koneen peruskorjaus

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

koneen peruskorjaus

Viesti Kirjoittaja jameli »

Tarkoitus on syyskuussa vaihtaa/vaihdattaa turbo yms., mutta mitä muuta tulisi nyt tajuta huomioida?

auto: Saab 9-5 2.3t SE vm. 98. (ajettu 191tkm, jakopään ketju vaihdettiin juuri).

Operaatioon on päädytty, sillä tehoa on kateissa ja öljyä kuluu, lievää savutusta kiihdyttettäessä. Välijäähdyttimelle menevää letkua avattessa havaittu, että sinne se öljy näyttää menevän ;)

Vielä viime viikolla auton vaihtoa uudempaan malliin olin harkitsemassa, mutta kiintymys liian kova näin hyvään yksilöön, joten päätin että auto jää ja saa nyt ansaitsemansa peruskorjauksen konehuoneeseen.


Kaivelin Speedpartsia ( http://www.speedparts.se/index.html?/sh ... _9-5b.shtm l) , jota siis myös PCS edustaa, sielä päivitys rikkinäisen GT17 tilalle TD04 Stage 1 (59,2213-X) n. 800eur + putkisatsi (59.2160) n. 120 eur.

Mitä muita hankintapaikkoja turbolle, hintoja?

Samalla kertaa vaihtoon menee:
- turbo GT17 --> TD04 + putket
- öljyt ja öljynsuodatin
- ilmansuodatin
- raitisilmansuodatin
- ilmamäärämittari
- tulpat (mitkä?)
- välijäähdyttimen puhdistus ja letkujen uusinta
- huohotinpäivitys ja siihen liittyvät letkut uusitaan (Metroauto hutiloinut)
- jäähdytinneste

Vielä vanhalla turbolla suoritetaan koneen pesu, jonka jälkeen turbo ja siihen liittyvät putket ja letkut sekä välijäähdytin irroitetaan, puhdistetaan ja osin vaihdetaan.

Tuleeko mieleenne muuta mitä järkevää olisi uusia samassa yhteydessä?

Täytyykö softaa sörkkiä heti, en tarvitsisi talveksi lisätehoja, mutta mitä huomioitavaa jos ei vaihdeta Aeron softaa, kokemuksia?
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2579
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: koneen peruskorjaus

Viesti Kirjoittaja Termos »

Miksi IMMU vaihtoon, onko oireillut?
Jos osia ihan varalta vain vaihtaa, niin se on pitkä rojekti :wink:
Mankkuvena ja läppäkotelo sitten uusiksi myös. Ja Bypass.

TD04 -ahdin 2,3 matalapaineisen vakiosoftalla toimii kyllä, jonnin verran menetät pirteyttä matalilla kierroksilla (2000rpm =>). Ylärekisterissä voi veto olla rivakampaa.

Tulpat NGK PCPR7ES-11
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: koneen peruskorjaus

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Kannattaisihan siihen moottorihuuhtelukin tehdä samalla, jos kerran on alkanut öljyä syömään.
MUTTA: Virheestä nyt oppineena, sen jälkeen alakerta auki ja kaikki paskat huolella ulos. Puhdas kone ei syö öljyä (ellei sitten jotain muuta vialla)
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: koneen peruskorjaus

Viesti Kirjoittaja jameli »

Juu, erheellisesti kirjoitin koneen pesusta, tarkoittaen nimenomaan juuri huuhtelua.

Jakopään ketjunvaihdon yhteydessä merkkejä mönjäämisestä tai muustakaan ei enää ollut havaittavissa (toissa talvena mönjäsi ja asennettiin huohotinpäivitys).

Moottorin tiivisteistä ei vuoda öljyä, mutta sitä kuluu miltei 2 litraa kuukaudessa. Mustaa, melko lievää savutusta kiihdytyksessä. Välijäähdyttimen kuskin puoleisesta päästä letku avattiin sieltä valui miltei käyttökelpoista öljyä.

Huohotinpäivityksen yhteydessä pitäisi varmistaa venttiilikopan letkun kunto ja tarvittaessa vaihtaa, tämä tekemättä (letku ei ole kimmoisa, pieni reikäkin).
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: koneen peruskorjaus

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

jameli kirjoitti: Kaivelin Speedpartsia ( http://www.speedparts.se/index.html?/sh ... _9-5b.shtm l) , jota siis myös PCS edustaa, sielä päivitys rikkinäisen GT17 tilalle TD04 Stage 1 (59,2213-X) n. 800eur + putkisatsi (59.2160) n. 120 eur.
Tuohon hintaan saat totaalisen p**kan kiina-ahtimen. Osta suosiolla aito mitsu, alle tonnilla irtoaa sekin, etkä tuota putkisettiäkään taida tarvita, pari banjopulttia vain.

Täältä löytyy jälleenmyyjät mitsuille.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Vastaa Viestiin