9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5322
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

sepe2000 kirjoitti:Miksi et säädettäviä nokkapyöriä laittanut?
Lueppa vähän aikaisempia viestejä, olisko peloteltu hyväks noilla säädettävillä. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Tobbana kirjoitti:
sepe2000 kirjoitti:Miksi et säädettäviä nokkapyöriä laittanut?
Lueppa vähän aikaisempia viestejä, olisko peloteltu hyväks noilla säädettävillä. :)

-Sami
Ei kai ole pakko laittaa mitään speedpartsin paskoja?
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Miksi et säädettäviä nokkapyöriä laittanut?
Ei oo aikaa tai taitoo nyt säätää noiden kanssa kun on vähän kiire jos haluaa tonne Lappeeseen lähtee lauantaina. Toisekseen saan varmaan paremmat pyörät tuossa joku päivä jos hyvin käy niin turhaan laittaa noita speedpartsin.

Ja vakiokepitki on paikoillaan toistaseks ja ne päivittyy sitten samalla...
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Nonih, tänään se pyöri taas pitkästä aikaa. Nostimet naputti jonkin 20min ja sen jälkeen rauhoittuivat, black satin ja thermotec savus about saman aikaa.

Black satin pakosarja ja dp:
Kuva

dp:ta kehdannut koko matkalta vetää kun niin kallista tuo aine, thermotecciä loppuosaan ja klemmarilla kiinni:
Kuva

Kone about kasassa:
Kuva

http://picasaweb.google.fi/jouni.mietti ... AeronKansi#
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Nonih, jonkin asteista koneremonttia luvassa...

Hallissa viimesen vedon jälkee moottorijarrutuksessa kone rupesi kolisemaan. Sammutin ja startti ei jaksa pyörittää konetta kunnolla käyntiin ja jos käynnistyy niin pyörii tuskasesti ja kolisee.

Semmosta tällä kertaa. Dollyä tai traileria vois vuokrata jos jollain tietoa mistä Kuopiosta sais parhaiten nii laittakaa yv.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja V-M »

Tainnut kk laakeri antautua, tuttu juttu.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Tonnari kotona, puomilla tuli todella nätisti. Mielestäni pääsi huomattavasti helpommalla kun trailerin kanssa vehdatessa ja köyden voitti toki 100-0.

Kiitokset Hookille puomin teko-ohjeista, eilen värkkäsin 50 ja 40millisestä kantikkaasta putkesta. Kiinnitykseksi rälläköin hahlon ja päältä M18 pultilla kiinni.

Tommille tuhannet kiitokset hinauksesta.
Kuva

Kuva

Tulpat oli helvetin tiukassa, puolen metrin varrella sai vääntää tosissaan auki vaikka pari viikkoa sitten laitoin rannetiukkuuteen. 1,2 pytyt vaaleita, 3,4 pytyt tummia ja öljyssä. 3,4 tulpat posliini halki.

http://picasaweb.google.fi/jouni.mietti ... 8786461010

Tonnari "tallilla"
Kuva

Venttiilikopan alta ei löytynyt mitään normaalista poikkeavaa.

Kone tuettu, sisälokari irti, oikea hytikkakumi auki ja öljyt tiputin pois.
Huomenna ö-pohja irti ja katselemaan mitä sieltä löytyy.

Kaikki kuvat aiheesta: http://picasaweb.google.fi/jouni.mietti ... Aero_porsi#
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Ylhäältä momenttituki pois ja kakosnelos ja tunkkipatentilla konetta muutamia senttejä ylös.

Öljypohja pois, öljypohjassa pari teelusikallista kuparin väristä silppua.
Kuva

Kiertokangen laakerit pois, kakoslaakeri sökö.
Kuva

Runkolaakerit pois, kolmoslaakeri sökö
Kuva

Yks tonnari lähti paaliin, oiskohan tääkin pitäny laittaa perässä...
Kuva

Jostain pitäs ruveta metsästämään nyt osia, lohkoo, kampuraa, jne.

Pistäköö yv:ta jos on joutavana lyhytlohkosen alakerran osia (tai vaikka koko autoo tai konetta B234 lyhyt).

Tän päivän kuvat isoina http://picasaweb.google.fi/jouni.mietti ... porsi_vol2#
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Homma on siinä vaiheessa että lohko ja kampura olisi tarkoitus ottaa varta vasten hankitusta 2.3i NG900.

Suurimpia romuja aloin purkamaan jo tieltä. Vetarit, bensalinjat ja vaihehilut pitäs ainakin vielä purkaa ennen varsinaista nostoa.

Kuva

Laakerit ja tiivisteet tuli PCS:lta. Pitkiksen männät otin samalla kun tulivat renkaineen ja hinta suht edullinen.

