Keltainen helikopteri...
Keltainen helikopteri...
Päivää.
Vaimo kertoi tuossa taannoin, että mittaristoon syttyi keltainen helikopterin kuva. Asiaa tutkittaessa paljastui, että kyseessä oli moottorinohjauksen keltainen varoitusvalo, joka syttyi ja palaa nyt ilman muita oireita. Eli auto (9-3 SS 2,0t 2003) käynnistyy, käy ja kiihtyy sekä kulkee ihan normaalisti. Toistaiseksi matkaa on kertynyt kaikkiaan vajaat 150tkm.
OBD:llä luettaessa löytyi kaksi vikakoodia, P2187 ja P0411. Osaisiko joku kertoa, onko kysymys vakavasta viasta ja mistä voisi löytyä sen aiheuttaja. Ja vielä, että miten ongelmaa voisi lähteä korjaamaan. Kuulin mainittavan, että tuo P0411 viittaisi johonkin toisioilmapumppuun (?) ja olisi luonteeltaan tyyppivika 03 vuosimallissa.
Kiitos etukäteen kaikista viisaista ehdotuksista!
t.:-H-
Vaimo kertoi tuossa taannoin, että mittaristoon syttyi keltainen helikopterin kuva. Asiaa tutkittaessa paljastui, että kyseessä oli moottorinohjauksen keltainen varoitusvalo, joka syttyi ja palaa nyt ilman muita oireita. Eli auto (9-3 SS 2,0t 2003) käynnistyy, käy ja kiihtyy sekä kulkee ihan normaalisti. Toistaiseksi matkaa on kertynyt kaikkiaan vajaat 150tkm.
OBD:llä luettaessa löytyi kaksi vikakoodia, P2187 ja P0411. Osaisiko joku kertoa, onko kysymys vakavasta viasta ja mistä voisi löytyä sen aiheuttaja. Ja vielä, että miten ongelmaa voisi lähteä korjaamaan. Kuulin mainittavan, että tuo P0411 viittaisi johonkin toisioilmapumppuun (?) ja olisi luonteeltaan tyyppivika 03 vuosimallissa.
Kiitos etukäteen kaikista viisaista ehdotuksista!
t.:-H-
Re: Keltainen helikopteri...
Moi, Mimmi!
Tarkistettu, ja löydetty heti öljytikun jalan juuresta lähtevän letkun vaurio. Eli letku oli käytännössä poikki. Nyt se on vaihdettu ja matka jatkuu vikakoodien nollauksella. Toivon mukaan valokaan ei enää palaa.
Jos tiedät, mikä letku on kyseessä niin kerro mullekin! Kaveri, jonka OBD-lukijaa käytän, kysyy sitä kuitenkin ja olisi komeaa hämmästyttää hänet moisella tiedolla!
Eli kiitos avusta!
Ja btw, minäkin voin allekirjoittaa ilolla tuon turvallisuuskommentin: Hukkasin tuossa viime syksynä tien renkaiden alta ja päädyin liukkaan heinikon kautta kannonnokkaan. Vauhtia oli osumahetkellä noin 80 km/h ja autona 9-3 vm '98. Kanto ei antanut lainkaan periksi, vaan upposi keskeltä keulaa vajaan metrin konehuoneen puolelle. Tyynyt ja vyönkiristimet toimivat, ovet aukesivat kahvasta ilman väkivaltaa ja koko ohjaamo säilytti muotonsa. Sairaalassa yksi yö tarkkailtavana. Multa murtui ranne, kun otin ratista kiinni pitäen tällin vastaan. Vaimo viereisellä penkillä ei käsiä käyttänyt ja säilytti luunsa ehjinä. Turvavyön kuva yläkropassa oli hänellä jokseenkin täydellinen.
Auto kuoli. Kysyin vaimolta sairaalassa, minkä merkkisen auton hän tällä kertaa haluaisi. Vastaus tuli viipymättä.
