peltiosien sovitus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24625
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

peltiosien sovitus

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

pitäisi vaihtaa projekti 99:siin takatukitangon korjauspala mallia motonet.

kyseinen pala kuitenkin niin perkeleen iso.... miten kannattaa vanha irroittaa...tai miten tuosta operaatiosta selviää ilman että uusi korjauspala ei ole senttejä pielessä....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: peltiosien sovitus

Viesti Kirjoittaja stara »

vaihtoehtoja::
tutkailee miten iso pala on vähintään poistettava mätien takia ja päättää tuon ja muun työystävällisyyden perusteella irroitettavan palan koon. sitten vaan se pala pois. irroitetun palan perusteella ( esim tekee pahvimallin tms) muotoilee uuden. minä muotoilisin sen n. 5--10 mm kaikilta reunoiltaan isommaksi eli tekisin limihitsin.
Aina kandee olla pikkasen ylimääräistä pituutta , koska kaikki kaarevat mitat helposti retkuttavat, niihin menee enemmän pituutta kuin ensimittauksella näyttää.
Jos palikkaa ei saa muuten suunnattua, niin tuikkaa laikalla pari viiltoa katkaisukohdan yli tms merkkiä ( siis niin jotta viillot jäävät myös auton korin puolelle katkaisukohtaa) , sitten samat merkit siirtää uuteen palaan.

Jos jotain erityiskikkailuja tarvitsee jossain erityispaikoissa, niin voi harkita tehdä viilloksia pellin reunaan. tuolloin on mahdollista sovittaa osa limiliitoksesta sisäpuolelle ja osa ulkopuolelle ?? harvemmin kuitenkaan noissa valmispaloissa tuollaista tarvitsee.
Omatekoisissa paloissa apuviilloksilla saa helpommin hakattua palan sijoilleen muotoon.
Käytin tossa juuri omatekoista paininta saadakseni pellin painettua yksin iholle kiinni eli välyksettömäksi. 20 mm neliöputkea pätkä jossa liukuu 25 mm neliöputkiholkki. holkissa on hitsattuna pitkä mutteri ja mutteriin pannaan kierretangon pätkä tai pultti. Eripituisilla kierretangon pätkillä saavuttaa hyvin kaikki peltipaikan reunat. paininkepin toiseen päähän hitsasin pultin, jos tangon päätä ei saa mihinkään tuettua, niin poraamalla reikä tälle pultille syntyy tukipiste.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: peltiosien sovitus

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ite laittaisin ensinnäkin auton tasaiselle alustalle ja takapään paino lepäämään taka-akselin varaan. Alle siis yhtä korkeat pukit tai muuta, esim. tiilet. Tuossa kun irroittaa reaktiotangon pultin, pääsee näkemään kuinka hyvin se irtoaa. Ainakin omien kokemusten perusteella pultti lähtee vapaasti pois. Näinollen kun asettaa uuden korvakon koriin samalla tapaa, eli pultti menee sujuvasti paikalleen, pitäisi kaiken olla oikein.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24625
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: peltiosien sovitus

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

projekti killuu vartaassa ei ole alustan osia paikallaan....tällä hetkellä pohja taivasta kohti.....

juu pitää mittailla ja tutkia mistä näyttää laikkaa...

erityten ihmetyttää se valmis peltipala...99/900 ei liene pohjaltaan ihan sama siitä kohtaa.... mut toiselle puolelle on jo istutettu se pala ni täytyy toisellekki puolelle laittaa samalla tavalla....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: peltiosien sovitus

Viesti Kirjoittaja stara »

jos vimpan päälle haluaa tarkasti, niin jigihän sille olisi duunattava, eli ylimääräiset korvakkeet väliaikaisesti, jotka on laitettu paikoilleen vanhojen pultinreikien mukaan niin jotta pidempi akseli menee kaikkien läpi.
Nyt kun toinen on jo paikoillaan niin on tärkeätä hitsata toinen tarkalleen samalla tavalla, koska muutenhan toista tankoa ei saa paikoilleen, koska alatukivarret pitävät taka- akselin linjassa. Varmistaisin taka- akselin kanssa......
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: peltiosien sovitus

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Korjaamokirjoissa on mittoja korista. Ainakin panhard-tangon sijainnin pystyin tarkastamaan niiden perusteella. Kun nyt asiakseni katsoin tuon reaktiotangon kiinnityksen mittaa, niin sitä ei valitettavasti ole kerrottu korjaamokirjassakaan. :(
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24625
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: peltiosien sovitus

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kiitoksia. pitänee hitsata pohjaan joku latikka jossa tappi osuu tukivarren reikään ja sit laikata vanha pois ja uutta tilalle.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin