Voi vikakoodi... P1901
Partikkelisuodatin
Perstuntumalta auto putsaa kyllä ajossa filtterinsä, mutta vaatii ihan kunnon motariajoa reilun siivun.. Viime talvena tuli kerran käytyä TECH-regeneroinnissa (limited performance)(0€) ja kerran Ideaparkissa (Particulate filter full) (Täydellinen laskettelusetti 270 €). Molempi parempi.
Lyhyt kaupunkiajo+kova pakkanen eivät ole filtterin kavereita ilmeisesti..
Lyhyt kaupunkiajo+kova pakkanen eivät ole filtterin kavereita ilmeisesti..
Re: Voi vikakoodi... P1901
Mulla ainakin iski täysin samoilla oireilla tehot pois kesken moottoritien (muutamankin kerran näin käynyt), vikakoodipuolelta tuli EGR-venttiilien suuntaan havaintoa. No nepä sitten vaihdettiin ja ajattelin, että ok eipä tässä mitään, kunnes juhannuksena sama valo paloi iloisesti ja tehot hävisivät kesken reissun. Täksi päiväksi on merkkihuolto varattuna, joten katsotaan onko minullakin sitten tuo filtteri nyt sitten tukossa vai mikä mahtaa olla kyseessä.
Oma nuhapuNppu on -03 2.2 TiD
Oma nuhapuNppu on -03 2.2 TiD
Re: Voi vikakoodi... P1901
9-5 vm. 06, WIS väittää tuollaista:Recon kirjoitti:Saakohan tuota pönttöä ajamalla niin puhtaaksi kuin Techillä huudattaminen.
--
Vihje:
Manuaalisen regeneroinnin jälkeen tulee
noentäyttöarvoksi n. 70 %. Tämä on normaali,
koska manuaalinen regenerointi ei ole yhtä
täydellinen kuin automaattinen.
--
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Voi vikakoodi... P1901
Moi,
Tämä 2005 9-3 SS 1.9 tiiseli (110kw), kun on minun ensimmäinen moisella menovedellä oleva auto, niin nämä hiukkassuodattimien mahd. tukkeutumiset on myös ihan uusi tuttavuus.
Nyt kun on tullut kuunneltua autoa vähän tarkemmin sen ohjelma/rääkkäys-regeneroinnin jälkeen niin kävi mielessä että miten tuo ajon aikana tapahtuva regenerointi pitäisi ilmetä? Hieman korkeampina kierroksina...?
Eilettäin kotia saavuttuani, n30km matkalta jätin auton tyhjäkäynnille ja mielestäni tyhjäkäynti oli vähän hakeva, mutta siinä tuijottaessa konepellin alle n.2min, niin moottorin käynti muuttui ihan normaaliksi aivan kuin jokin automatiikka olisi napsauttanut jonku asetuksen pois päältä... olisiko kyseessä ollut just tuo regenerointi?
Tämä 2005 9-3 SS 1.9 tiiseli (110kw), kun on minun ensimmäinen moisella menovedellä oleva auto, niin nämä hiukkassuodattimien mahd. tukkeutumiset on myös ihan uusi tuttavuus.
Nyt kun on tullut kuunneltua autoa vähän tarkemmin sen ohjelma/rääkkäys-regeneroinnin jälkeen niin kävi mielessä että miten tuo ajon aikana tapahtuva regenerointi pitäisi ilmetä? Hieman korkeampina kierroksina...?
Eilettäin kotia saavuttuani, n30km matkalta jätin auton tyhjäkäynnille ja mielestäni tyhjäkäynti oli vähän hakeva, mutta siinä tuijottaessa konepellin alle n.2min, niin moottorin käynti muuttui ihan normaaliksi aivan kuin jokin automatiikka olisi napsauttanut jonku asetuksen pois päältä... olisiko kyseessä ollut just tuo regenerointi?
-
- "Kaasari"
- Viestit: 48
- Liittynyt: Ti Helmi 24, 2004 08:30
- Paikkakunta: Perämeri
Re: Voi vikakoodi... P1901
No niin...
Eukko oli lähteny ajeleen töistä kotia kun oli moottorin valo(helikopteri?) päälle. Autolla pystyi kuiten ajamaan eikä käynnissä tai muussakaan kuulemma ollut muutosta. Kotona sitten ajettiin auto lämpimään talliin lepään ja kaveri tuli pirkka-mallisen lukulaitteen kans katteleen että mikä hätänä --> P1901
No, me nollattiin vikakoodi ja startattiin autoa pariin otteeeen eikä valoa sillä kertaa sattunut jäämään päälle.
Mitäs tuon kans nyt pitäis tehdä? Jatkanko ajelua normaalisti kunnes vika seuraavan kerran ilmenee vai menenkö suosiolla jonnekin "polttamaan" sen filtterin? Vika vois hyvinkin olla tuo filtteri koska autolla ajetaan pääsääntöisesti lyhyehköjä ajoja kaasua maltillisesti käyttäen.
Auto on 9-3 SC Tids 07
Eukko oli lähteny ajeleen töistä kotia kun oli moottorin valo(helikopteri?) päälle. Autolla pystyi kuiten ajamaan eikä käynnissä tai muussakaan kuulemma ollut muutosta. Kotona sitten ajettiin auto lämpimään talliin lepään ja kaveri tuli pirkka-mallisen lukulaitteen kans katteleen että mikä hätänä --> P1901
No, me nollattiin vikakoodi ja startattiin autoa pariin otteeeen eikä valoa sillä kertaa sattunut jäämään päälle.
Mitäs tuon kans nyt pitäis tehdä? Jatkanko ajelua normaalisti kunnes vika seuraavan kerran ilmenee vai menenkö suosiolla jonnekin "polttamaan" sen filtterin? Vika vois hyvinkin olla tuo filtteri koska autolla ajetaan pääsääntöisesti lyhyehköjä ajoja kaasua maltillisesti käyttäen.
Auto on 9-3 SC Tids 07
Nyk: Saab 9-3 Sportkombi Tids Vector Pilot -07
Ent: Saab 9-3 Sport 2.0t Sport -00
Ent: Saab 9-3 Sport 2.0t Sport -00
-
- "Kaasari"
- Viestit: 48
- Liittynyt: Ti Helmi 24, 2004 08:30
- Paikkakunta: Perämeri
Re: Voi vikakoodi... P1901
Aaa, millähän nimellä sen vois löytää? Kaverin lukija tais olla englanninkielinen...
Mitä sitten pitää tehdä jos tuo syöttö saadaan päälle, kaasuttaa helev lujaa ympäri pitäjiä vai vain odotella että Saba saa hommansa tehtyä?
Kaverin Suzuki teki sillai että se ilmotti kesken ajon että tehdään suodattimen polttoa ja pyydettiin nostaan kierroksia --> jonkn ajan kuluttua ilmoitettiin että poltto suoritettiin onnistuneesti. Aika fiksua?
Mitä sitten pitää tehdä jos tuo syöttö saadaan päälle, kaasuttaa helev lujaa ympäri pitäjiä vai vain odotella että Saba saa hommansa tehtyä?
Kaverin Suzuki teki sillai että se ilmotti kesken ajon että tehdään suodattimen polttoa ja pyydettiin nostaan kierroksia --> jonkn ajan kuluttua ilmoitettiin että poltto suoritettiin onnistuneesti. Aika fiksua?
Nyk: Saab 9-3 Sportkombi Tids Vector Pilot -07
Ent: Saab 9-3 Sport 2.0t Sport -00
Ent: Saab 9-3 Sport 2.0t Sport -00
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Voi vikakoodi... P1901
Aiheesta kattilaan. Mut ei voi kuin ihmetellä taas mikähän järki on ollut tuollainen vihervekotin laittaa ympäristön suojelun varjolla autoon ja sitten sitä puhdistellaan parin viikon välein poljettamalla ylimääräisellä polttoaineella (toki hiukkaset eri juttu kuin co2). Sen lisäksi poltossa vaadittu ylimääräinen löpö imeytyy moottoriöljyihin ja tekee tuhojaan. Vihoviiminen laite se hiukkasansa. Kaiken riemun lisäksi sen vaihto 100tkm välein kustantaa hunajaa. Se että se edes viitsittäisi suunnitella sellaiseksi että se toimisi omillaan eikä vaatisi huomiota ja lisä vaivaa. Tämä avautuminen tuskin auttoi ketään mutta oli ihan pakko..
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Voi vikakoodi... P1901
100tkm +/-100% (Lähde: esson baari, 1998)... Mutta ajatus kommentin takana että lisäkuluja ja ongelmia vain ko. kikottimesta.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Voi vikakoodi... P1901
Ja kaikkein parasta tuossa, että suodin on sitä varten ettei ympäristö ja ihmiset kärsi dieselin hiukkasista... Kyllä on menty pers'eellä puuhun ja pää'eelä alas. Itse pyrin välttämään hiukkasrytöä viimiseen asti. omassa tuonti dieselissä ei ansaa ole, onneksi, vaikka Suomi-mallistossa kyllä sellainen on. (auto ei ole tosin saabikaan)
Re: Voi vikakoodi... P1901
Kiitos vielä kerran "Mimmille"Mimmi kirjoitti:Jep. Eilenkin iki-ihana naapuri tuli oikein koko pariskunnan voimalla narisemaan tyhjäkäyntikiellosta. Tähän kyllä vastasin, ettei auto ole tyhjäkäynnillä, kun pakkopoltossa kone huusi 3500rpm.
Sitten ruvettiin jo korottamaan ääntä, kun kuulemma kamala käry tulee sisään (keittiön ikkuna oli auki).
Selitin auton tekevän hiukkassuodattimen pakkopolttoa, enkä voi sammuttaa tai siirtää autoa.
Auto oli koko ajan kadun toisella puolella parkissa.
Hiukkassuodattimen arvo oli 40% ennen pakkopolton aloitusta (polton jälkeen arvo oli 70%).
Auto ei ollut oma, vaan my-08 TiD kolkki.
Edit: niin kuinkas noita hiukkassuoddattimen arvoja tulkittiinkaan? Mitä tarkoitti esim. tuo ennen polttoa ollut 40? Ja polton jälkeen 70?
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: Voi vikakoodi... P1901
40% - yli puolet tukossa, 70% jokseenkin auki
Mullakin oli tässä uudessa lähtötilanteessa suodain varmaan aika tukossa, kun autolla oli ajettu lähinnä koeajoja. Ja vielä kun tietää miten tällaista automaatti-aeroa ajetaan, kun sillä käydään testaamassa.. Muutama poltto oli niin selkeästi havaittavissa - hajusta, savusta ja tukkoisesta menosta. Nyt alkaa olla tilanne normalisoitunut 3tkm ajon jälkeen. Enää niitä polttoja ei oikeastaan havaitse, ellei ole erityisen tarkkana (esim DTE:tä kyttäämällä).
Merkkihuollossa neuvoivat, että jos tuntuu tukkoiselta ja tietää ettei maantieajoa ole tullut tarpeeksi, voi polton havaitessaan käydä ajamassa maantiellä n. 10min ja kierroksia vähintään 2000rpm. Tuon pitäis auttaa huomattavasti suodattimen elämää.
Ehdottomastihan autossa sais olla merkkivalo kertomassa milloin polttoa suoritetaan sekä, että milloin se alkaa olla tarpeen. Esimerkiksi juuri nuo prosentit ajotieturin valikkoon. Turhaan piilotellaan tätä ominaisuutta. Ei siitä tule kuin vaikeuksia, kun sitä ei ostotilanteessa kunnolla selitetä ostajalle. Eikä kaikilla toisaalta edes kiinnosta tietää...
Mullakin oli tässä uudessa lähtötilanteessa suodain varmaan aika tukossa, kun autolla oli ajettu lähinnä koeajoja. Ja vielä kun tietää miten tällaista automaatti-aeroa ajetaan, kun sillä käydään testaamassa.. Muutama poltto oli niin selkeästi havaittavissa - hajusta, savusta ja tukkoisesta menosta. Nyt alkaa olla tilanne normalisoitunut 3tkm ajon jälkeen. Enää niitä polttoja ei oikeastaan havaitse, ellei ole erityisen tarkkana (esim DTE:tä kyttäämällä).
Merkkihuollossa neuvoivat, että jos tuntuu tukkoiselta ja tietää ettei maantieajoa ole tullut tarpeeksi, voi polton havaitessaan käydä ajamassa maantiellä n. 10min ja kierroksia vähintään 2000rpm. Tuon pitäis auttaa huomattavasti suodattimen elämää.
Ehdottomastihan autossa sais olla merkkivalo kertomassa milloin polttoa suoritetaan sekä, että milloin se alkaa olla tarpeen. Esimerkiksi juuri nuo prosentit ajotieturin valikkoon. Turhaan piilotellaan tätä ominaisuutta. Ei siitä tule kuin vaikeuksia, kun sitä ei ostotilanteessa kunnolla selitetä ostajalle. Eikä kaikilla toisaalta edes kiinnosta tietää...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: Voi vikakoodi... P1901
Moi, kiitos vastauksesta. Voiko tällainen hiukkaskiihdyttimen tukkoisuus aiheuttaa muita oireita kuin meillekin tullut ilmoitus "Limited performance" ? Silloin tällöin auto herjannut "Check oil level", vaikka on täydet öljyt ollut kokoajan. Herja lähtenyt pois kun autosta ottaa virrat. Mitään vikakoodeja öljymäärämittarin suhteen ei ole ollut.Marko A kirjoitti:40% - yli puolet tukossa, 70% jokseenkin auki
Mullakin oli tässä uudessa lähtötilanteessa suodain varmaan aika tukossa, kun autolla oli ajettu lähinnä koeajoja. Ja vielä kun tietää miten tällaista automaatti-aeroa ajetaan, kun sillä käydään testaamassa.. Muutama poltto oli niin selkeästi havaittavissa - hajusta, savusta ja tukkoisesta menosta. Nyt alkaa olla tilanne normalisoitunut 3tkm ajon jälkeen. Enää niitä polttoja ei oikeastaan havaitse, ellei ole erityisen tarkkana (esim DTE:tä kyttäämällä).
Merkkihuollossa neuvoivat, että jos tuntuu tukkoiselta ja tietää ettei maantieajoa ole tullut tarpeeksi, voi polton havaitessaan käydä ajamassa maantiellä n. 10min ja kierroksia vähintään 2000rpm. Tuon pitäis auttaa huomattavasti suodattimen elämää.
Ehdottomastihan autossa sais olla merkkivalo kertomassa milloin polttoa suoritetaan sekä, että milloin se alkaa olla tarpeen. Esimerkiksi juuri nuo prosentit ajotieturin valikkoon. Turhaan piilotellaan tätä ominaisuutta. Ei siitä tule kuin vaikeuksia, kun sitä ei ostotilanteessa kunnolla selitetä ostajalle. Eikä kaikilla toisaalta edes kiinnosta tietää...
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: Voi vikakoodi... P1901
Luepa tästä viestistä eteenpäin:
klik
Eri kone kylläkin, mutta voisko siinäkin olla näitä samoja oireita? Onko softapäivitystä tarjolla avuksi? Kysäiseppä merkkihuollosta.
klik
Eri kone kylläkin, mutta voisko siinäkin olla näitä samoja oireita? Onko softapäivitystä tarjolla avuksi? Kysäiseppä merkkihuollosta.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: Voi vikakoodi... P1901
Juuri pari viikkoa sitten päivitettiin moottorinohjausyksikön softa, se oli Magneetin ensimmäinen keino jolla yritettiin saada nuo aiheettomat "Check oil level" hälytykset pois. Mutta eipä auttanut. Ja ensimmäisen kerran meidän aikana auto nyt tukki tuon hiukkasuoddattimen, johtuiko sitten uudesta päivityksestä vai ei...
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: Voi vikakoodi... P1901
Edelleen olis kiva tietää että,millä öljyillä on ajettu niis autois mis on ongelmia hiukkaskiihdyttimen kans kun c3 öljyil ajettu taksiajoa 15tkm vaihtoväleil(keskimäärin yli 9l kulutuksel ja alle 30km/h aina ajotieturin keskinopeus)nyt 110tkm ajettu ja ei kertaakaan ongelmia hiukkas-suotimen kans.Noinko paljon öljyn laadul siis merkitys,vai onko femmas parempi loukku??vm 09 tid tomaattifarkku femma