Mukavaa alkanutta kesää!
t.:-H-
Tarkistettu, ja löydetty heti öljytikun jalan juuresta lähtevän letkun vaurio. Eli letku oli käytännössä poikki. Nyt se on vaihdettu ja matka jatkuu vikakoodien nollauksella. Toivon mukaan valokaan ei enää palaa.
Jos tiedät, mikä letku on kyseessä niin kerro mullekin! Kaveri, jonka OBD-lukijaa käytän, kysyy sitä kuitenkin ja olisi komeaa hämmästyttää hänet moisella tiedolla!
Eli kiitos avusta!
Ja btw, minäkin voin allekirjoittaa ilolla tuon turvallisuuskommentin: Hukkasin tuossa viime syksynä tien renkaiden alta ja päädyin liukkaan heinikon kautta kannonnokkaan. Vauhtia oli osumahetkellä noin 80 km/h ja autona 9-3 vm '98. Kanto ei antanut lainkaan periksi, vaan upposi keskeltä keulaa vajaan metrin konehuoneen puolelle. Tyynyt ja vyönkiristimet toimivat, ovet aukesivat kahvasta ilman väkivaltaa ja koko ohjaamo säilytti muotonsa. Sairaalassa yksi yö tarkkailtavana. Multa murtui ranne, kun otin ratista kiinni pitäen tällin vastaan. Vaimo viereisellä penkillä ei käsiä käyttänyt ja säilytti luunsa ehjinä. Turvavyön kuva yläkropassa oli hänellä jokseenkin täydellinen.
Auto kuoli. Kysyin vaimolta sairaalassa, minkä merkkisen auton hän tällä kertaa haluaisi. Vastaus tuli viipymättä.
Mukavaa alkanutta kesää!
t.:-H-
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 176
- Liittynyt: Ma Maalis 31, 2008 07:35
- Paikkakunta: Riksu, eli Riihimäki
- Viesti:
Re: Keltainen helikopteri...
Eilen ajellessa Lahdesta Riihimäelle huomasin saman helikopterin palavan kojetaulussa. Auto toimi ihan normaalisti silti ja ajeltiin sitten varovasti, matalilla kierroksilla kotiin.
Tänään käytin autoa pajalla ja seoksiin liittyvä virhe oli aiheuttanut kyseisen vikailmoituksen.
Juuri eilen tankkasin pakon sanelemana 95 oktaanista tankkiin noin 20 litraa. Entistä 98 oli vajaa 10 l jäljellä. Tuskin asia edes siihen liittyy, mutta mahdollistahan se on, että automaattisäätö ennakossa olisikin aiheuttanut ongelman.
Vikakoodi kuitenkin poistettiin, eikä valo enää palannut. Ilmeisesti ja onneksi kyseessä oli siis vain tilapäinen häiriö.
Tänään käytin autoa pajalla ja seoksiin liittyvä virhe oli aiheuttanut kyseisen vikailmoituksen.
Juuri eilen tankkasin pakon sanelemana 95 oktaanista tankkiin noin 20 litraa. Entistä 98 oli vajaa 10 l jäljellä. Tuskin asia edes siihen liittyy, mutta mahdollistahan se on, että automaattisäätö ennakossa olisikin aiheuttanut ongelman.
Vikakoodi kuitenkin poistettiin, eikä valo enää palannut. Ilmeisesti ja onneksi kyseessä oli siis vain tilapäinen häiriö.
9-3 ss MapTun
Oi sitä vääntöööö...
Oi sitä vääntöööö...
Re: Keltainen helikopteri...
No niin käytiin tänään testaanmassa tuo 2.2 tid vm 03.
Auto muuten siisti ja todella nätti mutta ajossa tuntui, ettei siinä ole tehoja lainkaan 0-90 km/h kesti järkyttävän kauan ja tuntui, että siinä oli jokin safe code päällä kun ei tullut kierroksia eikä tehoja.
Tietysti siinä paloi myös tuo keltainen häiriövalo.
Eli voiko tuo johtua noista ilmaletkuista josta on ollut puhetta aikaisemmin?
Myyjä väitti sen johtuvan kosteudesta koska moottori on pesty. Autolla on ajettu alle 150 tkm.
Muutoin tuntui tekniikka olevan ok.
Hieno auto mutta uskaltaako tuohon ropojansa laittaa?
Auto muuten siisti ja todella nätti mutta ajossa tuntui, ettei siinä ole tehoja lainkaan 0-90 km/h kesti järkyttävän kauan ja tuntui, että siinä oli jokin safe code päällä kun ei tullut kierroksia eikä tehoja.
Tietysti siinä paloi myös tuo keltainen häiriövalo.
Eli voiko tuo johtua noista ilmaletkuista josta on ollut puhetta aikaisemmin?
Myyjä väitti sen johtuvan kosteudesta koska moottori on pesty. Autolla on ajettu alle 150 tkm.
Muutoin tuntui tekniikka olevan ok.
Hieno auto mutta uskaltaako tuohon ropojansa laittaa?
Re: Keltainen helikopteri...
Viallinen ilmamassamittari tekee kuvaamiasi oireita ja itse ainakin alottaisin tuosta. Helppo ja halpa vaihtaa.Kinuski kirjoitti:No niin käytiin tänään testaanmassa tuo 2.2 tid vm 03.
Auto muuten siisti ja todella nätti mutta ajossa tuntui, ettei siinä ole tehoja lainkaan 0-90 km/h kesti järkyttävän kauan ja tuntui, että siinä oli jokin safe code päällä kun ei tullut kierroksia eikä tehoja.
Tietysti siinä paloi myös tuo keltainen häiriövalo.
Eli voiko tuo johtua noista ilmaletkuista josta on ollut puhetta aikaisemmin?
Myyjä väitti sen johtuvan kosteudesta koska moottori on pesty. Autolla on ajettu alle 150 tkm.
Muutoin tuntui tekniikka olevan ok.
Hieno auto mutta uskaltaako tuohon ropojansa laittaa?
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 176
- Liittynyt: Ma Maalis 31, 2008 07:35
- Paikkakunta: Riksu, eli Riihimäki
- Viesti:
Re: Keltainen helikopteri...
Tankkasin nyt taas tuttua ja turvallista 98 bensaa tankin täyteen ja eipä mennyt kauaakaan, kun taas alkoi moottorin vikavalo palamaan. Nyt siis on melko varmaa, että bensan vaihto vaikuttaa asiaan. Lieko anturi menossa rikki...
Itse nakutintunnistin ei ole kyseessä, vaan juuri seoksiin laiha/rikas säätö ei kestä mukana eri oktaaneilla.
Jatkossa vain 98 oktaanista tankkiin
Itse nakutintunnistin ei ole kyseessä, vaan juuri seoksiin laiha/rikas säätö ei kestä mukana eri oktaaneilla.
Jatkossa vain 98 oktaanista tankkiin

9-3 ss MapTun
Oi sitä vääntöööö...
Oi sitä vääntöööö...
Re: Keltainen helikopteri...
Eikai dieselis ilmamassamittaria ole?hz81 kirjoitti:Viallinen ilmamassamittari tekee kuvaamiasi oireita ja itse ainakin alottaisin tuosta. Helppo ja halpa vaihtaa.Kinuski kirjoitti:No niin käytiin tänään testaanmassa tuo 2.2 tid vm 03.
Auto muuten siisti ja todella nätti mutta ajossa tuntui, ettei siinä ole tehoja lainkaan 0-90 km/h kesti järkyttävän kauan ja tuntui, että siinä oli jokin safe code päällä kun ei tullut kierroksia eikä tehoja.
Tietysti siinä paloi myös tuo keltainen häiriövalo.
Eli voiko tuo johtua noista ilmaletkuista josta on ollut puhetta aikaisemmin?
Myyjä väitti sen johtuvan kosteudesta koska moottori on pesty. Autolla on ajettu alle 150 tkm.
Muutoin tuntui tekniikka olevan ok.
Hieno auto mutta uskaltaako tuohon ropojansa laittaa?
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Keltainen helikopteri...
Ahaa. No hyvä että viisaammat tietääMimmi kirjoitti:On.A.L. kirjoitti:Eikai dieselis ilmamassamittaria ole?
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Keltainen helikopteri...
Kiitos näistä.
Nyt on sovittu niin, että myyjä laittaa auton kuntoon ja tehdään uusi testi.
Odotan samalla myyjältä muuta selitystä kuin kosteus
.
Meillä on aikaisemmin ollut yksi saab 900 se 2.0 ja tykkäsin sen tarjoamasta kyydistä. Oli pakko pistää pois, kun iskettiin työsuhde auto alle.
Nyt saa taas paremmin valita itse millä ajaa ja mieli tekee palata tuohon tasaiseen kyytiin, joten toivottavasti auto tulee kuntoon.
Alkuviikosta asia ratkeaa.
Nyt on sovittu niin, että myyjä laittaa auton kuntoon ja tehdään uusi testi.
Odotan samalla myyjältä muuta selitystä kuin kosteus

Meillä on aikaisemmin ollut yksi saab 900 se 2.0 ja tykkäsin sen tarjoamasta kyydistä. Oli pakko pistää pois, kun iskettiin työsuhde auto alle.
Nyt saa taas paremmin valita itse millä ajaa ja mieli tekee palata tuohon tasaiseen kyytiin, joten toivottavasti auto tulee kuntoon.
Alkuviikosta asia ratkeaa.
Re: Keltainen helikopteri...
No voi,
annoin kaapeleilla virtaa vanhaan golfiin ja helikopterin kuva tuli tauluun.
Missähän mättää?
Ajelulla kävin ja kaikki pelittää.
annoin kaapeleilla virtaa vanhaan golfiin ja helikopterin kuva tuli tauluun.
Missähän mättää?
Ajelulla kävin ja kaikki pelittää.
sc 1.8t -o6
Re: Keltainen helikopteri...
Mielellään!
laitatatko yv:tä tai puh. 050-582....
..niin tiedän milloin ja minne tulla.
t jari
..ja matkalla valo sammui, toivottovasti lopullisesti. Kiitos Mimmille avusta!
(muokkailin viestiä uudelleen)
laitatatko yv:tä tai puh. 050-582....
..niin tiedän milloin ja minne tulla.
t jari
..ja matkalla valo sammui, toivottovasti lopullisesti. Kiitos Mimmille avusta!
(muokkailin viestiä uudelleen)
sc 1.8t -o6
Re: Keltainen helikopteri...
Samaa helikopteria ilmoitteli minullekin, huollossa vikakoodeista löytyivät seuraavat: P2187 ja P2195. Ketjussa aikaisemmin oli selitys tuohon P2187:aan, mutta mikähän tuo toinen on? Auto on 9-3 SS 2,0t 2003, ajettu 173 tkm.
-- ML
Re: Keltainen helikopteri...
P2195: lambda säätö, maksimiarvo, polttoaineilmaseos liian laiha.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Keltainen helikopteri...
Kiitoksia nopeasta vastauksesta. Huoltoon varattu aika ensi keskiviikolle, katsotaan miten käy...
-- ML
Re: Keltainen helikopteri...
Noniin, huollossa käyty ja huollon mukaan viallinen ilmamassamittari aiheutti tuon. Päivän oli valo palamatta kunnes taas tänään... Mistä kannattaa jatkaa? Vikakoodien lukua tiedossa taas huomenna. 

-- ML