Diodeja autoon
Diodeja autoon
Heips taas! Hej igen!
No tässä kattelin noita sähköasennuksia tohon 9000 autoon.
Ajattelin että olis varmaan hyvä tai vielä parempi jos lisäis kytkentöihin noita diodeja.
Mutta millasia diodeja autoissa käytetään ja mistä niitä saa?
Ajattelin kytkeä lisälaitteita releillä, niin miten diodit tähän kytkentään laitetaan? Siis että ne suojaa auton sähköjärjestelmää yms.
No tässä kattelin noita sähköasennuksia tohon 9000 autoon.
Ajattelin että olis varmaan hyvä tai vielä parempi jos lisäis kytkentöihin noita diodeja.
Mutta millasia diodeja autoissa käytetään ja mistä niitä saa?
Ajattelin kytkeä lisälaitteita releillä, niin miten diodit tähän kytkentään laitetaan? Siis että ne suojaa auton sähköjärjestelmää yms.
SAAB
Re: Diodeja autoon
Vekoystahan noita löytyy, kuten myös kaikista muista sähkötarvikeliikkeistäkin. Ensin toki pitää ottaa selvää että minkälaisia diodeja tarvitset. Omasta mielestäni ei välttämättä vaivanarvoinen projekti viritellä diodeja johtoihin kiinni, mutta kukin taplatkoon tyylillään.
Millä tapaa meinasit suojata auton sähköjärjestelmää? Ylijännitteeltä/jännitepiikeiltä, tasasuuntaamaan vaihtovirtaa vai täh?
Millä tapaa meinasit suojata auton sähköjärjestelmää? Ylijännitteeltä/jännitepiikeiltä, tasasuuntaamaan vaihtovirtaa vai täh?
SAAB 9-5 Aero -05
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Diodeja autoon
Releen käämin aiheuttaman virtapiikin voi suojata diodilla. Kannattavuuteen en ota kantaa. Tarkoituksenahan on tuolloin estää releen "sammuttamisen" takia käämistä tulevan syöksyjännitteen aikaansaama jännitepiikki.
Tällöin diodi tulee asentaa releen kelan napoihin, virran estosuuntaisesti. Tuolloin diodi estää jännitepiikin iskemisen takaisin sähköjärjestelmään. 1 diodi/rele riittää.
Tarvitseesko tuota? Yleensä diodia tarvitsee vain kun käytetaan järeitä releitä joita ohjataan elektronisella (tranistori) piirillillä.
EDIT, harmittavia typoja...
Tällöin diodi tulee asentaa releen kelan napoihin, virran estosuuntaisesti. Tuolloin diodi estää jännitepiikin iskemisen takaisin sähköjärjestelmään. 1 diodi/rele riittää.
Tarvitseesko tuota? Yleensä diodia tarvitsee vain kun käytetaan järeitä releitä joita ohjataan elektronisella (tranistori) piirillillä.
EDIT, harmittavia typoja...
Viimeksi muokannut DIggItaLLr, La Heinä 31, 2010 19:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Diodeja autoon
Tarkennusta edelliseen viestiin.
Diodi pitää asentaa jännitteen syöttöön nähden estosuuntaan ja releen käämin rinnalle. Jos diodi asennetaan myötäsuuntaan käyttöjännitteeseen nähden, "oikosulkeutuu" releen käämi. Tarkemmin ottaen jäähän siihen n. 0,6V!!!!
Rele ei vedä eikä kyllä synny jännitepiikkiäkään. Virta saattaa kasvaa ko. kytkennässä aika suureksi. Joku paikka "antautuu".
Releen käämin rinnalle estosuuntaan kytketty diodi ei vaikuta mitenkään releen normaaliin virtapiiriin sen vetäessä ja ollessa vetäneenä. Kun releeltä katkaistaan virta, pyrkii käämi itseinduktion avulla yhä ylläpitämään virran kulkua. Itseinduktion seurauksena käämi synnyttää jännitteen, joka on vastakkaisnapainen syöttöjännitteeseen nähden. Jännite voi olla todella suuri hetkellisesti.
Käämin rinnalle oikein kytketty diodi "oikosulkee" itseinduktiojännitteen ja käämin energia purkautuu aiheuttamatta jännitepiikkiä.
Ko. diodille ei ole mitään erityisvaatimuksia virran- ja jännitekeston suhteeen autokäytössä. Normaalidiodin nopeuskin riittänee.
Diodi pitää asentaa jännitteen syöttöön nähden estosuuntaan ja releen käämin rinnalle. Jos diodi asennetaan myötäsuuntaan käyttöjännitteeseen nähden, "oikosulkeutuu" releen käämi. Tarkemmin ottaen jäähän siihen n. 0,6V!!!!
Rele ei vedä eikä kyllä synny jännitepiikkiäkään. Virta saattaa kasvaa ko. kytkennässä aika suureksi. Joku paikka "antautuu".
Releen käämin rinnalle estosuuntaan kytketty diodi ei vaikuta mitenkään releen normaaliin virtapiiriin sen vetäessä ja ollessa vetäneenä. Kun releeltä katkaistaan virta, pyrkii käämi itseinduktion avulla yhä ylläpitämään virran kulkua. Itseinduktion seurauksena käämi synnyttää jännitteen, joka on vastakkaisnapainen syöttöjännitteeseen nähden. Jännite voi olla todella suuri hetkellisesti.
Käämin rinnalle oikein kytketty diodi "oikosulkee" itseinduktiojännitteen ja käämin energia purkautuu aiheuttamatta jännitepiikkiä.
Ko. diodille ei ole mitään erityisvaatimuksia virran- ja jännitekeston suhteeen autokäytössä. Normaalidiodin nopeuskin riittänee.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Diodeja autoon
Jos tuollaista suunnittelee, niin kannattaa ensimmäiseksi avata rele ja katsoa ettei ole jo sen sisälle viritelty moista. Jos sinne ei ole, niin en kyllä lähtisi moista tekemään, sillä siinä vaiheessa kun se diodi sieltä alkaa kypsymään pääsee joku onnellinen hakemaan varsin mielenkiintoisia sähkövikoja...
#3834
Re: Diodeja autoon
Eipä tuo suojadiodi ole kovinkaan oleellinen "tavallisissa" itsetehtävissä kytkennöissä, kuten esim valokytkennät. Diodi on syytä olla silloin kun esim. Ecu ohjaa relettä, tosin nämäkään eivät taida useinkaan kovin järeitä releitä olla.
Itsellä on mielessä käynyt (ihan varmuudeksi) diodin lisääminen T7-modattuun mankkuventtiiliin, vaikka T7BCV-ohjeissa onkin mainittu ettei diodia tarvita.
Itsellä on mielessä käynyt (ihan varmuudeksi) diodin lisääminen T7-modattuun mankkuventtiiliin, vaikka T7BCV-ohjeissa onkin mainittu ettei diodia tarvita.
Kannatusjäsen
#3382
#3382
Re: Diodeja autoon
Harvemmin normaali 12V:n autorele saa mitään rikki, vaikka diodia ei olisikaan.
Releen kääämin kierroksien lkm on niin pieni, ettei itseinduktio ole kovin suuri.
Muistaakseni kuormittamattomana (oskilloskoopin sis. resistanssi) olen skoopilla mitannut hetkellisen piikin olevan vajaat 100V.
Jos haluaa pelata varman päälle niin mikä ettei, ei suojadiodista haittaakaan ole. Eikä diodi kustanna käytännössä mitään. Edellytyksenä on, että sellainen löytyy jo valmiina.
Releen kääämin kierroksien lkm on niin pieni, ettei itseinduktio ole kovin suuri.
Muistaakseni kuormittamattomana (oskilloskoopin sis. resistanssi) olen skoopilla mitannut hetkellisen piikin olevan vajaat 100V.
Jos haluaa pelata varman päälle niin mikä ettei, ei suojadiodista haittaakaan ole. Eikä diodi kustanna käytännössä mitään. Edellytyksenä on, että sellainen löytyy jo valmiina.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Diodeja autoon
Heipsan-hei!
Olempa tässä hankinu tarvikkeita, eli releitä ja diodeja yms. Oon ny asennellu niitä releisiin.
Mutta millähän tavalla, siis fyysisesti, ne olis järkevää asentaa.
Tinailin tossa muutaman diodin releeseen kiinni, siis ihan releen kosketinnaistoihin. Tosin tossa kun kunnon juotosta koetti tehdä, niin tunty että se kosketinnastan pintakäsittely kärsi siitä kuumuudesta. Pienemmän diodit laitettiin ihan sinne relee alle. Ja isommat tuli taas releen viereen, että mahtuu ne pistokkeet kiinnikkin.
Onko sitten muita tapoja asentaa diodeja?
Tässäpä hankin sulakerasian, siis tarvikesulakerasian. Ajattelimpa sijoittaa diodit siihen (ja myös ylijännitesuojaukseen käytettävät varistorit).
Ne tulevat siis oikeen omaan rasiaansa kannen alle. Kun ny ovat taas näissä mun projekteissa se uusi/erilainen/hieno/must-juttu.
Olempa tässä hankinu tarvikkeita, eli releitä ja diodeja yms. Oon ny asennellu niitä releisiin.
Mutta millähän tavalla, siis fyysisesti, ne olis järkevää asentaa.
Tinailin tossa muutaman diodin releeseen kiinni, siis ihan releen kosketinnaistoihin. Tosin tossa kun kunnon juotosta koetti tehdä, niin tunty että se kosketinnastan pintakäsittely kärsi siitä kuumuudesta. Pienemmän diodit laitettiin ihan sinne relee alle. Ja isommat tuli taas releen viereen, että mahtuu ne pistokkeet kiinnikkin.
Onko sitten muita tapoja asentaa diodeja?
Tässäpä hankin sulakerasian, siis tarvikesulakerasian. Ajattelimpa sijoittaa diodit siihen (ja myös ylijännitesuojaukseen käytettävät varistorit).
Ne tulevat siis oikeen omaan rasiaansa kannen alle. Kun ny ovat taas näissä mun projekteissa se uusi/erilainen/hieno/must-juttu.
SAAB
Re: Diodeja autoon
Minä olen yleensä juottanut diodin releen liitäntänastojen juureen. Siis aivan sinne releen kotelon pohjaan melkein kiinni. Näin ollen johtimen liitin tulee tukevasti releen koskettimeen, kun diodi ja tinaus ei jää "ahistamaan".
Releen kosketin ja kotelo eivät kärsi.
Toki diodin voi asentaa monella muullakin tavalla, ei yhtä ainoaa oikeaa tapaa tässä ole.
Tärkeintä on aina tehdä homma kunnolla ja oikein.
Sellainen asia tässä on huomioitava, että releen ohjauksella on nyt napaisuus, kun diodi on sinne laitettu. Se olisi hyvä jotenkin merkitä.
Releen kosketin ja kotelo eivät kärsi.
Toki diodin voi asentaa monella muullakin tavalla, ei yhtä ainoaa oikeaa tapaa tässä ole.
Tärkeintä on aina tehdä homma kunnolla ja oikein.
Sellainen asia tässä on huomioitava, että releen ohjauksella on nyt napaisuus, kun diodi on sinne laitettu. Se olisi hyvä jotenkin merkitä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)