Tonnarissa kone vielä paikoillaan...
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Tänään purin toisenkin vetarin pois, vaihteensiirtäjän ja muut ylimääräset romut.
Mm. kampuran hihnapyörän ja ilmeisesti (olemattoman)ilmastoinnin telineen joutu kanssa ottamaan irti tai oli turhan ahdasta nostaa.

Nousi kyllä ylälautta kun tarpeeksi purki ja nostaessa kallisti laatikkoa alaspäin. Lisäksi moottorin kuskin edessä oleva tuki piti erikseen nostattaa ylös kun muuten meinasi ruveta kanittamaan.

Kuva

Kuva

Mitäs kaikkea tässä joutuu purkamaan ja vaihtamaan tonnarin kamoihin? Käykö esim. tuo kaksiosainen öljyntäyttöputki tonnarin imusarjan kanssa? Päätykopat pitää ilmeisesti vaihtaa ja laitetun kannen otan toki tonnarista.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

j0ne kirjoitti:
Mitäs kaikkea tässä joutuu purkamaan ja vaihtamaan tonnarin kamoihin? Käykö esim. tuo kaksiosainen öljyntäyttöputki tonnarin imusarjan kanssa? Päätykopat pitää ilmeisesti vaihtaa ja laitetun kannen otan toki tonnarista.
Tonnarista tarvit:
-apulaitteet+hihnapyörät + jakopäänkoppa
-öljypohja
-putsaa kierretapilla ng lohkosta ne paikat joissa ei oo ollu mitään mut tonnaris tulee jotain kii.
-kyl sen öljyntäyttöputkenki saat vaihtaa.. ärsyttävän tiukassa vaan on.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Kiitos kaima ohjeista, taas.

Entäs kytkinkoppa? Moottorin kannakkeet toki tonnarista ja ö-suodattimenjalka kun tuo NG on ilman ö-jäähdytintä.

Onko tuohon täyttöputken irroitukseen jotain niksiä? Yhdestä lohkosta varmaan tunnin kerran tappelin irti sitä ja luovutin.

Kuvia: http://picasaweb.google.fi/jouni.mietti ... 00KonePois#
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Eilen sai taas vähän lisää aikaiseksi.

Kaveri joka enempi näitä tehnyt kävi hoonaamassa NG:n koneen pytyt:
Kuva

Öljysuihkut piti ottaa tieltä pois ettei käy mitään(vihreän rasian päällä):
Kuva

Samalla mittasi mikrometriruuvalla kampuran ja oli ok
std laakereilla, raja-arvot korjaamokäsikirjan mukaan:
runkolaakerikaula: 57,981 - 58,000
kampilaakerikaula: 51,981 - 52,000

Vanhoissa laakereissa oli selvä "std" merkintä.

Männässä urat ja AE merkintä eli Hepolite ilmeisesti
Kuva

Männät punnitsin ja ainakin ruoka-ainevaaran tarkkuudella olivat kaikki samanpainoisia (B kokoluokka kuten kaikki vakiokoon varaosa männät, sylinterit A porauksella)
Kuva

Männänrenkaat virittelin paikoilleen uusiin pitkiksen mäntiin (bilteman pihdit, voin suositella hintalaatu suhteessa)
Kuva

Huom ylin ja keskimmäinen rengas "top" merkintä (ylin taitaa kuitenkin olla symmetrinen, keskimmäisessä on selkeä ura alareunassa). Alin öljyrengan kolmiosainen.

Lisäksi ylimmäisen ja keskinmmäisen renkaan katkokset männätapin kohdille 180astetta toisistaan. Kolmiosaisen öljyrenkaan katkokset erikohdille toisistaan.

Enempi ja isompia kuvia: http://picasaweb.google.fi/jouni.mietti ... porsi_vol2#
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Tonnarin koneen nosto pois oli tämän illan homma että pääsee sitten kasaamaan siitä romuja tuohon toiseen lohkoon.

Mainittavia juttuja ennen nostoa: ohjaustehostimenpumppu irti(voi irrottaa nostovaiheessa), kaikki letkut ja johdot irti ja nippusiteillä syrjään, kompura tulipellin päälle, vetarin irti maljoista, vaiheensiirtäjä irti,lootan antureiden johdot irti ja kytkin neste letku irti.

Lisäksi nostin syyläri+flekti+öljynjäähdytin setin kerralla pois tieltä lisätilan saamiseksi -> nousee kone pakosarjan ja turbon kanssa kettuilematta (imusarja oli myös paikoillaan).

Kuva

Kuva

Kuva

More: http://picasaweb.google.fi/jouni.mietti ... porsi_vol3#
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja V-M »

Mä jätin laatikon paikalleen ku omaani remppasin. Ahasta mutta ainakin automaatin kanssa onnistuu.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin