Tupliksen jarrut
Tupliksen jarrut
Tarkoituksena käydä aika pitkälti läpi tupliksen jarrut niin edestä kuin takaakin.
Ostoslistalle menee alkajaisiksi palat ja levyt. Onko Motonetin osissa jotain moitittavaa? Myynnissä mm. Lucas-jarrupaloja, ovatko paljonkin paremmat kuin ne toiset?
Missä hinnoissa alkuperäiset pyörivät ja onko ylipäänsä saatavissa mistään? Onko mahdollisesti parempaa saatavilla?
Hirveästi ei kiinnosta ruveta maksamaan ylimääräistä osista, jos mitään merkittävää hyötyä ei ole tiedossa.
Ostoslistalle menee alkajaisiksi palat ja levyt. Onko Motonetin osissa jotain moitittavaa? Myynnissä mm. Lucas-jarrupaloja, ovatko paljonkin paremmat kuin ne toiset?
Missä hinnoissa alkuperäiset pyörivät ja onko ylipäänsä saatavissa mistään? Onko mahdollisesti parempaa saatavilla?
Hirveästi ei kiinnosta ruveta maksamaan ylimääräistä osista, jos mitään merkittävää hyötyä ei ole tiedossa.
Re: Tupliksen jarrut
Lucas ja girling vailmistivat aikanaan volvon alkuperäiset jarrut, joten luulisi olevan ok.
(volvo ei liity tähän mitenlään, mutta olin siellä töissä 80-luvulla)
(volvo ei liity tähän mitenlään, mutta olin siellä töissä 80-luvulla)
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Tupliksen jarrut
Harvoin olen motonetista ostettuihin osiin joutunut pettymään, mutta menneinä vuosina tupliksen jarrulevyjä on motonetista ostettuina ainakin kaksi paria mennyt kieroiksi jo muutaman tuhannen kilsan jälkeen, en itse ostaisi enää sieltä 

Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24625
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Tupliksen jarrut
olen lucan kanssa samaa mieltä ja kokemuksia myös muiden merkkien motonetin levyjen kanssa---
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Tupliksen jarrut
Oliko levyjä asentaessa napa ja levy putsattu hyvin ja varmistettu heittokellolla mittaamalla että levy asettui alunperin "suoraan"? Jos oli, susikuntoiset levyt voi viedä viallisina takaisin.lucaf kirjoitti:tupliksen jarrulevyjä on motonetista ostettuina ainakin kaksi paria mennyt kieroiksi jo muutaman tuhannen kilsan jälkeen
Itse hakisin Hessumobiilista: Brembo-jarrulevy 19,20 http://www.hessumobiili.fi/varaosat.php?tuote=8197 ja Remsa-palat 12,90 http://www.hessumobiili.fi/varaosat.php?tuote=8201
Motonetikin "LucasGirling"-palat voi olla Remsa. Tuoteluettelossa mainittu alkuperäisvalmistajan tai jonkun nimekkään valmistajan nimi osoittaa vaan että kyseessä on joku nimekkään valmistajan tuote, ei välttämättä juuri se jonka nimi mainitaan. Erotuksena halvempaan nimettömämpään versioon.
Yleensä 99:n etujarruissa on vähintään se sisempi mäntä jumissa (=ruosteessa) niin ettei uusia paloja kannata asentaa ennen kuin mäntä on saatu liikkumaan. Kunnostetut satulat tai satulan purkaminen osiin ja tiivistesarjan asentaminen auttaa. Jälkimmäinen ei kannata jos satulan runko-osa on niin kulunut että kehyksen ja rungon välillä on iso välys (klonks peruutuksen ekassa jarrutuksessa tai jumitus peruuttaessa) tai jos männästä on kromipinta pahasti syöpynyt.

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Tupliksen jarrut
Mulla on Brembon laikat, suosittelen. Nimim. yli 5kilsaa töihin jarrut päällä, kun pääsylinteri jumi. Laikkoihin ei tullut mitään vikaa, ja seisonnassa pintaan ei ole tullut pintaruostetta kummempaa. Joku muistikuva, että jarrupalat olisi Ferodot.
Satkuun laitatin TRWLucasit (palat ja levyt), hyvät ne oli nekin mutta etuvanteet oli aina jarrupölyssä.
Satkuun laitatin TRWLucasit (palat ja levyt), hyvät ne oli nekin mutta etuvanteet oli aina jarrupölyssä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Tupliksen jarrut
Niin ne on pölyssä ja mustina alkuperäisilläki paloilla. TRW ja alkuperäsietn jarrupalojen ero on huomattava alkuperäisten hyväksi. Orgiksilla jarruteho kasvaa kun lämpenee eli kunnon vuahdista kun alkaa jarruttaan niin poljinta pitää höllätä kun palat alkaa lämmetä.
jos ei pölyä vanteissa , ei ole kunnon jarrujakaan
jos ei pölyä vanteissa , ei ole kunnon jarrujakaan

----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: Tupliksen jarrut
Tuli vähän iso lainausjus kirjoitti:Oliko levyjä asentaessa napa ja levy putsattu hyvin ja varmistettu heittokellolla mittaamalla että levy asettui alunperin "suoraan"? Jos oli, susikuntoiset levyt voi viedä viallisina takaisin.lucaf kirjoitti:tupliksen jarrulevyjä on motonetista ostettuina ainakin kaksi paria mennyt kieroiksi jo muutaman tuhannen kilsan jälkeen
Itse hakisin Hessumobiilista: Brembo-jarrulevy 19,20 http://www.hessumobiili.fi/varaosat.php?tuote=8197 ja Remsa-palat 12,90 http://www.hessumobiili.fi/varaosat.php?tuote=8201
Motonetikin "LucasGirling"-palat voi olla Remsa. Tuoteluettelossa mainittu alkuperäisvalmistajan tai jonkun nimekkään valmistajan nimi osoittaa vaan että kyseessä on joku nimekkään valmistajan tuote, ei välttämättä juuri se jonka nimi mainitaan. Erotuksena halvempaan nimettömämpään versioon.
Yleensä 99:n etujarruissa on vähintään se sisempi mäntä jumissa (=ruosteessa) niin ettei uusia paloja kannata asentaa ennen kuin mäntä on saatu liikkumaan. Kunnostetut satulat tai satulan purkaminen osiin ja tiivistesarjan asentaminen auttaa. Jälkimmäinen ei kannata jos satulan runko-osa on niin kulunut että kehyksen ja rungon välillä on iso välys (klonks peruutuksen ekassa jarrutuksessa tai jumitus peruuttaessa) tai jos männästä on kromipinta pahasti syöpynyt.
![]()
![]()
![]()

Mutta hällä väliä. "Tehdas" kunnostetuissa satuloissa satulan klappi on korjattu
yksinkertaisesti laittamalla U muotoon pokatulla rosteri pellin palalla.
Toinen kuva vasemmalta. Samalla tavalla sitten tei itsekkin. kuva kertoisi paremmin vaan kun ei ole kuvaa

