Ilmastoinnin piilovuoto
Ilmastoinnin piilovuoto
Potilaana NG900 2.0T -96 manuaali-ilmastoinnilla. Ilmastointi on toiminut kohtuullisen hyvin tähän saakka, mitä nyt kompura vähän äännellyt aika ajoin ilmeisesti toissa kevään "täyttöhuollon" takia (eivät tajunneet laittaa riittävästi ainetta sisään). Kevättalvella sitten jouduin tyhjentämään järjestelmän ja irrottamaan kompuran muun huollon yhteydessä.
Tämän jälkeen luonnollisesti vaihdon kuivaimen (Motonetistä) ja kävin täyttämässä järjestelmän. Alipainetesti näytti 1-2 mbar, joten tiivis olisi pitänyt olla. Alkuun ilmastointi toimikin aivan loistavasti. Kompura ei pitänyt mitään ylimääräisiä ääniä eikä magneettikytkimen vetäminen aiheuttanut minkäänlaista nykäystä vetoon (aiemmin tätä oli havaittavissa). Ensimmäisen kesäreissun (silloin toukokuun helteillä) aikana ilmastointi kuitenkin alkoi temppuilemaan. Kylmän puhallus heikkeni ja apukuskin jalkatilan paikkeilta alkoi kuulua erikoista suhinaa, kun ilmastoinnin kytki päälle. Samalla huomasin myös hieman kondensiovettä apukuskin jalkatilan suojamaton päällä. Muutama päivä tämän jälkeen magneettikytkin ei enää lähtenyt vetämään.
Paineet ovat siis arvatenkin hävinneet järjestelmästä, mutta vuotopaikka onkin sitten vaikeampi paikallistaa. Vihreää oksennusta kun ei näy missään. Missä kohtaa järjestelmää vuoto voisi olla siten että kylmäainetta ei näy vuotaneen ulos? Luin aiempia ketjuja, jossa mainittiin kompuran akselin ohivuodon olevan yksi tällainen mahdollisuus. Voiko kojelauden sisällä oleva kenno vuotaa huomaamattomasti?
Miten tuota lähtisi korjaamaan? Vai kylmästi vaan kompura vaihtoon (Ruotsista käytetty) ja kädet kyynärpäitä myöten ristiin?
Tämän jälkeen luonnollisesti vaihdon kuivaimen (Motonetistä) ja kävin täyttämässä järjestelmän. Alipainetesti näytti 1-2 mbar, joten tiivis olisi pitänyt olla. Alkuun ilmastointi toimikin aivan loistavasti. Kompura ei pitänyt mitään ylimääräisiä ääniä eikä magneettikytkimen vetäminen aiheuttanut minkäänlaista nykäystä vetoon (aiemmin tätä oli havaittavissa). Ensimmäisen kesäreissun (silloin toukokuun helteillä) aikana ilmastointi kuitenkin alkoi temppuilemaan. Kylmän puhallus heikkeni ja apukuskin jalkatilan paikkeilta alkoi kuulua erikoista suhinaa, kun ilmastoinnin kytki päälle. Samalla huomasin myös hieman kondensiovettä apukuskin jalkatilan suojamaton päällä. Muutama päivä tämän jälkeen magneettikytkin ei enää lähtenyt vetämään.
Paineet ovat siis arvatenkin hävinneet järjestelmästä, mutta vuotopaikka onkin sitten vaikeampi paikallistaa. Vihreää oksennusta kun ei näy missään. Missä kohtaa järjestelmää vuoto voisi olla siten että kylmäainetta ei näy vuotaneen ulos? Luin aiempia ketjuja, jossa mainittiin kompuran akselin ohivuodon olevan yksi tällainen mahdollisuus. Voiko kojelauden sisällä oleva kenno vuotaa huomaamattomasti?
Miten tuota lähtisi korjaamaan? Vai kylmästi vaan kompura vaihtoon (Ruotsista käytetty) ja kädet kyynärpäitä myöten ristiin?
Viimeksi muokannut Ilkka R, La Kesä 26, 2010 13:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 147
- Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 08:00
Re: Ilmastoinnin piilovuoto
"Voiko kojelauden sisällä oleva kenno vuotaa huomaamattomasti?"
Voi (höyrystin). Mulla kylläkin ACC, mutta tokko eroavaisuuksia kennon suhteen.
Olisi tullut sen verran kalliiksi (pelkän höyrystimen hinta marmoritiskillä kaksi vuotta sitten 1100 eskoo), että päätin olla korjaamatta, ainakin mun 95 vuosimallissa. Se on helppo tarkastuttaa ammattilaisella liikkeessä mistä se vuoto tulee, se voi olla myöskin höyrystimelle tulevissa liitoksissa. Pitää purkaa kuskin puolen jalkatilasta roippeet edestä pois ja paineistaa ja väriaineet sisään niin kyllä se löytyy mistä se vuoto tulee.
Voi (höyrystin). Mulla kylläkin ACC, mutta tokko eroavaisuuksia kennon suhteen.
Olisi tullut sen verran kalliiksi (pelkän höyrystimen hinta marmoritiskillä kaksi vuotta sitten 1100 eskoo), että päätin olla korjaamatta, ainakin mun 95 vuosimallissa. Se on helppo tarkastuttaa ammattilaisella liikkeessä mistä se vuoto tulee, se voi olla myöskin höyrystimelle tulevissa liitoksissa. Pitää purkaa kuskin puolen jalkatilasta roippeet edestä pois ja paineistaa ja väriaineet sisään niin kyllä se löytyy mistä se vuoto tulee.
