99LE '73
Re: 99LE '73
jos hammastangossa on ollut löysää ,jolloi se on jouduttu kiristämään ,on tullut liian tiukka hammastanko .
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
-99 1969-
-
- "Hirsch"
- Viestit: 788
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: 99LE '73
Omassa 99:ssä on ollut myös raskaanoloinen ohjaus. Seuraavassa muutamia asiaan vaikuttaneita toimenpiteitä ja havaintoja.
1. Vaihdoin 34 sentin puuratin 39 senttiseen 900:n rattiin. Yllättävän suuri vaikutus.
2. Pyörän kulmat. Aurausta oli 8 milliä ja auto oli tosi härkäpäinen käännettävä. Samalla pienensin camberia eli renkaan sivukallistusta. Virallinen arvohan on puoli astetta positiivisella (-73 arvo on +0,75), jolloin suurempi osa painosta tulee renkaan ulkosyrjälle. Erityisesti pienempi ET-arvoisilla vanteilla tällä on merkitystä. Jarin autossa on alla jalkkikset, jotka levittävät raideväliä edessä 10 milliä eli 5 mm puolelleen.
3. Vanhat ja vähän kuivahtaneet pallonivelet lisäävät kitkaa - erityisesti yläpallot, sillä niiden päällähän paino lepää.
Ja lopuksi hieman nippelitietoa:
- 75 alkaen ratissa on kierroksia 4,1
- 73 niitä on 3,75
- vanhemmissa kierroksia on 3,5 tai 3,33.
1. Vaihdoin 34 sentin puuratin 39 senttiseen 900:n rattiin. Yllättävän suuri vaikutus.
2. Pyörän kulmat. Aurausta oli 8 milliä ja auto oli tosi härkäpäinen käännettävä. Samalla pienensin camberia eli renkaan sivukallistusta. Virallinen arvohan on puoli astetta positiivisella (-73 arvo on +0,75), jolloin suurempi osa painosta tulee renkaan ulkosyrjälle. Erityisesti pienempi ET-arvoisilla vanteilla tällä on merkitystä. Jarin autossa on alla jalkkikset, jotka levittävät raideväliä edessä 10 milliä eli 5 mm puolelleen.
3. Vanhat ja vähän kuivahtaneet pallonivelet lisäävät kitkaa - erityisesti yläpallot, sillä niiden päällähän paino lepää.
Ja lopuksi hieman nippelitietoa:
- 75 alkaen ratissa on kierroksia 4,1
- 73 niitä on 3,75
- vanhemmissa kierroksia on 3,5 tai 3,33.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: 99LE '73
Kiitos tiedoista. Kaipasinkin näkökulmia pyöränkulmiin yms, sillä ne vähän epäilyttää. Tämä nyt kuitenkin vaatii vähän selvitystä...
Camberit sitten. Edestä silmämääräisesti katsottuna ovat renkaat kyllä melko suorassa, mutta ehkä paino ennemmikin hieman renkaan sisäsyrjällä.
Niin siis, puhuvatko nämä ensihavainnot raskaan ohjauksen puolesta? Ja voisinko näiden säädöillä saada kevennystä aikaiseksi?
Eli meinaatko, että suurempi auraus tekee ohjauksesta keveämmän vai toisinpäin? Äkkiseltään katsottuna ja summittain mitattuna vaikuttaisi haritusta (onko se se aurauksen vastakohta?) olevan vähintäänkin tuon 8 mm luokkaa. Siis eturenkaan takaosasta mitattuna senttejä vähemmän kuin etuosasta.Pekka Valtanen kirjoitti:2. Pyörän kulmat. Aurausta oli 8 milliä ja auto oli tosi härkäpäinen käännettävä. Samalla pienensin camberia eli renkaan sivukallistusta. Virallinen arvohan on puoli astetta positiivisella (-73 arvo on +0,75), jolloin suurempi osa painosta tulee renkaan ulkosyrjälle. Erityisesti pienempi ET-arvoisilla vanteilla tällä on merkitystä. Jarin autossa on alla jalkkikset, jotka levittävät raideväliä edessä 10 milliä eli 5 mm puolelleen.
Camberit sitten. Edestä silmämääräisesti katsottuna ovat renkaat kyllä melko suorassa, mutta ehkä paino ennemmikin hieman renkaan sisäsyrjällä.
