Vaihdoin justiinsa omaan -89 ilmastoituun viistokeulaan uuden puhallinmoottorin kun vanhassa oli heikot laakerit.
Puhallinmoottorin johdoissa ei ollut liitintä, ei uudessa eikä vanhassa. Uudessa on johtojen värit punainen ja musta kun taas vanhassa on vihreä ja musta kuten korissa olevissa johdoissa.
Tarkistin korissa olevista johdoista vastusmittarilla että maa olisi musta. Joten kytkin uuden puhaltimen punaisen vihreään ja mustan mustaan.
Kun käynnistin auton huomasin ettei ilmaa tullut ohjaamoon. Kun laitoin käden puhaltimen kotelon päälle, suoraan puhallinmoottorin kohdalla tunsin kuitenkin pienen tärinän.
Joten kysymyksenä kuuluu,
voisiko puhallinmoottorini toimia nytten väärinpäin jos sittenkin laitoin johdot väärinpäin kun polaarisuus olisi käänteinen?
Uusi puhallinmoottori ei puhalla
Uusi puhallinmoottori ei puhalla
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Re: Uusi puhallinmoottori ei puhalla
Voi toimia.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Uusi puhallinmoottori ei puhalla
Ja eikös siellä jossain oo se säätöosa, jonka kuori on jännitteellinen. Ja se on tarkka siitä että sitä ei saa koskea (maadoittaa) koska se hajoaa.
SAAB
Re: Uusi puhallinmoottori ei puhalla
Tuosta en tiedä.kimmoisa kirjoitti:Ja eikös siellä jossain oo se säätöosa, jonka kuori on jännitteellinen. Ja se on tarkka siitä että sitä ei saa koskea (maadoittaa) koska se hajoaa.
Kaverin kanssa katsottiin vähän aikaa sitten, että kun veti hyppyjohdon akulta käynnistyi suoraan puhallinmoottori. Kun mittas mustaa ja vihreää johtoa niin molemmista tuntui olevan jännite?. Kun seurasin sitä vihreää johtoa ohjaamossa olevaan puhallinboksiin, huomattiin liittimen olleen aika pahasti hapettunut. Puhdistamisen jälkeen ei se puhallinmoottori vieläkään käynnistynyt.
Voisikohan olla mahdollista että se puhaltimensäätöboksi on rikki tai jokin osa siitä olisi hajalla?
Olisiko kellään ehdotuksia mitä katsoa tai tehdä, kun mittasimme boksin takaa johdot volttimittarilla ja vastusmittarilla nii kaikki tuntui hyvältä paitsi se yks jota en vielä siin vaiheessa ollut putsannut?
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Re: Uusi puhallinmoottori ei puhalla
Automaatti-ilmastoinnillisessa vihreä on akkujännite ja musta on säätyvä maa, eli tehonsäädin säätelee maajohdon jännitettä kun halutaan eri puhallusnopeuksia. Vain täydellä puhallusteholla mustan johdon jännite-ero akun miinusnapaan on lähellä nollaa.
Toimiko puhallusnopeudensäätö vanhalla moottorilla OK, pystyi säätämään puhalluksen hiljaiselle ja kovalle?
On ihan yleistä että loppuunkulunut moottori alkaa ottaa liikaa virtaa ja polttaa puhaltimen tehonsäätöpulikasta transistorit.
http://foorumi.saabclub.fi/search.php?k ... ubmit=Etsi
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 77#p724377
Toimiko puhallusnopeudensäätö vanhalla moottorilla OK, pystyi säätämään puhalluksen hiljaiselle ja kovalle?
On ihan yleistä että loppuunkulunut moottori alkaa ottaa liikaa virtaa ja polttaa puhaltimen tehonsäätöpulikasta transistorit.
http://foorumi.saabclub.fi/search.php?k ... ubmit=Etsi
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 77#p724377
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Uusi puhallinmoottori ei puhalla
jus kirjoitti: Toimiko puhallusnopeudensäätö vanhalla moottorilla OK, pystyi säätämään puhalluksen hiljaiselle ja kovalle?
Säätö ei toiminut vanhalla, kävi aina maksimikierroksilla.
Ymmärsin noiden linkkien perusteella, että puhaltimen pitäisi käydä täysillä kun haihduttimen päällä olevan säätöpalikan transistori olis kärähtänyt. Valitettavasti mulla ei käy ollenkaan puhallinmoottori jos käytän vakiomaadoitusta. Kun laitan maadoitusjohdon suoraan maihin puhallin käynnistyy. Oisko siinä tapauksessa ohjaamossa oleva säätöpaneeli myös rikki?jus kirjoitti: On ihan yleistä että loppuunkulunut moottori alkaa ottaa liikaa virtaa ja polttaa puhaltimen tehonsäätöpulikasta transistorit.
http://foorumi.saabclub.fi/search.php?k ... ubmit=Etsi
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 77#p724377
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Re: Uusi puhallinmoottori ei puhalla
Luultavasti sulla on kärähtynyt se säätötransistori, josta aikaisemmin oli jo mainintaa.Säätö ei toiminut vanhalla, kävi aina maksimikierroksilla.
Oletko naputellut puhaltimen täysille paneelista ja ei silti pyöri? Ei välttämättä kyllä todista mitään.Ymmärsin noiden linkkien perusteella, että puhaltimen pitäisi käydä täysillä kun haihduttimen päällä olevan säätöpalikan transistori olis kärähtänyt. Valitettavasti mulla ei käy ollenkaan puhallinmoottori jos käytän vakiomaadoitusta. Kun laitan maadoitusjohdon suoraan maihin puhallin käynnistyy. Oisko siinä tapauksessa ohjaamossa oleva säätöpaneeli myös rikki?