Re: Ilmastoinnin piilovuoto
Kiitos vastauksesta. Kyllähän tuon tietysti saisi helpoiten kuntoon, kun veisi vaan huoltoon ja löisi riittävästi seteleitä käteen, mutta hyvässäkin tapauksessa niitä seteleitä saa latoa aika nipun. Täytyy nyt ensiksi kaivaa tuo höyrystin esiin ja katsoa sen ja liitosten kunto.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 147
- Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 08:00
Re: Ilmastoinnin piilovuoto
Jos sulla on WIS niin siellä on ohjeet tuon höyrystimen esiin saamiseksi.
Sitä ei saa kyllä kunnolla näkyviin (putkien liitokset kyllä, mutta ei koko höyrystintä). Kuin purkamalla koko koelauta.
Silloinko mulla todettiin tuo vuoto (länsi-autossa) niin sanoivat, että pitää purkaa koko koelauta (3500 eskoo yhteensä). Mutta sitten kun otin selvää niin sen saa vaihdettua sieltä jalkotilasta (WIS on siihen ohjeet), siihen on tehty sellainen vaihto sarja jossa on adapteri osa, että sen voi vaihtaa.
Jos sulla niin ikävästi kävisi, että se höyrystin vuotaa ja vaihtaisit uuden höyrystimen niin ilmoittele täällä ihmeessä miten kinkkinen ja rahakas tuo vaihto oli.
Sitä ei saa kyllä kunnolla näkyviin (putkien liitokset kyllä, mutta ei koko höyrystintä). Kuin purkamalla koko koelauta.
Silloinko mulla todettiin tuo vuoto (länsi-autossa) niin sanoivat, että pitää purkaa koko koelauta (3500 eskoo yhteensä). Mutta sitten kun otin selvää niin sen saa vaihdettua sieltä jalkotilasta (WIS on siihen ohjeet), siihen on tehty sellainen vaihto sarja jossa on adapteri osa, että sen voi vaihtaa.
Jos sulla niin ikävästi kävisi, että se höyrystin vuotaa ja vaihtaisit uuden höyrystimen niin ilmoittele täällä ihmeessä miten kinkkinen ja rahakas tuo vaihto oli.
Re: Ilmastoinnin piilovuoto
WIS löytyy ja alustavasti sieltä jo ohjeita katselin.
Re: Ilmastoinnin piilovuoto
Höyrystin ja kaikki sen liitokset vaikuttivat tiiviiltä, eikä vihreää kylmäainetta näkynyt yhtään. Tuon voinee siis ruksittaa pois vikalistalta.
Muita ehdotuksia?
Muita ehdotuksia?
Re: Ilmastoinnin piilovuoto
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=99172
Tuolla puhuvat hapettuneista liitoksista jotka alkavat vuotamaan, voisiko siellä olla yksi mahdollinen syy.
mm. "Rikki mennyt putki on se joka menee kompresorilta lauhduttimelle, etummainen. Päät ovat alumiinia ja välissä on kumiletkua lämpösuojalla."
Tuolla puhuvat hapettuneista liitoksista jotka alkavat vuotamaan, voisiko siellä olla yksi mahdollinen syy.
mm. "Rikki mennyt putki on se joka menee kompresorilta lauhduttimelle, etummainen. Päät ovat alumiinia ja välissä on kumiletkua lämpösuojalla."
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Re: Ilmastoinnin piilovuoto
Noitakin letkuja ja liitoksia olen jo syynännyt, mutta täytyy tarkastaa vielä uudestaan.testing1 kirjoitti:http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=99172
Tuolla puhuvat hapettuneista liitoksista jotka alkavat vuotamaan, voisiko siellä olla yksi mahdollinen syy.
mm. "Rikki mennyt putki on se joka menee kompresorilta lauhduttimelle, etummainen. Päät ovat alumiinia ja välissä on kumiletkua lämpösuojalla."
Re: Ilmastoinnin piilovuoto
Yksi mahdollinen vuotokohta löytyi. Matalapainepuolen liitin ja suojakorkin alapuoli on vihreänä ja tarkasti katsottuna venttiilin juuresta näkyy pientä kuplintaa. Itse venttiili tuntui olevan hieman löysässä. Täytyy vaihtaa uusi venttiili ja käydä lyömässä kylmäaineet/paineet sisään. Halvalla kyllä selvisi, jos tuossa oli vika.
Re: Ilmastoinnin piilovuoto
Kellään tietoa, mistä tällaisen venttiilin saisi ostettua nopeasti? Liekö normaalien marmoritiskien varastotuote?
http://www.eeuroparts.com/Main/PartDeta ... id=4367991
http://www.eeuroparts.com/Main/PartDeta ... id=4367991
Re: Ilmastoinnin piilovuoto
Lienee hyllytavarana ilmastointihuollossa.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Ilmastoinnin piilovuoto
Hienoa, jos näin on. Kuvittelin tuon olevan erikoismalli, esim. TRC1-GR: http://zvalve.com/vp_cores.htmlMimmi kirjoitti:Tuo on ihan normaali venttiilin "sielu", jota sinunkin autossasi on 5 (jos vararengas).
Re: Ilmastoinnin piilovuoto
Päivitystä asiaan. Kiristin vain vanhan sielun tiukemmalle ja kävin täyttämässä järjestelmän. Nyt takana viikon kesäreissu ja kylmää on riittänyt. Luojan kiitos, etten jopa sanoisi.