turbon ostosta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
mökö
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: To Touko 13, 2010 21:57

turbon ostosta

Viesti Kirjoittaja mökö »

Moro

Onko kukaan tilannut turboa elkpartsilta? Kuinka pitkä oli toimituaika? Entäpä hinta, tuliko yhtään edullisemmaksi kui se että ostaisi koti suomesta? Tuliko mukaan mitään asennus tarvikkeita esim. tiivisteitä?
Mirko Sorri
mökö
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: To Touko 13, 2010 21:57

Re: turbon ostosta

Viesti Kirjoittaja mökö »

No niin.
Lopetetaanpa tämä ketju ennen kuin se ehtii edes kunnolla alkaa. Soittelin tuossa useamman turboputiikin läpi. Proturbolta löytyi kohtuu hintaan mitsu ja pitäisi olla viimeistään perjantaina lähimmässä matkahuollossa. Nyt täytyy hommata vielä uudet pinnapultit ja värkätä vesi- ja öljyputkien banjot turbolle.
Mirko Sorri
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: turbon ostosta

Viesti Kirjoittaja jameli »

Miten operaatiossasi kävi?
Mikä auto?

http://www.proturbo.fi/index_fin.htm

"Mitsubishi TD04-15T Aero saab.
Laippa T25
Sopii pienin muutoksin muihinkin Saabeihin mm GT17 korvaajaksi. -->
Hinta 900 €"

... kohtuu hintaan...
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5322
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: turbon ostosta

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

jameli kirjoitti:
... kohtuu hintaan...
Kerro jos jostain löydät halvemmalla aitoa mitsua.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
mökö
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: To Touko 13, 2010 21:57

Re: turbon ostosta

Viesti Kirjoittaja mökö »

Hyvinhän tuossa operaatiossa kävi. Mitsu meni garretin paikalle ilman sen suurempia kikkailuja. Yksi pieni ongelma tosin on ilmennyt. Kävin paikallisella autokorjaamolla luetuttamassa vikakoodin, kun CE syttyi ennen garretin antautumista. Pukkasi koodin p1110 eli magneettiventtiilin toimintahäiriö, tai niin boschin laite ainakin kertoi. Vikamuisti nollattiin ja baanalle testaamaan. Noin 50km ajon jälkeen syttyi CE uudestaan. Erikoista se että syttymis hetkellä kierroksia koneessa reilusti alle 2000rpm eli ahtopaineita ei käytännössä lainkaan. Siis ajelin tasakaasulla n. 50km/h. Otin mankun irti ja putsasin sen sekä letkut. Koodin poisto ja taas baanalle. No uudestaanhan se CE syttyi. Nyt en viitsinyt edes mennä koodin lukuun kun tilanne oli lähes identtinen. Auto kyllä tuntuu toimivan hyvin, niin tiedä sitten millainen toimintahäiriö siellä tapahtuu. Onko mahdollista, että sen aiheuttaisi jokin muu kuin mankku, koska se tuntuisi olevan kunnossa? Auto on mallia 9-5 2.3t SE MY-01.
Niin tosiaan, mistä olisin saanut uuden mitsu halvemmalla ja lyhyemmällä toimitus ajalla? No eipä sillä väliä. Minulla oli kiire saada auto liikenteeseen ja rajallinen budjetti joten tuo passasi minulle hyvin.
Mirko Sorri
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: turbon ostosta

Viesti Kirjoittaja jameli »

Tobbana kirjoitti:
jameli kirjoitti:
... kohtuu hintaan...
Kerro jos jostain löydät halvemmalla aitoa mitsua.

-Sami
Juuri saman ongelman kanssa pähkäilen, eli mitä oikeasti Mitsun pitäisi maksaa... toisissa ketjuissa välillä kehuskellaan sitä irtoavan lähes Bilteman Garret-kopion hinnalla...
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 23#p730923

Itsellä hintakyselyt PCS:llä ja Tammerdieselillä meneillään.

Speedpartsin (ilmeisesti Kiina-kopio) MIT TD04HL n. 700 eur.
Elkpartsin alkuperäiseksi mainostettu n. 1000eur + pk.

Metsästys jatkuu.
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: turbon ostosta

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Itse maksoin raakasti tonnin. Oli hemmetillinen kiire saada auto ajoon enne lomaa. Tuohon hintaan tosin kierteet oli samanlaiset kuin Garretissa.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
mökö
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: To Touko 13, 2010 21:57

Re: turbon ostosta

Viesti Kirjoittaja mökö »

Tuo speedpartsin mitsun hinta on vaihtoturbolle eli jos on antaa vanha mitsu vaihdossa. Näin olen asian ymmärtänyt. Eivätkä taida sieltä suoraan lähettää vaan ohjaavat PCS:lle, joka on speedpartsin edustaja suomessa.
Mirko Sorri
mökö
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: To Touko 13, 2010 21:57

Re: turbon ostosta

Viesti Kirjoittaja mökö »

Itsellä meni remppaan kokonaisuudessaan n.1100e.
Mirko Sorri
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: turbon ostosta

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

P1110 on bypassin vikakoodi. Tarkista että sen alipaineletku tulipellissä olevalle sitä ohjaavalle magneettiventtiiliille on ok sekä magneettiventtiilin ja imusarjan välinen letku. Jos nämä ok, niin bypass-venttiili on rikki ja uusi tilalle muutamalla kympillä marmoritiskiltä. Motonet kierrä kaukaa.

Ainakaan niitä speedpartsin 16T "stage1" ahtimia ei kannata ostaa, eikä muutenkaan kiinakopioroskaa. Turbomeck:ltä ruotsista saa ilmeisesti kunnostetun aidon mitsun n. 600-700e hintaluokkaan. Uusi maksanee sen 900-1000e ja käytettyjä voi löytää ruotsin purkaamoilta tai STCS foorumilta 300-400e. Myös briteistä voi halvalla saada käytettyjä.
Pienellä etsimisellä olen ostanut ulkomailta pari kertaa täysin moitteettomassa kunnossa olevia käytettyjä 250e ja 300e kpl, mutta tämä vaihtoehto ei sovi kiireiselle.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mökö
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: To Touko 13, 2010 21:57

Re: turbon ostosta

Viesti Kirjoittaja mökö »

Nuo bypassin letkut tarkistin jo aiemmin ja totesin ne ehjäksi. Eli bypass vaihtoon. Olen huomannut auton hieman nykivän (siis ihan kevyesti) pienillä nopeuksilla samalla kierrosten ollessa n. 1500-2000rpm. Voisiko johtua mahdollisesti viallisesta bypassista?
Mirko Sorri
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: turbon ostosta

Viesti Kirjoittaja jameli »

mökö kirjoitti:Tuo speedpartsin mitsun hinta on vaihtoturbolle eli jos on antaa vanha mitsu vaihdossa. Näin olen asian ymmärtänyt. Eivätkä taida sieltä suoraan lähettää vaan ohjaavat PCS:lle, joka on speedpartsin edustaja suomessa.
Jep, juurikin tällaisen ohjeen sain omaan tapaukseeni liittyen GT17-->TD04 (Speedpartsin numeroita):
59,2213X (n.800eur) on 100,- euroa kalliimpi kuin 59,1103.

59,2213x ahtimessa hyväksytään GT17 vaihtoahtimena, mutta 59,1103 ahtimen hintaan tulee runkoveloitus 200,- jos ei ole palauttaa Mitsua vaihdossa.

59,1103 on aito Mitsu ja tarkoitettu periaatteessa vaihtoahtimeksi Aero malleihin.
Molempia versioita voi käyttää ja molempiin tarvitsee asennussarja 59,2160 (n.120eur).

Vertailevaa tutkimusta tein päivällä Tammerdieseliin ja Metroautoon, joissa täytyy yli 1000eur pistää tiskiin. Aiemmin löydetty Pro-Turbon 900eur.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5322
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: turbon ostosta

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

jameli kirjoitti:59,1103 on aito Mitsu ja tarkoitettu periaatteessa vaihtoahtimeksi Aero malleihin.
Molempia versioita voi käyttää ja molempiin tarvitsee asennussarja 59,2160 (n.120eur).

Aiemmin löydetty Pro-Turbon 900eur.
Ei taida edelleenkään olla aito tuo speedpartsin tapaus.
Asennussarja on turha, parilla banjopultilla selviää vaihtourakasta.

Pro-turbo tarjoaa aitoa tavaraa, kuten myös moni muu "samaan porukkaan" kuuluva turboputka. Ja hinta on tosiaan kohdallaan, köyhällä ei oo varaa halpaan jne.. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
VileCreature
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 02:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: turbon ostosta

Viesti Kirjoittaja VileCreature »

Oma tuli hommattua Turbohuolto S. Riikoselta Lahdesta. Hieman reilu tonni tuli hintaa. Asentunee torstaina paikoilleen ja toivottavasti loppuu nuo aamusauhut siihen.

Mahtaako muuten pelittää 2 litraisessa "pikku-teessä" mitenkä tuo Mitsun ahdin (TD04 18T taisi olla)? Vaatiiko softalle suuriakin muutoksia, muuta kuin se pakollinen "190" heppaiseks päivitys sitten kun lompakko on taas toipunut tuosta raudan päivityksestä?
MY07 Saab 9-3 SC Aero
'74 Saab Sonett 3
'99 Honda CBR600 F4
(ex #4551)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: turbon ostosta

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

18T ei ole mikään Saabin vakioahdin vaan n. 350hv viriahdin, senkö laitoit?

15T on Aeron ahdin, ja siihen kannattaa laittaa sille sopiva softa 2-litraiseen. Tehoja irtoaa softalla n. 250hv ilman muita muutoksia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin