Liikaa ahtoja?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Liikaa ahtoja?

Viesti Kirjoittaja NoNI »

Jep, eli check engine valon vilkuttelu koodeineen viittasivat DI-kassuun. Uuden sainkin (kiitoksia Rovaniemelle) nyt asenneltua ja samalla noiden platinatulppien tilalle nuo bcpr7es-11-malliset.

Nyt kävin koeajolenkillä ja torque steering on palannut :)

Ainoa mutta nyt onkin, että 3, 4 ja 5 vaihteella kun pedaalin lyö pohjaan, napsahtaa ahdot 1,3 ja kun pitää pohjassa kiipeävät tuonne 1,5bar asti. Mittari on jälkiasenteinen maptunin mittari, en tiedä näyttääkö oikein. Huomenna oli tarkoitus tulpata tuo R-letku mankkuvenasta, jottei paineet karkaisi... Lisäksi uusi dumppi on ostettu forge-mallinen.

Olen auton ostanut vuosi sitten Ruotsista liikkeestä, jossa ei ainakaan tiedetty ns. "lastusta" mitään. Autossa on kyllä suhinafiltteri (jonka olisin jo vaihtanut, mutta puuttuu osia", 3" putki alusta loppuun kisakatilla... että eiköhän jonkinmoista softaakin ole vaihdeltu.

Kysymys kuuluukin, löytyykö clubilaisista (Tampereelta) asiantuntijaa puukottaan softaa, että saisi tuohon sidiin nuo "lisäinfot"?

Äkkiseltään tuntuvat paineet aika kovilta jos pitävät paikkansa.
Voisiko autossa olla jotain vikaa?

- ai niin ja Hervanta-Lahdesjärvi välillä on pikatiellä tutka... Nim. 5. vaihde ja 1,5bar ja heletinmoine jarrutus..
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Liikaa ahtoja?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Eiköhän siellä ole vähintään stage1 tai stage3 softa, 1,3-1,5 bar kuulostaa joko kolmoselta tai sitten ykköseltä ja rikkinäiseltä massamittarilta (vaara jos näin!).

Jos MAF on rikki niin paineet karkaa "katosta läpi" mutta bensansyöttö jää vajaaksi jolloin voi tapahtua männän hajoaminen.

Sen että toimiiko oikein voi kokeilla joko toisella massamittarilla (varmasti ehjällä), TECH:llä massapyynnin ja ahtopaineen suuruuksia vertamalla tai sitten jos laittaa SID Infon päälle niin näkee samat kuin TECH:llä.

Jos ei Tampereelta löydy niin Vaasassakin Sid infon lisäys onnistuu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikaa ahtoja?

Viesti Kirjoittaja NoNI »

Eli vaihdoin tossa jo ostamani forgen bypassin ja samalla sen alipaineletkun, johon siirsin t-liittimellä ahtomittarin alipaineletkun. Aiempi omistaja oli liittänyt ahtomittarin siihen lyhyeen magneettiventtiililtä läppäkoteloon menevään letkuun. No uusin siis sen lyhyenkin. Nyt mittari näyttää siis myös negatiivisen paineenkin.

Samalla vilasin ilmamassamittaria, jossa nyt ei mitään tietenkään silmällä näy.

Samalla kun vaihdoin bypassia ja letkuja irrotin ahtoputken läppäkotelolta tuloksena sen tiivisteen murenemisen osittain...

Eli nyt vuotaa siis sekin kohta, koska uutta tiivistettä ei tietenkään ole..

Tämä nyt kai sitten hankaloittaa tuota vianetsintää, koska nyt koeajolenkillä jos rauhallisesti kiihdyttää paineet pysyvät 1,3 barissa, mutta jos kaasun lyö napakasti pohjaan karkaavat ahdot 1,6 bar kohille eli en enää uskalla testata.

Ilmeisesti tuon magneettiventtiilin (siis sen C-W- ja mikä lie kolmas kirjain) voisi koemielessä uusia ja sitten perään varmaakin sen ilmamassamittarin+ sen tiivisterenkaan läppäkotelolta.

ELi otan yhteyttä teihin modaajiin kunhan saan osia lisää..
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikaa ahtoja?

