Mulle uus tuttavuus saab 9-3 2l turbo

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Teemu_83
"Tuplakaasari"

Mulle uus tuttavuus saab 9-3 2l turbo

Viesti Kirjoittaja Teemu_83 »

juu tuli hankittua tommonen musta 9-3 turbo..

Ihan alkuun huolto kysymyksiä :P

Mitä öljyä ootte käyttänny ja käykö tarvike suodatin vai onko paska?

ja paljonko tonne moottoriin menee öljyä?

Siinä on :2,5" rosteriputkisto

-Pipercross suodatin

-HKS SSQV

-Stg3 ohjelma, T7 magneettiventtiili

Semmonen vika ku vedättää kaasu auki kolmosta isommalla vaihteella
ni alkaa jossain kohdassa nykiä?? mikä vaivaa?
Saab 9-3/00 Steg3
Carina E Gti
Hook
"Hölösuu"

Re: Mulle uus tuttavuus saab 9-3 2l turbo

Viesti Kirjoittaja Hook »

Yleensä tunnetut öljynvalmistajat ovat turvallisia vaihtoehtoja. Kesäkäytössä 5w40 tms on passeli.
Tarvikesuotimetkin käyvät, mutta alkuperäisiä saa motonetista noin 6 eurollla.
Moottoriin menee vaihdon yhteydessä hieman reilu 4 litraa, jos maksimiin tahtoo laittaa, eli 4l pönikkä käy, mutta siitä ei sitten jää lisättäväksi asti, jos moottori vähänkään syö öljyä... (mikä melko yleistä...)

nykimiseen voi olla syynä tulpat, (miel. ngk bcpr7es11) sytkäasetti, bensanpaineen säätimen letku tms.. Olettaen että ahdot eivät ammu yli..

ps. Toi vv suodin on melko turha vielä tuolla kokoonpanolla. Paremmin vain paska menee koneeseen ja pihisee hieman enemmän.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Teemu_83
"Tuplakaasari"

Ahtoja parhaillaan 1.5bar...??? :)
Saab 9-3/00 Steg3
Carina E Gti
Hook
"Hölösuu"

Jos paineet menee yli 1.54 bar, niin softa katkaisee bensan syötön suojellakseen konetta ja voimansiirtoa (olettaen että fuelcut softassa päällä). Tämä on yleensä täydellinen "nenä tuulilasiin" nykäisy ja meno jatkuu taas hetken päästä normaalisti, kunnes paineet taas "tapissa"...
Mikäli näin käy, niin vika voi olla magneettiventtiilissä (harvemmin kyllä t7 venassa..)
ecussa, tai mankuvenan letkuissa... Ja tietty myös softassa... jos ahtopaineen ohjaus vedetty liian tiukille..
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Teemu_83
"Tuplakaasari"

Hook kirjoitti:Jos paineet menee yli 1.54 bar, niin softa katkaisee bensan syötön suojellakseen konetta ja voimansiirtoa (olettaen että fuelcut softassa päällä). Tämä on yleensä täydellinen "nenä tuulilasiin" nykäisy ja meno jatkuu taas hetken päästä normaalisti, kunnes paineet taas "tapissa"...
Mikäli näin käy, niin vika voi olla magneettiventtiilissä (harvemmin kyllä t7 venassa..)
ecussa, tai mankuvenan letkuissa... Ja tietty myös softassa... jos ahtopaineen ohjaus vedetty liian tiukille..
Sano edelleinen omistaja mulle ku kyselin asiasta että pitää ottaa akun kenkä irti 20 minuutiks ja ajamaan eli "sopeuttaa" boxi ku on kuumat kelit??

en oo viellä kokeillu tota juttua!
Saab 9-3/00 Steg3
Carina E Gti
Hook
"Hölösuu"

Kaverisi vinkki voi toimia, että ecun nollaamalla ei ammu ahtoja yli. Toisaalta softa on kyllä hieman pielelessä, jos alkaa ampumaan muutamien kiihdytysten jälkeen yli...
Oikein säädetty softa kyllä toimii kylmällä ja lämpimällä oikein ja oppii molempiin suuntiin...

