Mun satkussa toi rasvaus hoituu automatik, kun roiskii oljyä kuskin jalkatilaan jostain. Jatsaritki pysyy kunnossa. On se vaan puhdasverinen herrasmiesauto.Mimmi kirjoitti:Laitoithan vaseliinia rattiputken alapään ristiniveleen?
Nivel löytyy jalkatilasta.
Ostin Aeron - hetikö se reistailee?
Re: Ostin Aeron - hetikö se reistailee?
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
Re: Ostin Aeron - hetikö se reistailee?
Tervehdys vaan arvon Saabistit. Tuli hommattua ruotsin maalta 9-5 tid farkku. Auto tuntuu varsin miellyttävältä menopeliltä kaikin puolin, kokemukset vielä aika vähäisiä tosin. Tämä ohjauksen pieni klappi esiintyy myös minun saabissani ja kovasti kiinnostaisi saada auto tältä osin kuntoon, eihän tuo menoa haittaa, mutta on jotenkin ärsyttävä asia. Täältä varsin tasokkaalta Saab forumilta löytyikin oitis jotain tietoa ja kokemuksia asiasta. Kokeilin ehdotusten mukaan rasvailla sitä jalkatilasta löytyvää niveltä, mutta en havainnut sillä olevan vaikutusta, voi olla etten kunnolla saanut rasvaa perille, ehkä vielä yritän sitä uudelleen. Nettiä selatessani löysin tällaisen sivuston ja osan myynnissä, mahtaako tämä olla kyseinen nivel erillisenä, jota Saab ei myy kuin koko akselin kera?Mimmi kirjoitti:Nimenomaan purkamot ovat ainoa vaihtoehto, koska Saab ei myy erikseen tuota alaosaa.
http://www.autopartswarehouse.com/sku/O ... 6+Steering
9-5 Tdi stw -07
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ostin Aeron - hetikö se reistailee?
Terve,Mimmi kirjoitti:Ratin klappi johtuu rattiputken alapään ristinivelestä. Vaseliinispray auttaa ensihätään.
Vaihda renkaat, niin hiljenee.
Rasvaus voi tosiaan auttaa, muttei välttämättä pysyvästi. Kokemuksia tuosta on kertynyt: ensi rasvaus auttoi pitkäksi aikaa, mutta lopulta ei ollenkaan. Oman saapikkaani (vm- 99) rattiakselin napsunta lakkasi (ja toivottavasti pysyvästi) kiristettyäni ristinivelen yhteydessä olevan pultin (13 mm hylsyllä) ohjekirjojen mainitsemaan 30 Nm kireyteen. Pultti kiertyi 1/2 - 1 kierrosta, ennen kuin tuo kireys tuli vastaan.
Re: Ostin Aeron - hetikö se reistailee?
Kokeilin kiristellä omastani tuota pulttia, ei vaan kantti kestänyt vääntää lähellekään tuota 30 Nm, tuntuu 8 mm pultille aika hurjalta lukemalta, ilmeisesti se kuitenkin kestää tuon koska olet omassasi siihen kiristänyt? Jos sattuisi pultti napsahtamaan poikki, olisi aika ikävä tilanne sekin. Vaikutti kyllä siltä että vähäisempikin kiristely auttoi hiukan asiaa, joten pitäisiköhän rohkaista mielensä ja kaiken uhalla kiristellä siihen 30 Nm? Jos vaikka asia korjaantuisi tuolla kokonaan.pilkkitikka kirjoitti:Terve,Mimmi kirjoitti:Ratin klappi johtuu rattiputken alapään ristinivelestä. Vaseliinispray auttaa ensihätään.
Vaihda renkaat, niin hiljenee.
Rasvaus voi tosiaan auttaa, muttei välttämättä pysyvästi. Kokemuksia tuosta on kertynyt: ensi rasvaus auttoi pitkäksi aikaa, mutta lopulta ei ollenkaan. Oman saapikkaani (vm- 99) rattiakselin napsunta lakkasi (ja toivottavasti pysyvästi) kiristettyäni ristinivelen yhteydessä olevan pultin (13 mm hylsyllä) ohjekirjojen mainitsemaan 30 Nm kireyteen. Pultti kiertyi 1/2 - 1 kierrosta, ennen kuin tuo kireys tuli vastaan.
9-5 Tdi stw -07
Re: Ostin Aeron - hetikö se reistailee?
Jos on perus 8,8 pultti niin kestää ainakin 25Nm, voi olla kovempikin pultti ja ei se 30Nm:llakaan vielä katkea muutenkaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ostin Aeron - hetikö se reistailee?
Terve taasen,
Ohjeen 30 Nm kiristyksestä poimin oheiselta sivulta http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... S_ratt.jpg
Toivottavasti linkki vielä toimii. Ja pultti jota väänsin on numero nelkku.
Mitä teimmekään ennen kuin oli Saabia
Ohjeen 30 Nm kiristyksestä poimin oheiselta sivulta http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... S_ratt.jpg
Toivottavasti linkki vielä toimii. Ja pultti jota väänsin on numero nelkku.
Mitä teimmekään ennen kuin oli Saabia

Re: Ostin Aeron - hetikö se reistailee?
No niinpä näyttäisi ohje olevan, täytynee vielä kokeilla bodailla sen pultin kanssa jossain vaiheessa.
9-5 Tdi stw -07
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ostin Aeron - hetikö se reistailee?
Ihan varmuuden vuoksi kysäisen, ettei sinulla vaan olisi käynyt momenttiavaimen kanssa jotain kämmyä?. 30 Nm normaalipituisella momenttiavaimella kun ei vaadi suurta voimaa edes kaltaiseni väsähtäneen istumatyöläisen mielestä....tom2one kirjoitti:No niinpä näyttäisi ohje olevan, täytynee vielä kokeilla bodailla sen pultin kanssa jossain vaiheessa.

Re: Ostin Aeron - hetikö se reistailee?
Tämä kävi kyllä minullakin mielessä, täytyy varmistaa momenttiavaimen toiminta ennenkuin alan pultin kanssa tekemään mitään.pilkkitikka kirjoitti:Ihan varmuuden vuoksi kysäisen, ettei sinulla vaan olisi käynyt momenttiavaimen kanssa jotain kämmyä?. 30 Nm normaalipituisella momenttiavaimella kun ei vaadi suurta voimaa edes kaltaiseni väsähtäneen istumatyöläisen mielestä....tom2one kirjoitti:No niinpä näyttäisi ohje olevan, täytynee vielä kokeilla bodailla sen pultin kanssa jossain vaiheessa.
9-5 Tdi stw -07
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ostin Aeron - hetikö se reistailee?
Terve,pilkkitikka kirjoitti:Terve,Mimmi kirjoitti:Ratin klappi johtuu rattiputken alapään ristinivelestä. Vaseliinispray auttaa ensihätään.
Vaihda renkaat, niin hiljenee.
Rasvaus voi tosiaan auttaa, muttei välttämättä pysyvästi. Kokemuksia tuosta on kertynyt: ensi rasvaus auttoi pitkäksi aikaa, mutta lopulta ei ollenkaan. Oman saapikkaani (vm- 99) rattiakselin napsunta lakkasi (ja toivottavasti pysyvästi) kiristettyäni ristinivelen yhteydessä olevan pultin (13 mm hylsyllä) ohjekirjojen mainitsemaan 30 Nm kireyteen. Pultti kiertyi 1/2 - 1 kierrosta, ennen kuin tuo kireys tuli vastaan.
Saattaapi tuo pultin kiristäminen olla turhaa, sillä saapikkaani ratissa tuntuu taasen pientä tuttua napsuntaa. Sorry huonosta neuvosta. Jostain tosi pienestä napsunta on kiinni: omassani napsuntaa tuntuu vain lämpimillä keleillä.
Re: Ostin Aeron - hetikö se reistailee?
Joo kyllä kaikkea järkevältä tuntuvaa kannattaa kuitenkin kokeilla. Ensin olin huomaavinani kiristyksen jälkeen pientä parannusta asiaan, mutta pian kyllä totesin asian olevan ennallaan kuitenkin. Voisiko vika olla kuitenkin jossakin muualla kuin rattiakselissa? Ne napsunnat ja pienet kolahtelut eivät ole kovin johdonmukaisia, ei aina esiinny kääntäessa, toisaalta joskus tuntuu jossain töyssyssä vaikka ei käännä rattia jne? Toisaalta jotenkin se käteen tuntuu, niinkuin olisi aika 'pinnalla' toi välys, käteen sen kuitenki tuntee ratista pienen äänen säestämänä.
Jos jotain uutta keksit niin vihjaa vaan heti asiasta.
Jos jotain uutta keksit niin vihjaa vaan heti asiasta.
9-5 Tdi stw -07
Re: Ostin Aeron - hetikö se reistailee?
Lähteeks toi alempi nivel sieltä irti vaan ottamalla ton yhden pultin irti ja vetää nivelen akselin päästä pois??
Vai joutuuko irrottaa koko rattiakselin??
Vai joutuuko irrottaa koko rattiakselin??
Saab 9-5 Aero 2003
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ostin Aeron - hetikö se reistailee?
Terve,Nicke kirjoitti:Lähteeks toi alempi nivel sieltä irti vaan ottamalla ton yhden pultin irti ja vetää nivelen akselin päästä pois??
Vai joutuuko irrottaa koko rattiakselin??
Katsopa oheista sivua. Siinä on ohjeet nitkuttimen irroitukseen. http://www.cozmopolitan.net/saab-9-5-cl ... ing-wheel/
Re: Ostin Aeron - hetikö se reistailee?
Asialliset ohjeet.pilkkitikka kirjoitti:Terve,Nicke kirjoitti:Lähteeks toi alempi nivel sieltä irti vaan ottamalla ton yhden pultin irti ja vetää nivelen akselin päästä pois??
Vai joutuuko irrottaa koko rattiakselin??
Katsopa oheista sivua. Siinä on ohjeet nitkuttimen irroitukseen. http://www.cozmopolitan.net/saab-9-5-cl ... ing-wheel/
Ei ole tullu vastaan vaikka olen koittanu googlettaa.
Nyt ei muuta ku asentelemaan 4610km ajettua niveltä vanhan tilalle.
Saab 9-5 Aero 2003
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ostin Aeron - hetikö se reistailee?
Semmoisen maininnan jostain joskus lukaisin, että ratti kannattaa tuossa akselin irrotusvaiheessa sitoa paikoilleen senkin vuoksi, ettei se pääsi vapaasti pyörimään aiheuttaen jonkun paikan rikkoontumisen. En kyllä muista minkä. Onnea vaihtotyöhön.Nicke kirjoitti:Asialliset ohjeet.pilkkitikka kirjoitti:Terve,Nicke kirjoitti:Lähteeks toi alempi nivel sieltä irti vaan ottamalla ton yhden pultin irti ja vetää nivelen akselin päästä pois??
Vai joutuuko irrottaa koko rattiakselin??
Katsopa oheista sivua. Siinä on ohjeet nitkuttimen irroitukseen. http://www.cozmopolitan.net/saab-9-5-cl ... ing-wheel/
Ei ole tullu vastaan vaikka olen koittanu googlettaa.
Nyt ei muuta ku asentelemaan 4610km ajettua niveltä vanhan tilalle.