Mr_Who kirjoitti:ysitonnari93 kirjoitti:
Sieltähän tuli oikein täyteläinen tilannekatsaus. Mielenkiintoista luettavaa. Se taitaa sitten Sisu olla melko ahtaalla valtamerkkien puristuksessa. Se onkin vaikeaa tehdä autoa kun ei ole omaa moottoria / vaihdelaatikkoa niin niitä joutuu kasaamaan niin monenlaisista palikoista. Eipä niitä ole tuolla tienpäällä enää näkynytkään tukkiautoinakaan enää niin paljoa kuin ennen. Se on näemmä 700 pollen rajakin jo sitten rikottu, ei enää pitäisi homma olla tehonpuutteesta kiinni
Se onkin sitten makuasia minkä merkin valitsee. Ite olen tykännyt aina erityisesti Scanian V8 soundista, se on kuin musiikkia korville. Yhä se jaksaa tuo autopuoli kiinnostaa vaikka siitä ei sitten ammattia tullutkaan. Armeijassa tuli kärrykortti ajettua Masilla 88/89. Siitä on jo varmaan kymmenen vuotta kun on viimeksi tullut ylipäätään rekalla ajettua. Ja joka kerralla sattui aina Scania alle.
Jooh. Monimutkasta asiaa kun ei lyhyesti voi kirjottoo.
Joo ei se Sisun tilanne enää mikään hyvä ole, kun meni ulkoistamaan oikeastaan kaikki tuotannolliset seikat, ei pitänyt itellään mitään.
Olihan siitä juttua joskus ylen kanavalla. Saattaa löytyä jostakin jos etsii.. katsomo tms.
Valtiohan se aika varma maksaja on ja armeijakalustolle onkin tilausta niin siihen sisu taitaakin pääsääntöisesti pikkuhiljaa lipua.
Joo ei niitä enää niinpaljon ole, täälläpäin kyllä niitä vielä näkee muutamia ja sitten myös muutamia siirtoautoja. Onhan niitä tietty ympäri suomea, mutta vähenemään päin on.
Siirtoauto = kevytrakenteinen kuorma-autoyhdistelmä, jossa ei ole nostureita, telivetoa, usein ykköspyöräkärrejä käyttäät ja pankkojen määrää vähennetty, että omapaino olisi mahdollisimman pieni. Mitä vähemmän auto painaa tyhjänä -> sitä enemmän puuta saa laittaa kyytiin, eli hyötykuormaa.
Joo kyllä niillä seitensatasilla puu liikkuu.
Nykysin yrittäjät aikapaljon lastuttaavat autojaan, takuuaika kun menee umpeen niin käy salkkumies kylässä ja heti on autossa enemmän tehoja. Helpostikkin sata hevosta lisää ja rahaa jos haluaa laittaa enemmän niin vaikka kuika paljon vain.
Auton ajettavuus paranee suoraan, kun moottori vääntää entistä voimakkaammin ja ahtopaineet ovat täysillä jo vääntöalueen alussa kaasupolkimen ollessa pohjassa. Ihan mitenkävain haluaa moottorinsa säätää. Autolla pääsee tällöin ne mäet ylös paremmin, joissa teki ennen tiukkaa vakiotehoisella moottorilla.
Joo kyllä varmaa kiinnostaa, jos joskus on alan hommissa ollut tai kortin suorittanut.
On ne vaa melekosia pelejä. Kesällä tarkotus olisi lähetä käymään Ala-härmässä PowerTruck show:ssa, siellä on ensiesittelyssä Scanian R730.
Ja jos kortti on niin kannattaa sitä ainakin yrittää päästä terästämään ajotuntumaa ja hioa peruutustaitoa, joka on saattanut vuosien myötä ruostua.
Työkseen rekkaa, kuorma-autoa tai bussia ei saa enää ajella, jos ei ole suorittanut kuljettajan ammattipätevyyttä, kiitos EU:n. Direktiivipäivät olisi syytä suorittaa ennen loppuvaa vuotta 2014. Siitäkin aiheesta löytyy tietoa AKE:lta. Viiden päivän ajan pitäisi istua teoriatuntiloilla kuuntelemassa kuinka sillä autolla nyt ajettiinkaan ja paljon muuta. Ihan hyödyllistä tietoakin.
Koulutuksia järjestetään eripuolilla maata ja koulutuspäivät ilmoitetaan AKE:lle, jotka AKE sitten hyväksyy jos koulutus täyttää tietyt ehdot. Nekin päivät ei ilmaisia ole, mutta rengin ei tarvitse huolehtia kuin olla paikalla ja työnantaja maksaa koulutuksen(jossa itsekkin on mukana). Tästä voisin luennoida enemmänkin, mutta helpompi on sanoa, että asiasta kiinnostuneet tutkikoon lisää
http://www.ake.fi -sivustolta.