Saab 99 Turboksi evo2
Re: Saab 99 Turboksi evo2
On sitä kokeiltu. Milli on otettu erään vaparisaabin kannesta ja hyvinhän se skulaa. Jakopään rattaan reikiä piti vähän konehtia, jotta saatiin nokka-akseli pyörimään oikeassa asennossa yms. pientä säätöä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Saab 99 Turboksi evo2
Doniin pääsin reserviin vihdoin ja projekti voi jatkua 
Auto ompi nyt kotipihalla. Pientä laittoa tehty jo. Vanhasta autosta siirretty osia.
Moottorin laitan paikalle lähiaikoina.. Viikonloppuna pitää saada savut




Uploaded with ImageShack.us

Auto ompi nyt kotipihalla. Pientä laittoa tehty jo. Vanhasta autosta siirretty osia.
Moottorin laitan paikalle lähiaikoina.. Viikonloppuna pitää saada savut





Uploaded with ImageShack.us
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
#4400
Re: Saab 99 Turboksi evo2
Nojoo viikonloppu meni Kalajoella kiihdytyskisoissa turbovehkeitä ihastellessa, joten Saabin käynnistysoperaatio siirtyi tälle päivälle.. Lähti tosiaan ilman ongelmia käyntiin ja hyvin käviki. Ahtoputket on vielä irti ja vesiletkut.
Huomenna vois päästä testailemaan
Huomenna vois päästä testailemaan

og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
#4400
Re: Saab 99 Turboksi evo2
Päivän tapahtumia:
Kytkin luistaa -> vaihdetaan toinen paineasetelma, levy on aivan uusi, alko pitämään tosi hyvin.
Tiukka kiihdytys ykkösellä (Paineita 0.5bar) -> Laatikko tekee temput, ilmeisesti kolmonen meni päälle eikä muita vaihteita löydy. Ei edes vapaata.
Tais tulla laatikon vaihto eteen..
Kytkin luistaa -> vaihdetaan toinen paineasetelma, levy on aivan uusi, alko pitämään tosi hyvin.
Tiukka kiihdytys ykkösellä (Paineita 0.5bar) -> Laatikko tekee temput, ilmeisesti kolmonen meni päälle eikä muita vaihteita löydy. Ei edes vapaata.
Tais tulla laatikon vaihto eteen..
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
#4400
-
- "Hirsch"
- Viestit: 892
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: Saab 99 Turboksi evo2
Moi.katso ensiksi laatikon ja kepin välinen kumi että ei revennyt.(yleisin vika).
Re: Saab 99 Turboksi evo2
Tere...
Kyl mä luulen että laatikko on sökö, kakkosen koloon keppi menee ja kun nostaa kytkintä niin kierrokset laskee moottorista, mutta auto ei liiku mihinkään..
Kyl mä luulen että laatikko on sökö, kakkosen koloon keppi menee ja kun nostaa kytkintä niin kierrokset laskee moottorista, mutta auto ei liiku mihinkään..
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
#4400
Re: Saab 99 Turboksi evo2
Tällähetkellä olen Tukholmassa työpuuhissa, joten rojekti seisoo..
Ensi viikolla kuitenkin kotiudun hetkeksi ja alkaa vaihdelaatikon vaihto, 2 varalootaa löytyy..
Isompi turbo on kovassa harkinnassa nyt, mallia kiina.. Kenelläkään tietoa mistä sais ostettua UUDEN? Pepantuonnilla ainaki näyttäis olevan
Ensi viikolla kuitenkin kotiudun hetkeksi ja alkaa vaihdelaatikon vaihto, 2 varalootaa löytyy..
Isompi turbo on kovassa harkinnassa nyt, mallia kiina.. Kenelläkään tietoa mistä sais ostettua UUDEN? Pepantuonnilla ainaki näyttäis olevan
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
#4400
Re: Saab 99 Turboksi evo2
Juu laatikko on nyt vaihdettu 900:sta.
Moottorin laitoin eilen paikoilleen. Kaikki turbo-osat vielä irti. Huomena vois taas lähtiä testaamaan miten vetää
Moottorin laitoin eilen paikoilleen. Kaikki turbo-osat vielä irti. Huomena vois taas lähtiä testaamaan miten vetää

