Nyt ei taas tajua!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
esko
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 20:52
Paikkakunta: Lappeenranta

Nyt ei taas tajua!

Viesti Kirjoittaja esko »

Hei! Mistä ihmeestä voisi etsiä vikaa, kun oiken etupyörän ripustuksista/rakenteista kuuluu suht kova kolahdus ajettaessa pieneen terävään ulokkeeseen. Esim. päälle maalattu suojatie on sellainen. Pallonivelet, raidetangon pää, iskarin ala ja yläpää tarkastettu, ei olennaista väljyyttä. Loiva monttu esim hiekkatiellä ei tätä aiheuta.
- Kiitos neuvoista etukäteen, aina teiltä on viisaammilta vastaukset löytyneet. Autohan oli 900c vm. 90 aj.n. 260000thkm.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Raidetangon sisäpää? Kallistuksenvakaajan puslat (jos on edes asennettu vakaajia siinä autossa)?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
esko
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 20:52
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja esko »

Raidetangon sisäpäissä oli ihan pientä väljyyttä, kummallakin puolella. Tuskin kuitenkaan aiheuttaa moista kolahdusta pystysuuntaan kohdistuvassa "iskussa". Olettaisin kyllä jotain muuta.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Laakeri löysällä?
Aki Peltola #1132
esko
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 20:52
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja esko »

Kuukausi sitten vaihdettu laakerit kummallekin puolelle. Juuri vaihtaessa laakeria ei havaittu missään muualla olennaista väljyyttä.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Joo näin on että vahva vaihto ehto on raidetanko sisäpää väljä,vaihdetaan koko raidetanko. Ei muuten tarvi olla iso välys ja ei tunnu kuin pyörät maassa kyseinen välys.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Minulla raidetanko heiluu kotelonsa sisällä, ohjausvaihteen päätyholkki lienee väljä.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8930
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7775
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Vanhassa satkussa ainakin jarrusatula pääsi liikkumaan niin että se piti sen kolahduksen, ehkäpä se jarrupalojen asennussarjan mukana tuleva rautalangan pätkä on tätä nimenomaista vaivaa varten.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Kaksipa vaivaa tulee mieleen omista kokemuksista;

Napamutteri löysällä tai jarrupalat ei ole asettuneet ihan välyksettömästi paikoilleen.

Sitten on vielä tuo pallonivelen kiinnityspultin paksuus, eli ne pitää olla mallia oikea. Joissain yksilöissä ei ns. tarvikepulttikaan aiheuta ääntä, mutta joissain aiheuttaa.
esko
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 20:52
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja esko »

Vien vielä ensiviikolla tarkempaan syyniin, niin eiköhän sieltä jotain ihmeellistä löytyne.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Iskarin yläpään tappi. Itellä hajin vikaa ja tein turhaa remppaa kunnes tarkastin iskarinkumien kunnon. Se 10mm varsi mikä menee korinreijästä läpi, oli kuluttanut kumin rikki ja löi reijän reunaan kun iskari liikkui. Kumit näytti ehjältä päältä vaan.... Arvaa teettikö töitä hakea. Turhaan vaihdoin raidepäät jne. Aina kun kuuluu ylimääräistä ääntä , oon paikallistanut sen . Pysyy kompostori etes hiljaisena ja ei oo japanilainen "helistin" :lol:
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Vastaa Viestiin