Sähköikkunoiden katkaisijat
Sähköikkunoiden katkaisijat
Huomenta Saabistit!
Onko kukaan vaihtanut vanhaan (-92) Tonnariin uudemman mallista ikkunannostin katkaisijapakettia etupenkkien väliin. Kaikki toimii, mutta uudemassa olisi vielä parempi ergonomia.
Lisänä siinä on/olisi keskuslukituksen "kaupunkikytkin". Sen johdottaminen ei lienee ylivoimasta. Liekkö johtosarja liitin muuten samanlainen?
Ari
Onko kukaan vaihtanut vanhaan (-92) Tonnariin uudemman mallista ikkunannostin katkaisijapakettia etupenkkien väliin. Kaikki toimii, mutta uudemassa olisi vielä parempi ergonomia.
Lisänä siinä on/olisi keskuslukituksen "kaupunkikytkin". Sen johdottaminen ei lienee ylivoimasta. Liekkö johtosarja liitin muuten samanlainen?
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Sähköikkunoiden katkaisijat
Liitin on sama, eli ikkunat saat toimimaan heittämällä.
Jollei autossasi mene kaikki ovet lukkoon myös matkustajan avainpesästä, niin joudut asentamaan kuskin oveen toisenlaisen moottorin. Lisäksi tulee johdotus, kuten Mimmi mainitsi.
Minulta ainakin löytyisi uudemman mallin kytkimetkin...
Jollei autossasi mene kaikki ovet lukkoon myös matkustajan avainpesästä, niin joudut asentamaan kuskin oveen toisenlaisen moottorin. Lisäksi tulee johdotus, kuten Mimmi mainitsi.
Minulta ainakin löytyisi uudemman mallin kytkimetkin...
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
- ysitonnari93
- "Hölösuu"
- Viestit: 2653
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
- Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista
Re: Sähköikkunoiden katkaisijat
Mahtaisiko vm. 94 cd tontun sähköikkunahissit mennä vm.93 cc tontun veiveillä varustettuihin oviin heittämällä moottoreineen päivineen? Onko kukaan tehnyt tällaista operaatiota. cc tontun keskikonsolin katkaisijapaneeliin tulee ainakin saman vahvuinen kaapeli kuin cd:n paneeliin, vaikka cc:n paneelissa on vain se lock kytkin. Ja meneekö oviin mahdollisesti tarvittavat piuhat veivilasimallissakin? Ei ole vielä joutanut purkamaan cc:n ovipaneeleita että olis nähnyt tilanteen. Täytyy juhannuksen jälkeen koettaa keritä katsella tilannetta 

Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
Re: Sähköikkunoiden katkaisijat
Muistaakseni vanhimmissa oli erilainen ja uudempi kabiinin päin samannäköinen ei mennyt. Mahdollisesti välimalli ja uusin menevät samoihin liittimiin.pevi kirjoitti:Liitin on sama, eli ikkunat saat toimimaan heittämällä.
Voi olla että sekoitan myös 900 mallin kytkimiä päässäni...

Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
Re: Sähköikkunoiden katkaisijat
Ovia vaihdelleena...ysitonnari93 kirjoitti:Mahtaisiko vm. 94 cd tontun sähköikkunahissit mennä vm.93 cc tontun veiveillä varustettuihin oviin heittämällä moottoreineen päivineen? Onko kukaan tehnyt tällaista operaatiota. Ja meneekö oviin mahdollisesti tarvittavat piuhat veivilasimallissakin?
Vanhemmissa ja uudemmissa hisseissä on muutaman sentin ero pulttijaossa. En kyllä tiedä missä vuodessa vaihtuu ja miksi. Uudemmissa nostimissa on vaihteiston ruuvin nousukulmassa eroa vanhempiin. Olen kerran vaihtanut vanhemman moottorin uunempaan oveen. Jouduin katkaisemaan paketin vaijerin kohdalta. Eli uudemman kiinikkeet, luisti ja vaijeri vanhemmasta moottori vaihteisto ja puolet vaijeripyörää/koteloa. Myös ainakin takaoven lukkomekanismissa ja kahvassa on oven sisällä eroja.
Veivillisissä ovissa ei ole johdotusta nostimille. Nippu on kohtuu helppo vaihtaa oven sisältä. Sitä en tiedä tulevatko johdotukset liittimille pilareihin jossa ovisähköjen liittimet ovat.
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
Re: Sähköikkunoiden katkaisijat
Siis sen kiskon kiinnikkeet oven ylä- ja alareunassa.Eero kirjoitti: Vanhemmissa ja uudemmissa hisseissä on muutaman sentin ero pulttijaossa.
Myös moottorilta tulevat vaijeriputket ovat erimittaiset uusi/vanha. Sen takia jouduin katkaisemaan paketin vaijerikelasta.
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
- ysitonnari93
- "Hölösuu"
- Viestit: 2653
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
- Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista
Re: Sähköikkunoiden katkaisijat
Nythän tää alkaa mennä mielenkiintoiseksi, eli ei ilmeisesti mene heittämällä mutta se on kuitenkin mahdollista riippuen siitä kuinka paljon on valmis tekemään hommia mahdollisesti vaadittavien muutostöiden suhteen
Kovin mielellään sitä ei tietenkään alkaisi poraamaan uusia reikiä niitä sähköklaseja varten oman hyväkuntoisen käyttötontun oviin. Sähköpuoli on sitten järjestettävissä aina jollain konstilla
Ei se ihan mahdottomalta idealta kuullosta, mutta katotaan miten äijällä rahkeet riittää. Toisaalta jos olis automaalarin vikaa, niin vois heittää ovet kokonaisina paikoilleen ja sit maalais vain uusiks. Mutta katotaan nyt mitä vastaan tulee 



Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
Re: Sähköikkunoiden katkaisijat
Muistaakseni ovet ovat rungoltaan samoja ilman porauksia. Kaikki muu käynee paitsi lasinnostajan kiinityksissä oli se parin sentin ero jostain vuosimallista alkaen. Ainakin CS ovissa -95 ja -96 oli lyhyempi kiinnitys väli ja erilainen nousu moottorinruuvissa eli nopeampi lasin nosto. Voi olla, että jo -92 olis muuttunut silloin kun CS tuli, tästä ei minulla ole tietoa.
Liittimetkin oli muistaakseni samat joten laisinnostajien erot ei vaadi johdotus muutosta.
Keskuslukolle repsikan oveen tuli kolmas johto ymmärtääkseni samaan aikaan kuin lukitus nappi lisättiin keskikonsoliin.
Se missä voi olla ongelmia on se pilarin liitin jos sinne ei tule kaikkia johdotuksia. Eli jos laittaa veivi ikkunoitten tilalle sähköiset niin onko johdotuksia kytkimiltä ovipilariin.
Liittimetkin oli muistaakseni samat joten laisinnostajien erot ei vaadi johdotus muutosta.
Keskuslukolle repsikan oveen tuli kolmas johto ymmärtääkseni samaan aikaan kuin lukitus nappi lisättiin keskikonsoliin.
Se missä voi olla ongelmia on se pilarin liitin jos sinne ei tule kaikkia johdotuksia. Eli jos laittaa veivi ikkunoitten tilalle sähköiset niin onko johdotuksia kytkimiltä ovipilariin.
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
- ysitonnari93
- "Hölösuu"
- Viestit: 2653
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
- Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista
Re: Sähköikkunoiden katkaisijat
Tänään tuli tutkittua tuota sähkölasinvaihto hommaa ja veivimallin cc:n ovipilareihin tulee kaikki tarvittavat karvat, että niiden puolesta onnistuu sähkölasien / peilien asennus etuoviin. Oven sisällä oleva johtosarja pitäisi vaihtaa ja ikkunahissin alapään kiinnityskorvake on noin sentin verran eri paikassa. Tarvittavat sähköt kulkee veivitontussa myöskin sulakerasian kautta, että senkin puoleen kaikki on ok
CC tontun takaoviin tulee myös tarvittavat karvat, ainoa ero on liittimissä. -94 cd tontussa on koko 9-karvainen kaapeli samassa mustassa liittimessä ja -93 cc tontussa kaapeli tulee kahteen valkoiseen liittimeen: pyöreässä liittimessä on 6 karvaa ja lattamallin liittimeen tulee loput 3 karvaa jotka menisivät takaoven sähkölasin käyttökytkimelle kaikki mikäli sellainen olisi varusteena. Etuovissa selviäisi suht vähällä työllä, mut takaovien liittimet vaatisi muutoksia. Sekin olisi mahdollista että laittaisi sähköikkunat toimintaan ensin etuoviin ja sitten myöhemmin paremmalla ajalla myös takaoviin, mutta se vaatisi takapäässä taasen oikeiden karvojen yhdistämistä tilapäisesti kun jos ottaa toisenkin takaoven lasikytkimen irti niin koko systeemi lakkaa toimimasta! Että tällainen tapaus
Ja joka päivä oppii lisää kun jaksaa perehtyä
:iin



Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
Re: Sähköikkunoiden katkaisijat
Lienee helpointa etsiä sopiva johtosarja oveen. Välttyy liitoksilta...
Eri pituisen lasinnostajan pystyy pingoittamaan oveen. Vaijeri pomppaa kyllä pois rissalta. En tunnusta että olisin kokeillut
Eri pituisen lasinnostajan pystyy pingoittamaan oveen. Vaijeri pomppaa kyllä pois rissalta. En tunnusta että olisin kokeillut

Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
- ysitonnari93
- "Hölösuu"
- Viestit: 2653
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
- Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista
Re: Sähköikkunoiden katkaisijat
Kaikista vähimmällä pääsis kun vaihtais koko auton paremmin varusteltuun
Mut ei oikein vielä malta luopua kun ei ole mennyt edes 300000 rikki
Melkoinen vääntö niissä etuovien sähkölaseissa on kun oli cd:ssä molemmin puolin alapään korvakkeen kiinnitys irronnut kiskosta ja yläpään pultit oli löystynet melkein irti. Molemmat toimi kuitenkin siitä huolimatta. Heftasin migillä toisen puolen alapään korvan kiinni kiskoon 
Molemmin puolin oli myös alkavat railot pellissä moottorien vieressä



Molemmin puolin oli myös alkavat railot pellissä moottorien vieressä

Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008