og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
#4400
Re: Saab 99 Turboksi evo2
Juupasen juu. kyllä vastustaa..
Laitoin tänään kaiken nippuun. Laatikko toimi paljon paremmin entiseen verrattuna..
Pienen lenkin jälkeen savupilvi pölähti, turbon öljyliittimestä vuoti öljyä.. Kiristin liitintä ja kappas se meni poikki. Nyt on jenkaosa turbon sisällä. Ei kyllä ihan helposti lähde sieltä. v**tu
Laitoin tänään kaiken nippuun. Laatikko toimi paljon paremmin entiseen verrattuna..
Pienen lenkin jälkeen savupilvi pölähti, turbon öljyliittimestä vuoti öljyä.. Kiristin liitintä ja kappas se meni poikki. Nyt on jenkaosa turbon sisällä. Ei kyllä ihan helposti lähde sieltä. v**tu

og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
#4400
Re: Saab 99 Turboksi evo2
Jenkaosa lähti yllättävän helposti pois turbon sisältä..
Naapurikunnasta kävin hakemassa uusia liittimiä ja lyhennytin samalla öljyletkua parikymmentä senttiä.. Kyllä tuli hyvä nyt.
Takalasit tummensin 20% kalvolla
Bensapumpun värkkäsin silleen että se lähtee pyörimään kun avaimesta lyö virrat päälle.
Sähköjohtoja konehuoneesta suojasin uudella suojaputkella, kun vanhat oli niin kovettuneet ja rumat.
Akun siirsin takakonttiin, että sai tilaa konehuoneeseen.
Sitten UUTEEN ongelmaan: Kylmänä moottori savuttaa ihan *itusti valkoista savua, ehkä hieman sinertävää. Sitten kun käy ajamassa hetken niin savua ei tule enään. Olisko turbo sen verran väljä että lämmetessä laajenee tarpeeksi? Akselin suuntaista väljyyttä on tullut siihen nyt...
Noh, tilasin ruotsista 3 käytettyä turboa, GT17, T03 ja joku KKK... Halvalla sai samaan pakettiin kaikki
Eiköhän niistä joku ole käytettävissä..
Tahtooko joku uusia kuvia?
Naapurikunnasta kävin hakemassa uusia liittimiä ja lyhennytin samalla öljyletkua parikymmentä senttiä.. Kyllä tuli hyvä nyt.
Takalasit tummensin 20% kalvolla
Bensapumpun värkkäsin silleen että se lähtee pyörimään kun avaimesta lyö virrat päälle.
Sähköjohtoja konehuoneesta suojasin uudella suojaputkella, kun vanhat oli niin kovettuneet ja rumat.
Akun siirsin takakonttiin, että sai tilaa konehuoneeseen.
Sitten UUTEEN ongelmaan: Kylmänä moottori savuttaa ihan *itusti valkoista savua, ehkä hieman sinertävää. Sitten kun käy ajamassa hetken niin savua ei tule enään. Olisko turbo sen verran väljä että lämmetessä laajenee tarpeeksi? Akselin suuntaista väljyyttä on tullut siihen nyt...
Noh, tilasin ruotsista 3 käytettyä turboa, GT17, T03 ja joku KKK... Halvalla sai samaan pakettiin kaikki

