • tänään, kun käynnistin auton työpäivän jälkeen, se kävin n.10 sekuntia "kolmella" ja tyhjäkäynti hieman haki paikkaansa - on muuten tehnyt kerran viikko sitten saman
Ennen DI-kassun vaihtoa kokeilin myös toista Immua (siitä toisessa threadissä) ja sillä oli kyllä positiivinen vaikutus toimivuuden tunteeseen, joskaan ei edelleenkään tuntunut täydelliseltä (en kyllä resetoinut ECU:a kokeilun yhteydessä, vaan tein "hot-swapin").

Pitäisiköhän vielä sijoittaa kuitenkin myös uuteen Immuun, eli voisiko olla niin "legendaarisen hyvä tuuri" :roll:, että sekä DI-kassu että MAF olisivat kummatkin rikki...

Polttoainepumppu vaihtuu uuteen joka tapauksessa ensi viikon alussa, joten jos siinä on ollut iän mukanaan tuomaa heikkenemistä (168tkm), saadaan tilanne siltä osin päivitettyä.
Saabiton Saabisti
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Vedot hiipuu koneen lämmettessä...

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

Ahdinkin voi aiheuttaa noita oireita, jos sillä on vaikeuksia lähteä pyörimään. Omassa autossa tuohon vaivaan eivät ole auttanut uudet bensapumppu, suodatin, paineesäädin, DI-kasetti, tulpat... Vaihtoehdot vähissä ja toivottavasti oma teoria kahisevan garretin tukkoisuudesta pitää paikkaansa. Venttiilivikaan en oikein usko kun kone oireilisi muutenkin. Kylmänä/haaleana saattaa kaikki olla hyvin, mutta kone kuumana ja Tair 35+, ennakoita lähtee jo -10-15 astetta kuormituksessa. Ihan pintakaasulla pysyy nollassa. Pari syvempää polkasua ja menohalut häviää. Adapataatiot painuneet jo päin helkkaria Akw1/Akw2 = 35/55 ja Badp -30, enkä jaksa joka reissulle resetoida ecua. nakucountterit ei ole keränneet mitään, mutta voi olla, ettei ne oikein toimin tuon vanhan hirschin pohjalla... Mitsu vaihtuu tilalle tasan viikon päästä ja sittenhän tuo nähdään, mikä on tuomio.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vedot hiipuu koneen lämmettessä...

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Ahdintakin ole kyllä spekuloinut ja ei se omassakaan tapauksessa varmaan ihan uuden veroinen enää ole. Auto ei savuttele sen kummemmin, mutta läppäkotelolle menevässä putkessa on kyllä jonkin verran öljyä.

Ajattelinkin Jouttis, että olisin sinua lähestynyt YV:llä, kun huomasin että yhdessä "9-5 Aero-topikissa" raportoit jollain tapaa samanlaisista oireista, mitkä omaani ovat vaivanneet - mutta yhtä kaikki, et siis sinäkään ole vielä asiaa täysin ratkaissut.

Vielä yksi juttu tuli mieleeni, en tiedä, liittyykö itse ongelmaan, mutta nostanpa esille kuitenkin: Apur on aiemmin ollut jotakin 0 ja 300 välillä, nykyään se on useasti jotain 800 ja 1300 välillä?

EDIT: korjattu terminologiaa
Viimeksi muokannut TommyW, Pe Kesä 11, 2010 09:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabiton Saabisti
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vedot hiipuu koneen lämmettessä...

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Tein varmuudeksi eilen WIS:n mukaisen tiiviystestin - askartelin tulpat tarvittaviin paikkoihin ja paineistin imupuolen n. 0,6bariin.

Pieni suhina löytyi turbon imuputken ja MAF:lta tulevan letkun liitoksesta, jonka saippuavesikin liitokseen sumutettuna vahvisti, muuten oli järjestelmä tiivis. Asettelin letkun uudestaan paikoilleen ja sain tämänkin liitoksen tiiviiksi.
Saabiton Saabisti
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vedot hiipuu koneen lämmettessä...

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Nyt kun imupuolen tiiveys on tarkistettu ja seuraavaksi huomenna vaihtuu pa-pumppu ja -suodatin, mikäli oireet jatkuvat ennallaan (mitä skeptikkona pelkään), mihin osa-alueeseen kannattaisi tämän jälkeen kiinnittää huomio/testata toimivuus?

