Eli eilen yritetty vaikka kuinka monta kertaa saada ajoitus kohdilleen mutta loppu viimeiksi ajoitus meni siihen että eräät venttiilit otti mäntään kiinni kun pyöritteli kampiakselia... Ei onneksi mitään vauriota.
Onko kenelläkään kokemusta ja taitoa saada homma pelittämään niin saisi moottorin takaisin konehuoneeseen ja auto ajoon.
Ohjeita omista kokemuksistaan, sivua mistä näkisi tämän tarkasti tai jopa jos asuu lähellä niin paikanpäälle auttamaan! Auto Järvenpäässä, lukion vieressä.
Auto tosiaan OG Satku ja 16-venttiillinen turbo johon vaihdettu 2,1 litrasen kansi.
Nokka-akselit ja -pyörät on ajoitus merkeissään mutta vauhtipyörän merkkiä ei meinata millään saada kohdalleen eikä varsinkaan enää nokkaketjunkiristäjän laiton jälkeen. Tuosta nyt jos joku ymmärsi... Nokkaketjussa olevat merkit ovat myös nokkapyörien merkkien kanssa kohdallaan.
-Sami
Vaikeuksia ajoituksen säädössä kannen vaihdon jälkeen, OG900
Vaikeuksia ajoituksen säädössä kannen vaihdon jälkeen, OG900
|#4178
|Saab 95L -76
|Saab 95L -76
Re: Vaikeuksia ajoituksen säädössä kannen vaihdon jälkeen, OG900
no jos puhut englantia, niin tässä parhaat ohjeet:
http://townsendimports.com/Web/engine_f ... 90016v.htm
itse tein tämän avulla ja hienosti onnistui.
Miten niin kampiakselia et saa oikein??? Ensin laitatkin kampiakselin merkin oikeaan paikkaan ja sitten nokat. Kampiakselissa on se 0-viiva, joka menee sen kytkimen muovisuojuksen viivan kanssa samalle viivalle. Jos on manuaaliaski, jos aut. aski, niin samanlainen suojus siinäkin-juuri tein aut T8 kannenvaihton.
Ja ketjukiristimen otat ulos ja laitat kaikki merkit ja nokat kohdilleen ja sitten vasta kiristimen takaisiin
http://townsendimports.com/Web/engine_f ... 90016v.htm
itse tein tämän avulla ja hienosti onnistui.
Miten niin kampiakselia et saa oikein??? Ensin laitatkin kampiakselin merkin oikeaan paikkaan ja sitten nokat. Kampiakselissa on se 0-viiva, joka menee sen kytkimen muovisuojuksen viivan kanssa samalle viivalle. Jos on manuaaliaski, jos aut. aski, niin samanlainen suojus siinäkin-juuri tein aut T8 kannenvaihton.
Ja ketjukiristimen otat ulos ja laitat kaikki merkit ja nokat kohdilleen ja sitten vasta kiristimen takaisiin
Re: Vaikeuksia ajoituksen säädössä kannen vaihdon jälkeen, OG900
ja mootoria on helpompi pyörittää, kun otat sytytystulpat pois, jos on man loota, niin yksi etupyörä ylös ja 4-vaihde päälle ja pyörästä pyöritat. Siiinä T8 automaatilla mä pyöritin starttimoottorilla ja sitten tarkemmin siitä startin hammasvyöstä joka on vauhtipyörässä ruuvimeisselilla. Sais tiedysti hihnapyörän mutterista jos on erikoisavain tai sopiva... Jos on ketju on pahasti venynyt, niin vähän vaikeampi, mutta ei nyt mahdoton homma 

Re: Vaikeuksia ajoituksen säädössä kannen vaihdon jälkeen, OG900
Ketjussa olevilla merkeillä ei ole nyt mitään merkitystä kun kampiakselin luota ketju ei kuitenkaan ole merkissä.Sumzi kirjoitti:Nokka-akselit ja -pyörät on ajoitus merkeissään mutta vauhtipyörän merkkiä ei meinata millään saada kohdalleen eikä varsinkaan enää nokkaketjunkiristäjän laiton jälkeen. Tuosta nyt jos joku ymmärsi... Nokkaketjussa olevat merkit ovat myös nokkapyörien merkkien kanssa kohdallaan.
Vauhtiyörä merkkiin, sitten nokkapyörät ketju pyörien päällä ja pakopuolelta ketju tiukalla paikalleen. Imupuolelta ketju jää löysäksi kunnes kiristin on kierretty paikalleen.
Jako on oikein kun vauhtipyörä on merkissä ja nokkapyörien sivussa olevat merkit on kohtisuoraan kohti kannen tasopintaa. Tällöin nokkapyörien merkkien välissä on 15 ketjun niittiä. Viimeksimainittu auttaa kun erityisesti nokka-akselien merkit tuntuu olevan pielessä millin-pari jompaan kumpaan suuntaan teitpä mitä tahansa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Vaikeuksia ajoituksen säädössä kannen vaihdon jälkeen, OG900
SUURET KIITOKSET kaikille vinkeistä! Ajoitus saatiin tehtyä kun oli hyvät ja selkeät ohjeet
Kiitos!
Nyt vkonloppuna saadaan moottori takaisin konehuoneeseen ja sitten jo ehkä sitä seuraavalla viikolla Turbo ajoon!

Nyt vkonloppuna saadaan moottori takaisin konehuoneeseen ja sitten jo ehkä sitä seuraavalla viikolla Turbo ajoon!
|#4178
|Saab 95L -76
|Saab 95L -76