Saab 900 '88, kaasarikone ja kummallinen savupilvi
Saab 900 '88, kaasarikone ja kummallinen savupilvi
Tuossa ohitustietä satasta lötkötellessäni ihmettelin omituisesti kaistaa vaihtanutta Tojotaa, joka ei aikonutkaan ohi. Näillä vähän iäkkäämmillä kulkineilla liikkuessa on tuollaisiin tilanteisiin usein selityksenä vastavavahatun japaninkikottimen sotkeutuminen johonkin eritteeseen, jolla vanhempi biili päättää kanssakulkijansa merkata, niin myös todennäköisesti tällä kertaa.
Alta aikayksikön pöllähtikin Saabin takaa runsas valkoinen savupilvi, jota seurasi ohjaamon puolella runsas kirosanapilvi. Ajoin mahdollisimman nopeasti sivuun, ja ryhdyin selvittämään ongelmaa. Koneessa ja laatikossa öljyn määrät olivat oikeissa rajoissa, ja muita merkkejä ei autosta tuosta tapauksesta löytynyt, kuin muutama roiske paksuhkoa öljytöhnää rintapellissä. Aikani ihmeteltyäni ei siis mitään löytynyt, auto käynnistyi normaalisti ja vaihteet pelasivat niinkuin pitää. Myöskään voimansiirrosta ei omalla korvalla sivuääniä kuulunut, joten päätin pikaisen puhelintiedustelun tehtyäni jatkaa matkaa, eikä mitään ongelmaa loppumatkallakaan löytynyt.
Puhelintuki epäili jotain huohotusjärjestelmään liittyvää, joka vaikuttaisi järkevältä, koska mitään ongelmaa ei tosiaan tuota ennen tai tuon jälkeen ilmennyt. Mistä vikaa siis kannattaisi lähteä etsimään, millä sen voi paikantaa ja miten korjata?
Alta aikayksikön pöllähtikin Saabin takaa runsas valkoinen savupilvi, jota seurasi ohjaamon puolella runsas kirosanapilvi. Ajoin mahdollisimman nopeasti sivuun, ja ryhdyin selvittämään ongelmaa. Koneessa ja laatikossa öljyn määrät olivat oikeissa rajoissa, ja muita merkkejä ei autosta tuosta tapauksesta löytynyt, kuin muutama roiske paksuhkoa öljytöhnää rintapellissä. Aikani ihmeteltyäni ei siis mitään löytynyt, auto käynnistyi normaalisti ja vaihteet pelasivat niinkuin pitää. Myöskään voimansiirrosta ei omalla korvalla sivuääniä kuulunut, joten päätin pikaisen puhelintiedustelun tehtyäni jatkaa matkaa, eikä mitään ongelmaa loppumatkallakaan löytynyt.
Puhelintuki epäili jotain huohotusjärjestelmään liittyvää, joka vaikuttaisi järkevältä, koska mitään ongelmaa ei tosiaan tuota ennen tai tuon jälkeen ilmennyt. Mistä vikaa siis kannattaisi lähteä etsimään, millä sen voi paikantaa ja miten korjata?
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24610
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saab 900 '88, kaasarikone ja kummallinen savupilvi
kansipahvi palanu. vuotaa sylinterien välistä veikkaan 3/4 välistä..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Saab 900 '88, kaasarikone ja kummallinen savupilvi
Eikö tuollainen vika Saabissa sitten oireile enempää? Jäähdytysneste on puhdasta ja auto toimi tilanteen jälkeen moitteetta, alavääntö tms. ei uupunut mitenkään ja lämmöt olivat koko ajan normaalit..?
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24610
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saab 900 '88, kaasarikone ja kummallinen savupilvi
siellä pienen pieni vuoto.... korjaa heti ennen ku kiehahtaa kunnolla...voit sie paisariin kurkata ja ihastella kuplia
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Saab 900 '88, kaasarikone ja kummallinen savupilvi
Eikä se edes välttämättä selvästi kupli paisarissakaan. Mulla ainoat oireet oli ensin pieni mutta havaittava jäähdytysnesteen vajentuminen, ja sen tarpeeksi kauan jatkuttua selvää höyryämistä pakoputkesta, lähinnä kylmällä koneella. En jäänyt odottelemaan tulisko muuta. Kannentiiviste oli ns. valmis ja muistaakseni kolmospytystä näki selvästi että sinnehän oli vuotanut.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2076
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Saab 900 '88, kaasarikone ja kummallinen savupilvi
vastaava juttu voi käydä myös jos imusarjan tiiviste vuotaa jäähdyttäjän nestettä johonkin sylinteriin ajoittain.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Saab 900 '88, kaasarikone ja kummallinen savupilvi
katso tulpat, jos yksi on puhtaampi kuin muut niin sinne kusee vettä.. ei kyllä aivan välttämäti näy vielä noin pienellä vuodolla jos vaan ihan joskus vuotaa...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: Saab 900 '88, kaasarikone ja kummallinen savupilvi
Näyttäähän tuo ihan aavistuksenomaisia kuplia paisariin leipovan. Ikävä kyllä autolla pitää pari päivää vielä ajella, ennen kun voi ryhtyä remppaamaan, että saa toisen kulkineen - alle kuukausi ekan Saabin ostosta on jo toinen pihassa
- käyttökuntoon. Googlettaa osaan toki itsekkin, mutta oisko harrastajavinkkinä suht edullista koneistamoa kellään kertoa Pirkanmaalta Treen tuntumasta?
Ei näköjään pitäisi näin noobiena epäillä gurujen diagnooseja, vaikka ne pahoilta tuntuisikin,

Ei näköjään pitäisi näin noobiena epäillä gurujen diagnooseja, vaikka ne pahoilta tuntuisikin,
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24610
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saab 900 '88, kaasarikone ja kummallinen savupilvi
paisarin korkki pois ja esim tennisukka nippusiteellä säiliön päälle ei kerää painetta saattaa kestää sen pari päivää
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Saab 900 '88, kaasarikone ja kummallinen savupilvi
Ei vaiva kyllä niin paha ole, että paisarin nestepinta nousisi juurikaan sallitun yli, tai paisariin muuten kertyisi merkittävästi painetta, eli joko vuoto on aivan pienen pieni, tai sitten oon kuitenkin tulkinnut väärin? Oon tolla nyt pari pakollista reissua tehny, lämmöt ei nouse, öljynpaine ei laske ja sekä öljyt että jäähdytysnesteet pysyy koneessa. Eli onko kannan irrottaminen nyt sittenkään ajankohtasta? Auto kyllä menee toisen projektin alta syksyn kuluessa myyntiin, että jos pienintäkään syytä on epäillä kansipahvivikaa, niin remppaan tuon kyllä ennen katsastusta, ja myyn kuittien kera, koska moraali ei anna periksi myydä jos oletus on että auto on seuraavaksi hajoamassa. Onhan kaikki autot toki seuraavaksi hajoamassa, mutta kuitenkin.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24610
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saab 900 '88, kaasarikone ja kummallinen savupilvi
suosittelen silti....
nimimerkillä 2 kansivikaista 99:Siä viime syksynä ajamalla
ylitornio-lappeenranta
ja
rovaniemi-parkano
nimimerkillä 2 kansivikaista 99:Siä viime syksynä ajamalla
ylitornio-lappeenranta
ja
rovaniemi-parkano
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659