9000 2.0 cd taka kallistuksenvakaajan runkokumi
9000 2.0 cd taka kallistuksenvakaajan runkokumi
Katsastusmies nuori pojan kloppi laittoi vaihtamaan nuo taka kallistuksenvakaajan runkokumet eli ne jotka on siinä vakaajan poikittaissivulla. No menin ja ostin motonetista uudet mutta nepä olikin yhtä väljät kuin edellisetkin. Vanhat kumet olivat ihan ehjät mutta väljät. Kuuluuko niiden olla edes tiukkoja. En ehtinyt enää jälkitarkastukseen tinkaamaan katsastusmiehen tai oikeammin pojan kanssa asiasta.
Re: 9000 2.0 cd taka kallistuksenvakaajan runkokumi
Yleensä kallistuksenvakaajatanko itsessään kuluu kumin kohdalta ohuemmaksi kaiken hiekan ja muun moskan seassa, tilannetta voi helpottaa leikkaamalla uudesta kumista katkoskohdalta pari-kolme milliä pois ja asentamalla uuden kumin tasopinnan alle, tai ulkokehälle kiristinlenkkinsä alle parin-kolmen millin kumilevyä.
Kumeja ostettaessa kannattaa yleensäkin valita vanhemman mallinen kumi, reijältään 18mm vs. uudempi 19mm.
Kumeja ostettaessa kannattaa yleensäkin valita vanhemman mallinen kumi, reijältään 18mm vs. uudempi 19mm.
Re: 9000 2.0 cd taka kallistuksenvakaajan runkokumi
Toisin sanoen sen kumin pitäisi olla siihen "tiukka" vai. Tuossa omassani kyllä on tuo tanko koko pituudeltaan ihan saman paksuinen. Eli ei se ole sen kumen kohdalta kulunut sen enempää kuin muualtakaan.
Re: 9000 2.0 cd taka kallistuksenvakaajan runkokumi
Pitäisi olla tiukka ja mieluiten vaikkapa silikonirasvaa välissä. Omien ja muidenkin kokemusten mukaan tanko kuitenkin kuluu puslan kohdalta, muualtahan saattaa olla korroosio vienyt osansa vahvuudesta.
Vaikka ranetukselta äkkiseltään kuulostaakin, suosittelen silti edellämainittua konstia, ellei ole halua ostaa kokonaan uutta vakaajatankoa siihen varmasti sopivine puslineen.
Vaikka ranetukselta äkkiseltään kuulostaakin, suosittelen silti edellämainittua konstia, ellei ole halua ostaa kokonaan uutta vakaajatankoa siihen varmasti sopivine puslineen.
Re: 9000 2.0 cd taka kallistuksenvakaajan runkokumi
Tuohon vanhaan cd-malliin ei ole enään saatavilla uutta takavakaajatankoa Länsiauton mukaan. Joten jos siihen haluaa toisen vakaajan, pitää hankkia joko käytetty vakaaja tai teettää toinen.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Re: 9000 2.0 cd taka kallistuksenvakaajan runkokumi
Hmmm........Mitenhän se virkamies suhtautuu jos sinne väliin nuo liuskat laittaa. Vai pitäisköhän alkaa suosiolla kyselemään parempikuntoista tankoa purkuautoista.
Re: 9000 2.0 cd taka kallistuksenvakaajan runkokumi
Virallisesta kannasta korjauksen suhteen en tiedä mutta kokemuksesta asiallisesti tehdyn osalta, toisinsanoen että mitään ylimääräistä ei silminnähden pursua mistään eikä väljää ole, ei pitäisi sillä Klopillakaan olla mitään sanomista.
Purkuun päätyneiden Tonnareiden vakaajatankojen osalta tilanne voi, ja melkeinpä todennäköisesti on vielä huonompi kuin siinä tähän päivään saakka laillisesti liikenteessä olleessa.
Purkuun päätyneiden Tonnareiden vakaajatankojen osalta tilanne voi, ja melkeinpä todennäköisesti on vielä huonompi kuin siinä tähän päivään saakka laillisesti liikenteessä olleessa.

Re: 9000 2.0 cd taka kallistuksenvakaajan runkokumi
Mulla oli omassa tonnarissa runkokumien ympärillä pienet leikeltyt kuminpalat vähentääkseen välystä. En kokeillut oliks ne järin väljät silloin mutta kun vaihdoin takakallistajan päätykumit niin aattelin vaihtaa samalla runkokumit. Uusien kumien ääreen en mitään paloja laitellut sillä en huomannut tarvetta niille. Oiskohan uudet kumit olleet aavistuksen suuremmat 

#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Re: 9000 2.0 cd taka kallistuksenvakaajan runkokumi
Oiskohan uudet kumit olleet aavistuksen suuremmat

Nii-in. Jos vain jostakin saisin pienemmät niin ostaisin. Mutta motonet ei ainakaan tarjoa kuin tuota yhtä mallia. Pitää kokeilla tuota kumimatosta leikattua liuskaa siihen.
No nyt on päästy kunnolla tutkimaan tuota vakaajan tankoa ja kylläpä se olikin niin kulunut siitä kumen kohdalta ettei siihen oikein kumiliuskaakaan saa inhimillisesti asennettua. Tuossa varaosahaulla löysin 9000 cc mallin vakaajatangon jossa kunto hyvä mutta cd malliin ei löytynyt. Onko ne sitten erilaisia.
Re: 9000 2.0 cd taka kallistuksenvakaajan runkokumi
Ei kai tanko voi olla niin kulunut etteikö välikeliuskaa voisi siihen kumin kiinnityspannan alle laittaa? Jos on vain vähän kulunut, riittää laittaa pannan kaarevan osan myötäisesti pannan levyinen siivu. Enemmän kuluneelle vielä kumin suoran osankin alle. Liuskat siis kääritään tankoon asetetun runkokumin ympärille, ei tangon ympärille.
Lisäkeliuskan voi tehdä esim. kumista, muovista, tai pellistä. Paksuus tarpeen mukaan. Varmasti tulee vähemmän väljä kuin vanhoilla kumeilla tai uusilla ilman väliliuskoja.
Lisäkeliuskan voi tehdä esim. kumista, muovista, tai pellistä. Paksuus tarpeen mukaan. Varmasti tulee vähemmän väljä kuin vanhoilla kumeilla tai uusilla ilman väliliuskoja.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 125
- Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:27
Re: 9000 2.0 cd taka kallistuksenvakaajan runkokumi
Leikkasin polkupyörän sisurista 2 kpl liuskoja ja liimasin ne kumiliimalla kiinni, sekä lopuksi leikkasin aukon kohdalta vastaavan palan pois. Ihan tuli ”tehdastekoisen” näköinen.
Aivan aluksi olin avartanut rakoa sen 2-3 mm.
Vein auton ja modatut osat pajalle ja käskin vaihtamaan. Kerroin modauksesta ja neuvoin repimään pois, jos on liian tiukka.
Pois hakiessa en huomannut vain kysyä, että oliko mennyt sellaisenaan paikoilleen.
25€ perivät operaatiosta, eli kelvollisesti oli ainakin ruuvit avautuneet.
Aivan aluksi olin avartanut rakoa sen 2-3 mm.
Vein auton ja modatut osat pajalle ja käskin vaihtamaan. Kerroin modauksesta ja neuvoin repimään pois, jos on liian tiukka.
Pois hakiessa en huomannut vain kysyä, että oliko mennyt sellaisenaan paikoilleen.
25€ perivät operaatiosta, eli kelvollisesti oli ainakin ruuvit avautuneet.
CS 2,0t -97 225 000 km
Re: 9000 2.0 cd taka kallistuksenvakaajan runkokumi
Itse olen noita kopisevia vakaajan runkokumeja korjaillut kiertämällä kumeen akkukoneella tavallisen ruuvin, tai kaksi. Tämä rutistaa kumea ja välys poistuu, samoin kolinat. Tämähän ei varsinaisesti ole korjaus, mutta on toiminut, ja aikaa menee noin 2 minuuttia. Olen tehnyt tämän useampaan autoon, eikä ole katsastumies kertaakaan asiasta valittanut...
Saab 96 V4 super, -79.
Re: 9000 2.0 cd taka kallistuksenvakaajan runkokumi
Itsellä tehtiin juuri muiden lukuisten korjausten yhteydessä noiden kumien vaihto, mutta kiinnityksiä irrotessa jokaikinen pultti katkesi ja kun paikallaan olevista korikiinnikkeistä ei pystynyt katkenneita pois poraamaan niin ei muuta kun korikiinnikkeet kaikki päivineen irti ja poraamaan irti katkenneita, ja sitten siinä samassa joutui näitä korikiinnikkeitäkin vähän ehostelemaan. Olihan se sellainen pieni operaatio mutta nyt on uudet osat paikallaan ja kaikki tämän duunin kanssa hyvin kunhan vielä loput probleemat saisi autosta edes joskus kuntoon mihin itsellä ei ole taitoa..
#6289
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98