Saa aivan sairaasti bensaa kansiremontin jälkeen.ONGELMA OHI

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
AkiZZa
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 22:58

Saa aivan sairaasti bensaa kansiremontin jälkeen.ONGELMA OHI

Viesti Kirjoittaja AkiZZa »

Ongelma on siinä että auto alkoi saamaan aivan järjettömät määrät bensaa kansiremontin jälkeen.

Remontissa uusittiin.
-Kansi ja siihen tehtiin venttiilityö sekä plaanaus.
-Kannen tiiviste.
-Suuttimien puhdistus.
-Uusi pakosarja.
-Uudet pakosarjan pinnapultit
-Imusarjan ja pakosarjan tiiviste.
-Tulpat.
-Lambda uusi alkuperäinen.

Nyt kone saa aivan tolkuttomat määrät bensaa.
ja termostaattikotelon ja imusarjan lämpöanturit on mittaamalla todettu ehjiksi.

Kaasuläpän asentoanturi mietityttää koska se oli koneistamon toimesta käynyt pesukoneessa imusarjan mukana. Miten mittaan ja totean ehjäksi ?

Onko mitään vinkkejä mistä moinen voisi johtua ?

Jako on 100 % varmuudella oikein joten vika ei ole siinä.
Viimeksi muokannut AkiZZa, Su Heinä 04, 2010 23:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Re: Saa aivan sairaasti bensaa kansiremontin jälkeen.

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

AkiZZa kirjoitti: Nyt kone saa aivan tolkuttomat määrät bensaa.
Mistä tiedät varmuudella moottorin saavan tolkuttomasti lisää bensaa?
AkiZZa kirjoitti: Kaasuläpän asentoanturi mietityttää koska se oli koneistamon toimesta käynyt pesukoneessa imusarjan mukana. Miten mittaan ja totean ehjäksi ?
Pesukone on tietenkin voinut heikentää läppätunistimen liittimen pintaa, niin että se johtaa heikommin.

Mittasin kerran omasta Nissanista kaasuläpän asentotunnistinta tutkiakseen yhtä toista ongelmaa. Laitoin vain yleismittarin kaasuläpänasentotunnistimeen kiinni samalla kun moottori kävi. Niin katoin voltti ja vastusarvot läpän ollessa kiinni ja läpän ollessa täysin auki ja vertasin ohjearvoihin jotka sain Autodatasta.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Re: Saa aivan sairaasti bensaa kansiremontin jälkeen.

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

Kerroppas auton tiedot niin voin katsoa Autodatasta tarkat ohjeet kaasuläpän asentotunnistimen testaukseen, jos siel löytyy.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
AkiZZa
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 22:58

Re: Saa aivan sairaasti bensaa kansiremontin jälkeen.

Viesti Kirjoittaja AkiZZa »

siitä että tulpat on helvetin nokiset ja pakokaasut haisee bensiiniltä.
kyllä minä nyt rikkaalla käyvän moottorin tunnistan.
DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Re: Saa aivan sairaasti bensaa kansiremontin jälkeen.

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

Kaasuläpän asentotunnistimen vastusarvo läpän ollessa kiinni ainakin tuollaseen -92 2.3 turboon olisi 2600-3000 ohmia ja auki ollessa 1100-1500 ohmia Autodatan mukaan.

Sanoisin vian olevan muualla. Jos kontaktipinta on päässyt kärsimään vahvastii emäksisen osapesurin puhdistusaineeen vuoksi. Vastusarvo olisi todella korkea eikä välttämättä laske paljoa läpän avatessa.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
AkiZZa
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 22:58

Re: Saa aivan sairaasti bensaa kansiremontin jälkeen.

Viesti Kirjoittaja AkiZZa »

kiinni ollessa oli 2150 ohmia napojen 1 ja 2 välistä ja täysin auki ollessa 1200 ohmia 2 ja 3 napojen välistä ja välialueilla n. 1600 ohmia.

Onko tuo nyt paskana ?

Korjaus käsikirjan mukaan nuo arvot olisivat täysin ok.

Suihkusuuttimet antoivat vastusarvoksi 16 ohmia vaikka korjausoppaan mukaan se pitäisi olla 12 ohmia plusmiinus 0,35 ohmia tosin tuo ohjearvo on lämpötilassa 20 astetta ja lämpö oli mittaus hetkellä 26 astetta.
DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Re: Saa aivan sairaasti bensaa kansiremontin jälkeen.

