Ilmastoinnin korjaus
Re: Ilmastoinnin korjaus
No eipä ole noilla kriteereillä releen vika vaan jotain muuta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Ilmastoinnin korjaus
sammutin koneen, vanha rele takaisin. Uudestaan käyntiin ja tadaa, taas pelaa (sen vähän aikaa) ja ei enää ilmastoinnin vikoja.. Wtf.
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
Re: Ilmastoinnin korjaus
Se alkuperäinen rele ei ole ihan huono laadultaan... Voisi kannattaa "huoltaa" se, eli puhdistaa hiilipölystä ja viilata kummastakin kärkiparista piikit pois.
Itse tein tuon toimenpiteen ensihätään ja relevian todentamiseksi kaksi vuotta sitten kun ei siihen hätään ollut vaihtorelettä käsillä. Kompura alkoi käynnistyä muutenkin kuin vain kerran startin jälkeen. Jälkeenpäin tuli sitten kaapattua Motonetista mukaan muovikuorinen 2x15A rele, mutta asentamatta se vielä on kun vanha toimii niin hyvin!
Niin ja pirun (
) kuuma muuten oli tuo rele, kun sitä silloin ensimmäisellä kerralla lähestyin!
Itse tein tuon toimenpiteen ensihätään ja relevian todentamiseksi kaksi vuotta sitten kun ei siihen hätään ollut vaihtorelettä käsillä. Kompura alkoi käynnistyä muutenkin kuin vain kerran startin jälkeen. Jälkeenpäin tuli sitten kaapattua Motonetista mukaan muovikuorinen 2x15A rele, mutta asentamatta se vielä on kun vanha toimii niin hyvin!
Niin ja pirun (

Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Ilmastoinnin korjaus
mistäköhän tuon releen löytäisi -96 cs tonnarista. kun on niin mahtavat noi ohjekirjan suomennokset, sulake on varoke jne...
kabiinin sulakeboksi on tässä pelkääjän airbag-konsolin alapuolella, eli sääriluiden kohdalla. sitten on konehuoneessa se "sähköpääkeskus" jossa sulakkeita ja mm. ajovalon rele. onko vielä jokin kolmas paikka? jos joku jaksoi lukea näin pitkälle ja tietää mistä etsiä ja mikä mahtaa olla ac-releen numero, niin vinkistä kiitokset!
kabiinin sulakeboksi on tässä pelkääjän airbag-konsolin alapuolella, eli sääriluiden kohdalla. sitten on konehuoneessa se "sähköpääkeskus" jossa sulakkeita ja mm. ajovalon rele. onko vielä jokin kolmas paikka? jos joku jaksoi lukea näin pitkälle ja tietää mistä etsiä ja mikä mahtaa olla ac-releen numero, niin vinkistä kiitokset!
Suomik kirjoitti:Se alkuperäinen rele ei ole ihan huono laadultaan... Voisi kannattaa "huoltaa" se, eli puhdistaa hiilipölystä ja viilata kummastakin kärkiparista piikit pois.
Itse tein tuon toimenpiteen ensihätään ja relevian todentamiseksi kaksi vuotta sitten kun ei siihen hätään ollut vaihtorelettä käsillä. Kompura alkoi käynnistyä muutenkin kuin vain kerran startin jälkeen. Jälkeenpäin tuli sitten kaapattua Motonetista mukaan muovikuorinen 2x15A rele, mutta asentamatta se vielä on kun vanha toimii niin hyvin!
Niin ja pirun () kuuma muuten oli tuo rele, kun sitä silloin ensimmäisellä kerralla lähestyin!
Re: Ilmastoinnin korjaus
mahtavaa. halusin vain varmistaa että lähden vaihtamaan oikeata namiskaa.Mimmi kirjoitti:AC rele löytyy valonvalvontareleen vierestä.
Tämänkin olisit saanut selvitettyä lukemalla sähkökeskuksen kantta.
Re: Ilmastoinnin korjaus
Noniin, jatketaanpa vanhaan aiheeseen uusin kujein... Lähes kaikki täällä käsitellyt ilmastoinnin ongelmat liittyvät siihen, että kompuralle ei tule ohjausta. Tähän voi olla syynä oikea vika tai järjestelmän alipaineisuus. Otetaanpa sitten virkistävä tapaus vaihteeksi: kompuran ohjaus on koko ajan päällä!
Ohjaussignaali (maa) tulee siis ilmastoinnin/flektin 2x15A releen kantaan 85 eli ko. rele toimii tässä tapauksessa ihan oikein eikä ole esim. palanut kiinni.
Homma alkoi siitä, kun ilmastointi päästi liiat pihalle vaimon ollessa pojan kanssa kaupungilla (+32°C) ja laitettua auton hetkeksi käyntiin viilenemään samalla kun lastasi ostoksia ja poikaa. Hetken kulutta posahti ja konepellin alta tuli pilvi. Tulin hälytyksestä paikalle ja asiaa tutkailtuani selvisi, että kompuran perässä oli ylipaineraja (vai onko tämä lämpökytkin?) toiminut sillä seurauksella että r134a:aa ja öljyä oli turahtanut pakosarjan ja turbon päälle, tästä se pilvi.
Totesin järjestelmän olevan edelleen paineinen ja kompuran käynnistyvän heti kun moottorin käynnisti. Kaikki siis tältä osin OK, mutta jokin selvästikin mätti, joten irrotin kompuran johdon ja matka jatkui ilman sen suurempaa palelemista...
Epäilin flektin piiriä, koska tapaus sattui nimenomaan tyhjäkäynnillä, eikä ajossa ollut sattunut vastaavaa. Kotona testauksissa 1-nopeuksisen puhaltimen ohjaus toimi kuitenkin moitteitta, niin EDU:n kuin ACC:nkin puolelta vaikkei painekytkimen toimintaa tältä osin tietenkään mittaamalla/hypyttämällä saanut testattua.
Päädyin diagnoosissa vialliseen painekytkimeen ja tilasin autolle ajan sen vaihtoon sekä järjestelmän täyttämiseen, koska X määrä aineita kuitenkin jäi tuona kesäkuisena päivänä Tampereen Keskustorille. Vasta äsken uskaltauduin vielä tutkimaan kompuran ohjaussignaalia ja autoa tyhjäkäyttäessäni huomasin että flekti lähtee kiltisti käyntiin painekytkimen ohjaamana. Kompura sen sijaan ei sammunut ollenkaan, tämä saattaa kertoa a) painekytkimen viasta tai b)vain aineen=paineen vähäisyydestä järjestelmässä tällä hetkellä.
Kaamea epävarmuus iski, kun kokeilin piruuttani ACC:ta "HI"-asennossa; lämmintä alkoi pukata kabiiniin, mutta kompura sen kuin pyörii vaan! Tästä pääsemme kysymykseen; onko yleistä tai edes ikinä aiemmin tapahtunutta, että ACC3-yksikkö (tai EDU; signaali tulee ACC:lta EDU:n "läpi") hajoaisi niin että se pyytäisi koko ajan kompuraa käymään? Vai kuuluuko näin ollakin ja kompuran käyntiä ohjaa lopulta vain painekytkin? Ei kai? Tuo ACC:han tekee päätelmiä ulkolämpötilasta, lämpötilapyynnistä kabiinissa sekä seosilman anturitiedosta tuloilmakanavassa? Tietääkseni tuo "HI" vielä ohittaa turhat hienostelut niin, että nupit on kaakossa lämpimälle ilmalle, eikä kompressorin mukanaolo kai tuota ainakaan edistä? Ulkolämpötila testin aikana oli sateen jälkeinen +19°C ja testailin pyyntiä koko skaalalla "LO" - "HI".
Olen käynyt läpi sekä kompuran että flektin sähköt, ja kaikki on sikäli selvää että joko painekytkin tai ACC/EDU on viallinen. Toisella ACC:lla olisi helppo testata, mutta huomenna vaihtuu joka tapauksessa painekytkin kun järjestelmä kuitenkin tyhjiöidään ja täytetään.
Anteeksi pitkä sepustus. Paha tapa, toisaalta uskon huolellisen tilannekuvauksen voimaan.
Tätä kirjoittaessa tuli vielä mieleen että "ECON":ia en kokeillut; liekkö sillä olisi saanut pelin poikki. No, huomenna olen varmaan viisaampi asian suhteen, mutta olisi kiva kuulla mahd. kohtalotovereiden kokemuksia!

Homma alkoi siitä, kun ilmastointi päästi liiat pihalle vaimon ollessa pojan kanssa kaupungilla (+32°C) ja laitettua auton hetkeksi käyntiin viilenemään samalla kun lastasi ostoksia ja poikaa. Hetken kulutta posahti ja konepellin alta tuli pilvi. Tulin hälytyksestä paikalle ja asiaa tutkailtuani selvisi, että kompuran perässä oli ylipaineraja (vai onko tämä lämpökytkin?) toiminut sillä seurauksella että r134a:aa ja öljyä oli turahtanut pakosarjan ja turbon päälle, tästä se pilvi.
Totesin järjestelmän olevan edelleen paineinen ja kompuran käynnistyvän heti kun moottorin käynnisti. Kaikki siis tältä osin OK, mutta jokin selvästikin mätti, joten irrotin kompuran johdon ja matka jatkui ilman sen suurempaa palelemista...

Päädyin diagnoosissa vialliseen painekytkimeen ja tilasin autolle ajan sen vaihtoon sekä järjestelmän täyttämiseen, koska X määrä aineita kuitenkin jäi tuona kesäkuisena päivänä Tampereen Keskustorille. Vasta äsken uskaltauduin vielä tutkimaan kompuran ohjaussignaalia ja autoa tyhjäkäyttäessäni huomasin että flekti lähtee kiltisti käyntiin painekytkimen ohjaamana. Kompura sen sijaan ei sammunut ollenkaan, tämä saattaa kertoa a) painekytkimen viasta tai b)vain aineen=paineen vähäisyydestä järjestelmässä tällä hetkellä.
Kaamea epävarmuus iski, kun kokeilin piruuttani ACC:ta "HI"-asennossa; lämmintä alkoi pukata kabiiniin, mutta kompura sen kuin pyörii vaan! Tästä pääsemme kysymykseen; onko yleistä tai edes ikinä aiemmin tapahtunutta, että ACC3-yksikkö (tai EDU; signaali tulee ACC:lta EDU:n "läpi") hajoaisi niin että se pyytäisi koko ajan kompuraa käymään? Vai kuuluuko näin ollakin ja kompuran käyntiä ohjaa lopulta vain painekytkin? Ei kai? Tuo ACC:han tekee päätelmiä ulkolämpötilasta, lämpötilapyynnistä kabiinissa sekä seosilman anturitiedosta tuloilmakanavassa? Tietääkseni tuo "HI" vielä ohittaa turhat hienostelut niin, että nupit on kaakossa lämpimälle ilmalle, eikä kompressorin mukanaolo kai tuota ainakaan edistä? Ulkolämpötila testin aikana oli sateen jälkeinen +19°C ja testailin pyyntiä koko skaalalla "LO" - "HI".
Olen käynyt läpi sekä kompuran että flektin sähköt, ja kaikki on sikäli selvää että joko painekytkin tai ACC/EDU on viallinen. Toisella ACC:lla olisi helppo testata, mutta huomenna vaihtuu joka tapauksessa painekytkin kun järjestelmä kuitenkin tyhjiöidään ja täytetään.
Anteeksi pitkä sepustus. Paha tapa, toisaalta uskon huolellisen tilannekuvauksen voimaan.

Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Ilmastoinnin korjaus
ACC antaa kompuralle käyntiluvan, muuten järjestelmä ei tiedä ACC.sta mitään.
Konpura piiri toimii painekytkimen ohjaamana Trionicin kautta. Trionic viivästyttää kompuran ohjausta, että ehtii tekemään kuormituksen kompensoinnin.
Kokeilitko Econ asentoa?
Konpura piiri toimii painekytkimen ohjaamana Trionicin kautta. Trionic viivästyttää kompuran ohjausta, että ehtii tekemään kuormituksen kompensoinnin.
Kokeilitko Econ asentoa?
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Ilmastoinnin korjaus
Tuo ECON jäi kokeilematta, huomasin vasta myöhemmin kun olin jo tullut sisälle. Pitää katsoa se vielä tässä aamusella. Jos ei sekään vaikuta, voi tietysti esim. ohjauksen piuha olla maissa jossain välillä Trionic-kompuran rele, mutta vähän epätodennäköiseltä sekin tuntuisi.
Saattaahan se olla että systeemi toimii nyt niinkuin pitääkin, täytetään ensin ja arvaillaan sitten lisää!
Saattaahan se olla että systeemi toimii nyt niinkuin pitääkin, täytetään ensin ja arvaillaan sitten lisää!
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Ilmastoinnin korjaus
Itsellä 9000 cde -95 2.0t. Pitääkö kompuran pysähtyä tietyssä paineessa vaikka flekti ei toimisi vai työntääkö se aina varosta aineet ulos? Vai onko kompuran painekytkin rikki?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Ilmastoinnin korjaus
Painekytkin on rikki tai varoventtiili "löystynyt". Oikein toimiessa painekytkin katkaisee kompuran pyörimisen ennen kuin varoventtiilin avauskynnys ylittyy.Pöhkis kirjoitti:Itsellä 9000 cde -95 2.0t. Pitääkö kompuran pysähtyä tietyssä paineessa vaikka flekti ei toimisi vai työntääkö se aina varosta aineet ulos? Vai onko kompuran painekytkin rikki?
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Ilmastoinnin korjaus
Ja tämä kytkin on hanskalokerossa? ja paljonko maksaa uusi?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Ilmastoinnin korjaus
Ei ole, vaan kuivaimen kyljessä kiinni. Uuden hintaa voi kysellä marmoritiskiltä tai esim. Alppilan Autohuollosta tms. Valeo-tuotteita myyviltä jälleenmyyjiltä.Pöhkis kirjoitti:Ja tämä kytkin on hanskalokerossa? ja paljonko maksaa uusi?
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Ilmastoinnin korjaus
Aa se on siinä samassa. Joo sen vaihdoin käytettyyn kun ei flekti lähteny pyörimään. En ole vielä kokeillut täyttöä. Kauhulla odotellessa 

Re: Ilmastoinnin korjaus
mitenkäs usein tuota ilmastointi pitäis sitten huoltaa? En ole löytänyt mistään selvää vastausta tähän. Manuaalissa eikä huoltokirjassa ole mitään mainintaa, muutaakuin että on huollettava ja korjautettava ammattilaisella.
Pitääkö kuivain vaihtaa samalla?
Pitääkö kuivain vaihtaa samalla?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Ilmastoinnin korjaus
Ilmastointi ei tarvitse huoltoa. Täyttö sitten kun teho on riittämätön ja/tai kompura pyörii liian usein tai jatkuvasti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com