900i -90
Re: Tupliksen jarrut
On sillä väliä. Samalla vaivalla kun ton kirjoitit olisit siivonnut turhat pois.Morphing kirjoitti:Tuli vähän iso lainausMutta hällä väliä.
Juu, pellinpala kehyhksen sisäreunoihin jotka nojaa sylinterin uriin. Mutta ei pelkästään, vaan lisäksi tarvittaessa työstetty tai täytehitsattu sylinterin kyljessä olevista urista pinta suoraksi."Tehdas" kunnostetuissa satuloissa satulan klappi on korjattu yksinkertaisesti laittamalla U muotoon pokatulla rosteri pellin palalla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Tupliksen jarrut
Ite oon kovahitsannut ko. kohdat kaikkein lujimmilla ja kulutuksen kestävimmillä puikoilla, sekä rungon että kehyksen, koneistanut ko. kohdat ja sovittanut ne oikealla välyksellä yms. ja kuparitahnalla liukupinnat voideltu aina jarrupalojen vaihdon yhteydessä niin ei koskaan enään ollu mitään välysongelmaa tms.
Lisäksi ko. osat hiekkapuhallettu , sinkkimaali+ hopea vasaralakka niin onhan nuo ainakin kymmenen vuotta / kohta 300 tkm pysyny ruosteettomana.
Lisäksi ko. osat hiekkapuhallettu , sinkkimaali+ hopea vasaralakka niin onhan nuo ainakin kymmenen vuotta / kohta 300 tkm pysyny ruosteettomana.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: Tupliksen jarrut
Pienellä viiveellä jälleen...jus kirjoitti:Oliko levyjä asentaessa napa ja levy putsattu hyvin ja varmistettu heittokellolla mittaamalla että levy asettui alunperin "suoraan"? Jos oli, susikuntoiset levyt voi viedä viallisina takaisin.lucaf kirjoitti:tupliksen jarrulevyjä on motonetista ostettuina ainakin kaksi paria mennyt kieroiksi jo muutaman tuhannen kilsan jälkeen
Itse hakisin Hessumobiilista: Brembo-jarrulevy 19,20 http://www.hessumobiili.fi/varaosat.php?tuote=8197 ja Remsa-palat 12,90 http://www.hessumobiili.fi/varaosat.php?tuote=8201
Motonetikin "LucasGirling"-palat voi olla Remsa. Tuoteluettelossa mainittu alkuperäisvalmistajan tai jonkun nimekkään valmistajan nimi osoittaa vaan että kyseessä on joku nimekkään valmistajan tuote, ei välttämättä juuri se jonka nimi mainitaan. Erotuksena halvempaan nimettömämpään versioon.
Yleensä 99:n etujarruissa on vähintään se sisempi mäntä jumissa (=ruosteessa) niin ettei uusia paloja kannata asentaa ennen kuin mäntä on saatu liikkumaan. Kunnostetut satulat tai satulan purkaminen osiin ja tiivistesarjan asentaminen auttaa. Jälkimmäinen ei kannata jos satulan runko-osa on niin kulunut että kehyksen ja rungon välillä on iso välys (klonks peruutuksen ekassa jarrutuksessa tai jumitus peruuttaessa) tai jos männästä on kromipinta pahasti syöpynyt.
![]()
![]()
![]()
Eli kun itselläni ilmeisesti juuri jarrut kanittavat vastaan, kun yritän peruuttaa, on syytä yrittää jostain löytää uudet tai kunnostetut satulat?
Tänään on aikomuksena käydä suorittamassa hakukierros. Periaatteessa en viitsisi maksaa itseäni kipeäksi jarruosista, mutta toisaalta ajatuksena on ollut laittaa tuo auto nyt sitten oikeasti kuntoon, ettei tarvitse parin vuoden päästä paaliin tyrkätä vain siksi, ettei motivaatio aikanaan riittänyt enempään.
Mitenkäs motonetin satulat? 84,5€ / kpl, joten ihan kuraa en soisi olevan.
Ovatko sylinterit tai männät yleensä olleet vaihtokunnossa? Noille nyt ei hirveästi hintaakaan kerry, mutta turhahan niitä on vaihtaa, jos kuntonsa puolesta kelpaavat. Onko motonetin laatu sitä itseään vai kannattaako kääntyä jonkun muun myyjän puoleen?
Jarruletkut menevät vaihtoon, mutta mitenkäs putkien kanssa? Helpommalla varmaan pääsee, jos vaihtaa, mutta kuinka pitkältä matkalta noita kannattaa ruveta vaihtelemaan? Ja jälleen kerran kysymys motonet-laadusta: onko järkeä hankkia sieltä (ajatuksena, että kestää pitkään) vai miettiä jotain muuta reittiä hankinnoille?
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24625
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Tupliksen jarrut
miul on jemmassa uudenkarheat motonetin etusatulat. eiköhän ne ihan jees ole...