Niin siis, puhuvatko nämä ensihavainnot raskaan ohjauksen puolesta? Ja voisinko näiden säädöillä saada kevennystä aikaiseksi?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
-
- "Hirsch"
- Viestit: 788
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: 99LE '73
Ennen kaikkea tarkoitan, että ohjauskulmat kannattaa mittauttaa ja palauttaa lähelle alkuperäisiä arvoja. Silloin on sulkenut pois yhden muuttujan. Sen jälkeen voi hienovaraisesti lähteä hakemaan itseä miellyttäviä ominaisuuksia.
Nyt ei ole oppikirjaa käsillä, mutta muistinvaraisesti ohjauskulmien teoria menee näin:
Rengas kääntyy pallonivelten keskipisteiden kautta kulkevan suoran ympäri. Tämä suora kohtaa maanpinnan jossakin pisteessä. Ohjaus on keveimmillään kun renkaan maata vasten oleva keskikohta on samassa pisteessä. Renkaan sivukallistuksellla eli camberilla pyritään tähän. Kallellaan oleva rengas pyrkii kaartamaan kallistuksen suuntaan, mitä kompensoidaan aurauksella (tai harituksella).
Aurauksen kasvattaminen lisää auton vakautta ja puskevuutta. Sitä tarkoitin härkäpäisellä käyöksellä - varsinkin kaarteissa. Mutta ratin paikallaanpyörittelyn raskauteen sillä ei pitäisi olla juuri vaikutusta.
Nyt ei ole oppikirjaa käsillä, mutta muistinvaraisesti ohjauskulmien teoria menee näin:
Rengas kääntyy pallonivelten keskipisteiden kautta kulkevan suoran ympäri. Tämä suora kohtaa maanpinnan jossakin pisteessä. Ohjaus on keveimmillään kun renkaan maata vasten oleva keskikohta on samassa pisteessä. Renkaan sivukallistuksellla eli camberilla pyritään tähän. Kallellaan oleva rengas pyrkii kaartamaan kallistuksen suuntaan, mitä kompensoidaan aurauksella (tai harituksella).
Aurauksen kasvattaminen lisää auton vakautta ja puskevuutta. Sitä tarkoitin härkäpäisellä käyöksellä - varsinkin kaarteissa. Mutta ratin paikallaanpyörittelyn raskauteen sillä ei pitäisi olla juuri vaikutusta.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 892
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: 99LE '73
Moi.pyöränkulmat on tarkistettu edessä aika tarkkaan nollassa.vaihdat ne renkaat kapeamiksi ja ratti isompi niin asettuu paljon paremmaksi.
oikein herkkää ei saa kuin uudemman mallin hammastagolla kun siinä on se ohut vanhaa MALLIA.(tietoa auton edellinen omistaja).
oikein herkkää ei saa kuin uudemman mallin hammastagolla kun siinä on se ohut vanhaa MALLIA.(tietoa auton edellinen omistaja).
Re: 99LE '73
Omia kokemuksia 99:n ohjauksesta. Jos suojakumi rikki, niin öljyt vuotaa pihalle ja ohjaus muuttuu jäykäksi. Loppuun ajetut kumit on aina raskaammat kääntää, kuin uudenveroiset kumit. Tehostamaton ohjaus vaan on jäykkä taskuparkkeerauksessa ja sillä sipuli. Omassa on 195/60R15 gumet. Kyllä se taskuparkkiin menee parin hikipisaran kera. 

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 99LE '73
Ja itsellä vanhoja kokemuksia että T-nopeusluokka renkailla raskas kääntää ja siksi käytin vain H-nopeusluokan rattaita. Jäykempi runko renkaassa teki kevyemmän ohjata.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: 99LE '73
Saman kokoiset olleet kaksi kesärengaskertaa 99:iin jälkimmäinen v-luokkainen oli kevyempi kääntää kuin eka uusiokesärengas-satsi. Ja en minä sitä raskaaksi sanoisi, auton vaan pitää liikkua ku kääntää rattia. En ole tosin päässyt vielä testaamaan kuinka hyvin se 99:n rilla kääntyy nykyisellä ratilla eli tuolla Luisin nahkaratilla, se on kuiten aika pieni rattiMertmi kirjoitti:Omia kokemuksia 99:n ohjauksesta. Jos suojakumi rikki, niin öljyt vuotaa pihalle ja ohjaus muuttuu jäykäksi. Loppuun ajetut kumit on aina raskaammat kääntää, kuin uudenveroiset kumit. Tehostamaton ohjaus vaan on jäykkä taskuparkkeerauksessa ja sillä sipuli. Omassa on 195/60R15 gumet. Kyllä se taskuparkkiin menee parin hikipisaran kera.

-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: 99LE '73
Tarkennetaan nyt sen verran, että ihan hyvin tuolla ajelee. En sen takia mihinkään rengasruljanssiin ala, jos ei sopivasti tarjolle tule.

Btw, saanko mitenkään sisäänkelautunutta turvavyön kelaa pelastettua käyttöön? (ostin taakse "uudet" vyöt, mutta myyjällä oli käynyt "vanhanaikaiset")

Btw, saanko mitenkään sisäänkelautunutta turvavyön kelaa pelastettua käyttöön? (ostin taakse "uudet" vyöt, mutta myyjällä oli käynyt "vanhanaikaiset")
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
Re: 99LE '73
Vyön saa kelautumaan ulospäin laittamalla rullan siihen asentoon kuin se autoon asennettaessa on. Kallistettuna uloskelautuminen on estetty.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: 99LE '73
Joo, mut kun se on kelautunut niin sisään, ettei sille saa annetuksi sitä senttiä paria takaisin, että se vapautuisi lukituksesta (jos nyt oikein osasin selittää). Mietin kannattaako alkaa edes purkamaan, auttaako se, saako enää kasattua?jus kirjoitti:Vyön saa kelautumaan ulospäin laittamalla rullan siihen asentoon kuin se autoon asennettaessa on. Kallistettuna uloskelautuminen on estetty.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
Re: 99LE '73
Mulla oli tupliksessa ensin alla 185/65-sarjan renkaat ja olivat kyllä pirullisen raskaat käännellä. Käsien niveliä enemmin minua kuitenkin rattia käännellessä huoletti rattiputken kiinnityksen kestävyys. Mun oli oikein tarkastettava putken kiinnitys, kun se noilla renkailla parkkeeratessa vääntyili aika reippaasti. Kiinnitykset olivat kunnossa, mutta silti jäi sellainen tunne, että joku päivä marketin parkkiksella jää ratti käteen... Nyt alla on 175 leveät renkaat jotka on huomattavasti kevyemmät käännellä. On noissa nykyisissä kyllä huomattavasti liukkaamman oloinen kumilaatukin.
Mulle on myös käynyt ihan oman mokan vuoksi noin. Sain vyöt kuitenkin vielä auki, kun laitoin vyön kelan kiinnikkeestään ruuvipenkkiin ja varovasti nytkyttelin lukituksen auki. Vyötä voi yrittää syöttää kelalle vielä hieman lisää, jotta lukkokieli irtoaa hammastuksista. Lukitus ei tahdo aueta, jos kela-osa nitkahtaa vyötä vedettäessä, kun sitä pitelee vain käsissä; siksi kannattaa kiinnittää kela johonkin. Lukko ei myöskään aukea, jos kela on väärässä asennossa, esim. vähän kallellaan -tämänkin vuoksi kela on hyvä kiinnittää vyötä nykiessä.jariha kirjoitti:Btw, saanko mitenkään sisäänkelautunutta turvavyön kelaa pelastettua käyttöön? (ostin taakse "uudet" vyöt, mutta myyjällä oli käynyt "vanhanaikaiset")
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: 99LE '73
Vaikka vyö olikin kelautunut loppuun asti, ainakin minä sain silti sitä käsin käännettyä vielä hieman tiukemmalle, jolloin lukitus vihdoin aukesi. Katso myös vyötä nykiessäsi, alkaako kela kääntyä rungossaan. Jos kela kääntyy siellä runko-osan sisällä, johtuu se juurikin salvan pureutumisesta kelan päädyn hammastuksiin. Yritä painaa kelaa niin, että se pysyy suorassa kelarungon sisällä -tämäkin saattaa helpottaa salvan irtoamista. Joissain vöissä sen lukitussalvan saattaa nähdäkin, jolloin sitä voi painaa vaikka rautalangalla auki. Juuri muuta en lähtisi vöille tekemään, sillä ne on yleensä niitattu kasaan, eikä niiden avaaminen ilman väkivaltaa taida onnistua.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: 99LE '73
Avaaminen saattaa vaatia kolmisakaraisen "ristipää"ruuvarin. Näin oli ainakin joskus.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: 99LE '73
Jep. Nämä on tonnarin vyöt. Onhan tonnarin kelat pystyssä? Jos ei, niin kerrotteko vaikka kuvan kera, missä asennossa ne on. Laitan kohta ruuvipenkkiin ja yritän vielä kerran avata ne..Naxu kirjoitti:Avaaminen saattaa vaatia kolmisakaraisen "ristipää"ruuvarin. Näin oli ainakin joskus.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari