900i:n murheet jatkuu

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
weckeri
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2003 22:13
Paikkakunta: Kerava

900i:n murheet jatkuu

Viesti Kirjoittaja weckeri »

Ihmettelin miksi akku on aina tyhjä muutaman päivän päästä, ja saa jatkuvasti ladata.
Mittailin noita liittimiä ja ainakin lisäilmaluistille ja käynnistyssuuttimelle tulee koko ajan virtaa vaikka sytytysvirta on pois päältä.
Ei kai näin voi olla. Ilmankos kylmäkäynnistys on niin takkuisaa kun kone on kylmä mutta lisäilmaluistin läppä on jo kiinni ja runko lämmin.
Eikös sinne pitäisi tulla sähköt vasta kun kone käynnistyy. Ainakin Opeleissa joissa on sama systeemi ei lisäilmaluistille tule virtaa ennenkuin kone käy.
En tiedä onko entinen omistaja tehnyt jotain virityksiä josta moinen voisi johtua, ainakin väitti lisänneensä maadoitusjohdon laturille. Pitääkö koko sähkönippu purkaa atomeiksi vai onko jollain vastaavia ongelmia ollut?
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7686
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

No ei pitäis koko ajan sähkö kulkea.
Ovat varmaan johdot mennee tyypillisesti poikki ja rane on ryöstäny sähköt väärästä paikasta.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
weckeri
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2003 22:13
Paikkakunta: Kerava

Sähköt

Viesti Kirjoittaja weckeri »

Tuota itsekin epäilen. Tässä on vuosien varrella nähnyt jos jonkinlaista viritystä joita kotiasentajat on värkänneet.
Ei pitäis tehdä jollei osaa :evil: Autosähköviat on muutenkin v-mäisiä jäljittää, joten pitää tietää mitä tekee jos sillä alueella räpeltää.
Pahin kohdalle sattunut oli Passatti, jossa aivan käsittämättömien kytkentöjen johdosta koko kojetaulun johtonippu syttyi palamaan.

Jos Saabin entinen omistaja Vuosaaresta lukee tätä, toivottavasti kolahtaa siellä :twisted:

Löytyiskö jostain tuon ruiskun sähköjen kytkentäkaavaa. Lainaamassani korjausoppaassa (Eurobooks) ei ole minkäänlaista. On muuten yksi surkeimmista korjauskirjoista minkä olen tavannut.
Niin: Saabbihan on -84 900i.
Make
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Pe Touko 16, 2003 12:05
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Make »

Nuo kotiasentajat ovat pahimpia, siis tarkoitan sellaisia jotka tekee mutta eivät tiedä mitä tekee. Itsellä oli mankalle menevä piuha metrin pätkällä niellyt viisi rosvoliitintä sekä kuutta eri väriä.. :D Mustahan yleensä on maa, mutta ei ollut minun tapauksessani..
Saab 900T Airflow
Lexus GS 300
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Edelleen.. on vaikea lähteä neuvomaan näkemättä tilannetta, mutta tänne joensuun kupeeseen mahtuu helposti yksi saabisti saabeineen yöpymään.. pistetään kulkine kuntoon ja otetaan muutamat neuvoa-antavat. Varaosia löytyy parin kulkineen verran ja tuon akankutaleen voi nakittaa laittamaan ruokaa.. :D

Ei vaan tosiaan, jos on ajelua tällä suunnalla niin voin jeesiä sähköongelmissa. Ihan autosähkön ammattilainen en ole, mutta pari muuta sähköalan ammattia löytyy.. ja kokemusta harastuksen puolelta lisää.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
weckeri
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2003 22:13
Paikkakunta: Kerava

900

Viesti Kirjoittaja weckeri »

Kiitokset vaan tarjouksesta. Ihan sinne asti ei nyt taida olla asiaa, on vähän pitkä matka Keravalta lähteä ajelemaan, mutta pidetään mielessä.
Täytynee purkaa se johtonippu atomeiksi ja selvitellä mitä tämä "asentaja" on viritellyt. Todennäköisesti sekoittanut katkenneet johdot ja liitellyt miten sattuu. Kyllä vaan jaksaa v-tuttaa :evil:
Ainakin laturin D-liittimeltä on vedetty joku virtapiuha jonnekkin, ja jos aavistukset on oikeat niin siitä on vedetty virrat luistille ja kylmäkäynnistyssuuttimelle.
Onkos muistikuvaa tuleeko jännitettä kun moottori käy, muille kuin luistille ja suuttimelle? Niitä antureita on yksi imusarjan ruiskuputkien välissä lohkossa sekä tässä paineanturikotelossa termarin vieressä. Onko nämä vain haistelevia antureita vai pitääkö niille tulla myös virtaa? Nyt ei ainakaan tule missään vaiheessa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos lämpöaikakytkin on imusarjan keskellä, termostaattikotelossa lienee ihan vaan lämpömittarin anturi.

Lämpöaikakytkimelle ja sen kautta tilanteen mukaan kylmäkäynnistyssuuttimelle pitäisi tulla sähköt vain kun startti pyörii.

Kun starttausvaihe on ohi, sähköä pitäisi tulla vain lisäilmaluistille, ohjauspainesäätimelle ja bensapumpulle.

http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/ruisku99.gif
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=10700
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
weckeri
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2003 22:13
Paikkakunta: Kerava

Sähköt

Viesti Kirjoittaja weckeri »

Noiden tietojen perusteella kaikki on päin :evil: kytketty. Yksi anturi on tosiaan lohkossa imusarjan 2 ja 3 pytyn välissä, kun taas lämpöanturi on mun mielestä termarikotelon alla, siihen menee vain yksi johto jossa laattaliitin. Termarikotelon vieressä on kotelo josta lähtee 2 mustaa ruiskun muoviputkea, niiden yläpuolella samassa kotelossa on anturi jossa 2 liitintä, olisko tämä ohjauspaineanturin kotelo?
Onko tosiaan niin, että kylmäkäynnistyksessä vain startatessa kylmäkäynnistyssuutin antaa bensaa, ettei pidempään?
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7686
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

lämpöaikakytkin ja veden lämpötilan anturi ovat eri asia.
Toi jälkimmäinen tosiaan löytyy sieltä termarin alta.

Kylmäkäynnistyssuuttimen ei pitäis antaa bensaa kuin kymmenkunta sekuntia.
Ja ohjauspainesäädin on juuri se mihin ne kaks bensaputkee menee.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kylmäkäynnistyssuutin antaa bensaa vain kun startti pyörii.

Ohjauspaineensäädin=ohjauspaineventtiili on termostaattikotelon kyljessä, siihen tulee kaksi bensaletkua ja yksi kaksinapainen sähköliitin.

Onko sinulla yksinapaisen mittarianturin ja tuon ohjauspainesäätimen lisäksi vielä joku kolmas sähköliittimellinen siellä termostaattiikotelossa? Uudemmissa lämpöaikakytkin on termostaattikotelossa, vanhemmissa imusarjan keskellä.

84-satkun osat on tällaiset:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/K-jet_osat.jpg

Vai onko joku vaihtanut autoosi lämpöaikakytkimen termostaattikoteloon,
osa 1 kuvassa
http://personal.inet.fi/koti/jarisorval ... turit2.jpg

lisäkeskustelua löytyy http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 4190#54190
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
weckeri
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2003 22:13
Paikkakunta: Kerava

Sähköt

Viesti Kirjoittaja weckeri »

Mikä tuon lämpöaikakytkimen tarkoitus on, ja miten ohjauspaineventtiili toimii? Olen mitannut tosiaan liittimistä virrat koneen käydessä ja ainakaan nyt ei kummallekaan tule virtaa missään vaiheessa. Mun mielestä kone kuitenkin käy ihan normaalisti. Kun liitin lisäilmaventtiilin lämmityspiuhan kiinni vasta startatessa, lähti hyvin käyntiin ja nosti kierroksia. Nythän siihen tulee muuten virtaa koko ajan, samoin kuin kylmäkäynnistyssuuttimelle.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Lämpöaikakytkin ohjaa kylmäkäynnistyssuutinta. Periaatteessa kylmäkäynnistyssuutin siis saa sähkönsä starttimoottorilta aina kun startti pyörii, mutta välissä on lämpöaikakytkin, joka nimensä mukaisesti katkaisee virran kulun suuttimelle jos:
- lämpö: kone on jo valmiiksi lämmin eikä lisäbensaa startissa tarvita
- aika: startataan pidempään kuin kymmenisen sekuntia, lisäbensan syöttö lakkaa jos sahaat yhteensä yli tuon ajan.

Lämpöaikakytkimen aikariippuva ominaisuus toimii sähkövastuksella, joka lämmittää lämpökatkaisun hoitavaa bi-metallikytkintä. Kun sähkölämmitystä on saatu tuo kymmenisen sekuntia, tilanne lämpöaikakytkimen kannalta on sama kuin kone olisi jo valmiiksi lämmin.

Ohjauspaineensäätimessä on vähän samanlainen tilanne. Ohjauspaineensäätimen tehtävä on antaa rikasta seosta koneen ollessa kylmä. Sekin toimii bi-metallijousella, joka liikkuu termostaattikotelon lämpötilan muuttuessa. Lisäapuna kylmäkäynnistyksen jälkeen seosta laihentamassa tässäkin on sähkölämmitys, joka tosin toiminee hitaammin kuin lämpöaikakytkimessä.

Lue ja ymmärrä tämä kuva niin olet jo pitkällä:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/ruisku99.gif
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
weckeri
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2003 22:13
Paikkakunta: Kerava

Sähköt

Viesti Kirjoittaja weckeri »

No nyt selvisi. Tuo kaavio oli ihan hyvä apu. :lol:
Vastaa Viestiin