EGT mittareista

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
95power
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 13:58

EGT mittareista

Viesti Kirjoittaja 95power »

Morjens,

Kiinnostaisi tietää mita mittareita olette pakokaasujen lämpötilan mittaukseen valinneet ? Mistä hankitte mittarin ja mihin hintaan ( linkkejä? )? Entä hankitteko anturin samassa paketissa vai erikseen ? Kokemukset anturin sijoituspaikasta ja asennukseen tai mittatarkkuuteen liittyvistä seikoista otetaan myös ilolla vastaan.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: EGT mittareista

Viesti Kirjoittaja Vigge »

95power kirjoitti:Morjens,

Kiinnostaisi tietää mita mittareita olette pakokaasujen lämpötilan mittaukseen valinneet ? Mistä hankitte mittarin ja mihin hintaan ( linkkejä? )? Entä hankitteko anturin samassa paketissa vai erikseen ? Kokemukset anturin sijoituspaikasta ja asennukseen tai mittatarkkuuteen liittyvistä seikoista otetaan myös ilolla vastaan.
Tuolta löytyy ainakin jotain
http://www.autometer.com
Omakohtaisia kokemuksia ei ole
#1730
500whp.net member
95power
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 13:58

Viesti Kirjoittaja 95power »

Informatiivinen sivu anturin asennuksesta:

http://www.supras.nl/view.php?page=modsEGTgauge.htm

Ideaalinen lämpötila sylinteristä poistuville pakokaasuille olisi tuon mukaan 925C. Jos katsoo esim. saabeista ( viri ) mitattuja lämpötiloja, ovat nuo kyllä järjestestään reilusti korkeampia. Ehdottomaksi maksimiksi mainitaan tuolla 950C, jonka jälkeen seos olisi jo laihalla. Ilmeisesti nämä arvot ovat sovelluskohtaisia ? Toisessa topicissahan oli puhetta 305 hirsch-saabista, jossa EGT oli muistaakseni 960C.

Toinen mielenkiintoinen yksityiskohta on se, että hyvin laihoilla seoksilla EGT taas putoaisi. Kaipa tuota lambda-arvoa ( A/F ) pitää sitten seurata samanaikaisesti, jotta tämä tilanne tunnistetaan... Tuon hyvin laihan tilanteen tunnistamiseenhan pitäisi jopa saappaan orkkis lambda-anturin välittämän signaalin kelvata.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Tämä topic on myös lukemisen arvoinen
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... hlight=egt
#1730
500whp.net member
/-\rtsi
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: La Loka 23, 2004 21:46

Viesti Kirjoittaja /-\rtsi »

Tämä näyttää hyvältä, ja on jopa Suomalaista tekoa. Tukekaa Suomalaista osaamista.

http://www.vpv-motorracing.com/


----
----
----


VPV-MOTORRACING ELECTRONICS EGT-METER

1-kanavainen pakokaasun lämpömittari


Kuva

TEKNISET TIEDOT

1-kanavainen K-tyypin lämpömittari
-Huippuarvon muisti
-Säädettävä varoitusvalo
-Taustavalo
-Kylmäpistekompensointi
-Vesitiivis kotelo (IP67)
-CNC-koneistettu eloksoitu alumiinikotelo

MITTAUSALUE: 0-1000oC
Mittausresoluutio: 4o
Mittaustarkkuus: +7oC (0-1000oC)
Toimintalämpötila: -40oC-oC
Paristo: CR2450N, 3V litium
Mitat: 60x41x27mm

PARISTON KESTO (25oC)
-800h ilman valoja
-200h taustavalolla
-50h tausta- ja varoitusvalolla

TAKUU: mittari 1 vuosi, ei koske anturia
-anturilla toimintatakuu

toimituspakkaus sisältää: mittarin, anturin, johtosarjan, pariston, anturin ja mittarin kiinnityssarjan ja asennus- ja käyttöohjeet
Harrasteosaaminen (rajoitetussa määrin):
- VAG-konsernin dieselit
- Toyota Starlet (erityisesti K-moottorit)
- IPSC (standard & open -luokat)
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Laihennus/EGT

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Pistän hieman tietoani lentomoottoreiden laihennuksesta/ EGT:n avulla
Puhun nyt lekomoottorista.

Seos laihennetaan aina tiheyskorkeuden kasvaessa ( =ilman ohetessa)
NÄin saadaan maksimihyötysuhde suhteessa polttoaineen kulutukseen, rikkomatta moottoria.
On täysin moottorityypistä riippuvainen miten EGT:llä laihennetaan.
Kaikki laihennukset suoritetaan max 75% tehoilla tai sen alle.

1) EI EGT:tä. Säädetään seos laihemmalle, kunnes kierrosluku kasvaa ja sitten hieman rikkaammalle jolloin Kierrosluku putoaa hieman.

2) EGT:n avulla; säädetään seos niin laihalle että saadaan EGT-mittarin avulla maksimilämpötilan arvo = "piikki". Siirretään apunäyttöneula maksimilämpötila-arvon päälle, luntiksi.

Nyt on kolme mahdollisuutta säätää seos, piikkiin, piikin rikkaamalle puolelle tai piikin laihalle puolelle. Tämä riippuu sylinterinpään lämpötilan noususta suhteessa seokseen.

Jos säätöohjeessa on "piikin laihalle" puolelle, jatketaan seossäädön laihentamista, kunnes mennään seossäädössä vielä laihemmalle ja EGT:n arvo laskee. N. 50-100 Farenheittia.

Kun lentokorkeus tai tehonsäätöä muutetaan, säädetään seos rikkaalle.

Piikin rikkaalle puolelle säädetään , laihennettua seosta rikastamalla, kunnes saadaan lämpötilan lasku aikaseksi.

Huom: aina kun säädät piikkiarvon jälkeen seosta, putoaa EGT:n arvo. Ihan sama jos rikkaalle tai laihemmalle.

Huom: Lekomoottorista otetaan maksimitehot aina täysin rikkaalla seoksella.

Tästä kun johtaa seossäädön ohjeet autokäyttöön EGT:n avulla, on haettava arvoja, joita EI saa ylittää.
Maksimiteho kikkailuissa ei saa säästää lämpötila-anturin ja näytön hinnassa/laadussa

Kisakoneissa on porattu millin reikä jokaisen pakoputken ulostuloon ja siihen on upotettu anturilanka. Näin saadaan sylinterikohtainen lämpötila-arvo.
No, tämä tällaista pyhäaamun löpinää minulta.
Sorry
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Need more speed
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 17:26
Paikkakunta: Riihimäki

Mittareista ja näyttämistä

Viesti Kirjoittaja Need more speed »

Jep kilpurissani käytän juuri tuota VPV-n egt mittaria ja VPV-n lambda mittaria.
Niiden yhteiskäytöllä moottorin saa säädettyä limittiin.
Se egt tuppaa vaan meneemään aika helposti sinne 950 pahemmalle puolelle.

terv jari
Kaikki alle 2 bar ahtavat ovat vapareita!
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
Need more speed
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 17:26
Paikkakunta: Riihimäki

Mittareista ja näyttämistä

Viesti Kirjoittaja Need more speed »

Jep kilpurissani käytän juuri tuota VPV-n egt mittaria ja VPV-n lambda mittaria.
Niiden yhteiskäytöllä moottorin saa säädettyä limittiin.
Se egt tuppaa vaan meneemään aika helposti sinne 950 pahemmalle puolelle.

terv jari
Kaikki alle 2 bar ahtavat ovat vapareita!
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
Vastaa Viestiin