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

Muistin juuri yhden Ooppelin, jonka kanssa kaveri tappeli. Siinäkin oli ihmeellinen vika polttoaineen rikkauteen liittyen. Hän sai selville vian liittyvän kaasuläpän asentotunnistimeen. Varmistaakseen vian hän käänsi asentotunnistinta tarkistaakseen jos joku olikin laittanut sen väärään asentoon. Arvoja hän ei saanut tarpeeksi paranneltua ja peräti vaihtoi sen anturin. Jonka jälkeen ei enään niin rikkaana käynyt.

Suosittelisin löysentämään asentotunnistimen kiinnityksiä ja kääntää hiukan asentotunnistinta jos arvot muuttuisi paremmaksi. Voi olla mahdollista että sen asento on päässyt muuttumaan. Jos arvot eivät muutu paremmaksi, suosittelisin testaamaan jonkun toisen samanlaisen tunnistimen kanssa tai ostat suoraan toisen.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
AkiZZa
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 22:58

Re: Saa aivan sairaasti bensaa kansiremontin jälkeen.

Viesti Kirjoittaja AkiZZa »

miten auton kuuluisi käyttäytyä jos nappaa asentoanturin liittimen irti ?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saa aivan sairaasti bensaa kansiremontin jälkeen.

Viesti Kirjoittaja jus »

Minulla 87-tontun sairaan rikkaalla käynti toistaiseksi selittyi ilmamassamittarin johtoliittimen löystyneillä liitinkoskettimilla.

Kaikki kontaktit oli kyllä paikallaan, yksikään ei ollut karannut taaksepäin, mutta koskettimien kynnet oli vääntyneet niin ettei ottanut kunnolla kontaktia.

Liittimen koskettaminen rikkaallakäyntikohtauksen aikana korjasi käynnin tilapäisesti ja toistaiseksi pysyvän avun antoi koskettimien irrottaminen liitinrungosta, puhdistaminen ja kireämmäksi taivuttelu.

Sama vika pystyy tulemaan lämpöantureiden ja asentoanturinkin liittimiin.

Onko muuten johtoliittimet oikein, ettei esim tyhjäkäyntimoottorin ja läppäasentoanturin johdot ole vaihtuneet ristiin tms.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Saa aivan sairaasti bensaa kansiremontin jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Olikos tässä ne 630cc suuttimet ja virinokat?
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
AkiZZa
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 22:58

Re: Saa aivan sairaasti bensaa kansiremontin jälkeen.

Viesti Kirjoittaja AkiZZa »

ei ole virinokkia eikä muuta vaan ihan vakiot vehkeet koska auto ei ole minun vaan tuttuni. immu saa hyvän kontaktin ja auto sammuu kun ottaa liittimen irti.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saa aivan sairaasti bensaa kansiremontin jälkeen.

Viesti Kirjoittaja jus »

AkiZZa kirjoitti:auto ei ole minun vaan tuttuni
Heruuko lisää tietoja autosta? Vm? Turbo/vapari? Jne?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
AkiZZa
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 22:58

Re: Saa aivan sairaasti bensaa kansiremontin jälkeen.

Viesti Kirjoittaja AkiZZa »

vm-91 mallinen DI ja LH 2.4 ruiskulla varustettu 2,3 litrainen täyspaine turbo tonnari.

tyhjäkäynti moottorin ja asento anturin liittimet eivät voineet sekoittua koska tyhjäkäynti moottorin johto ei ole ollut irti.

Bypassin testasin ja se oli tiivis ja muutkin alipaineletkut on paikallaan.
Silti tyhjäkäynnilla alipainetta on ainoastaan 0,2 bar.Normaalisti on ollut 0,75 bar.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saa aivan sairaasti bensaa kansiremontin jälkeen.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

AkiZZa kirjoitti: Bypassin testasin ja se oli tiivis ja muutkin alipaineletkut on paikallaan.
Silti tyhjäkäynnilla alipainetta on ainoastaan 0,2 bar.Normaalisti on ollut 0,75 bar.
Taitaa olla jako pielessä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
AkiZZa
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 22:58

Re: Saa aivan sairaasti bensaa kansiremontin jälkeen.

Viesti Kirjoittaja AkiZZa »

tietääkö joku imunokka akselien ja pakonokka akselin numerot jos nokat olis kasatessa vaihtaneet paikkaa ? pakonokassa mulla oli numero 5210-7 1256190 ja imunokassa oli numero 5210-1 1256190

Jako oli kohdallaan laitan kohta kuvat siitä.

Kuvat täällä http://saab9000power.kuvat.fi/kuvat/

Vauhtipyörän merkki on myöskin nolla kohdassa mutta sieltä en saanut sellaista kuvaa josta olisi saanut jotain selvää.

Jos jollain olisi tietoa noista nokka-akseleista niin olisi hyvä
Vastaa Viestiin