projektina 1974 Saab 96

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
mazeos
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

projektina 1974 Saab 96

Viesti Kirjoittaja mazeos »

tuli tossa hankittua 1974-mallinen kuuppa, väriltään ruukunruskea. Pikkuhiljaa sitä tehdään kaverin kanssa, purkuvaihe menossa.
Kuvat löytyvät täältä:
http://public.fotki.com/mazeos/saab-96-project/

ja tässä vähän jotain suunnitelmia mitä on laadittu, kattoo nyt miten kerkeää toteuttamaan.

-Rallisääntöjen mukaiset turvakaaret Luuppalalta tai itse tehtynä
-40 mm madallusjouset ja Bilsteinit joka nurkkaan
-Recarot, 6-pistevyöt
-Viritetty 1,5- tai 1,7-litrainen V4
-2" tuplaputket, päättyvät takapyörien eteen
-Levikkeet, joko itse tehty tai Ruotsista tilatut
-Erikoisvanteet
-Cosworth-ritilät konepeittoon
-ym. ym.

Värinä tullee säilymään alkuperäinen, tai sitten vaihtuu mustaksi.

Tässä näin aluksi pientä pohdiskelua aiheesta.
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 3020
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: projektina 1974 Saab 96

Viesti Kirjoittaja ristos »

Onnea projektille!
Tuo värisi "ruukunruskea " vuodelta 1974 on Ruotsin klubin värisivun mukaan Sienna brawn ja värikoodi R3 valmistaja lienee Herberts. Tämä koodi lienee oikea, jos autosi on valmistettu Uudessakaupungissa ja valmistenumero on 96746000001-96746005605 välillä. Jos autosi on valmistettu Ruotsissa valmistenumerosarja on 96742000001-96742017275.

Itselläni on ruukunruskea -79 ja se on hieman vaaleampi( näkyy hyvin -79 vuoden esitteessä). Alkuperävärin saanti voi olla hieman hakusessa? Mutta Värisilmä-liikkeestä sitä voi saada. Värisilmä-ketju on keskittänyt näiden vanhojen maalien valmistuksen Tampereen liikkeeseen. Tämän sain selville valmistellessani museoautoni fiksailua ennen talvipäiviä
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4073
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: projektina 1974 Saab 96

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Hienokuntoisen aihion oot löytänyt!
Laita ihmeessä kuvia esille sitä mukaan kun homma edistyy, tällaiset erillaiset projektit kiinnostaa aina!
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: projektina 1974 Saab 96

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Maistuisko tähän +219hp v4 moottori ruiskulla ja kaikilla herkuilla? Mukaan TÄYSIN kova ja hitsaamaton koppa, vidusti romua moottoripuolelle jne.? Lukollinen spec.1 laatikkoa jne? Halvalla lähtis ja olis ihan lähistölläkin.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
mazeos
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

Re: projektina 1974 Saab 96

Viesti Kirjoittaja mazeos »

Madallusjouset hankittuna, pitääpi kattella millaset iskarit niiden seuraksi hommaisi.

http://public.fotki.com/Mazeos/saab-96- ... ouset.html

Alkuperäinen konepeitto saa jäädä koskemattomaksi, muokkaukset tehdään vm. 1978 olevaan peltiin

http://public.fotki.com/Mazeos/saab-96- ... eitto.html
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998.
mazeos
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

Re: projektina 1974 Saab 96

Viesti Kirjoittaja mazeos »

Kojelaudan aihioksi hankittiin klubilaiselta hieman jo tuunattu kojelauta, tähän pitäisi tulla mm. paikka pienelle näytölle (luultavasti tuohon 96-merkin ja tuhkakupin kohdille). http://public.fotki.com/mazeos/saab-96- ... aihio.html

Autoon vaihdetaan kromimaski, joka on hankittuna jo.
http://public.fotki.com/mazeos/saab-96- ... html#media

Tarviisi selvitellä, mikä korjaamo Turun seudulla osaisi tehdä kytkin- ja jarruremontin ysikuutoseen, itsellä ei ihan vielä taidot ole hyppysissä enkä viitsisi pilata hyvää autoa. Onneksi tässä ei ole mikään kiire saada valmiiksi, pikkuhiljaa tekee itse ja teettää muilla.
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998.
mazeos
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

Re: projektina 1974 Saab 96

Viesti Kirjoittaja mazeos »

Tänään taas tuli käytyä tallilla, hiukan jatkettiin purkamista.

Alkuperäinen konepeitto irroitettiin, kuten myös maski ja se kehys missä on maski valoineen kiinni
http://public.fotki.com/mazeos/saab-96- ... ttuna.html
http://public.fotki.com/mazeos/saab-96- ... mista.html

Puskurit irroitettiin työstämistä varten
http://public.fotki.com/mazeos/saab-96- ... ttuna.html
http://public.fotki.com/mazeos/saab-96- ... -irro.html

Varapyöräkoteloonkin kurkistettiin takapuskurin irroittamisen yhteydessä. Melko ruosteettomaksi osoittautui se, yksi hitsattava paikka paljastui.

http://public.fotki.com/mazeos/saab-96- ... tavaa.html
http://public.fotki.com/mazeos/saab-96- ... tetta.html
http://public.fotki.com/mazeos/saab-96- ... otelo.html

