Ihan tarkotuksella pelkkä B. Ei tartte hypätä rekkojen ohjaamoihin tai vedellä isoja vaunuja vaikka kuinka pyydettäis. Hyvä todeta "joo mun tarttis korttiin pari lisäkirjainta hakea, viittiks maksaa ne?"
Peräkärryn/ trailerin vetäminen
Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen
Onneks mulla on pelkkä B, ei tartte murehtia paljoa. Joskus jos tarttee kärryn kans jotain roudata, niin kärry on "joku sellanen 750k" joka on laitoja myöten (25cm) täynnä jos sitäkään.
Ihan tarkotuksella pelkkä B. Ei tartte hypätä rekkojen ohjaamoihin tai vedellä isoja vaunuja vaikka kuinka pyydettäis. Hyvä todeta "joo mun tarttis korttiin pari lisäkirjainta hakea, viittiks maksaa ne?"
Ihan tarkotuksella pelkkä B. Ei tartte hypätä rekkojen ohjaamoihin tai vedellä isoja vaunuja vaikka kuinka pyydettäis. Hyvä todeta "joo mun tarttis korttiin pari lisäkirjainta hakea, viittiks maksaa ne?"
Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen
Eipä taida saada, kun kärryn massa lasteineen menee yli 750kg.Red Dragon kirjoitti:Eli
esimerkki:
Saab 9000CDE kantavuus 1940kg (noin)+traileri 500kg (kantavuus 1500kg) ja kuormana 500 kg painava rättisitikka![]()
Saako vetää AB-kortilla?
t.Sami
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen
Lukaisepa nuo edellisen aukeaman pitkät pohdinnat. Kuten siellä aiemmin todettiin, kyse ei ole siitä, että kärry lasteineen painaa yli 750 kg, vaan siitä mitä rekisteriotteissa olevat massat ovat.dimebak kirjoitti:Eipä taida saada, kun kärryn massa lasteineen menee yli 750kg.Red Dragon kirjoitti:Eli
esimerkki:
Saab 9000CDE kantavuus 1940kg (noin)+traileri 500kg (kantavuus 1500kg) ja kuormana 500 kg painava rättisitikka![]()
Saako vetää AB-kortilla?
t.Sami
Eli vielä kerran:
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen
Muistaakseni sedällä on sellainen yhdistelmä jota minäkin saisin vetää BC-kortillani. Pakettiautolla (VW Transporter T5 1.9TDI) tuleekin yhdistelmän kokonaismassa vastaan. Sedällä siis 9-5 Vector 2.3t Sedan ja telitraileri, jonka kokonaismassa hieman alle 1500kg.
Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen
Herätelläänpäs tätä topiccia hieman ja varmistetaan eräs asia.
Vetoautona Saab 9-3 SS, jonka rekisteriotteessa:
- ajoneuvon omamassa 1545kg
- tekn. suurin sallittu kok. massa 2000kg
- tieliikenteessä sallittu suurin kok. massa 2000kg
- yhd. suurin sallittu kok. massa tieliik. 3600kg
- perävaunumassa jarruin 1600kg
Kärry jota pitäisi vetää, on hevoskärry (rekisteriotetta ei saatavilla tällä hetkellä):
- omamassa noin 700kg
- kokonaismassa noin 2300kg
- kärryyn työnnetään yksi hevonen, jonka massa 600kg
Kortin riittävyyksistä ei ole pulaa, eikä omasta mielestäni autokaan tule tässä rajoittavaksi tekijäksi, vai tuleeko? Mitä mieltä arvon raati on?
Ajoneuvon omamassa (1545kg) + kärryn omamassa (700kg) + hevonen (600kg) = 2845kg, eli alle yhdistelmän suurimman sallitun kokonaismassan tieliikenteessä (3600kg).
Eli ilmeisesti tuota kärryä saa vetää, vaikka sen kokonaismassa (2300kg) on suurempi kuin Saabiin kytkettävän perävaunumassa jarruin (1600kg), koska tarkastellaan oikeita massoja (joka on kärry + hevonen = 1300kg), ei rekisteriotteissa olevia. Mutta vaimoke ei tuota mielestäni saisi vetää, koska hänellä ei ole BE-korttia.