Hook
Teemu_83
"Tuplakaasari"

nousee ne ahdot yli 1.5barin, varmaan 1.6bar...oisko siinä vika?? yykönen ja kakkonen vetää hyvin mut kolmosella alkaa nykiä, tai ei se oikeastaan nyi vaan stoppaa---->ahdot laskee ja sit mennään taas!!
Saab 9-3/00 Steg3
Carina E Gti
Hook
"Hölösuu"

Tuo kuullostaa vahvasti "fuelcut" turvatoiminnolta, eli bensan syöttö katkaistaan, kun ahdot ovat liian korkeat.
Joko softa ei toimi tai sitten vika löytyy ecu-mankuvena-letkut akselilta, joiden pitäisi hallita ahtoja kontrolloidusti.

Kokeileppa irroittaa mankuvenasta sähköjohto ja tarkista, että ahtaa normaalisti peruspaineet, eli jotain luokkaa tasaiset 0.4 - 1.0bar, riippuen actuatorin jousesta.. (mankuvena löytyy siitä apumiehen ajovalon ja jäähdyttimen tietämiltä, mutta voi olla hieman kauempanakin, jos on nippusiteellä ripustettu esim. tehostimen letkuun..)
Teemu_83
"Tuplakaasari"

Onko tohon paha homma vaihtaa etupyörän laakeri??

Onko se nyt sit kumman puolen laakeri ku käännän rattia oikealle niin jurina loppuu??

Jos tilaan motonetistä ni kumman otan ku niitä on kahdenlaisia tai siis en tiiä onko muuta ku hinnassa eroa?
Saab 9-3/00 Steg3
Carina E Gti
karg
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

Kannattaa nykäistä magneettiventtiili irti ja tarkistaa, että sen lähdöissä liikkuu ilma oikealla tavalla. Meikäl oli moinen rykimisongelma ja syynä oli tukossa oleva T7-magneettiventtiili. Työnsin rööreihin CRC:tä ja sitten jarrusprayta "tarpeeksi". Ulos tuli melkoisesti mustaa tauhkaa ja sen jälkeen fuel-cutit hävisivät. Epäilys oli tosin se, että rikki mennyt ahdin oli onnistunut tukkimaan myös ton venttiilin.
Teemu_83
"Tuplakaasari"

eikö kukaan oo vaihtannu laakeria??
Saab 9-3/00 Steg3
Carina E Gti
Teemu_83
"Tuplakaasari"

Uskaltaako tolla ajella viellä ku juristaa aikalailla??

UUs laakeri on tilauksessa!!
Saab 9-3/00 Steg3
Carina E Gti
Hook
"Hölösuu"

On vaihdettu laakereita. Helppo homma, jos on prässi, sopivat lukkorengas pihdit yms.. sekä tietysti työkalut iskaritolpan irroitamiseen. raidetangon nivelen Ulosvetäjää, 32mm syvää hylsyä vetoakselin mutterille, nosturia helpottamaan alatukivarren alapallon paukuttelua irti tolpasta yms.

Itse en ajaisi rikkinäisella laakerilla, kun voi leipoa kiinni milloin vain.
Kannattaa kuunnella molemmista ikkunosta ja vertailla, niin saa varmuuden, että kumpi pyörä siellä pitää mökää..
Teemu_83
"Tuplakaasari"

No ei onneks ollu paha homma ottaa napoja iskareineen irti!!

Olin ihan varma että ei onnistu ku ei oo kovin hyviä vehkeitä, saatto olla että autto ku kävin ostamassa irodan polttimen ja lämmittelin osia!
http://www.pro-iroda.com/pt500.htm

Ite en alkanut laakereita prässäämään irti,vein kaverille jos se tänään kerkeäis laittaa uudet paikoilleen.

Oli muuten ihan pirusti väljää apukuskin laakerissa ku vertasin kuskin puoleen.

Kyllä kohta kelpaa ajella :lol:
Saab 9-3/00 Steg3
Carina E Gti
Hook
"Hölösuu"

Mitkäs kohdat jouduit irroittelemaan kuumentamalla? Menikö suojakumit ja rasvat samalla?
Vastaa Viestiin