3787 kirjoitti:Kyllähän tuon näköiseen autoon pitäisi saada kunnon mosa.
Miten olisi esim. Jaguarin uusi 3.0 D S:
teho 275 hv
vääntö huikeat 600 Nm
CO2 päästöt 179
keskikulutus 6,8
Saabbi kiihtyisikin 0-100 tolla mosalla 6 sekan pintaan.
No kaikkeahan ei voi saada.
Tuota myllyä on vaikea mitenkään järkisyillä perustella.
Eikö olisikin järkevää laittaa uuteen femmaan isompi ja tehokkaampi kone kuin mahdollisesti tulossa olevaan Aero X:ään?
Taannoin tällä foorumilla kerrottiin, että Saab luopui tuosta moottorista, joka taitaa olla vähän sama asia kuin Ville kertoi. Eli moottorista ei luopunut niinkään Saab vaan GM. Onko tietoa, ilmenikö tuon moottorin teknillisissä ominainuuksissa virheitä ja ongelmia? Jos ei, niin vika moottorin luopumisesta oli jossain muualla. Tuon tehotkaan eivät ole kaukana Jaggen vastaavasta, pientä modausta, niin menisi 280hv ja 620 Nm.
Vai tuleeko/saako Saab Bemulta sitten isomman diiselmotin? Kuitenkin tuo VM Motorin mylly on jo lähes tulkoon valmis, tietysti hiomista varmaan riittäisi.
Voisiko joku valaistaa kuten minua minkälainen yritys on VM Motori? Ei tahdo löytyä wikistäkään mitään. Sen tiedän, että se on ilmeisimmin italialainen.
juhokare kirjoitti:Voisiko joku valaistaa kuten minua minkälainen yritys on VM Motori? Ei tahdo löytyä wikistäkään mitään. Sen tiedän, että se on ilmeisimmin italialainen.
VM Motori S.p.A. on Italialainen dieselmootoreiden valmistaja ja valmistanut niitä jo vuodesta 1947 luulen, että se jotenkin kuuluu yhteen Penske Corporationin ja GM:n kanssa.
EDIT: Siis heillä on jotain, voisko sanoa "ristiin omistuksia" keskenään.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
juhokare kirjoitti:Vai tuleeko/saako Saab Bemulta sitten isomman diiselmotin?
Bemarin isommat dieselit ovat rivikuutosia. Voi olla hankala tai jopa mahdoton saada sopimaan poikittain 9-5:n konetilaan, kun rivikuutonen ei vielä korin suunnitteluvaiheessa ollut vaihtoehtona.
VM Motorin koneen poisjäännin syyksi veikkaisin ongelmaa hintaneuvotteluissa, tuskinpa itse koneessa mitään ongelmaa on. Varmaan jatkossakin Saabin keskeinen ongelma pienenä itsenäisenä valmistajana tulee olemaan juuri se, että keneltä saadaan tekniikkaa ja mihin hintaan, itse ei kuitenkaan kaikkea voi kehittää eikä valmistaa.
juhokare kirjoitti:Mitkä muut automerkit käyttävät VM:n dieseleitä?
Chryslereissä, joissain jeepeissä ja myös gm daewoolla on joitain moottoreita käytössä, teollisuusmoottoreissa vm motori on hyvämaineinenkin tekijä. Valmistajana siinä ei varmasti mitään vikaa ole.
Luulisi moottorivalmistajalta olevan edullisempaa ostaa mylly kuin kilpailevalta autonvalmistajalta. Moottoria suurempi ongelma lienee löytää poikittaismoottorisen ison dieselin kaveriksi automaattilaatikko, kestävin moderni sovellus rajoittaa väännön 450nm:iin. Kyseinen laatikko onkin jo saabin käytössä, nimittäin aisin aw TF80-SC. Jenkitkin muuttuivat takaisin takatuuppareiksi pikku etuvetohairahduksen jälkeen, joten tukevien poikittaiskonesoveltuvien automaattiaskien valikoima pieneni entisestään.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Nyt kun katselee tarkemmin noita kuvia niin kyllä tuo kojelauta on melko ankean näkönen tuolla mustalla perusmuovilla ja ilman isoa kosketusnäyttöä. Tuolle pitäis kyllä tehä jotain...
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
VM:n koneen minkä olen nähnyt Jeepin keulilla en ainakaan laadullisesti ollut kovin vakuuttunut. Ja moottorin osien hankinta varsin ongelmallista,vaikka osanumerot löytyy niin ei tarkoita kuitenkaan sitä,että olisi kyseessä mitoiltaan samanlainen osa.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Ajelin pari viikkoa sitten muutaman sata mailia Vauxhall Insignialla, dieselautomaatilla. Ihan mukava laite mutta siinä missä muutkin uudehkot autot joita on tullut vuokrailtua. Ikävänä piirteenä muistuu mieleen mm. erityisen pitkälle keskeltä menevä omituisen kaareva perä jolla tuli kokeiltua maalipinnan kestävyyttä puita ja risukkoja vastaan. Kyydissä ollut pitkähkö (>190 cm) kaveri kehuskeli korkeutta sisätilassa ja ei esim lyönyt päätään yläkarmiin autoon mennessä ja poistuessa. Tavaratilasta jäi fiilis ettei ollut erityisen iso. Ihmettelen jos tältä pohjalta mitään myyntimenestystä saadaan aikaan kun on niitä erilaisia persoonallisempiakin autoja sentään aika monenlaisia tarjolla.