Kertokaa olenko oikeassa, väärässä vai osittain väärässä ja oikeassa?
Vetoautona Saab 9-3 SS, jonka rekisteriotteessa:
- ajoneuvon omamassa 1545kg
- tekn. suurin sallittu kok. massa 2000kg
- tieliikenteessä sallittu suurin kok. massa 2000kg
- yhd. suurin sallittu kok. massa tieliik. 3600kg
- perävaunumassa jarruin 1600kg
Kärry jota pitäisi vetää, on hevoskärry (rekisteriotetta ei saatavilla tällä hetkellä):
- omamassa noin 700kg
- kokonaismassa noin 2300kg
- kärryyn työnnetään yksi hevonen, jonka massa 600kg
Kortin riittävyyksistä ei ole pulaa, eikä omasta mielestäni autokaan tule tässä rajoittavaksi tekijäksi, vai tuleeko? Mitä mieltä arvon raati on?
Ajoneuvon omamassa (1545kg) + kärryn omamassa (700kg) + hevonen (600kg) = 2845kg, eli alle yhdistelmän suurimman sallitun kokonaismassan tieliikenteessä (3600kg).
Eli ilmeisesti tuota kärryä saa vetää, vaikka sen kokonaismassa (2300kg) on suurempi kuin Saabiin kytkettävän perävaunumassa jarruin (1600kg), koska tarkastellaan oikeita massoja (joka on kärry + hevonen = 1300kg), ei rekisteriotteissa olevia. Mutta vaimoke ei tuota mielestäni saisi vetää, koska hänellä ei ole BE-korttia.
Kertokaa olenko oikeassa, väärässä vai osittain väärässä ja oikeassa?
Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen
Edelleenkään en luottaisi sataprosenttisesti siihen että rekisteriotteeseen merkityt massat ratkaisevat ylikuormatilanteessa.
-
meverkko
- "Hölösuu"
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen
Olet täsmälleen oikeassa. Yhdistelmä vaatii BE-kortin.eljass kirjoitti:
Eli ilmeisesti tuota kärryä saa vetää, vaikka sen kokonaismassa (2300kg) on suurempi kuin Saabiin kytkettävän perävaunumassa jarruin (1600kg), koska tarkastellaan oikeita massoja (joka on kärry + hevonen = 1300kg), ei rekisteriotteissa olevia. Mutta vaimoke ei tuota mielestäni saisi vetää, koska hänellä ei ole BE-korttia.
Kertokaa olenko oikeassa, väärässä vai osittain väärässä ja oikeassa?
Kärryä saa vetää autollasi, kunhan sen kytkentämassa (renkaiden kautta tiehen välittyvä paino) on max 1600kg.
Saab 9-3 SC 1,9TiD -09
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen
Auton suurin sallittu kok. massa 2000kg + perävaunun kokonaismassa noin 2300kg
= 4300kg
=>vaatii Be:n.
ajoneuvon omamassa 1545kg > kärryn omamassa (700kg) + hevonen (600kg) < 3600kg
=> Saa käyttää yleensäkkään vetoautona.
kärryn omamassa (700kg) + hevonen (600kg) < 1600kg.
=> ei tarvitse jarruja.
Ups, tuohon lipsahti tosiaan ajatusvirhe. Ei siis mene noin, vaan vaatii tietysti jarrullisen kärrin.
Eikös se noin mene.
= 4300kg
=>vaatii Be:n.
ajoneuvon omamassa 1545kg > kärryn omamassa (700kg) + hevonen (600kg) < 3600kg
=> Saa käyttää yleensäkkään vetoautona.
kärryn omamassa (700kg) + hevonen (600kg) < 1600kg.
=> ei tarvitse jarruja.
Ups, tuohon lipsahti tosiaan ajatusvirhe. Ei siis mene noin, vaan vaatii tietysti jarrullisen kärrin.
Eikös se noin mene.