Nimim. epätoivoinen :D
Saabiton Saabisti
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vedot hiipuu koneen lämmettessä...

Viesti Kirjoittaja TommyW »

No niin, nyt on pa-pumppu ja suodatin vaihdettu ja kuten ounastelin, ei eroa käytökseen tullut: veto edelleen mallia "useasti hyvä - mutta myös melko useasti vaisu" + Apur-arvot huitelivat edelleen pitkällä kaakossa. Teinpä sitten sellaisen ratkaisun, että tankin tyhjettyä tankkasin pitkästä aikaa 98E:ä E85:n sijaan tankin täyteen, mutta bensallakaan ei simsalabim-ihmeitä tapahtunut.

Lopulta sitten päätin kokeilla toista softaa ja vaihdoin Biopower-softan tilalle ECUProjectillta löytyvän jcarlsonin version 9-3 ST1 softasta.

Auto ei ole ihan yhtä "räyhäkkään" tuntuinen persdynolla mitattuna kuin biopower-softalla (voi olla, että edellisen softan fast throttle response hieman värittää mielipidettä), mutta ajokokemus on silti varsin hyvä. Mutta tärkeimpänä havaintona oli se, että piiiiiitkästä aikaa Apur-näyttää järkeviä lukemia! Samoin mReq ja mAir seuraavat paljon paremmin toisiaan.

Aika näyttää, tuliko korjauksesta "kestävä" - mutta kysymyksiä silti herää, miksi vanha softa, joka joskus toimi hyvin, ei enää resettienkään jälkeen pelannut pitkässä juoksussa "oikein"?
Saabiton Saabisti
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Vedot hiipuu koneen lämmettessä...

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Fast throttlella on iso vaikutus ajotuntumaan, samoin jos pedaalikarttaa on kiristetty niin sekin tuntuu persdynossa helposti jos ei aja aina kaasu pohjassa.

Mikä softaversio biopower-softasta oli käytössä? Oletko tietoinen siitä saabin "jäynästä" vakio 2.0t biopowerissa joka heittää limiterin päälle ajastettuna ja joka on poistettu sittemmin, ecuprojectilta löytyy limiterin ohittava versio.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vedot hiipuu koneen lämmettessä...

Viesti Kirjoittaja TommyW »

jcarlson kirjoitti:Mikä softaversio biopower-softasta oli käytössä? Oletko tietoinen siitä saabin "jäynästä" vakio 2.0t biopowerissa joka heittää limiterin päälle ajastettuna ja joka on poistettu sittemmin, ecuprojectilta löytyy limiterin ohittava versio.
Olen ladannut softan ECUProjectin sivuilta tammikuun lopussa tänä vuonna - nyt olen työkoneella, joten ei ole biniä eikä T7Suitea käsillä, jotta voisin tarkistaa mahdollisen tarkan version. Muistelisin kyllä, että se on tuo mackanin postaama "Ver_1_0_1_2.rar"-paketista löytyvä bini. Vai onko tätä jaossa jossain muuallakin?

Juu, en tosiaankaan tiennyt ajastetusta limitteristä, ja se siis koskee myös tätä modattua "Non-TCS"-versiota?
Saabiton Saabisti
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Vedot hiipuu koneen lämmettessä...

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Niin joo, non-TCS kyseessä. Se taitaa muistaakseni olla jollain ihan eri pohjasoftalla kuin tehtaan 2.0t 9-5 Biopower, joten kyseistä limitteriä ei ole. Sen olemassaolon kyllä havaitsee ihan siitä että Mreq jostain syystä jää vaan jumiin selvästi alemmaksi kuin pitäisi.. olikohan 920mg/C tms.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vedot hiipuu koneen lämmettessä...

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Ja homma etenee :D

Vaihdetun softan jälkeen on auto toiminut paremmin - ei kyllä täydellisesti.

Apur-arvot eivät karkaile enää läheskään samoihin lukemiin.

Mutta: "ajattelin ääneen" Hook:n kanssa, samalla kun vaihdoimme bensapumppua ja mainitsin siitä, että koneen ollessa haalea, lähtee kone käyntiin "kolmella" ja kaikki pytyt mukana vasta n. 5 - 10sec. jälkeen. Hook arvuutteli, josko kansipahvi vuotaa. Auto on kyllä ihan snadisti kyllä kadottanut jäähdytysnestettä ajan saatossa, mutta tähän mennessä sitä on näkyvästi tullut vain lämppärin tulipellissä olevasta "viemäristä".

Otin tulpat pois, kun mittasin puristuspaineet ja kas: ykkösmännän päällä oli "hikeä" muiden ollessa kuivat. -No jotain hyvää sentään, paineet olivat tasaiset joka mukissa. Ykköspytty on myös se, joka on ainoana kerännyt nakulukuja.

Olen suorittanut jälikiristyksen WIS:n ohjeiden mukaan, mutta oireet eivät kadonneet - oli muuten nelospytyn "ympärillä" kolme pulttia selkeästi löysemmällä.

Eli homma jatkuu siis kansirempalla, jahka palailen parin viikon sisään pieneltä lomareissulta :D
Saabiton Saabisti
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Vedot hiipuu koneen lämmettessä...

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Ei riemulla rajaa, kun Saabilla ajaa? ;)
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vedot hiipuu koneen lämmettessä...

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Azanovix kirjoitti:Ei riemulla rajaa, kun Saabilla ajaa? ;)
:D
Saabiton Saabisti
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vedot hiipuu koneen lämmettessä...

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Laitetaanpa tilannepäivitystä :D

Tuli siis kesällä tehtyä kansiremontti, jonka jälkeen ei ole enää ollut mitään käynnistymisongelmia / "nesteenhukkumisia".

Alkuperäiseen ongelmaan se kuitenkaan apuja tuonut. Asia vaivasi minua koko ajan, kun sisällä velloi tunne, että auto ei toimi täysin niin kuin pitäisi. En ole luovuttajatyyppiä, joten päätin, että jotenkin tämä asia on ratkaistava, ennen kuin saan mielenrauhan.

Vaihdettujen tai tarkistettujen osien lista alkoi olla niin kattava, että ahdin oli enää jäljellä. Auto ei tosin pölläytellyt öljysavuja, peruspaineet tarkistettu SID Infon avulla, roottorin pyöriminen tarkistettu downpipen liitosaukon kautta - näennäisesti kaikki OK. Päätinpä kuitenkin ottaa riskin ja tilasin suoraan Kiinasta uuden GT1752S:n (juu - tiedän, että Garrettit "korvataan" T7-autoissa Mitsun TD04:lla :D). Hinta rahteineen, alveineen ja tulleineen oli niin naurettava, että kynnys suorittaa "vianetsintää" ahdin vaihtamalla ei ollut suuri.

Asennus oli kivuton, vaikka vesi- ja öljybanjojen kanssa saikin oman aikansa tuhrautumaan. Ahtimen vaihtohetkellä autossa oli Saabin 170hv-tehdastune, joka oli toiminut "melko kivasti" vanhallakin ahtimella - ahtimen vaihdon jälkeen tosin selkeästi paremmin. Tarkistin peruspaineet, olivat 0,47bar, enkä toistaiseksi koskenut niihin.

Sitten tuuppasin autoon Stage1-softan, jonka kanssa toiminta oli aiemmin ollut enemmän tai vähemmän ailahtelevaista - ja voi riemunkiljahdus:eipä ole auto vielä tähän mennessä yhtä innokkaasti hyökännyt! Mukavinta on se, että nyt riittävän kilometrimäärän jälkeen (adaptaatiot varmasti löytäneet paikkansa) auto on edelleen hyvä - väännöt kohdillaan jokainen kerta, kun kaasua painaa.

Nyt siis tuntuu vahvasti siltä, että olen vihdoin saanut selätettyä tuon vian/ominaisuuden, joka on pitkään piinannut minua. Vanhassa turbossa silmämääräisesti arvioiden oli roottorin siivet vaurioitumattomat, säteisväljyyttä aavistuksen verran, pitkittäisväljyyttä 1 - 2mm. Liekö sitten hukkaportin toiminnassa ollut epävarmuutta? Oli miten oli, en jaksa aiheella ainakaan juuri nyt kauheasti päätäni vaivata, kun auto toimii paremmin kuin koskaan.

Sen verran kuitenkin kyselen vaihdetun ahtimen osalta, että onko tuo 0,47barin peruspaine OK? Pitääkö olla huolissaan tai riemuissaan, kun lappu lattiassa tulee vakaa 1,2barin ahto (ecuproject 9-3 stage1)?
Saabiton Saabisti
Vastaa Viestiin