Viesti Kirjoittaja NoNI »

ELi päivitystä;

Vaasan suunnan avustuksella todettiin auton sisältävän bsr:n viriohjelman, joka piikkaa välillä ahdot älyttömän korkeiksi..

Softan vaihto järjevämpään ja sid infot päälle ja nyt testausta..

Ainakin sen mitä osasin nyt äkkiseltään katsoe että ahdot ovat nyt järkevällä tasolla, ilmamassapyynnit ja toteutuneet seuraavat toisiaan. Eli äkkiseltään saattaisi ilmamassamittari olla kuitenkin toimiva..

Vesisateessa tuli testattua myös tuo TCS/esp joka toimi nyt huomattavasti sivistyneemmin, eikä katkea veto seinään kuen aiemmin.
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikaa ahtoja?

Viesti Kirjoittaja NoNI »

Sid infoja nyt aamula ehdin vilkaisemaan. Amul oli -136, Akw1=30 ja Akw2=40.

Badp en löytänyt raivokkaasta etsimestä huolimatta?

Muistaakos joku mitkä ovat "oikeat" arvot noille nakutusherkkyyksille?

Autoon on vaihdettu Di- kassu, uudet 7-sarjan tulpat, by-pass.
Softa 2008 Aero steg1
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Liikaa ahtoja?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Amul on oikein hyvä, massamittari on varmasti kunnossa.

Badp saattaa olla jonkun toisen Mode:n takana kuin 0 tuossa basesoftassa joten set:llä moodia vaihtamalla varmaan löytyy jostain valikosta, loppupäästä.

Akw1 ja 2 on oikeastaan nakutusikkunan adaptaatioarvoja, mielestäni niistä ei voi kovin tyhjentävästi päätellä oikein mitään eikä niillä ole "oikeita" arvoja vaan kaikki autot, ajotilanteet jne. on yksilöllisiä.

Akw2 on suhteellisen matala kylläkin, eli jos se viallinen kasetti oli vielä kiinni kun on tehnyt tuon adaptaation niin voi olla siitä syystä.

Jos nakutusta haluaa tutkia niin tärkeämpi on kaivaa sieltä olikohan Mode 4 vai 5 johon on lisätty nakutuslaskurit Knk1,2,3,4 jotka on nakutustunnistuksia per sylinteri. Niitä jos "ropisee" täyskaasulla jatkuvasti niin jotain ongelmaa on, jos tulee satunnaisia etenkin polkaistessa tai löysätessä kaasua niin on aika tavallista.

Tunnistetut nakutukset on muuten käytännössä myös lähinnä ennakoitua nakutusta johon on reagoitu hyvissä ajoin ennen varsinaisen nakutuksen kunnollista käyntiin lähtemistä. Normaalisti ei siis tarvitse pelätä että mitään vaurioita tulisi jos Trionic saa nakutuksen aina hallintaan sen tunnistettuaan.
Tätä turvamarginaalia oli BSR:n softassa laskettu tekemällä tunnistusta "huonokuuloisemmaks" jolloin se reagoi vasta nakutuksen edettyä vähän pidemmälle.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Liikaa ahtoja?

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

Mahtaako se Amul ihan varmasti kertoa massamittarin kunnosta? Minulla Amul on nyt tilanteen mukaa pyörinyt välillä -200 - +400 (eli ei osoita mitenkään laihaa seosta) ja massamittari osoittautui vialliseksi. Etsin edelleen sitä matalien kierrosten rykimisvikaa ja tulin sitten viimein kokeilleeksi toista MAFia ja ongelma poistui saman tien. Nakulaskurit pysyivät hiljaa vaikka kuinka runnoin matalilta kierroksilta kaasu pohjassa 2,3 ja 4 vaihteilla. Auto vaan lähti kiihtymään ihan nätisti sen minkä tuolla "vakio" 08 tehdasvirillä nyt voi. Ongelma palautui kun vaihdoin oman mittarin takaisin ja nakujakin kertyy jonkun verran. Ahdot ovat kyllä piikkailleet, mistä olisi jo voinut arvata kun myöskin toteutunut ilmamassa on vedossa tupannut jäämääm pyydetystä ihan selkeästi (luokkaa 200 mg/c). En tiedä, mikä olisi hyväksyttävä ero kun kaikki on kunnossa. Pistin piikkailun Mitsun syyksi ja ajattelin, että pitänee muokata ahdinkarttaa.

Kovin "rikki" MAF ei siis ole ja oletan, että ongelma johtuu siitä, että kyseessä lienee ns. tehdaskorjattu laite, johon on sydän vaihdettu. Ainakin ostettaessa Saabilla halusivat vanhan vaihdossa. Joillain automerkeillä noissa tehdaskorjatuissa on ollut paljonkin ongelmia. Mittarilla on kuitenkin vielä mutama kuukaisi takuuta jäljellä, joten eiköhän tuo saada kuntoon...
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikaa ahtoja?

Viesti Kirjoittaja NoNI »

Joo eli listasin oiken paperille noi sidin antamat infot eli 1-21 ovat aina samat ja sitten listasin kaikki modet 0,1,2,3,4,5,6 erikseen 22-33 eikä tuota Badp löydy mistään.


Di-kassu oli jo uusi, kuten tulpat tuolla Österbottenin reissulla :-)

Jotenkin oletin sen olevan Mode 0:ssa noiden Apur ja Akw1 jne. lähettyvillä, mutta tiedä sitten, täytyy vielä plärätä.

Mistäs muuten toi mittaa tuon Tair:in, näytti tossa aamulla 36-40 vaikka ulkona 19 astetta. Täytyy vaihtaa tuo ruattinpojan öljysuhisijafiltteri alkuperäiseen kunhan kerkiän..
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Liikaa ahtoja?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Hm, oliskohan tosiaan sitten tullut se bugi mikä SID Infossa joskus on, eli Apur korvaa Badp:n 0 moodissa jos on käynyt jossain muussa moodissa. Aika ärsyttävä bugi, ei tee muuta mutta Badp korvautuu turhanpäiväisellä Apur symbolilla (hiilisäiliön ohjauksen adaptaatio). Muuta keinoa sen parantamiseen en ole löytänyt kuin ecun resetointi irrotuksella tai akun irrottamalla, mutta se palautuu taas heti kun käy Apur symbolin kohdalla sen omassa Modessaan.

No, ei se Badp ole sinänsä merkityksellinen. Jos ilmamassat on hyvät, ahdot ei piikkaa eikä nouse liian laiskasti niin ei sitä ole edes tarvetta katsella. Käytännössä sen suuruus on vaan peruspaineen funktio vakioautossa.

Tair mitataan ahtoputkesta, muistaakseni bypassin alapuolelta. Sitä voisi koittaa putsatakkin esim. bräkleenillä jos on sotkeutunut öljystä tms. Mutta kuumanahan tuo konetila näin kesäisin pysyy pitkään joten ei ole epätavallista että se mittaa huomattavasti kuumempaa ilmaa kuin ulkoilma ihan kevyelläkin kuormalla.
Etenkin paikallaan seisoessa konehuoneen putket ja ilma kuumenee kymmeniäkin asteita kuumemmaksi kuin ulkoilma.
Muistelisin että talvikelillä ero oli noin +10C ulkoilmaan yleensä, ahdot päällä tietysti huomattavasti enemmän kun ilma kuumuu ahdettaessa (riippuen ahtojen määrästä ja välijäähdyttimen tehosta).
Viimeksi muokannut jcarlson, Ma Elo 09, 2010 13:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Liikaa ahtoja?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jouttis kirjoitti:Mahtaako se Amul ihan varmasti kertoa massamittarin kunnosta? Minulla Amul on nyt tilanteen mukaa pyörinyt välillä -200 - +400 (eli ei osoita mitenkään laihaa seosta) ja massamittari osoittautui vialliseksi. Etsin edelleen sitä matalien kierrosten rykimisvikaa ja tulin sitten viimein kokeilleeksi toista MAFia ja ongelma poistui saman tien. Nakulaskurit pysyivät hiljaa vaikka kuinka runnoin matalilta kierroksilta kaasu pohjassa 2,3 ja 4 vaihteilla. Auto vaan lähti kiihtymään ihan nätisti sen minkä tuolla "vakio" 08 tehdasvirillä nyt voi. Ongelma palautui kun vaihdoin oman mittarin takaisin ja nakujakin kertyy jonkun verran. Ahdot ovat kyllä piikkailleet, mistä olisi jo voinut arvata kun myöskin toteutunut ilmamassa on vedossa tupannut jäämääm pyydetystä ihan selkeästi (luokkaa 200 mg/c). En tiedä, mikä olisi hyväksyttävä ero kun kaikki on kunnossa. Pistin piikkailun Mitsun syyksi ja ajattelin, että pitänee muokata ahdinkarttaa.
Ei tietenkään 100%, yleisin vikamoodi vain eli jatkuva liian pieni näyttämä näkyy Amul:n kautta. Toinen tyypillinen vika tuollaisessa massamittarissa on signaalin pätkiminen jonka voi todentaa mittaria koputtelemalla ruuvarilla koneen käydessä.