Viimeksi muokannut MacTurbo, Ti Heinä 06, 2010 20:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
-
meverkko
- "Hölösuu"
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen
Väärin. Kärryn kokonaismassa > 750kg. Vaatii jarrut.MacTurbo kirjoitti: kärryn omamassa (700kg) + hevonen (600kg) < 1600kg.
=> ei tarvitse jarruja.
Eikös se noin mene.
Saab 9-3 SC 1,9TiD -09
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen
Väärin. Auton tyypitetty jarrullinen vetomassa (1600kg) > kärryn omamassa (700kg) + hevonen (600kg) => Saa käyttää yleensäkään vetoautona.MacTurbo kirjoitti:ajoneuvon omamassa 1545kg > kärryn omamassa (700kg) + hevonen (600kg) < 3600kg
=> Saa käyttää yleensäkkään vetoautona.
Nippelitietona myös mm. tonnarit on kaikki tyypitetty omamassaansa suuremmalle vetomassalle (vai tietääkö joku tonnarin, jonka omamassa on yli 1600kg (CD/CC) tai yli 1800kg (CS)?).
Edit: lisätään vielä tähän:
se, että kun tuo 4300kg tosiaan vaatii BE:n (B:n maksimiraja on 3500kg TAI alle 750kg kärryllä 4250kg - jälkimmäistä ei voi ylittää edes BE:llä), tulee BE-vaatimus MYÖS siitä, että kärryn kokonaismassa on isompi kuin auton omamassa.MacTurbo kirjoitti:Auton suurin sallittu kok. massa 2000kg + perävaunun kokonaismassa noin 2300kg
= 4300kg
=>vaatii Be:n.
Eli esimerkkinä 1200/1600kg auto ja 300/1300kg kärry -yhdistelmä (kokonaismassa 2900kg) vaatii myös BE:n, vaikkei tuo 3500/4250kg -yhdistelmä ylitykään.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen
Jopa 99:lle sallitaan huomattavasti omamassaa suurempi jarrullinen kärry.aero kirjoitti:Nippelitietona myös mm. tonnarit on kaikki tyypitetty omamassaansa suuremmalle vetomassalle (vai tietääkö joku tonnarin, jonka omamassa on yli 1600kg (CD/CC) tai yli 1800kg (CS)?).
Tuplis 1150 kg, jarrullinen kärry 1500 kg.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
-
meverkko
- "Hölösuu"
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen
Samoin satkut.Svc kirjoitti:Jopa 99:lle sallitaan huomattavasti omamassaa suurempi jarrullinen kärry.aero kirjoitti:Nippelitietona myös mm. tonnarit on kaikki tyypitetty omamassaansa suuremmalle vetomassalle (vai tietääkö joku tonnarin, jonka omamassa on yli 1600kg (CD/CC) tai yli 1800kg (CS)?).
Tuplis 1150 kg, jarrullinen kärry 1500 kg.
Saab 9-3 SC 1,9TiD -09
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen
Nyt ei meikäläisen suomen kieli oikein välttämättä taivu, jäi vähän epäselväksi kohta "saa käyttää yleensäkään vetoautona"? Siis saa käyttää?aero kirjoitti:Väärin. Auton tyypitetty jarrullinen vetomassa (1600kg) > kärryn omamassa (700kg) + hevonen (600kg) => Saa käyttää yleensäkään vetoautona.MacTurbo kirjoitti:ajoneuvon omamassa 1545kg > kärryn omamassa (700kg) + hevonen (600kg) < 3600kg
=> Saa käyttää yleensäkkään vetoautona.
Mistäköhän tähän asiaan voisi kysellä virallista kantaa, Poliisin/TraFin sivuilta ei oikein hyviä numeroita löytynyt mihin soitella eikä huvittaisi sähköpostia lähettää ja odotella ensi vuosikymmenelle vastausta. Kyseisen veto-operaation ajankohta on piakkoin.
Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen
Joo, nimenomaan saa. Eli kun perässä oikeasti tuleva kytkentämassa (joka punnitaan kärryn akselin/akseleiden alta) on pienempi kuin auton rekisteröintitodistuksessa lukeva suurin sallittu perävaunumassa (jarruton tai jarrullinen riippuen siitä, onko kärryssä jarrut) saa tuo yhdistelmä ylipäätään liikkua. Jarrullisen kärryn maksimimassalla on muistaakseni usein korrelaatio auton omamassan kanssa (ja jos en väärin muista, ellei tuota perävaunun sallittua massaa ole erikseen mainittu, käytetään suoraan auton omamassaa).eljass kirjoitti: Nyt ei meikäläisen suomen kieli oikein välttämättä taivu, jäi vähän epäselväksi kohta "saa käyttää yleensäkään vetoautona"? Siis saa käyttää?
[/quote]eljass kirjoitti: Mistäköhän tähän asiaan voisi kysellä virallista kantaa, Poliisin/TraFin sivuilta ei oikein hyviä numeroita löytynyt mihin soitella eikä huvittaisi sähköpostia lähettää ja odotella ensi vuosikymmenelle vastausta. Kyseisen veto-operaation ajankohta on piakkoin.
Miten olisi ihan tuo TraFin sivun alareunassa lukeva puhelinnumero?
Korttivaatimuksista TraFilla on ihan hyvät, selkeät esimerkit netissä, se erillinen laatikko:
http://www.ake.fi/AKE/Ajokortit_ja_tutk ... luokat.htm
Auton vaatimuksista: kärry vaa'alle ja jos vaa'an näyttämä on pienempi kuin rekisteriröintitodistuksessa lukeva sallittu vetomassa, niin ei muuta kuin baanalle. Ellei ole vaakaa ja epäilyttää, kevennä kuormaa tai lainaa/hanki järeämpi vetoauto.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen
Jees, eiköhän luoteta näihin tietoihin. Kortista ei tosiaan ole kiinni eikä näiden tietojen perusteella autostakaan. Kärryn todellinen massa hevosen kanssa jää noin 300kg alle Saabin sallitun, joten ei pelkoa. Ainoastaan epäilyttää virkavallan pätevyys tällaisissa tilanteissa, kun pykälät ja säädökset ovat suht vaikeasti tulkittavia...aero kirjoitti:Joo, nimenomaan saa. Eli kun perässä oikeasti tuleva kytkentämassa (joka punnitaan kärryn akselin/akseleiden alta) on pienempi kuin auton rekisteröintitodistuksessa lukeva suurin sallittu perävaunumassa (jarruton tai jarrullinen riippuen siitä, onko kärryssä jarrut) saa tuo yhdistelmä ylipäätään liikkua. Jarrullisen kärryn maksimimassalla on muistaakseni usein korrelaatio auton omamassan kanssa (ja jos en väärin muista, ellei tuota perävaunun sallittua massaa ole erikseen mainittu, käytetään suoraan auton omamassaa).eljass kirjoitti: Nyt ei meikäläisen suomen kieli oikein välttämättä taivu, jäi vähän epäselväksi kohta "saa käyttää yleensäkään vetoautona"? Siis saa käyttää?
Miten olisi ihan tuo TraFin sivun alareunassa lukeva puhelinnumero?eljass kirjoitti: Mistäköhän tähän asiaan voisi kysellä virallista kantaa, Poliisin/TraFin sivuilta ei oikein hyviä numeroita löytynyt mihin soitella eikä huvittaisi sähköpostia lähettää ja odotella ensi vuosikymmenelle vastausta. Kyseisen veto-operaation ajankohta on piakkoin.
Korttivaatimuksista TraFilla on ihan hyvät, selkeät esimerkit netissä, se erillinen laatikko:
http://www.ake.fi/AKE/Ajokortit_ja_tutk ... luokat.htm
Auton vaatimuksista: kärry vaa'alle ja jos vaa'an näyttämä on pienempi kuin rekisteriröintitodistuksessa lukeva sallittu vetomassa, niin ei muuta kuin baanalle. Ellei ole vaakaa ja epäilyttää, kevennä kuormaa tai lainaa/hanki järeämpi vetoauto.