jaaha, nyt vois taas melkein olla kateellinen kohtalotoverille, ei ole vielä veronanvihreätä klassikkoa omalle kohdalle osunut! onnea ja tunteikkaita kilometrejä!
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vaikka muutaman päivän olen pihalla ollut auringosta nauttimasta, tuli jostain kumman syystä lisää kesäfiiliksiä tuosta kuvasta...
Johtuu kai siitä kun99:jä näkyy paremmin kesällä ja vihreä on mun mielestä näihin sopivin väri.
Tässä nyt vielä yksi uusi "kesäkuva" tältä aamulta, kun tuntuu tämä auton väri herättävän ihastusta ja kyllähän se tosiaan kesään ainakin sopii Täyskokoinen kuva (kännykkäni vaan ei pystynyt parempaan aamuauringossa)
Nuo ovet jos haluaa maalauttaa niin kannattaa etsiä kunnollinen maalari joka saisi itse sävytettyä värin natsaamaan muuhun koriin, maaliliikkeissä sävyttivät varmaan 4 kertaa eikä sävy osunut ollenkan kohdalleen.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Pari viikkoa takana ja oikeastaan ainoa asia, joka vaivaa, on tuo raskas ohjaus. Epäilen, että 185-leveät renkaat ja tämä rengastyyppi (Nokia NRT) on yksi aiheuttaja. Ilmaa näissä on kyllä hyvin. Ajatuksena ois löytää kapeammat. Suoralla tiellähän tuo menee kuin juna ("vakaammin vain", totesi TM vuonna 1973), mutta auta armias, jos joutuu kadunvarteen parkkiin sen taiteilemaan.
Toinen asia, mikä on tarkoitus laittaa, niin vanha kunnon "luuratti". Nyt kun tässä on vielä tuo pieni Luisin ratti. Mutta eihän se rattikaan ihmeitä tee..
Mutta voisiko tässä olla jokin muu asia poskellaan? Ei tämmöisellä ohjauksella mitään pujottelukokeita ole voitu ajaa silloin 70-luvullakaan. Öljysin jo hammastankoa, mutta eipä sillä tainnut sitten suurempaa vaikutusta olla.
Enkä ole laittamassa mitään ohjaustehostinta tähän, mutta enpä muista, että aiemmin ysiysin ohjaus olisi näin noussut esille. Ehkä niissä on ollut jotain muuta vikaa sitten
itse uskon että pienellä ratilla ja "väärillä" kumeilla saa ohjauksesta aika paljon raskaamman ja toki renkaiden ilmanpaine vaikuttaa, eli ensiavuksi vähän lisää painetta renkaisiin?
Mitens noin muuten -75 vuonnahan ohjausakseliin tuli joku muutos, onkohan ohjausvaihteeseenkin tullut muutosta? Voiko siihen liittyä jotain vaikutusta, ts. onko vanhemmat raskaampia? Minullahan oli joskus se -71 vuoden tuplis, niin siinä oli myös huisin raskas ohjaus vaikka ratin kehä oli ku linja-autosta ja renkaat 165 kapoiset.
On myös yksi kokemus vanhoista nokia NRT kumeista joita oli jumalattoman raskaat kääntää. Yleisesti ottaen olen huomannut että mitä vähemmän kulutuspintaa, sitä raskaampi ohjaus.
Tuon sivuprofiilikuvan perusteella stydit takajouset siirtää painopistettä eteenpäin? Voisiko sekin vaikuttaa? Ei kuule muutakuin ohjaustehostinta asentamaan , eikös tässä kesällä joku kaupitellut 99GLE purkuosia...mm. tehostin?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Renkaissa on ilmaa kohta jo liikaakin. Pintaakin on vielä millejä. Mutta kokemusta on, että erilaisilla renkailla tuskaisesta ohjauksesta voi saada siedettävän. Voiko sitten kumit ihan vaan vanhetessaan, hyvästä kulutuspinnasta huolimatta, muuttua raskaammiksi käännellä? Pitääpi koittaa joillakin toisilla renkailla...
Kumi kovenee vanhemmiten, eli teoriassa ohjaus muuttuu kevyemmäksi. Onhan 185 aika leveä vanhaan tuplikseen. Meillä oli -78:ssa vakiona 155 SR 15 renkaan. En tiedä mitkä renkaat lucafin autossa on, mutta se ainakin on kevyt kääntää. Vm -82 oli jo 185/65 SR 15, ja pirelli p8.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Kyllä ainakin minun 74 mallisen ohjaus muuttui dramaatisesti huonommaksi, kun vaihdoin 185 leveät 155:en tilalle. Sattui nyt vaan olemaan käyttöauton vanhat tarjolla, enkä raaskinut mennä rengaskauppaan. Ei auta paineiden nostokaan.