Mahdotonta ei tietenkään ole sekään vaihtoehto että hajoaa niin, että normaaliajossa ei näytä väärin ja Amul ei reagoi mutta isommilla virtauksilla sekoilee

Siksi ei tietty pelkkä Amul:n tuijotus riitä vaan ahtojen suuruutta vrt. toteutunut ilmamassa on myös hyvä seurata.
Kovin "rikki" MAF ei siis ole ja oletan, että ongelma johtuu siitä, että kyseessä lienee ns. tehdaskorjattu laite, johon on sydän vaihdettu. Ainakin ostettaessa Saabilla halusivat vanhan vaihdossa. Joillain automerkeillä noissa tehdaskorjatuissa on ollut paljonkin ongelmia. Mittarilla on kuitenkin vielä mutama kuukaisi takuuta jäljellä, joten eiköhän tuo saada kuntoon...
Mielenkiintoista, en tiennyt että myyvät Saabilla tehdaskorjattuja.. Sama mittari on käytössä muuten useissa isokoneisissa (V6, V8) GM:n jenkkiautoissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikaa ahtoja?

Viesti Kirjoittaja NoNI »

jcarlson kirjoitti:Hm, oliskohan tosiaan sitten tullut se bugi mikä SID Infossa joskus on, eli Apur korvaa Badp:n 0 moodissa jos on käynyt jossain muussa moodissa. Aika ärsyttävä bugi, ei tee muuta mutta Badp korvautuu turhanpäiväisellä Apur symbolilla (hiilisäiliön ohjauksen adaptaatio). Muuta keinoa sen parantamiseen en ole löytänyt kuin ecun resetointi irrotuksella tai akun irrottamalla, mutta se palautuu taas heti kun käy Apur symbolin kohdalla sen omassa Modessaan.

No, ei se Badp ole sinänsä merkityksellinen. Jos ilmamassat on hyvät, ahdot ei piikkaa eikä nouse liian laiskasti niin ei sitä ole edes tarvetta katsella. Käytännössä sen suuruus on vaan peruspaineen funktio vakioautossa.

Tair mitataan ahtoputkesta, muistaakseni bypassin alapuolelta. Sitä voisi koittaa putsatakkin esim. bräkleenillä jos on sotkeutunut öljystä tms. Mutta kuumanahan tuo konetila näin kesäisin pysyy pitkään joten ei ole epätavallista että se mittaa huomattavasti kuumempaa ilmaa kuin ulkoilma ihan kevyelläkin kuormalla.
Etenkin paikallaan seisoessa konehuoneen putket ja ilma kuumenee kymmeniäkin asteita kuumemmaksi kuin ulkoilma.
Muistelisin että talvikelillä ero oli noin +10C ulkoilmaan yleensä, ahdot päällä tietysti huomattavasti enemmän kun ilma kuumuu ahdettaessa (riippuen ahtojen määrästä ja välijäähdyttimen tehosta).

Joo, kiitoksia.

Ilmeisesti se on korvautunut, kun mielestäni sen kerran ehdin näkemään..
No eipä tossa nyt tarvi niitä koko aikaa vahdatakaan jos keskittys liikenteesseenkin välillä ;-)
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Liikaa ahtoja?