ei kannata pohtia liian pitkälle vieviä ajatuksia...jos haluaa että esim jarruletku kestää tai sitä ei tarvitse viikonpäästä vaihtaa ni olen itse katsellu speedpartsin sivulla teräspunos jarruletkuja tuplikseen....
mut harrastus tää on siihen pitää suhtautua niin et joskus / aika usein varaosat on täyttä paskaa...
nimimerkillä.... kuplassa brasiliassa valmistetut jarruletkut jotka meni talven yli seistessä ihan paskaksi...oli halkeamia enemmän ku koskaan missää nähtynä.
ei kannata pohtia liian pitkälle vieviä ajatuksia...jos haluaa että esim jarruletku kestää tai sitä ei tarvitse viikonpäästä vaihtaa ni olen itse katsellu speedpartsin sivulla teräspunos jarruletkuja tuplikseen....
mut harrastus tää on siihen pitää suhtautua niin et joskus / aika usein varaosat on täyttä paskaa...
nimimerkillä.... kuplassa brasiliassa valmistetut jarruletkut jotka meni talven yli seistessä ihan paskaksi...oli halkeamia enemmän ku koskaan missää nähtynä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Tupliksen jarrut
Harrastus - kyllä.nalleolut kirjoitti:miul on jemmassa uudenkarheat motonetin etusatulat. eiköhän ne ihan jees ole...
ei kannata pohtia liian pitkälle vieviä ajatuksia...jos haluaa että esim jarruletku kestää tai sitä ei tarvitse viikonpäästä vaihtaa ni olen itse katsellu speedpartsin sivulla teräspunos jarruletkuja tuplikseen....
mut harrastus tää on siihen pitää suhtautua niin et joskus / aika usein varaosat on täyttä paskaa...
nimimerkillä.... kuplassa brasiliassa valmistetut jarruletkut jotka meni talven yli seistessä ihan paskaksi...oli halkeamia enemmän ku koskaan missää nähtynä.
Tilat - ei oo näkyny...
Eli siltä pohjalta kun itse ajattelen, niin teen kerralla (yleensä jonkun avustamana, kiitos siitä) kunnolla, niin ei tarvitse joka vuosi vetää tuossa kerrostalon parkkipaikalla koko palettia auki ja ihmetellä, kun taas porsi jostain. Totta kai, joka vuosi tulee uutta remonttia, siitä ei ole kyse. Mutta kunhan kyse ei ole siitä, että omasta saamattomuudesta tai pihiydestä johtuen saman paikan saa askarrella joka vuosi uudestaan ja uudestaan.
Tätä silmällä pitäen varmaan merkkiliike olisikin hyvä paikka hakea osia, mutta vielä mieluummin kyselen käyttökokemuksia tarvikeosista, koska turha tyhjästä on ylimääräistä maksaa.
Re: Tupliksen jarrut
Hämeenkylän Hessumobiilista löytyi tänään suoraan hyllystä Brembon levyt ja Girlingin palat. Eivätkä tosiaan olleet hinnalla pilatut, kun koko sarja eteen maksoi alle 47€.
Samalla sitten päätin tilata uudet satulat eteen. Ovat vähän kalliimmat kuin Motonetissä, mutta eivät vaihtorunkoiset, eli ei tarvitse viedä vanhoja tilalle.
Jostain sitten vielä putkea ja letkua ja nestettä, niin alkaa olla palikat kasassa. Kukas ne alle vaihtais?
Syyskuun aikana pitäisi vaihtaa, silloin menee leima umpeen. Ja tämänhetkisellä kokoonpanolla ei mitään toiveita läpi menosta.
Alkaa käydä hiljalleen kalliimmaksi autoksi ylläpitää tämä tuplis kuin tuo ng-satku. Ja se on saavutus se.
Samalla sitten päätin tilata uudet satulat eteen. Ovat vähän kalliimmat kuin Motonetissä, mutta eivät vaihtorunkoiset, eli ei tarvitse viedä vanhoja tilalle.
Jostain sitten vielä putkea ja letkua ja nestettä, niin alkaa olla palikat kasassa. Kukas ne alle vaihtais?

Syyskuun aikana pitäisi vaihtaa, silloin menee leima umpeen. Ja tämänhetkisellä kokoonpanolla ei mitään toiveita läpi menosta.
Alkaa käydä hiljalleen kalliimmaksi autoksi ylläpitää tämä tuplis kuin tuo ng-satku. Ja se on saavutus se.

Re: Tupliksen jarrut
Käyppä mersu, bemu , volvo, opel yms. foorumilla , samat virret, rahaa menee jne. Ei se Saab oo yhtään huonompi. Monin osin huomattavasti halvempi ja pitkäikäisempi. jos ei osaa / pysty ite laittaan syystä tai toisesta ja kaikki pitää laittaa aina uutta niin tuleehan se kalliiksi ja se se vasta kalliiksi tulee ku paskoilla osilla tekee että vuoden välein saa uusia. Hakee parhaat ja laadukkaimmat ja maksaa enemmän niin kestää kauiiten ja ei tartte aina rapata + miten asennat ja sitten huollat tulevaisuudessakin kohteet vaikuttaa luonnollisesti kestoon.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147