9-3 vm01 T7 BSR lastu

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
tyriz
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Touko 24, 2010 08:27

9-3 vm01 T7 BSR lastu

Viesti Kirjoittaja tyriz »

Moi,

Olen uusi :saab: isti :lol: . Kattelin heti lastua tuohon ostamaani 9-3 2.0t -01:een. Ilmeisesti T7 "tekniikka"
Saako halvemmalla tuota ~200-220hp kuin 620e:llä Docpowerilta. Ainakin vaikuttaa helpolta ja "halvalta". Mitä muuta suosittelette tehtäväksi? Putkisto? Putsari :?:

Tiedän että haulla löytää miljoona "treattia"
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: 9-3 vm01 T7 BSR lastu

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Jos tavoitteet mainitsemissasi tehoissa, pelkkä softa riittää. Jos taas on pelko, että nälkä kasvaa syödessä, niin putki alusta loppuun tilavammaksi. Mieluiten varmaan aitoa rosteria; jt:n rostereita saa vaihtaa muutaman vuoden välein, kun ovat niin ruosteessa.
IC menee myös kovemmilla tehoilla vaihtoon, jäähdyttää mainitsemissasi kesähelteilläkin "ihan ok".
Lastun valmistajaan en ota kantaa. T7-myllyjä on huonoilla softilla rikottu aika paljon, kun esim. nakutuksen tunnistus on disabloitu.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3 vm01 T7 BSR lastu

Viesti Kirjoittaja SS »

Joku tälläkin foorumilla väsännee vastaavan softan aika edukkaasti.

Itselläni samanlainen BSR:n softa vastaavassa koneessa, kesähelteillä tehoja on ajoittain hukassa täyskaasukiihdytyksissä, syy selvittämättä. Sitä en osa sanoa, ilmenisikö samaa muillakin softilla, vika saatta olla myös raudassa.
Jos taas on pelko, että nälkä kasvaa syödessä, niin putki alusta loppuun tilavammaksi.
Noin siinä aina käy. Ostohetkellä 150hp tuntui mukavan ripeältä (1.6 vaparin jälkeen), ekan vuoden jälkeen oli pakko hommata Stage1 ja nyt kun vuosi on taas kulunut, alkaa jo kaipaamaan lisää potkua...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 vm01 T7 BSR lastu

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Alle kuudesosallakin tuosta hinnasta voi onnistua 200-220hv softan päivitys, laita YV:tä jos kiinnostaa. ;)

Jos tuo 200-220 riittää alkuun niin muuta ei tarvita kuin softa. En suosittele putsarin vaihtoa, alkuperäinen toimii paremmin. Putkistoa voi vaihtaa jos haluaa pakoääniä, muuten siitä ei ole vakioahtimen kanssa kovin isoa iloa.
Suuremman tehon tarpeessa Aeron ahtimella irtoaa 250-280hv riippuen muista palikoista ja etenkin kesällä parempi IC on suuri etu.

Sanoisin että laita vain softa aluksi ja sitten vasta jos ja kun nälkä kasvaa syödessä niin harkitse coolerin, ahtimen, putkiston vaihtoa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tyriz
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Touko 24, 2010 08:27

Re: 9-3 vm01 T7 BSR lastu

Viesti Kirjoittaja tyriz »

Jos taas on pelko, että nälkä kasvaa syödessä, niin putki alusta loppuun tilavammaksi.Noin siinä aina käy. Ostohetkellä 150hp tuntui mukavan ripeältä (1.6 vaparin jälkeen), ekan vuoden jälkeen oli pakko hommata Stage1 ja nyt kun vuosi on taas kulunut, alkaa jo kaipaamaan lisää potkua...
Hahah päivä meni ostosta ja alkoi "tehot" tuntua jo pieneltä, mulla on ollut yli 60 erilaista autoa joten perstuntuma tulee nopeasti...
tyriz
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Touko 24, 2010 08:27

Re: 9-3 vm01 T7 BSR lastu

Viesti Kirjoittaja tyriz »

jcarlson kirjoitti:Alle kuudesosallakin tuosta hinnasta voi onnistua 200-220hv softan päivitys, laita YV:tä jos kiinnostaa. ;)
Laitettu YV:tä :D
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3 vm01 T7 BSR lastu

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

Azanovix kirjoitti:Jos tavoitteet mainitsemissasi tehoissa, pelkkä softa riittää. Jos taas on pelko, että nälkä kasvaa syödessä, niin putki alusta loppuun tilavammaksi. Mieluiten varmaan aitoa rosteria; jt:n rostereita saa vaihtaa muutaman vuoden välein, kun ovat niin ruosteessa.
IC menee myös kovemmilla tehoilla vaihtoon, jäähdyttää mainitsemissasi kesähelteilläkin "ihan ok".
Lastun valmistajaan en ota kantaa. T7-myllyjä on huonoilla softilla rikottu aika paljon, kun esim. nakutuksen tunnistus on disabloitu.


mulla on vm86 tontussa 8 vuotta vanha JT:n putki...eikä oo yhtään mätä...

peskää autojanne!..myöskin pohjasta!
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: 9-3 vm01 T7 BSR lastu

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Joskus toisaalta vähän ihmetyttää nämä, älä osta sitä tai tätä softaa koska siitä softasta on rukattu sitä tai tätä ja sillä rikot koneesi heti kun painat kaasun pohjaan :roll: Esim. tuossa omassa 9-3:ssa on ollut n.240tkm ajan bsr stage1 ilman murheita, ja siinä softassa on myös vähennetty nakutuksen tunnistusta yli 900mg/c ilmamassoilla sekä myös nakutuksen tunnistus on disabloitu alle 350mg/c (originaali 280mg/c). Sekä myös sytytysennakoita on aivan riittävästi, sekä myös tuossa softassa sallitaan n.-4,5 ioff 1100mg/c ja noin 2400rpm-4000rpm ennenkuin ilmassaan kajotaan, vakiossa jos ioff menee vähänkin miinukselle niin massaa rajoitetaan heti, siis isommilla ilmamassoilla. Että voisiko olla että joskus kun auton motti räjähtää niin syy voisikin olla käyttäjässä, eikä softassa :wink: Softan toimivuuteen en ota sen paremmin kantaa kun tuossa omassa autossa on ilmavuotoja vielä, niin en ole sitä päässyt kunnolla testaamaan :roll:
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 vm01 T7 BSR lastu

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei se että kone ei ole kyseisellä softalla vielä porsinut tarkoita että se olisi hyvä. En nyt viittaa juuri tuohon äskeiseen koska nuo muutokset kuulostaa vielä kohtuulliselta ja ihan samanlaisia harrastaa myös Nordic. Ehkä hieman eri mieltä olen siitä onko ne järkeviä tapoja virittää mutta niin kauan kun toimii niin ok.
Jos taas nakutusreferenssikartta on pelkkää nollaa niin vain hyvä tuuri pitää koneen läjässä ja T7 männät on sen verran herkkiä että käyttäjää on monesti turha syyttää koska tuho tapahtuu välittömästi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: 9-3 vm01 T7 BSR lastu

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

jcarlson kirjoitti:Ei se että kone ei ole kyseisellä softalla vielä porsinut tarkoita että se olisi hyvä. En nyt viittaa juuri tuohon äskeiseen koska nuo muutokset kuulostaa vielä kohtuulliselta ja ihan samanlaisia harrastaa myös Nordic. Ehkä hieman eri mieltä olen siitä onko ne järkeviä tapoja virittää mutta niin kauan kun toimii niin ok.
Jos taas nakutusreferenssikartta on pelkkää nollaa niin vain hyvä tuuri pitää koneen läjässä ja T7 männät on sen verran herkkiä että käyttäjää on monesti turha syyttää koska tuho tapahtuu välittömästi.
Se on totta että ei se tee softasta vielä hyvää jos moottori on sillä säilynyt ehjänä, mutta se myös kertoo siitä että jopa T7 kone pysyy tai voi pysyä ehjänä vaikka nakutus tunnistuksia on muutettu :lol: Tuo softan teko on varmaan vähän hankalaa kun ei aina tiedä että millaiseen käyttöön softa/auto joutuu, koska voi olla että jos nakutus tunnistuksia ei rukata ja auto puutuu kuumalla niin sitten asiakas valittaa että ei sillä softalla mitään tee kun ei sillä saa haluttuja tehoja, mutta sitten jos nakutustunnistuksia madalletaan ja kone poksahtaa esim.huonon bensan/rikkinäisen immun ym. takia niin sekin on softan valmistajan vika koska se oli mennyt alentamaan niitä nakutustunnistuksia :lol: En tiedä miten tuon oman auton kone on pysynyt nipussa koska siinä on siis todella kovat sytkä ennakot, sekä edellinen omistaja oli vielä ajanut autolla bensanpaineen säätimen letku irti ties miten kauan :roll: Mutta olen kyllä myös nähnyt muutaman tuollaisen softan tekeleen mitä en autooni laittaisi, mutta ilmeisesti pieni nakutustunnistuksen "optimointi" ei ole välttämättä pahasta jos halutaan että auto toimii myös kesällä.

Omaan 9-5:seen ajattelin kokeilla tuollaista BSR tyyppistä ratkaisua, koska kun ulkoilma lämpenee riitävästi niin en tahdo saada haluttua ilmamassaa sitten millään, pyynti on n.1270mg/c ja massa jää välillä n.1180-1200mg/c. Eli voi olla että lähipäivinä selviää kestikö kone sitä vai ei :mrgreen:
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Vastaa Viestiin