Tahtooko joku uusia kuvia?
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
#4400
-
- "Hirsch"
- Viestit: 997
- Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
- Paikkakunta: Kalajoki
Re: Saab 99 Turboksi evo2
Kuvat on aina kiinnostavia. Laita ihmeessä.
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Re: Saab 99 Turboksi evo2
Nythän kävi viimeviikonloppuna sellanen outo juttu kun kävin hakemassa konttorilta tarrakilvet (hupikilvet) viikonlopuksi..
Perjantaina ajelin sellaset 400km 0.4 bar ahdoilla... Yritin nostaa paineita hukkaporttia säätämällä, mutta mitään ei tapahtunut. Auto savutti iha kiitettävästi siinä vaiheessa ja alkoi epäilyttään turbon kunto.. Noh menin tankkaamaan huoltsikalle ja kytkinpoljin meni pohjaan (luulin että kytkinletkuun tuli reikä ja nesteet tuli pihalle)
Noh yritin autoa starttaamalla käyntiin kolmonen päällä.. Sellaset 3m pääsin ja laatikosta kuulu iso paukaus! Sillä hetkellä alkoi jo vituttaan että taasko laatikkoa porsi.. Yritin startata vaihde päällä mutta auto ei liikahtanutkaan..
Seuraavana päivänä nostin keulan ilmaan ja pyöritin toista rengasta, toinen rengas ei pyörinyt mihinkään suuntaan. Tässä vaiheessa ajattelin että tasauspyörästö menny paskaks...
Noh muutama päivä meni ja paikansin kytkimen vikaa ja sieltä oli ilmausruuvi auennu.. kiristin sen ja ilmasin kytkimen uudestaan.. Laitoin auton käyntiin ja laitoin vaihteen silmään, se liikkui joka vaihteella normaalisti!
Mikähän ihme siellä antoi periksi ettei mikään toiminut? Olisko tumppi päässy jotenkin irtoamaan vaihdelaatikosta ettei pyörittänyt..
Lopuksi otin turbon irti ja pakopesähän oli ihan öljyssä. Pakoputken loppupääkin aivan öljyä täynnä. Akseli jo sen verran väljä että öljy menee suoraan putkeen. Nyt viimeistään joutuu ostamaan uuden ahtimen
Perjantaina ajelin sellaset 400km 0.4 bar ahdoilla... Yritin nostaa paineita hukkaporttia säätämällä, mutta mitään ei tapahtunut. Auto savutti iha kiitettävästi siinä vaiheessa ja alkoi epäilyttään turbon kunto.. Noh menin tankkaamaan huoltsikalle ja kytkinpoljin meni pohjaan (luulin että kytkinletkuun tuli reikä ja nesteet tuli pihalle)
Noh yritin autoa starttaamalla käyntiin kolmonen päällä.. Sellaset 3m pääsin ja laatikosta kuulu iso paukaus! Sillä hetkellä alkoi jo vituttaan että taasko laatikkoa porsi.. Yritin startata vaihde päällä mutta auto ei liikahtanutkaan..
Seuraavana päivänä nostin keulan ilmaan ja pyöritin toista rengasta, toinen rengas ei pyörinyt mihinkään suuntaan. Tässä vaiheessa ajattelin että tasauspyörästö menny paskaks...
Noh muutama päivä meni ja paikansin kytkimen vikaa ja sieltä oli ilmausruuvi auennu.. kiristin sen ja ilmasin kytkimen uudestaan.. Laitoin auton käyntiin ja laitoin vaihteen silmään, se liikkui joka vaihteella normaalisti!
Mikähän ihme siellä antoi periksi ettei mikään toiminut? Olisko tumppi päässy jotenkin irtoamaan vaihdelaatikosta ettei pyörittänyt..

Lopuksi otin turbon irti ja pakopesähän oli ihan öljyssä. Pakoputken loppupääkin aivan öljyä täynnä. Akseli jo sen verran väljä että öljy menee suoraan putkeen. Nyt viimeistään joutuu ostamaan uuden ahtimen
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
#4400
Re: Saab 99 Turboksi evo2
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
#4400
Re: Saab 99 Turboksi evo2
Nojoo tämä otettu talvitelakalle.. Aamusta työnnettiin auto talliin ja illasta oli moottoripaketti pois.. Vaihdelaatikon vaihdan varmuuden vuoksi. *ituttaa liikaa kesällä alkaa vaihtamaan sitä, kun kaikki muut toimii. Pientä viritystä täytyy toki tehdä.
Turbo nyt on hankintalistalla ensimmäisenä, kun sitä ei ole. Laitan vakio turbopakosarjan näillä näkymin. Mutta tässähän on pitkä talvi aikaa rakentaa.





Painekotelon otin työn alle ja leikkasin siitä tollasen johtuen siittä että pitää saada enemmän tilaa laturille ja öljynsuodattimenjalalle. Ja isot pojat on kertonu että tollanen se pitäis ollakki
Turbo nyt on hankintalistalla ensimmäisenä, kun sitä ei ole. Laitan vakio turbopakosarjan näillä näkymin. Mutta tässähän on pitkä talvi aikaa rakentaa.





Painekotelon otin työn alle ja leikkasin siitä tollasen johtuen siittä että pitää saada enemmän tilaa laturille ja öljynsuodattimenjalalle. Ja isot pojat on kertonu että tollanen se pitäis ollakki

og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
#4400
Re: Saab 99 Turboksi evo2
Tämän kans ei ole suuria tehty. Rahapula vaivaa rojektia
Noh, jospa kevään edetessä nappulaa alkais tulemaan ja sais osteltua pikku juttuja.. mm Turbo.



og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
#4400