ACC1sen AU ja 6C vikakoodit ja puhallussuuntasäätö

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

ACC1sen AU ja 6C vikakoodit ja puhallussuuntasäätö

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Eli, kahloin noi ACC-ketjut läpi, muttei oikein löytynyt samanlaisia oireita käsittelevää. Oireet ovat toimimaton puhallussuuntasäätö, puhaltaa koko ajan tulilasiin ja puhallussuunnan säätömoottori testattu toimivaksi 12v:lla. Samaten jos kytkee lämmönsäätimen piuhan suoraan suunnansäätimeen niin liikkuu lämpötilaa säätäessä. Näin ollen, systeemissä on todennäköisesti kaapeli poikki jossakin tai säätöyksikkö ei anna virtaa säätömottorille.

Onko jollain ollut 1986-1989 ilmastoidussa tonnarissa samanlaista vikaa ja saanut korjattua? Pitää kohta vetää nappi suoraan moottorille, jotta saa puhalluksen suuntaa säädettyä. Alkaa meinaan olla melko kuumaa tuossa ulkona.. :)
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: ACC1sen AU ja 6C vikakoodit ja puhallussuuntasäätö

Viesti Kirjoittaja jus »

ACC-panelille ei välttämättä kelpaa se, että moottori liikkuu kun se saa jännitettä, moottorin vastusarvon on oltava tietyissä rajoissa. Voisit kokeilla vaihtaa ne moottorit keskenään ihan kokonaan eikä vaan johdot ristiin ja sitten varmistaa tuottaako kalibrointi sen jälkeen 5U. Jos noin kävisi, vika olisi nimenomaan moottorin sisäinen vika kun vika seuraa moottoria.

Kokeile vaikka verrata suunnansäädön ja lämmönsäädön moottorien vastusarvoja. Kannakkeen liittimessä lämmönsäätömoottorin käämi on pinneissä 1 ja 4, suunnansäädön moottorin käämi pinneissä 5 ja 8. Mittaus ACC-panelilta tuleva johto irrotettuna. Kummastakin pitäisi mittaustuloksena tulla 20 - 80 ohmia.

Jos oli ok, seuraavaksi voi vielä tarkistaa, että samat lukemat tulee moottorikonsolin johtoliitin irotettuna ja ACC-panelin liitin irrotettua sinne panelin liittimelle. Pinnit 7 ja 6 sekä 9 ja 8.

Vielä voi mitata liittimet kummastakin päästä irrotettuna ettei mikään noista johdoista ole oikosulussa jännitteeseen tai maahan.

http://www.saabnet.com/tsn/bb/9000/index.html?bID=73608

Nämä ohjeet on kai muuten OK mutta, kuvat joissa nuolella osoitetaan kumpi moottori on kumpi, on vaihtuneet keskenään:
http://www.townsendimports.com/Web/clim ... de5c5u.htm
http://www.townsendimports.com/Web/clim ... c16c6u.htm

Moottorin voi saada avattua ja putsattua hapettumat tms. Sisäilmankierrätysmoottorin sain toimivaksi ihan vaan moottorin pois paketista ottamalla. http://www.saabphotos.com/gallery/Saab9000/IMG_2954_4

Sitä varsinaista pikkuista sähkömoottoria ei tarvinnut avata, mutta sekin kai mahdollista jos näpräysintoa riittää. Hiiliharjojen tarkastus, kommutaattorin puhdistus, käämien mittaus.

AU-vika liittyy puhallustehon säätöön. Toimiiko puhallustehon säätö normaalisti vai mitkä oireet siinä on?

Toisella ACC-panelillakin voisi kokeilla, vika voi olla panelissakin, kuten tässä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=20158
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: ACC1sen AU ja 6C vikakoodit ja puhallussuuntasäätö

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Joo, moottori purettu sieltä vaihdelaatikosta ja hiilet tarkistettu. Hyvältä näytti ainakin silmämääräisesti. AU johtui varmaan siitä että puhaltimen sulake oli otettu irti kokeilun ajaksi, eli ei ongelma. Mutta, jännää, että tuolla lämmönsäätimen kaapelilla liikkuu suuntaan ja toiseen mutta ei sunnansäätökaapelilla. Pitänee mittailla vastuksia ja katsoa tuleeko edes virtaa mottorille.
Kiitti vinkeistä, kokeillaan illemmalla, kun on multimittari käytössä.
jus kirjoitti:ACC-panelille ei välttämättä kelpaa se, että moottori liikkuu kun se saa jännitettä, moottorin vastusarvon on oltava tietyissä rajoissa. Voisit kokeilla vaihtaa ne moottorit keskenään ihan kokonaan eikä vaan johdot ristiin ja sitten varmistaa tuottaako kalibrointi sen jälkeen 5U. Jos noin kävisi, vika olisi nimenomaan moottorin sisäinen vika kun vika seuraa moottoria.

Kokeile vaikka verrata suunnansäädön ja lämmönsäädön moottorien vastusarvoja. Kannakkeen liittimessä lämmönsäätömoottorin käämi on pinneissä 1 ja 4, suunnansäädön moottorin käämi pinneissä 5 ja 8. Mittaus ACC-panelilta tuleva johto irrotettuna. Kummastakin pitäisi mittaustuloksena tulla 20 - 80 ohmia.

Jos oli ok, seuraavaksi voi vielä tarkistaa, että samat lukemat tulee moottorikonsolin johtoliitin irotettuna ja ACC-panelin liitin irrotettua sinne panelin liittimelle. Pinnit 7 ja 6 sekä 9 ja 8.

Vielä voi mitata liittimet kummastakin päästä irrotettuna ettei mikään noista johdoista ole oikosulussa jännitteeseen tai maahan.

http://www.saabnet.com/tsn/bb/9000/index.html?bID=73608

Nämä ohjeet on kai muuten OK mutta, kuvat joissa nuolella osoitetaan kumpi moottori on kumpi, on vaihtuneet keskenään:
http://www.townsendimports.com/Web/clim ... de5c5u.htm
http://www.townsendimports.com/Web/clim ... c16c6u.htm

Moottorin voi saada avattua ja putsattua hapettumat tms. Sisäilmankierrätysmoottorin sain toimivaksi ihan vaan moottorin pois paketista ottamalla. http://www.saabphotos.com/gallery/Saab9000/IMG_2954_4

Sitä varsinaista pikkuista sähkömoottoria ei tarvinnut avata, mutta sekin kai mahdollista jos näpräysintoa riittää. Hiiliharjojen tarkastus, kommutaattorin puhdistus, käämien mittaus.

AU-vika liittyy puhallustehon säätöön. Toimiiko puhallustehon säätö normaalisti vai mitkä oireet siinä on?

Toisella ACC-panelillakin voisi kokeilla.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Vastaa Viestiin