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

jcarlson kirjoitti:Mielenkiintoista, en tiennyt että myyvät Saabilla tehdaskorjattuja.. Sama mittari on käytössä muuten useissa isokoneisissa (V6, V8) GM:n jenkkiautoissa.
Eli valmistajan osanumerolla tuon saattaisi löytää edullisemminkin. Harvemmin tuollaista mittaria käytetäänkään vain yhdessä automerkissä. Mutta sen käsityksen sain, että maahantuojan myymät mittarit olisi tehty vanhoihin valurunkoihin...

Signaalin pätkiminen olikin mielessä (pitääkin tehdä koputustesti), mutta en osannut epäillä itse mittaria vaan tarkistin liittimen ja johdon. Aika hauskasti oli massamittarin piuhat aivan lytyssä siinä rintapellin suojakotelon sisällä, missä kulkee ECUn johdotus. Oli jotenkin puristuksissa pellin reunaa vasten. Monikin näistä hieman epämääräisistä vaivoista saattaa olla juurikin liitin ja johtovikoja. Omassa autossa esimerkiksi ahtoilman lämpötila-anturin johdosta on monesta kohtaa eristeet murusina ja vieläpä ihan siitä liittimen juuresta. Mahtaakohan tuon malliseen Saab -liittimeen saada uusia pinnejä, että voisi uusia koko johdon pidemmältä pätkältä.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikaa ahtoja?

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Alppilan Autohuollosta hain itse niitä pinnejä, kokoja en nyt muista. Kuitenkin AMP:n kamoja ovat, malliltaan olisko ollu Junior Timer. http://www.alppilanautohuolto.fi/

E: Ai persana, nyt en tiiäkkää onko femmassa samanlainen liitin siinä ku tontussa :oops:
M97CSB234EFM57001 RE85
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikaa ahtoja?

Viesti Kirjoittaja NoNI »

Ja päivitystä:

Hain auto ilmastointihuollosta, nyt toimii.

Ajelin porukoille kylään, moottoritielle mentäessä testäsin taas hieman. Katselin nakutuslaskureita kiihdyttäessä talla pohjassa ja knk1 kertyi joka polkaisulla lukemia. kakkoseen seuraaksi eniten, kolmonen ja nelonen suht normaalia vain muutamia. Eli kolmella polkasulla rapsahti 10>20, en tiedä sitten mikä o normaalia.

Toisaalta samalla ahdot takeltivat ensin, aluksi jäivät kakkosella 0,7, kolmos vaihteella taas pomppas 1,5 ja vitosella taas "vain" 1,0, josta lähti kiipeämään ylemmäs. Olikohan kakkosella kun huomasin, että toteutunut ilmamassa jäi 300 pyydetystä.

Perillä ei vikakoodeja, irrotin akkukaapelin, jotta paluumatkaa varten näkisin taas tuon Badp arvonkin myös.

No paluumatkalla taas kaikki mielestäni pelasi, ehkä hivenen arpomista ahtojen nousussa. Badp arvo oli 0. Amul vaihteli -150 ja-50 välissä.Akw1 ja 2 olivat kerran molemmat yhtäaikaa 50 ja vaihtuivat sitten Akw1 30 ja Akw2 42.


ELi kai se on sitten se uusi ilmamassamittari hankittava, kun tuntuu arpovan?
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Liikaa ahtoja?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo, kyllä siellä joku "rautavika" taitaa noilla oireilla olla. Voisi melkein kokeilla sitäkin, että irrottaisi R:llä merkityn letkun magneettiventtiilistä ja tulppaisi sen. Jos se evap-systeemi välillä jumittaa auki ja sitten taas menee kiinni sekoittaen ahtosäätöä. 0,7 bar kohdalla junnaaminen on sille vialle aika tyypillistä, ja silloin onkin normaalia jos massat jää reilusti pyydetystä.

En vielä noilla oireilla ihan ensimmäisenä massamittaria epäile vaikka ei se mahdotontakaan olisi. Hukkaportin/kellon takeltelu voi olla myös ja on jopa magneettiventtiileitäkin joskus hajonnut.

Paras olisi kun voisi noita helposti ja nopeasti vaihdettavia osia lainata jostain toisesta 9-5:stä niin ei tarvisi sokkona ostaa uusia osia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin