Jarrusatula tai pyöränlaakeri jumittui

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Jarrusatula tai pyöränlaakeri jumittui

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Terve!
Saab oirehti jo pitkään siten, että kuului maantieajossa oikealta puolen vikinää, joka lakkasi silloin tälloin, kun rattia käänsi.
Myöhemmin sama ääni alkoi kuulua myös kaupunkinopeuksilla pätkittäisenä (Kviik, kviik, kviik...)

Eilen sitten moottoritiellä alkoi kuulua jumalaton ulina, joka loppui aina vähäksi aikaa, kun painasi jarrua.

Muutaman kilometrin päästä, kun kotiin pääsin, jarrutti pyörä aika voimakkaasti. Kokeilin peruuttaa ja polkaista jarrua, muttei auttanut.
Onkohan tuossa nyt sitten pyöränlaakeri vaihtokunnossa :?: Jotenkin kummalliselta tuntuu, että jarru jumittuu kesken ajon.

Niin ja auto on vuosimallia -88 ilman ABS:ää ja ajettu 250tkm.

Teemu
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Kyllä jarrut jumiin voi mennä ajossakin. Itellä meni, mut onneks huomasin ajoissa ratin tärinästä. Sylinterin kumit menee ajan myötä ja sylinteri saa paskaa ja rupee jumittelemaan.

Ota jarrut auki... jos ajelet pitkään moisilla niin menee myös laakeritkin vaihtoon.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Jos jarrujen työsylinteri jää jumiin ( tai liukutapit jumittaa ) niin jarrupoljin kyllä muuttuu "kovaksi" ja jarrupalan/palojen pitäisi alkaa käryämään jonkin ajan päästä, ja haju on sitten karmea, jos jarrupoljin tuntuu normaalilta niin taitaa se laakeri vikaan kallistua.

Ja kun jarrupalan kitkapinta on lopussa niin sitten jarruttelet pelkän metalli lätkän avulla ( siitä se ääni...kviiiiiiikkk...kviiiiiiiiik..) ei muuten tee hyvää jarrulevylle pitemmän päälle.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Riksa08
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Kesä 14, 2004 09:06
Paikkakunta: ESPOO

Re: Jarrusatula tai pyöränlaakeri jumittui

Viesti Kirjoittaja Riksa08 »

Muutaman kilometrin päästä, kun kotiin pääsin, jarrutti pyörä aika voimakkaasti. Kokeilin peruuttaa ja polkaista jarrua, muttei auttanut.
Onkohan tuossa nyt sitten pyöränlaakeri vaihtokunnossa :?: Jotenkin kummalliselta tuntuu, että jarru jumittuu kesken ajon.

Niin ja auto on vuosimallia -88 ilman ABS:ää ja ajettu 250tkm.


Kuulostaa aikas tutulta, jarrupaloja lähdin itse vaihtamaan, sillä lopputuloksella, että laakeri vaihdettin myös :lol:

Vikisi nopeudella 10 - 60 kmh ja pyörä pyöri huonosti...
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Mä meinasin satulan sylinteriä mikä rupeaa jumittamaan kun kumit on vaihto kunnossa.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
624736
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 14:51

Satulan sylinteri jumissa

Viesti Kirjoittaja 624736 »

Minulla kanssa -96 vuosimallin oikeaetu jarrusylinteri jumiutui kiinni. Auto ollu t minulla 3kk, nyt sitten ekaa kertaa otin py örän pois. Jarrusatulan suojuskumi irronnut yhdeltä kantilta, ja siitä alkanut ruostumaan.

Ja kysymys kokeneemmille: kun on ABS, niin voiko sen sylinterin vaihtaa vai pitääkö koko satula vaihtaa? Alfamerin opas käsittelee ainoastaan tavan jarrullista. Vinkit säästäisi vähän työtä :roll:
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Voit vaihtaa sylinterin pelkästään, mutta miks vaihdat? Putsaa ruosteet pois ja laita kiinni.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Syy yhä epäselvä

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Äskettäin liikuteltiin jarrumäntää edestakaisin; kaveri painoi jarrua ja minä painoin männän putkipihdillä takaisin.
Mäntä liikkui mielestäni aika helposti.
Paskaa kuitenkin näkyi olevan männän kyljessä.

Liukutapit olivat hyvässä rasvassa.

Ajoin sitten n. 10km moottoritietä ja vika oli palannut.
Vasemmalle käännyttäessä vinkui oikea etujarru ja vanne on taas kuuma.

Muuten :!: Kun jarrysysteemi jäähtyy, lakkaa myös laahaaminen.

Onko mahdollista, että viallinen pyöränlaakeri aiheuttaa pyörännavan ja sitä kautta jarrulevyn lämpenemisen ja laajentumisen :?:

Teemu

P.S. Vaikka tein voimakkaita jarrutuksia, ei jarru silti jumittunut.
Vasta pidemmän ajamisen jälkeen tapahtui tuo jumitus.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Eihän jarrupalat jää jumiin jarrusatulaan..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Ajas vielä kerran vanne kuumaksi. Sen jälkeen tunkkaa pyörä ylös ja koita pyöriikö rengas normaalisti ja jos ei niin runttaa mäntää vaikka ruuvarilla sisään päin ja koita pyöriikö nyt paremmin. jos näin, niin sylinterin kumit vaihtoon.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Laakeri vaihdettiin, mutta...

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Kiitos kaikille vastanneille!
Laakeri vaihdettiin ja siten loppui vikisemiset käännyttäessä.
Mutta vanne lämpenee silti.

Eli otan nyt satulan mäntineen ja jarrupaloineen käsittelyyn.

P.S. Luulen, että laakeri on saanut viimeisen kuoleman tuomion (autolla ajettu nyt 249tkm) juuri tuon jarrun laahaamisen takia. Tottahan toki, tuo kaksi ja puolisataa tuhatta on ihan "hyvä" lukema etupyörän laakerille.

Sellaista. Ja nyt nukkumaan!
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Itse olen joutunut vaihtamaan oikeanpuoleisen etu- ja takalaakerin hyvin lyhyen ajan sisään. Autollani ajettu nyt 260 tkm.
Saapa nähdä koska vasen puoli korkkaa :?:
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Vastaa Viestiin