Seuraavaksi olisi vuorossa lokasuojien ja ovien irroitus, listojen ja merkkien poisto ja luultavasti käydään vaihtokojelaudan kimppuun. Sitä aihiona käyttäen luultavasti tehdään muotti ja lasikuidusta laminoidaan uusi osa. Tai saapi kattoo ny miten hommat kehittyy.
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998.
mazeos
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

Re: projektina 1974 Saab 96

Viesti Kirjoittaja mazeos »

Tänään tuli postissa tonnarin kojelaudan namiskoita ja mittaristo, jotka koitetaan sovittaa muokattavaan kojelautaan.
http://public.fotki.com/mazeos/saab-96- ... toksi.html
http://public.fotki.com/mazeos/saab-96- ... etaan.html
Näiden lisäksi pienempiä namiskoita, mm. valokytkin, penkinlämmittimien kytkimet yms.
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998.
mazeos
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

Re: projektina 1974 Saab 96

Viesti Kirjoittaja mazeos »

Kojelautaa aloitettiin eilettäin muokkaamaan.
Ensin poistettiin kaikki namiskat ja muut hilppeet kojelaudasta, sitten piirrettiin mustalla tussilla uuden mittariston ääriviivat:
http://public.fotki.com/mazeos/saab-96- ... ottaa.html
ja seuraavaksi sitten rälläkällä leikattiin viivojen mukaan.
Seuraava vaihe kojelaudan muokkaamisessa olisi sitten ylimääräisten reikien umpeen hitsaaminen.
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998.
mazeos
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

Re: projektina 1974 Saab 96

Viesti Kirjoittaja mazeos »

Kojelaudasta leikeltiin pala pois ja koesovitettiin uutta 9000n mittaristoa paikoilleen, vielä tarvii muokata että uusi mittaristo saadaan sopimaan paikoilleen. Ylimääräiset reiät hitsataan umpeen jne., työtä riittää kyllä.
http://public.fotki.com/Mazeos/saab-96- ... dasta.html
http://public.fotki.com/Mazeos/saab-96- ... risto.html
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998.
mazeos
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

Re: projektina 1974 Saab 96

Viesti Kirjoittaja mazeos »

Tällä hetkellä motivaatio on aikalailla nollassa ton projektin suhteen, onneksi sillä ei ole niin hengenhätää valmistua.
Käytiin tänään kaverin kanssa tallilla, tavoitteena saada lokasuojat + ovet irroitettua. No, ainoa mitä saatiin oli hanttarinpuoleinen etuloksu irti sekä oven se yläsaranan kiinnityskohta irti. Piti käyttää poraa, Dremeliä sekä rälläkkää että saisi ne ruuvit irti. Ovea ei saatu kuitenkaan irti kun joku siinä harasi vastaan että se alapuoli ei lähde irti.
Otettiin sitten kuitenkin se hantinpuoleinen lokasuoja irti kun saatiin (ne yläpuoleiset ruuvit lähti ihan nätisti irti mutta keulasta sekä ovenpuolelta piti rälläkällä vetää että sai irti. Pakko on porata uudet jengat sitten kokoonpanovaiheessa että saa sen kasaankin joskus.

Tässä kuvassa porataan oven yläsaranan ruuveja pois
http://public.fotki.com/mazeos/saab-96- ... kytss.html

ja tässä pari kuvaa mitä hantin puolen lokasuojan alta löytyi.
http://public.fotki.com/mazeos/saab-96- ... -irti.html
http://public.fotki.com/mazeos/saab-96- ... tetta.html

projekti jatkuu, kun jatkuu
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8097
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: projektina 1974 Saab 96

Viesti Kirjoittaja mestari »

hyvä mutta aina kannattaa miettiä ensi kun alkaa tekeen taikka nykyaikana vaikka katsella tätä foorumia ja sitten alkaa purkamaan niin ei tee turhaa työtä vaan purkaa oikein.
jos oikein ymmärsin ovea oltiin irroittamassa saranoiden kautta???
ovi irtoaa ovipahvin irrotuksen jälkeen esim maasto-olosuhteissa n 4 minuutissa riippuen käytettävissä olevasta räikästä.
talissa jopa sen alle.
lokasuojan irroitukseen sen jälkeen kannattaa varata 7 minuuttia aikaa.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
mazeos
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

Re: projektina 1974 Saab 96

Viesti Kirjoittaja mazeos »

no niin no... ainakin ne lokasuojien pultit oli niin kiinni jumittuneet ettei niitä saanut millään auki, joten päädyttiin rälläköimään. Mahtoikohan toi projekti mennä ihan piloille kun käytettiin kovia otteita oven irroituksen yrittämiseen...
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8097
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: projektina 1974 Saab 96

Viesti Kirjoittaja mestari »

eihän se piloilla ole eräs jenkki autoilija sanoi aikoinaan että se joka pakkelia säästää se itseään pettää.

ota ovi irti 24mm hylsyllä ja lyhyellä jatkovarrella.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
mazeos
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

Re: projektina 1974 Saab 96

Viesti Kirjoittaja mazeos »

Oon nyt alkanut hieroa kauppoja virimoottorin lohkosta ja 95 mm männistä. 1700 cc kampuralla ja risti-imusarjalla saisi varmaankin ihan kivasti potkua 1/8 mailin rykäisyjä varten. Viikonloppuna taas tallille purkamaan, ja ensi viikolla voisi työstää taas kojelautaa. Kylkilistat ja merkit voisi poistaa viikonloppuna, ja sit jossain vaiheessa lasikuitukitillä ylimääräiset reiät umpeen.
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998.
Vastaa Viestiin